Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koskelan henkirikoksen uhria kiusattiin alakoulusta lähtien – Koulukaverit kertovat, millaisia uhriin päiväkodissa tutustuneet epäillyt ovat

Vierailija
15.01.2021 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007741312.html

HENKIRIKOKSEN uhri ja murhasta epäilty kolmikko ovat ikätovereita. Yhtä epäiltyä lukuun ottamatta he tunsivat toisensa jo päiväkodista lähtien ja kävivät peruskoulun samassa koulussa.

He viettivät yhdessä aikaa lapsuudesta lähtien, joskin välillä yhdessäolo vaikuttaa olleen tiiviimpää ja välillä vähemmän tiivistä. Haastateltujen kertomusten perusteella kolmas epäilty kaverustui epäiltyjen kanssa yläkouluiässä.

Kommentit (641)

Vierailija
341/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin alakoulussa kiusaaja, joka esitti toistuvasti viatonta kiinni jäädessä. Olin kiltin näköinen, vaalea ja vakuutin aina muutkin vanhemmat kuin omani ”hyvästä kaveruudesta” ja kunnollisuudesta. Olen hyvä puhuja ja sosiaalisesti taitava ja hauskakin. Olin lapsena kuitenkin hyvin ilkeä ja pahantahtoinen mielessäni ja nautin muiden epäonnistumisista. Kauhulla ajattelen ja kadun tekojani aikuisena.

Sitten tapahtui monia hyviä asioita, joita en tässä kuvaa. Oleellista on, että kasvun myötä kehitin jonkinmoisen omatunnon. Tein kuitenkin pitkään erilaisia juonia ja liikuin epärehellisyyden / sallitun rajalla. Koskaan en jäänyt syyllisenä kiinni eikä kukaan uskoisi noita asioita minusta, joka keväisin koulun loppuessa palkittiin tunnustuspalkinnoilla. Kun katson koulukuvia, ihmettelen mikä pahuus tuossa viattoman näköisessä lapsessa asuikaan.

Hyvin narsistiseen sävyyn kirjoitat itsestäsi. En yhtään ihmettele että olet kiusaaja.

Mitä vaaleus vaikuttaa kiusaamiseen tai viettomuuteen:DD

Eikö sano et ei ole enää tollanen?millasia toopeja täällä on.luetun ymmärrys 7v tasolla.huok.

Todella kauniisti kommunikoit nykyäänkin ihmisten kanssa! Yhtään ei tule sinusta kiusaaja viboja. Fiksu ja filmaattinen...

Kelle puhut?Itsellesikö?Sivupersoonallesi?

Vierailija
342/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin alakoulussa kiusaaja, joka esitti toistuvasti viatonta kiinni jäädessä. Olin kiltin näköinen, vaalea ja vakuutin aina muutkin vanhemmat kuin omani ”hyvästä kaveruudesta” ja kunnollisuudesta. Olen hyvä puhuja ja sosiaalisesti taitava ja hauskakin. Olin lapsena kuitenkin hyvin ilkeä ja pahantahtoinen mielessäni ja nautin muiden epäonnistumisista. Kauhulla ajattelen ja kadun tekojani aikuisena.

Sitten tapahtui monia hyviä asioita, joita en tässä kuvaa. Oleellista on, että kasvun myötä kehitin jonkinmoisen omatunnon. Tein kuitenkin pitkään erilaisia juonia ja liikuin epärehellisyyden / sallitun rajalla. Koskaan en jäänyt syyllisenä kiinni eikä kukaan uskoisi noita asioita minusta, joka keväisin koulun loppuessa palkittiin tunnustuspalkinnoilla. Kun katson koulukuvia, ihmettelen mikä pahuus tuossa viattoman näköisessä lapsessa asuikaan.

Hyvin narsistiseen sävyyn kirjoitat itsestäsi. En yhtään ihmettele että olet kiusaaja.

Eikö sano et ei ole enää tollanen?millasia toopeja täällä on.luetun ymmärrys 7v tasolla.huok.

Lueppa vastauksesi ajatuksella uudelleen. Täysi kiusaaja olet vieläkin!

Kuka lukee mitä? Kenelle kommentoit?

Tolle entiselle kiusaajalle joka on muuttunut ihminen. Silti ensimmäisessä lauseessa haukkuu toisen keskustelijan lapsenasteella olevaksi toopeksi. Jotenkin ei mee yksyhteen..

Ei kai se sama henkilö oo. Olet hieman hassu.

Kyllä me kaikki tiedetään että sinä se olit molempiem viestien takana. Pus pus😘 Mutta jätetään me nyt tämä tähän ja keskitytään itse aiheeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella kauniisti kommunikoit nykyäänkin ihmisten kanssa! Yhtään ei tule sinusta kiusaaja viboja. Fiksu ja filmaattinen...

Sä vetäsit todella herneen nenään.

-ohis

Vierailija
344/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä suomi on ihmeellinen maa.Kiusaaminen jatkunnut vuosia vuosia kouluissa.Tuota poikaa oli aikaisemmin kiusattu ja poika varmaan selittännyt ,että kaatunnut.Tapahtuiko tuo jo silloin kun asui kodin ulkopuolella ? Suljettinko vaan silmät tuosta tapahtuneesta? Miksi näin annetaan tapahtua.Omaa poikaani kiusattiin ja rehtori puolusti kiusaajaa kun sillä kuulemma vähän huonot kotiolot.

Riipaisevin kohta Hesarin jutussa oli se, kun kiusatun kerrottiin istuneen pää pulpetissa aina huppu pään suojana eikä hän koskaan puhunut mitään. 

Poika ei varmaan uskonut, että kukaan haluaisi auttaa häntä, eikä näytä halunneenkaan. Jutussa haastatellut oppilaat kertovat kylmän viileästi kiusaamisesta, mutta eivät puuttuneet siihen mitenkään. Opettajakaan ei näytä kiinnittäneen mitään huomiota pojan olemukseen ja vetäytyneisyyteen. Voi pientä raukkaa. 

Vierailija
345/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa kiusaaminen on iso ilmiö.Siellä puhutaan aina pahaa siitä joka poistuu paikalta.Erona on se ettei siellä ole väkivaltaa kuten täällä.Mutta Ranskassa pikkuinen selän takana vehtailu on edellytys sosiaaliselle elämälle.Täällä koko homma on jotenkin vakavaa ja mustaa.

Vierailija
346/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiden Lonuutisissa parhaillaan keskustelua kuin Sipilää tönitty suojatiella.Vakavaa keskustelua.Tästä saadaan kohu aikaan.Milloin puututaan KUNNOLLA lasten kiusaamiseen ?

Hyvä kysymys. Onhan tässä ollut tämä Salmivallin projekti, josta sai vuoden psykologin palkinnon ja lisenssin myötä ilmeisesti myös rahaa. Ei vaan toimi.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/01/09/ylistettya-kiva-koulu-ohjelmaa…

Minusta ydinongelma on opettajien roolissa. Tiedän, että tällaisista kommenteista moni opettaja olisi valmis laittamaan kirjoittajan saunan taakse aamunkoitteessa. Opettajat ovat sitä mieltä, että heidän tehtävänsä ei ole muu kuin opettaminen. Käytöshäiriöt sekä lasten ja nuorten sosiaalisen kanssakäymisen hallinta ei millään lailla kuulu heille. Vastuu siitä on vanhemmilla ja jos vanhemmat eivät kykene, sosiaalitoimella.

Ikävä kyllä minusta (juu kuulen jo kiväärien latausääntä) tässä on opettajien osalta kyse vastuun pakoilusta. Vanhemmat ja lastensuojelu eivät ole siellä koulupäivän arjessa mukana. Miten ne voisivat olla? Jos opettaja näkee jotain lasta kiusattavan - ja totta kai he näkevät - heidän velvollisuutensa on puuttua, eikä kääntää katsetta pois. Ei siihen riitä perusteluksi, että ei kuulu mulle ja en jaksa. Tosiasiallinen syyhän on se, että tilanteeseen väliin meneminen pelottaa.

Koululaitokseen pitäisi kehittää jonkun KiVa-koulun asemesta puuttumisen toimenpiteitä, jotka suunnataan opettajille enemmän kuin oppilaille. Eli koulutusta ja mentorointia, kun näet kiusaamista, miten toimit. Pienet lapset erikseen ja teinit erikseen. Teinien osalta pitäisi miettiä yhteistyötä opettajien välillä eli jos jotain oppilasta hivutetaan sakilla, ei mennä yksin vaan haetaan toinen opettaja tueksi.

Anyway, pointti siis se, että opettajien lukittuminen pelkkään opettamisvelvollisuudesta huolehtimiseen pitää murtaa. Koska se ei vastaa sitä, mikä on selkeästi realiteettien vaatima tarve. Toistan: kukaan muu aikuinen ei näe koulussa tapahtuvaa kiusaamista.

Opettajia pitäisi tässä totta kai tukea, kouluttaa ja ennen kaikkea rakentaa verkostotyötä tarpeellisten toimijoiden kanssa. On takuuvarmasti raskasta ja yksinäistä työtä olla kolmenkymmenen kakaran maalitauluna. Mutta jos näin on, opettajien työn yksinäisyyttä pitäisi myös murtaa.

Tämä on olennainen kommentti. Varmaan kaikki joita on rankasti kiusattu koulussa tietää miten hajottavaa ja pelottavaa lapsen/nuoren mielelle on tilanne jossa joudut toistuvasti pelkäämään kiusaajien julmuuksia etkä saa apua. Tiedän kokemuksesta että jos ainoa aikuinen joka NÄKEE kiusaamisen, vaikka vain osittain mutta siis aina sama kuvio, samat uhri ja tekijä - ei puutu siihen millään lailla antaa se viestin että kiusaaminen on ok; uhrin hätä , tunteet ja ihmisarvo ei yllä samalle tasolle kuin kiusaajan oikeus " purkaa pahaa oloaan". Mä en pystyisi opettajana katsomaan vierestä tällaista kun usein kiusattu on ujo ja arka ja kiusaaja kova ja fyysisestikin isompi - eihän J U M A L A U T A voi aikuinen antaa viestiä että maailmassa saa heikompia sortaa, sitä vasten on vaikea puhua ja opettaa koulussa moraalista, yhteiskunnasta tm missä kouluaineissa nyt näihin viitataankaan. Vastuusta ja ihmisarvosta joka varmaan on kirjattu johonkin opetussuunnitelmaan mutta jota on koulumaailmasta joskus niin kovin vaikea löytää.

Toivon että kaikissa kiusatuissa nousee viha kiusaajia kohtaan; se on voima jonka avulla voi säilyä järjissään, sitä ei saa kääntää itseen jota kiusaajat kovasti yrittää.

Mä olen jäänyt kiinni vihaan vaikka kiusaamisesta on muutama vuosikymmen. Elämässä on silti enemmän hyvää kuin pahaa,

läheiset ihmiset joista välitän. Viha auttaa pitämään puolensa jota en silloin osannut.

Vierailija
347/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Just niin. Alkuperäinen puhui asiaa ja joku idiootti sepustaa sekavia ja panikoi. Ei tämä nyt niin vakavaa ole

Vierailija
348/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista tarvitsee tunnistaa paremmin.Kohteeksi joutuvat monesti vähän lapselliset hönöt.Höynäytettävät.Sellaiset,joiden vanhemmat ei tiedä mikä on coolia.Heikkoa lasta pitää auttaa myös kotoa käsin ja avittaa asemaa porukassa - kledjut,harrastukset yms.Niin se menee.

Hönö= ystävällinen, hyväntahtoinenja mukava?

No miten autat jos et tiedä mikä on coolia? Lisäksi kuka haluaa kasvattaa lapsesta materialistisen urpon ja lesoilevan kuspään? Jonkun sadistisen räkänokan ehdoilla? Ihan oikeasti?

Että minua ottaa ihmiset välillä niin aivoon.

Vierailija
349/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Just niin. Alkuperäinen puhui asiaa ja joku idiootti sepustaa sekavia ja panikoi. Ei tämä nyt niin vakavaa ole

Tuo ap:ta kommentoiva on joku MT tapaus taas. Hämmentää asioita angstissaan ja tosiaan veti herneet isoon nokkaansa.

Vierailija
350/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä suomi on ihmeellinen maa.Kiusaaminen jatkunnut vuosia vuosia kouluissa.Tuota poikaa oli aikaisemmin kiusattu ja poika varmaan selittännyt ,että kaatunnut.Tapahtuiko tuo jo silloin kun asui kodin ulkopuolella ? Suljettinko vaan silmät tuosta tapahtuneesta? Miksi näin annetaan tapahtua.Omaa poikaani kiusattiin ja rehtori puolusti kiusaajaa kun sillä kuulemma vähän huonot kotiolot.

Riipaisevin kohta Hesarin jutussa oli se, kun kiusatun kerrottiin istuneen pää pulpetissa aina huppu pään suojana eikä hän koskaan puhunut mitään. 

Poika ei varmaan uskonut, että kukaan haluaisi auttaa häntä, eikä näytä halunneenkaan. Jutussa haastatellut oppilaat kertovat kylmän viileästi kiusaamisesta, mutta eivät puuttuneet siihen mitenkään. Opettajakaan ei näytä kiinnittäneen mitään huomiota pojan olemukseen ja vetäytyneisyyteen. Voi pientä raukkaa. 

eikö opettajaakaan kysynyt onko ongelmia, olisi edes viestittänyt kotiin Wilmassa. Sydäntä kylmää. 

Vierailija
351/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KAIKKI HS:n haastattelemat koulukaverit kertoivat, että poikaa kiusattiin peruskoulussa. Osa kertoi kiusaamisesta alaluokilla, osa yläluokilla, osa sekä että.

Kyse oli haastateltujen havaintojen mukaan nimittelystä, mollaamisesta, tönimisestä sekä lippiksen tai jonkin muun tavaran viemisestä.

Kiusaamiseen osallistuivat varsin monet muutkin koulukaverit kuin henkirikoksesta epäillyt kaksi poikaa. Osa haastatelluista oli havainnut myös epäiltyjen kiusanneen uhria, mutta eivät kaikki.

”Aika moni saattoi kiusata häntä välillä. Kaikki vaan ajattelivat, että hän on helppo kohde eikä vastusta ikinä. Hän oli tosi kiltti kaikille, eikä tehnyt kenellekään pahaa”, sanoo yksi uhrin entinen luokkakaveri.

”Se oli sellaista nimittelyä. Kukaan ei oikein puolustanut häntä”, kertoo toinen nuori.

Siis mitä nämä lapset ja nuoret ovat miettineet? Että kaikki kiusaavat yhtä vuodesta toiseen eikä kukaan puolusta eikä kukaan tuossa jutussakaan vaikuta näkevän tuossa mitään väärää, kukaan ei sano katuvansa ettei auttanut.

Aivan sairasta.

No palstalla kyllä esiintyy myös kiusaamista. Missä on ne aikuiset jotka kertovat ettei ketään saa kiusata? Vastuu syyllisten/epäiltyjen lisäksi on kuitenkin kaikilla niillä jotka kiusaamiseen syyllistyvät ja sitä esimerkkiä viljelevät. 

Totta. Aikuiset näyttävät esimerkkiä. Some ja politiikka ihan jo ensimmäisenä. Sipilän päälle hyökkäystäkin paljon vain vähäteltiin julkisuudessa.

Zipelius sai mitä tilasi, tosin ei tarpeex.

Vierailija
352/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista tarvitsee tunnistaa paremmin.Kohteeksi joutuvat monesti vähän lapselliset hönöt.Höynäytettävät.Sellaiset,joiden vanhemmat ei tiedä mikä on coolia.Heikkoa lasta pitää auttaa myös kotoa käsin ja avittaa asemaa porukassa - kledjut,harrastukset yms.Niin se menee.

No miten autat jos et tiedä mikä on coolia? Lisäksi kuka haluaa kasvattaa lapsesta materialistisen urpon ja lesoilevan kuspään? Jonkun sadistisen räkänokan ehdoilla? Ihan oikeasti?

Mutta maailma todella toimii niin. Sori siitä.Rakenna vaan suojaava puite ja kasvata lapsesi esim.kirjallisuuden ja kulttuurin sekä kansainvälisyyden avulla sivistineeksi.Nuo hienot puhelimet ja vaatteet on vain pelkkä kuori,ikään kuin kilpi.Pitää tietää mistä narusta vetää.Niin onnistuu.Pitää tähdätä tavoitteeseen eli onnelliseen kasvuun.

Vierailija
353/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tunne, että haluaisin laittaa käteni tämän lapsen ympärille ja suojella häntä kaikelta pahalta, mutta on liian myöhäistä. Miten voisi auttaa muita samassa tilanteessa olevia?

Vierailija
354/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on se että, että yksikään näiden kanssa kosketuksissa ollut lapsi tai aikuinen ei tule koskaan eläessään olemaan ns. viaton, vaan jokainen heistä on loppuelämänsä osavastuussa.

Tämä. Jokainen päivkodin täti kuka nähnyt tönimistä, jokainen ope joka on nähnyt uhrin pää hupparin hupussa kyyristelevän pulpetillaan tunnit, jokainen terkkari tai sossu joka asiaa hoitanut, jokainen kaikkien ilmeisesti lukuisiem kiusaajien vanhempi tai luokkakavereiden vanhempi kenen lapsi edes ohimennen maininnut että uhria kiusataan. Ja uhrin ja kahden tappajakiusaajan peruskoulun koulun rehtori kuka ei ota vieläkään kantaa lehdistön ja tässäkin ketjussa kerrottujen kokemusten pohjalta ei ole ottanut kantaa muissakaan kiusaamistapauksissa. Tai tappajakiusaajien ja uhrin amisopet, rippikoulu pappi tai lähes aikuiset isoset. Pysähtykää kaikki. Ja oikeastaan kaikki ihmiset ketkä joskus nähneet kiusaamists mutta ette ole puuttuneet siihen oikeasti ja tehokkaasti.

Vierailija
355/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki luuserit  vähintään  12 vuodeksi paikkaan, jonne ei näy päivänvalo!!

Vierailija
356/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lueppa vastauksesi ajatuksella uudelleen. Täysi kiusaaja olet vieläkin!

Kuka lukee mitä? Kenelle kommentoit?

Tolle entiselle kiusaajalle joka on muuttunut ihminen. Silti ensimmäisessä lauseessa haukkuu toisen keskustelijan lapsenasteella olevaksi toopeksi. Jotenkin ei mee yksyhteen..

Ei kai se sama henkilö oo. Olet hieman hassu.

Kyllä me kaikki tiedetään että sinä se olit molempiem viestien takana. Pus pus😘 Mutta jätetään me nyt tämä tähän ja keskitytään itse aiheeseen.

Onko vanha tuttumme palstamamma taas paranoiakohtauksessa? Miten jaksat tulla joka ketjuun hämmentämään samalla kuviolla. Milloin alat esiintymään (vale)lääkärinä ja juristina. Hanki joku koulutus, mene töihin 👍💕💕💕 ja muista lääkkeet.

Vierailija
357/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta maailma todella toimii niin. Sori siitä.Rakenna vaan suojaava puite ja kasvata lapsesi esim.kirjallisuuden ja kulttuurin sekä kansainvälisyyden avulla sivistineeksi.Nuo hienot puhelimet ja vaatteet on vain pelkkä kuori,ikään kuin kilpi.Pitää tietää mistä narusta vetää.Niin onnistuu.Pitää tähdätä tavoitteeseen eli onnelliseen kasvuun.

Kuka kykenee, se tehkööt noin!

Vierailija
358/641 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hitossa laitatte ne lapsenne sinne kouluun jos häntä kiusataan ja koulu ei tee mitään? Vanhemmatkin voi lopettaa sen lässyilyn ja puolustaa ja suojella lapsiaan. Sinne vaan työnnetään susien joukkoon ja odotetaan että joku puuttuisi.

Tämä etenkin näille jotka itkevät että lasta kiusattu vuosia ja kukaan ei tee asialle mitään. Noh et näköjään sinäkään kun lapsi vaan työnnetään kouluun päivästä ja vuodesta toiseen.

Lapseni vaihtoi koulua, sen jälkeen kun koulu ”hoiti” tilanteen niin että koulun puolelta puuttuminen pahensi kiusaamista vain. Meni uuteen kouluun ja kiusaaminen jatkui ja jatkui vaan. Kaikki lapsen parhaimmat vuodet menivät hukkaan, kun jouduimme taistelemaan kiusaajia vastaan.

Kiusatussa ei ole vika, se on fakta. Mutta mitä te teitte? Opetitteko lapselle kiusaajan psykologiaa ja kuinka vastata siihen ja veittekö judotunnille tms.? Mitä kaikkea teitte, että lapsi selviäisi?

Voin sanoa että teimme aivan kaiken ja enemmänkin.

No ota se lapsi sieltä koulusta pois. Siirrä toiseen tai ota kotiopetukseen.

Vierailija
359/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kun ovat tunteneet päiväkodista lähtien, niin olivatko myös vanhemmat tuttavia? Miksi vanhemmat eivät ole puuttuneet tuohon kiusaamiseen ja väkivaltaan kaikkina noina vuosina?

"Ei meidän Niko-Petteri ketään kiusaa. Ne vaan leikkii ja heittää läppää"

- Murhaajan vanhempi

Vierailija
360/641 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KAIKKI HS:n haastattelemat koulukaverit kertoivat, että poikaa kiusattiin peruskoulussa. Osa kertoi kiusaamisesta alaluokilla, osa yläluokilla, osa sekä että.

Kyse oli haastateltujen havaintojen mukaan nimittelystä, mollaamisesta, tönimisestä sekä lippiksen tai jonkin muun tavaran viemisestä.

Kiusaamiseen osallistuivat varsin monet muutkin koulukaverit kuin henkirikoksesta epäillyt kaksi poikaa. Osa haastatelluista oli havainnut myös epäiltyjen kiusanneen uhria, mutta eivät kaikki.

”Aika moni saattoi kiusata häntä välillä. Kaikki vaan ajattelivat, että hän on helppo kohde eikä vastusta ikinä. Hän oli tosi kiltti kaikille, eikä tehnyt kenellekään pahaa”, sanoo yksi uhrin entinen luokkakaveri.

”Se oli sellaista nimittelyä. Kukaan ei oikein puolustanut häntä”, kertoo toinen nuori.

Siis mitä nämä lapset ja nuoret ovat miettineet? Että kaikki kiusaavat yhtä vuodesta toiseen eikä kukaan puolusta eikä kukaan tuossa jutussakaan vaikuta näkevän tuossa mitään väärää, kukaan ei sano katuvansa ettei auttanut.

Aivan sairasta.

No palstalla kyllä esiintyy myös kiusaamista. Missä on ne aikuiset jotka kertovat ettei ketään saa kiusata? Vastuu syyllisten/epäiltyjen lisäksi on kuitenkin kaikilla niillä jotka kiusaamiseen syyllistyvät ja sitä esimerkkiä viljelevät. 

Kuten esim. Sanoma Oy.

Jatkuvaa kiusaamista eri muodoissa ja trollaamista tälläkin palstalla, jolla on kauaskantoisia seurauksia. Mutta eihän nuo välitä, poistavat vaan ikävät, totuudenmukaiset kommentit ja antavat kiusaajien rellestää vapaasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi