Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinki-viha tuntuu olevan edelleen voimissaan

Vierailija
14.01.2021 |

Kun noita lehtien kommenttipalstoja lukee, niin onpa siellä aggressiivista ja ivallista kommentointia helsinkiläisiä kohtaan. Esimerkiksi nyt tämän lumimyrskyn tiimoilta. Helsinkiläiset itse suhtautuvat asiaan rauhallisesti ja melkoisen iso osa on iloinen kun viimein saatiin lunta parin vuoden tauon jälkeen. Mutta se ei maalaisille kelpaa, he ovat irvistelemässä ja keksimässä ties mitä "latte-helsinkiläiset ei pärjää/on sitä lunta ennenkin ollut"-tyylistä katkeraa läppää. Olipa joukossa jo sitä iänikuista "vihervasemmisto"-juttuakin, mikä alkaa olla jo aika masentavaa luettavaa joka ikisessä paikassa.

Mikä ihme vaivaa? Itse olen maalta lähtöisin ja viihdyn Helsingissä hyvin. Täällä asuu ihan tavallisia ihmisiä ja kolaakin osataan käyttää. Pukeutuminen on värikästä ja lämmintä. Ei täällä mitään valitusta tai "luonnosta irtoamista" ole tapahtunut; päinvastoin tuossa hiihteli juuri muutamia tyyppejä ja lapset leikkii lumessa niin että innostunut hihkuminen vaan kuuluu. Helsinkiläiset eivät itse suhtaudu maalaisiin mitenkään negatiivisesti, itseasiassa esimerkiksi Lapissa asuvia kunnioitetaan. Siitä huolimatta kivoihinkin uutisiin pitää alkaa kommentoimaan myrkyllistä sontaa.

Kommentit (155)

Vierailija
41/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkojen pitää olla Helsingissä mutta sitten kuitenkin valitetaan että on liikaa ihmisiä ja liian kalliit asunnot ja kun pitää auttaa alueita, joista työpaikat katoaa. 🤦‍♀️

Vierailija
42/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadilaisen on helppo olla ajattelematta lieksoja ja lievestuoreita yhtään mitenkään, niillä ei ole minkäänlaista merkitystä, ei vihaa, ei rakkautta. Sen sijaan böndejen on pakko ajatella Helsinkiä ja siksi niillä herää viha, kun se on yksipuoleista ajattelua. 

Tuo on totta. Mä vihasin Helsinkiä niin pitkään, kun jouduin käymään siellä töissä ajoittain ja pelkona oli, että joskus pitää muuttaa pysyvämmin.

Kun sain hyvän vakiduunin kotiseudulta, aloin tykätä Helsingistä. Mukava kaupunki, jossa on kiva käydä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on globaali ilmiö. Muissakin maissa haja-asutusalueilla koetaan alemmuuskompleksia ja kateutta suuria kaupunkeja, erityisesti pääkaupunkia kohtaan.

Helsinkiläisillä sitten taas on alemmuuskompleksi Turkua kohtaan, mikä näkyy jatkuvana turkulaisten mollaamisena.

Tämä on ihan totta. Jotenkin helsinkiläiset eivät pysty hyväksymään historiaansa, tai lähinnä sen puutetta.

En nyt helsinkiläisenä oikein ymmärrä miksi minun pitäisi olla mitään erityisempää mieltä just turusta?

Turkulaisilla voi olla omat mielipiteensä asiasta mutta ei ne ole minun ongelmani. 

Vierailija
44/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perskutarallaa...

Vierailija
45/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks pikkukaupunki muiden joukossa. Kuka sitä oikeesti jaksaisi vihata. Luulen, että kysymys on Helsinkiläisten kuvitelmista.

Vierailija
46/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuleiden yritykset luoda vastakkainasettelua maaseudun ja kaupunkien välille ovat osa persuleiden kuntavaalikampanjaa. Muutahan heillä ei ole tarjota.

Vierailija
47/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalaisilla on alemmuuskompleksi, juontaa juurensa jonnekin aikojen taakse. 

Lisäksi monia ottaa päähän kuinka paljon rahaa pumpataan maakunnista pääkaupunkiseudulle

Se raha liikkuu kylläkin toiseen suuntaan. Helsingin kunnallisvero olisi minimaalinen ilman näitä törkeitä rahansiirtoja.

Helsingissä ON tosi matala veroprosentti. Se johtuu siitä että valtion työpaikat on siellä. Niitä voisi nykypäivänä hyvin hajauttaa tasaisemmin muuallekin.

Kyllähän kepu pakkosiirrätti lääkelaitoksen Kuopioon ja ajoivat viraston tuhon partaalle. Kokeiltu ja ei toimi. Kaupungit ja varsinkin pääkaupunki on nykyaikaa. Muualla voi kasvattaa perunoita.

Höpsis. Ainoa ongelma oli helsinkiläiset, jotka eivät halunneet muuttaa. Onneksi pätevää väkeä saatiin muualtakin. Ja nykyään varsinkin fyysinen sijainti on yhdentekevä kun kokouksiin yms. ei tarvi tulla paikanpäälle.

Tjoo, pääkonttorissa kuopiossa kourallinen työntekijöitä, sivukonttorissa helsingissä massiivinen määrä työntekijöitä. Näinhän nää tuppaa lopulta toimimaan käytännössä. 

Sinähän juuri olet esimerkki helsinkiläisten ylimielisyydestä tai lähinnä umpimielisyydestä. Tuossa yritettyiin siirtää koko henkilökunta kaupungista toiseen. Tietenkin tuli kapinaa. Järkevämpää olisi perustaa täysin uusia virastoja tms. valtion puljuja muualle kuin Helsinkiin. Mutta tätäkin pöljät helsinkiläiset vastustaa ja samaan aikaan kitisevät kohoavista elinkustannuksistaan.

Vierailija
48/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se johdu, siitä kun on kohdannut ylimielisen helsinkiläisen. Ei ne keikki ole mutta jokainen on kohdannut hesalaisen jonka mielestä hän on monin vertaisesti muita parempi.

Lisäksi monia ottaa päähän kuinka paljon rahaa pumpataan maakunnista pääkaupunkiseudulle

Olisiko kuitenkin toisinpäin. Pääkaupunkiseutu elättää muuta Suomea.

Heh heh.

Pääkaupunkiseudulla ei ole mitään tuotantoa. Suurimmat työnantajat ovat Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit ja HUS.

Kaikki valtion liikelaitokset ja -hallinto on Helsingissä.

Helsinki on moolokin kita, johon suurin osa koko maan verotuloista upotetaan.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2aa3a088-6cb9-4312-8b32-11dfc9285… ja tässä tuo alkuperäinen selvitys: https://www.kuntaliitto.fi/talous/valtionosuudet/valtionosuuslaskelmat/…;

Vierailija
49/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se johdu, siitä kun on kohdannut ylimielisen helsinkiläisen. Ei ne keikki ole mutta jokainen on kohdannut hesalaisen jonka mielestä hän on monin vertaisesti muita parempi.

Eiköhän tämä ole ihmiskysymys - ei kaupunkisidonnainen asia. Jokainen, joka on vieraillut elämänsä aikana Kaupunki X:ssä, on mahdollisesti tavannut ylimielisen kaupunki x:laisen.

Kokemus ylimielisyydestä voi juontaa jo niinkin pienestä asiasta kuin murre-erosta. Aikanani oleskellessani ensimmäisiä kertoja Porissa ja Raumalla, mielsin paikalliset pelkän murteen takia monesti hieman ilkeiksi, töksähteleviksi. Kunnes ymmärsin, että olen itse tehnyt virheellisen tulkinnan.

Vierailija
50/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan pitää heti lopettaa. Suostun siihen, että Uudenmaan verokertymää käytetään vain Uudenmaan kuluihin.

Vierailija
51/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun Seinäjoen sukulainen riehui eilen puhelimessa, että kun miks tänne meille Helsinkiin tuli paljon lunta, kun hän halus sinne lunta että pääsis hiihtämään! Öööö ihan kuin se olisi minun vika ettei lumi osunut sääkartalla sinne?!? Turha meitä pääkaupunkilaisia on siitä syyttää!

Vierailija
52/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on globaali ilmiö. Muissakin maissa haja-asutusalueilla koetaan alemmuuskompleksia ja kateutta suuria kaupunkeja, erityisesti pääkaupunkia kohtaan.

Helsinkiläisillä sitten taas on alemmuuskompleksi Turkua kohtaan, mikä näkyy jatkuvana turkulaisten mollaamisena.

Tämä on ihan totta. Jotenkin helsinkiläiset eivät pysty hyväksymään historiaansa, tai lähinnä sen puutetta.

Historian puutetta :D Tiesitkö, että Suomessa on vain seitsemän Helsinkiä vanhempaa kaupunkia? Niistäkin yksi on nykyään Venäjää.

Vierailija
53/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun maakunnan niin Varsinais-Suomen kannattaisi harkita itsenäisyyttä Skotlannin tapaan. Ovat nettomaksajia mutta eivät hyödy niin kuin Uusimaa esim. saamalla noita valtion työpaikkoja. Telakkatuki torpattiin, tunnin juna ilmeisesti torpataan. Hirmuinen vääntö oli DI-koulutuksesta (onneksi sattui olemaan pari turkulaisministeriä, niin se sentään meni läpi). Ja tietenkin päälle se kaikki sonnanheitto mitä pk-seutulaiset harrastaa Turkua kohtaan.

Vierailija
54/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan pitää heti lopettaa. Suostun siihen, että Uudenmaan verokertymää käytetään vain Uudenmaan kuluihin.

Mä taas haluan, että käytetään muualle. Annan jo olosuhteiden pakosta työpanokseni tänne, mutta haluan, että veroni edes käytettäisiin muualle.

Vierailija
55/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku viha on ihan eri sfääreissä.Siksi minulle Tukholma on se lähin "iso kirkko".

Vierailija
56/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historian puutetta :D Tiesitkö, että Suomessa on vain seitsemän Helsinkiä vanhempaa kaupunkia? Niistäkin yksi on nykyään Venäjää.

Mihin tuo liittyy? Ei Suomessa ole tosiaan paljon kaupunkeja ollut.

Mutta kerropa vaikka Helsingin keskiajan tapahtumista 😉

Vierailija
57/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun Seinäjoen sukulainen riehui eilen puhelimessa, että kun miks tänne meille Helsinkiin tuli paljon lunta, kun hän halus sinne lunta että pääsis hiihtämään! Öööö ihan kuin se olisi minun vika ettei lumi osunut sääkartalla sinne?!? Turha meitä pääkaupunkilaisia on siitä syyttää!

Voi meitä inhottavia pääkaupunkilaisia kun nyt viedään kunnon kansalaisilta lumetkin :D

Vierailija
58/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadilaisen on helppo olla ajattelematta lieksoja ja lievestuoreita yhtään mitenkään, niillä ei ole minkäänlaista merkitystä, ei vihaa, ei rakkautta. Sen sijaan böndejen on pakko ajatella Helsinkiä ja siksi niillä herää viha, kun se on yksipuoleista ajattelua. 

Aika huomattava osa Helsingin, tai ylipäänsä pk-seudun asukkaista on jossain määrin lähtöisin maaseudulta, eli heidän on pakko ajatella lieksoja ja lievestuoreita, kun suku asuu niillä paikkakunnilla. Oma ajattelusi on yksipuolista ja tuon kaltaiset ajatukset usein taitavat aiheuttaa Helsinki-vihaa. Olen itse syntynyt Helsingissä, vaikka asunkin nykyään muualla. Äitini on myös syntynyt Helsingissä, mutta hänen molemmat vanhempana ovat tulleet aikuisina muualta Suomesta, isäni on muuttanut Helsinkiin aikuisena. Uskallan väittää, että perheemme on aika tyypillinen helsinkiläisperhe. (Paitsi että asuimme ja vanhemmat asuvat edelleen kehä ykkösen ulkopuolella, enkä ole koskaan aikuiselämässäni asunut niin lähellä luontoa kuin Helsingissä pellon reunassa, sikäli emme ole niin tyypillisiä.) Monen sukupolven paljasjalkaisia stadilaisia on aika harvassa nykyään.

Vierailija
59/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tuo liittyy? Ei Suomessa ole tosiaan paljon kaupunkeja ollut.

Mutta kerropa vaikka Helsingin keskiajan tapahtumista 😉

Olen helsinkiläinen jonka suku on turusta. En voi sanoa että elämääni vaikuttaa sen kummemmin se mitä helsingissä on tapahtunut keskiajalla tai turussa on tapahtunut keskiajalla. Ehkä teidän turkulaistenkin olisi aika siirtyä henkisesti keskiajalta tänne 2000-luvulle?

Vierailija
60/155 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun muutin itse maaseutukaupungista pääkaupunkiin, vastaanotto oli tosi hyvä. Kertaakaan en ole kuullut mitään ikävää kommentointia. Mielenkiinnolla syntyperäiset stadilaiset ovat kyselleet, että miten Lapin poika on tottunut kaupungin huminaan. Samassa duunipaikassa on kainuulaisia, karjalaisia ja - tietenkin - savolaisia. 

Sen sijaan yksi helsinkiläinen kävi kokeilemassa pari vuotta tuolla ylempänä Suomessa. Oli todella ihmeissään, kun ihmiset olivat olleet niin ennakkoluuloisia helsinkiläistä kohtaan. Kyseessä on kuitenkin mukava ja sosiaalinen kaveri. 

No tuo minusta kyllä on huvittavaa ja alentuvaa, kun kysellään tottumista kaupungin huminaan. Minä esimerkiksi olin viettänyt lapsesta saakka Tukholmassa, Pietarissa, Berliinissä ja missä milloinkin isäni sattui olemaan (teki kv-projektitöitä, vanhempani eronneet) ja sitten tuollaisia kysellään. Ei sillä tietysti pahaa tarkoitettu ja kun kysymyksiin vastasi, kyllähän ne tajusi, ettei pienellä paikkakunnalla asunut aina oo tynnyrissä kasvanut. Mutta toistuessaan aina ne kyllä ärsyttikin.

Huumoria se vain on. Älä ole tosikko.