Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinki-viha tuntuu olevan edelleen voimissaan

Vierailija
14.01.2021 |

Kun noita lehtien kommenttipalstoja lukee, niin onpa siellä aggressiivista ja ivallista kommentointia helsinkiläisiä kohtaan. Esimerkiksi nyt tämän lumimyrskyn tiimoilta. Helsinkiläiset itse suhtautuvat asiaan rauhallisesti ja melkoisen iso osa on iloinen kun viimein saatiin lunta parin vuoden tauon jälkeen. Mutta se ei maalaisille kelpaa, he ovat irvistelemässä ja keksimässä ties mitä "latte-helsinkiläiset ei pärjää/on sitä lunta ennenkin ollut"-tyylistä katkeraa läppää. Olipa joukossa jo sitä iänikuista "vihervasemmisto"-juttuakin, mikä alkaa olla jo aika masentavaa luettavaa joka ikisessä paikassa.

Mikä ihme vaivaa? Itse olen maalta lähtöisin ja viihdyn Helsingissä hyvin. Täällä asuu ihan tavallisia ihmisiä ja kolaakin osataan käyttää. Pukeutuminen on värikästä ja lämmintä. Ei täällä mitään valitusta tai "luonnosta irtoamista" ole tapahtunut; päinvastoin tuossa hiihteli juuri muutamia tyyppejä ja lapset leikkii lumessa niin että innostunut hihkuminen vaan kuuluu. Helsinkiläiset eivät itse suhtaudu maalaisiin mitenkään negatiivisesti, itseasiassa esimerkiksi Lapissa asuvia kunnioitetaan. Siitä huolimatta kivoihinkin uutisiin pitää alkaa kommentoimaan myrkyllistä sontaa.

Kommentit (155)

Vierailija
81/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi helsinkiläisten herkkänahkaisuuden. Onneksi maalaisilla ei ole. Paitsi kun mainitaan maataloustuet.

Vierailija
82/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki ei enää kiinnosta matkailumielessäkään. Viime vuosi oli katastrofaalinen kun edes kotimaan matkailijat eivät halunneet Helsinkiin.

Eikä tartuntarilannekaan sitä suoraan selitä.

"Helsingissä hotellihuoneiden käyttöaste oli hieman yli 21 prosenttia. Vertailun vuoksi esimerkiksi Turussa käyttöaste oli noin 44 prosenttia."

Korona karkoitti ulkomaan matkailijat. Helsinkiläiset sen sijaan harrastivat kotimaan matkailua. Sehän muuta maata ärsyttää kun helsinkiäisillä on rahaa ihan eri tavalla kuluttaa kuin muilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole niin, että ne fiksut ihmiset eivät möykkää netissä. Sama kai se on, missä ihminen asuu. Olisi varmaan jo aika lopettaa antamasta liikaa painoarvoa kaiken maailman raivoajille. Olen asunut koko elämäni Helsingissä, eikä minulla ole mitään ketään muualla asuvaa vastaan, miksi ihmeessä olisi? En ole koskaan törmännyt siihen, että joku haukkuisi minua siksi, että olen kirjoilla Helsinki-nimisessä kaupungissa. Jos joku selkäni takana siitä raivoaa, niin mitä sitten, ei se minua haittaa. Veljeni on muuttanut Savoon töiden perässä jo vuosia sitten. Tuntuisi jotenkin oudolta, että me nyt alkaisimme vihata toisiamme siksi, että olemme kirjoilla eri paikkakunnilla.

Vierailija
84/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki ei enää kiinnosta matkailumielessäkään. Viime vuosi oli katastrofaalinen kun edes kotimaan matkailijat eivät halunneet Helsinkiin.

Eikä tartuntarilannekaan sitä suoraan selitä.

"Helsingissä hotellihuoneiden käyttöaste oli hieman yli 21 prosenttia. Vertailun vuoksi esimerkiksi Turussa käyttöaste oli noin 44 prosenttia."

Niin, tänne ei haluttu viime vuonna, koska täällä eniten koronaa.

Vierailija
85/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipi johtua siitä, että hesassa ollaan niin töykeitä muita kohtaan. Hirveellä kiireellä mennään muka jonnekin tärkeään paikkaan, tiedätte kyllä. Olen asunut Tukholmassa ja siellä en tähän samaan "hei mä oon STADISTA" tyyliseen asenteeseen törmännyt. Hyi.

Stad. Mitä vittua oikeesti. On Suomessa muitakin kaupunkeja kuin stadi eli stad. Toivottavasti korona on tappanut sen hesalausten koohotuksen ja tuonut vähän oikeaa suomalaista nöyryyttä.

Vierailija
86/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipide tämäkin kirjoitti:

Kyllä se Helsinki viha on ihan aiheellinen. Se on Suomen pääkaupunki.

Mä voin luetella heti 20 yritystä, joiden rahavirta tulee muualta, ei Helsingistä, mutta voitot kotiutetaan Helsinkiin.

Sit elvistellään, että miten me tuetaan maakuntia.

Kyllä mä haikailen politiikkaan, jossa esim. yritysten pääkonttorit vois olla muualla.

Esim. Lähi-Tapiola, SOK, Kesko, Sampo, Nordea, OP, KELA, Fennia, ELY keskus, valtion virastot, Kuntien johtoporras...

tässä muutama esimerkki, joiden tuloista vain murto-osa tulee pääkaupunkiseudulta.

Tietääkseni Suomessa asuu 5.5 miljoonaa ihmistä, joista vain 1.6 miljoonaa PÄÄKAUPUNKIseudulla.

Kyllähän valtiolla on ainakin suunnitelmissa monipaikkainen etätyö. Valtiolla olisi toimistohotelleja, joissa henkilöstö voisi käydä paikalla, kun tarvitsee ja muuten olla etänä.

Itselläni ongelmaksi muodostuu puolison työ. Pienemmillä paikkakunnilla, edes pienemmissä kaupungeissa ei ole hänelle töitä tai jos on, niin ne on todella kiven alla. Väliaikaista, muutaman kuukauden etätyötä estää myös lapsen koulu- ja hoitojärjestelyt. Tuleeko päiväkoti- ja koulusysteemistä etätyötä tukeva?

Vierailija
87/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin Turusta, asunut Hgssä vsta 2001 ja vihaan tätä kaupunkia.

No turkulaisen kyllä tunnistaa. Tie vie myöskin toiseen suuntaan, heippa.

Minunkin työpaikallani pahimmat ja negatiivisimmat valittajat on turkulaisia. Hirveä määkivä valitus sillä ärsyttävällä Turun murteella.

Vierailija
88/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi helsinkiläisten herkkänahkaisuuden. Onneksi maalaisilla ei ole. Paitsi kun mainitaan maataloustuet.

Musta tuntuu, että helsinkiläiset on tottuneet kaikkeen ja kaikenlaiseen.

Maalaiset taas kauhuissaan, että ei uskalla mennä Helsingin rautatieasemalle pimeällä, vo-keskuksen asukkaat murtautuu kotiin yöllä, jos kunnassa on semmone, ai kauhea kun niin paljon ihmisiä Helsingissä ja omg spuget ja päihdehörhät jne. jne.

Vierailija
89/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voipi johtua siitä, että hesassa ollaan niin töykeitä muita kohtaan. Hirveellä kiireellä mennään muka jonnekin tärkeään paikkaan, tiedätte kyllä. Olen asunut Tukholmassa ja siellä en tähän samaan "hei mä oon STADISTA" tyyliseen asenteeseen törmännyt. Hyi.

Stad. Mitä vittua oikeesti. On Suomessa muitakin kaupunkeja kuin stadi eli stad. Toivottavasti korona on tappanut sen hesalausten koohotuksen ja tuonut vähän oikeaa suomalaista nöyryyttä.

Stadi ei tarkoita samaa asiaa kuin stad, koska stadi on slangia. Stadi ei tarkoita kaupungia, stad tarkoittaa.

Minä, kuten ystäväni, olemme ihan syntyperäisiä helsinkiläisiä ja meille stadi viittaa Helsingin keskustaan ja emme ikinä puhu stadilaisista.

Olemme parikymppisiä milleniaaleja, osa niistä 60-70-luvulla nuoria olleista ukoista puhuu stadilaisista.

Millä tavalla helsinkiläiset on töykeitä?

Vierailija
90/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin Turusta, asunut Hgssä vsta 2001 ja vihaan tätä kaupunkia.

No turkulaisen kyllä tunnistaa. Tie vie myöskin toiseen suuntaan, heippa.

Minunkin työpaikallani pahimmat ja negatiivisimmat valittajat on turkulaisia. Hirveä määkivä valitus sillä ärsyttävällä Turun murteella.

Ja ulkomailla suomalaiset tunnistaa jo kaukaa,turkulaisia ei!

Vierailija
91/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mielipide tämäkin kirjoitti:

Kyllä se Helsinki viha on ihan aiheellinen. Se on Suomen pääkaupunki.

Mä voin luetella heti 20 yritystä, joiden rahavirta tulee muualta, ei Helsingistä, mutta voitot kotiutetaan Helsinkiin.

Sit elvistellään, että miten me tuetaan maakuntia.

Kyllä mä haikailen politiikkaan, jossa esim. yritysten pääkonttorit vois olla muualla.

Esim. Lähi-Tapiola, SOK, Kesko, Sampo, Nordea, OP, KELA, Fennia, ELY keskus, valtion virastot, Kuntien johtoporras...

tässä muutama esimerkki, joiden tuloista vain murto-osa tulee pääkaupunkiseudulta.

Tietääkseni Suomessa asuu 5.5 miljoonaa ihmistä, joista vain 1.6 miljoonaa PÄÄKAUPUNKIseudulla.

Ja tämä on siis sinusta aiheellinen syy vihata Helsingissä asuvia ihmisiä? Sori en ihan tajua logiikkaasi.

Varmaan on syy vihata niitä, jotka tosissaan selittää, miten pääkaupungin rahat valuu maakuntiin.

No hätä. Sote siirtää Helsingistä n. 1500:n lääkärin palkkarahat sinne landelle. Saadaan kuolleilla paikkakunnilla elätettyä se ainoa venäläinen terveyskeskuslääkäri. Ei täällä Stadissa tarvitse jatkossa sitten kuvitellakaan, että julkista terveydenhoitoa olisi saatavilla. Onneksi on yksityislääkärit. 

Ei sitä ole saanut kaikilla alueilla ennenkään kun aikanaan ei saanut kiireellistä aikaa samalle päivälle paitsi massiivisella tuurilla. Ja kiireettömät oli muutenkin säännöllisesti joskus aikaisintaan kuukauden päästä. Valittivat vaan ettei oo lääkäreitä, eikä ilmeisesti tarvetta niitä palkata vuosien mittaan kun kansa kerran odotti eikä mellakoinut. 

Vierailija
92/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä outoa, miten maalainen Helsinkiin muutettuaan muuttuu toisten maalaisten silmissä heti "leuhkaksi helsinkiläiseksi", joka ei enää esim. osaa mitään niitä käytännön asioita, jotka vielä äsken osasi.

Vierailija
93/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitit ilmeisesti maalta helsinkiin tuleilta. Näinhän koko kaupunki on asutettu.

Vierailija
94/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joka maassa ihan sama juttu. Muut pitävät pääkaupunkilaisia ärsyttävinä snobeina. Mitäpä siitä välittämään, ei ainakaan mua hetkauta suuntaan eikä toiseen.

Vierailija
95/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Helsingissä kymmeniä vuosia ja ole ns junan tuoma. En ole tavannut yhtään töykeää helsinkiläistä. Päinvastoin, erittän mukavia ja huumorintajuisia kaikki. Ikävä kuitenkin todeta, että maaseudulla vanhoilla kotikonnuillani, olen saanut kuulla miten ikävä paikka Helsinki on ja miten töykeää väkeä. En tiedä mistä ovat tietonsa hankkineet, kun eivät ole juuri täällä käyneet. En pidä mitään yhteyttä enää maalaisserkkuihini.

Vierailija
96/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten Helsingillä voisi olla pitkää historiaa kun vielä 1700-luvulle siirryttäessä se oli vain pieni kylä, muutama sata asukasta...

Niin kuin valtaosa kaupungeista silloin...

Jaa? Niin kuin Turku ja Viipurikin? Niissä oli kylläkin jo hyvin kaupunkimainen asutus.

Juu, asukkaita about saman verran kuin missä tahansa nykyajan kirkonkylässä.

Vierailija
97/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Vierailija
98/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan törmännyt. Ehkä maalaiset on kateellisia tai jotain. Vaikea keksiä muuta syytä ilkeilyyn.

Kateuskortti käytetty. Miksi ihmeessä olisin kateellinen asiasta, minkä itse voisin toteuttaa? Helsinkiin muutto nyt niin ihmeellinen asia ole, kuka tahansa halutessaan voi sinne muuttaa.

Suuret on luulot ja uhot ja sitten ihmetellään, miksi suhtaudutaan nuivasti.

Vierailija
99/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on globaali ilmiö. Muissakin maissa haja-asutusalueilla koetaan alemmuuskompleksia ja kateutta suuria kaupunkeja, erityisesti pääkaupunkia kohtaan.

Helsinkiläisillä sitten taas on alemmuuskompleksi Turkua kohtaan, mikä näkyy jatkuvana turkulaisten mollaamisena.

Jaa? Ei mulla ainakaan ole enkä koskaan Turkua mollaakaan. Turku on hieno kaupunki!

Vierailija
100/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ylimielisimpiä "helsinkiläisiä" on ne maalaisjuntit ketkä tekevät jonkun kesätyökeikan Helsingissä ja palaavat kotipaikkakunnalleen hihkumaan "Stadia". Sivusta olen tällaisia keskusteluja seurannut ja kyllä hävetti.