Helsinki-viha tuntuu olevan edelleen voimissaan
Kun noita lehtien kommenttipalstoja lukee, niin onpa siellä aggressiivista ja ivallista kommentointia helsinkiläisiä kohtaan. Esimerkiksi nyt tämän lumimyrskyn tiimoilta. Helsinkiläiset itse suhtautuvat asiaan rauhallisesti ja melkoisen iso osa on iloinen kun viimein saatiin lunta parin vuoden tauon jälkeen. Mutta se ei maalaisille kelpaa, he ovat irvistelemässä ja keksimässä ties mitä "latte-helsinkiläiset ei pärjää/on sitä lunta ennenkin ollut"-tyylistä katkeraa läppää. Olipa joukossa jo sitä iänikuista "vihervasemmisto"-juttuakin, mikä alkaa olla jo aika masentavaa luettavaa joka ikisessä paikassa.
Mikä ihme vaivaa? Itse olen maalta lähtöisin ja viihdyn Helsingissä hyvin. Täällä asuu ihan tavallisia ihmisiä ja kolaakin osataan käyttää. Pukeutuminen on värikästä ja lämmintä. Ei täällä mitään valitusta tai "luonnosta irtoamista" ole tapahtunut; päinvastoin tuossa hiihteli juuri muutamia tyyppejä ja lapset leikkii lumessa niin että innostunut hihkuminen vaan kuuluu. Helsinkiläiset eivät itse suhtaudu maalaisiin mitenkään negatiivisesti, itseasiassa esimerkiksi Lapissa asuvia kunnioitetaan. Siitä huolimatta kivoihinkin uutisiin pitää alkaa kommentoimaan myrkyllistä sontaa.
Kommentit (155)
Miten Helsingillä voisi olla pitkää historiaa kun vielä 1700-luvulle siirryttäessä se oli vain pieni kylä, muutama sata asukasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on globaali ilmiö. Muissakin maissa haja-asutusalueilla koetaan alemmuuskompleksia ja kateutta suuria kaupunkeja, erityisesti pääkaupunkia kohtaan.
Helsinkiläisillä sitten taas on alemmuuskompleksi Turkua kohtaan, mikä näkyy jatkuvana turkulaisten mollaamisena.
Tämä on ihan totta. Jotenkin helsinkiläiset eivät pysty hyväksymään historiaansa, tai lähinnä sen puutetta.
Historian puutetta :D Tiesitkö, että Suomessa on vain seitsemän Helsinkiä vanhempaa kaupunkia? Niistäkin yksi on nykyään Venäjää.
Mihin tuo liittyy? Ei Suomessa ole tosiaan paljon kaupunkeja ollut.
Mutta kerropa vaikka Helsingin keskiajan tapahtumista 😉Olen helsinkiläinen jonka suku on turusta. En voi sanoa että elämääni vaikuttaa sen kummemmin se mitä helsingissä on tapahtunut keskiajalla tai turussa on tapahtunut keskiajalla. Ehkä teidän turkulaistenkin olisi aika siirtyä henkisesti keskiajalta tänne 2000-luvulle?
Jos jumitutaan siihen historiaan, niin Helsinki ei ole koskaan tuhonnut historiallista keskustaa sellaisella vimmalla kuin Turku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaisilla on alemmuuskompleksi, juontaa juurensa jonnekin aikojen taakse.
Lisäksi monia ottaa päähän kuinka paljon rahaa pumpataan maakunnista pääkaupunkiseudulle
Se raha liikkuu kylläkin toiseen suuntaan. Helsingin kunnallisvero olisi minimaalinen ilman näitä törkeitä rahansiirtoja.
Helsingissä ON tosi matala veroprosentti. Se johtuu siitä että valtion työpaikat on siellä. Niitä voisi nykypäivänä hyvin hajauttaa tasaisemmin muuallekin.
Kyllähän kepu pakkosiirrätti lääkelaitoksen Kuopioon ja ajoivat viraston tuhon partaalle. Kokeiltu ja ei toimi. Kaupungit ja varsinkin pääkaupunki on nykyaikaa. Muualla voi kasvattaa perunoita.
Höpsis. Ainoa ongelma oli helsinkiläiset, jotka eivät halunneet muuttaa. Onneksi pätevää väkeä saatiin muualtakin. Ja nykyään varsinkin fyysinen sijainti on yhdentekevä kun kokouksiin yms. ei tarvi tulla paikanpäälle.
Niin, muuttohaluttomuuden syy on se, ettei Kuopiosta löydy mielekkäitä töitä puolisolle. Fimean palkalla ei yksin elätetä koko perhettä, eikä Suomen verotus tai avioliittolaki suosi yhden työssäkäyvän mallia. Fimean hommat vaativat korkeaa koulutusta, jolloin yleensä puolisollakin on korkea koulutus, eikä se silloin halua mennä minne vaan kaupan kassalle, eikä semmoisiin hommiin oikein otetakaan vaikka ekonomia tai DI-taustaista ”hesalaista”.
Toinen syy on ramppaaminen Brysselissä, ikävää puuhaa Kuopiosta käsin.
En ole ikinä ymmärtänyt tuota kaupunki-vihaa muutenkaan missään tilanteessa....en ole helsingistä, mutta esim jotain tiettyä naapurikaupunkia pitää aina inhota ja muutenkin on jotain ihme ennakkoluuloja ja kuvitelmia joistain kaupungeista ja niiden ihmisistä...itse en ole ikinä tälläisestä piitannut, ja matkustellut useissa suomen kaupungeissa, ihan kivoja ihmisiä tavannut kaikissa...
Vierailija kirjoitti:
Miten Helsingillä voisi olla pitkää historiaa kun vielä 1700-luvulle siirryttäessä se oli vain pieni kylä, muutama sata asukasta...
Niin kuin valtaosa kaupungeista silloin...
Kyllä se Helsinki viha on ihan aiheellinen. Se on Suomen pääkaupunki.
Mä voin luetella heti 20 yritystä, joiden rahavirta tulee muualta, ei Helsingistä, mutta voitot kotiutetaan Helsinkiin.
Sit elvistellään, että miten me tuetaan maakuntia.
Kyllä mä haikailen politiikkaan, jossa esim. yritysten pääkonttorit vois olla muualla.
Esim. Lähi-Tapiola, SOK, Kesko, Sampo, Nordea, OP, KELA, Fennia, ELY keskus, valtion virastot, Kuntien johtoporras...
tässä muutama esimerkki, joiden tuloista vain murto-osa tulee pääkaupunkiseudulta.
Tietääkseni Suomessa asuu 5.5 miljoonaa ihmistä, joista vain 1.6 miljoonaa PÄÄKAUPUNKIseudulla.
mielipide tämäkin kirjoitti:
Mä voin luetella heti 20 yritystä, joiden rahavirta tulee muualta, ei Helsingistä, mutta voitot kotiutetaan Helsinkiin.
Kyllä mä haikailen politiikkaan, jossa esim. yritysten pääkonttorit vois olla muualla.
Esim. Lähi-Tapiola, SOK, Kesko, Sampo, Nordea, OP, KELA, Fennia, ELY keskus, valtion virastot, Kuntien johtoporras...tässä muutama esimerkki, joiden tuloista vain murto-osa tulee pääkaupunkiseudulta.
Tietääkseni Suomessa asuu 5.5 miljoonaa ihmistä, joista vain 1.6 miljoonaa PÄÄKAUPUNKIseudulla.
Ja tämä on siis sinusta aiheellinen syy vihata Helsingissä asuvia ihmisiä? Sori en ihan tajua logiikkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa? Niin kuin Turku ja Viipurikin? Niissä oli kylläkin jo hyvin kaupunkimainen asutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neh. Jopa meillä Ulvilassa oli enemmän väkeä tuolloin 😀
Ainahan pääkaupunkia vihataan ja pääkaupunkilaisten lähtökohtaisesti uskotaan olevan itseään täynnä, vaikka itse ei olisi koskaan henk. koht. tavannut yhtäkään. Sama juttu Ruotsissa, Briteissä, Ranskassa, Jenkeissä... Varmaan joka maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muutin itse maaseutukaupungista pääkaupunkiin, vastaanotto oli tosi hyvä. Kertaakaan en ole kuullut mitään ikävää kommentointia. Mielenkiinnolla syntyperäiset stadilaiset ovat kyselleet, että miten Lapin poika on tottunut kaupungin huminaan. Samassa duunipaikassa on kainuulaisia, karjalaisia ja - tietenkin - savolaisia.
Sen sijaan yksi helsinkiläinen kävi kokeilemassa pari vuotta tuolla ylempänä Suomessa. Oli todella ihmeissään, kun ihmiset olivat olleet niin ennakkoluuloisia helsinkiläistä kohtaan. Kyseessä on kuitenkin mukava ja sosiaalinen kaveri.
No tuo minusta kyllä on huvittavaa ja alentuvaa, kun kysellään tottumista kaupungin huminaan. Minä esimerkiksi olin viettänyt lapsesta saakka Tukholmassa, Pietarissa, Berliinissä ja missä milloinkin isäni sattui olemaan (teki kv-projektitöitä, vanhempani eronneet) ja sitten tuollaisia kysellään. Ei sillä tietysti pahaa tarkoitettu ja kun kysymyksiin vastasi, kyllähän ne tajusi, ettei pienellä paikkakunnalla asunut aina oo tynnyrissä kasvanut. Mutta toistuessaan aina ne kyllä ärsyttikin.
Huumoria se vain on. Älä ole tosikko.
Toistuessaan aika tylsä. Voisivat keksiä jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Lähi-Tapiola, SOK, Kesko, Sampo, Nordea, OP, KELA, Fennia, ELY keskus, valtion virastot, Kuntien johtoporras...tässä muutama esimerkki, joiden tuloista vain murto-osa tulee pääkaupunkiseudulta.
Ja tämä on siis sinusta aiheellinen syy vihata Helsingissä asuvia ihmisiä? Sori en ihan tajua logiikkaasi.
Varmaan on syy vihata niitä, jotka tosissaan selittää, miten pääkaupungin rahat valuu maakuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on syy vihata niitä, jotka tosissaan selittää, miten pääkaupungin rahat valuu maakuntiin.
No hätä. Sote siirtää Helsingistä n. 1500:n lääkärin palkkarahat sinne landelle. Saadaan kuolleilla paikkakunnilla elätettyä se ainoa venäläinen terveyskeskuslääkäri. Ei täällä Stadissa tarvitse jatkossa sitten kuvitellakaan, että julkista terveydenhoitoa olisi saatavilla. Onneksi on yksityislääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hätä. Sote siirtää Helsingistä n. 1500:n lääkärin palkkarahat sinne landelle. Saadaan kuolleilla paikkakunnilla elätettyä se ainoa venäläinen terveyskeskuslääkäri. Ei täällä Stadissa tarvitse jatkossa sitten kuvitellakaan, että julkista terveydenhoitoa olisi saatavilla. Onneksi on yksityislääkärit.
Totta, teillä tuo julkinen terveydenhuolto kusee eikä sotea vasta ootatte. Meillähän se alkoi toimia jo silloin, kun koko maassa piti (alkuperäisen suunnitelman mukaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on globaali ilmiö. Muissakin maissa haja-asutusalueilla koetaan alemmuuskompleksia ja kateutta suuria kaupunkeja, erityisesti pääkaupunkia kohtaan.
Helsinkiläisillä sitten taas on alemmuuskompleksi Turkua kohtaan, mikä näkyy jatkuvana turkulaisten mollaamisena.
Tämä on ihan totta. Jotenkin helsinkiläiset eivät pysty hyväksymään historiaansa, tai lähinnä sen puutetta.
En usko, luulen että nuori sukupolvi ei millään tavalla miellä Turkua sen kummemmaksi paikaksi kuin esim. Tamperetta. Kiva pikkukaupunki ja siinä se.
Onneksi nämä ennakkoluulot koskevat lähinnä aikuisia, keski-ikäisistä ylöspäin. Nuoret ovat paljon järkevämpiä, varmaan siksi että somen avulla on helppo ystävystyä mistä päin tahansa olevan ihmisen kanssa. Meillä Irc-galleria-sukupolvellakin oli kavereita ympäri Suomen, nykyään se on vielä tavallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, luulen että nuori sukupolvi ei millään tavalla miellä Turkua sen kummemmaksi paikaksi kuin esim. Tamperetta. Kiva pikkukaupunki ja siinä se.
Valitettavasti se Turku-pilkka näkyy parikymppisilläkin, kai se on jonkinlainen perinne.
Ja jos Tampere ja Turku on pikkukaupunkeja, sitten on Helsinkikin. Eurooppalaisittain vain miljoonakaupungit on isoja.
Mun havaintojen mukaan jotkut maalla liikkuu tosi pienissä piireissä, jolloin jos yksikin poikkeaa aletaan nälviä erilaisuudesta, Esimerkiksi kun murre on vähän erilainen kuin se kylän murre mikä on ainoa mitä yleensä ovat kuulleet. Oli maalla fiksuakin porukkaa mutta itse valitettavasti jouduin idioottien silmätikuksi siellä
Helsinki ei enää kiinnosta matkailumielessäkään. Viime vuosi oli katastrofaalinen kun edes kotimaan matkailijat eivät halunneet Helsinkiin.
Eikä tartuntarilannekaan sitä suoraan selitä.
"Helsingissä hotellihuoneiden käyttöaste oli hieman yli 21 prosenttia. Vertailun vuoksi esimerkiksi Turussa käyttöaste oli noin 44 prosenttia."
Tiettävästi siellä oli niukasti asutusta, käytännössä siis maaseutua. Kaupunki perustettiin keskiajan ja uuden ajan vaihteessa kilpailijaksi Tallinnalle, silloiselle Räävelille. Periaatteessa se oli hökkelikylä vielä Viaporin rakentamisen jälkeenkin, jolloin linnoitus oli enemmän kaupunki kuin Helsinki. Ns. oikea kaupunki siitä tuli vasta Turun palon (muistaakseni 1830-luvulla, en nyt jaksa googlata) jälkeen. Historia Helsingillä joka tapauksessa on, eikä sen parempi tai huonompi kuin muillakaan saman ajan kaupungeilla.