Naurattaa ja ärsyttääkin tuo etelä-suomen lumitianne.
Ollaan ihan paniikissa kun tuli lunta.
Aamu tv.ssä haastateltiin jotakin ohikulkijaa ja toimittaja tokaisi " olet eri sissi" kun meni pyörällä töihin.
Noin VÄHÄN lunta ja tuollainen haloo!!!
Mitähän sanoisivat kun tulisivat pohjoiseen.
Viime talvena olisivat etelän ihmiset pyörtyneet täällä meillä.
Ei millään pahalla, mutta vähän ärsyttää tuollainen kohu.
Kommentit (605)
Vierailija kirjoitti:
Vahva suositus pysyä kotona kun lunta sataa😂. Seuraava suositus pysyä kotona kun siitepölykausi alkaa, sit syystuulet jne jne
Niiin, kyllä nyt tehdään kärpäsestä härkästä. Ei me ihmiset niin avuttomia olla, että lumi meitä lannistaisi ja saisi paniikkiin. Tai syystuuli tai siitepöly tai mikään. Korona ehkä saa, mutta siinä onkin henki kyseessä.
Onko sekin ihan meidän pk-seutulaisten asenneongelma, että urheiluhallit romahtelee lumikuorman alla? Kyllä se nyt vaan on suht harvinaista, että lunta tulee kerralla näin jumalattomasti. Ei sitä tule muualla Suomessakaan kerralla yleensä metriä, vaan lunta satelee lisää pikkuhiljaa. Eilen säätiedotuksessa selitettiin, mistä tuo ilmiö täällä johtuu, ja tämä ilmiö esiintyy nimenomaan Uudellamaalla. Toki ajokäyttäytymisessäkin on osalla porukasta vikaa, se on ihan selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Media tota kohua tekee, ei me asukkaat.
Vähän enemmän lumitöitä ja aikaa automatkaan, ei tässä muuta tavallisesta poikkeavaa tai ihmeellistä ole.Ai media lavastaa kuvia "bussi ojassa, toinen bussi ojassa, kymmeniä peltikolareita, ketjukolareita, satoja liukastumisia talven aikana jne"?
Kuule täällä on enemmän busseja kuin sinun paikkakunnalla autoja yhteensä, eli se että niistä joku liukastuu ojaan ei ole mikään ihme. Ja sinunko paikkakunnalla kukaan ei liukastu koko talven aikana? Lehdet ei vain jaksa uutisoida kuinka kolme ihmistä liukastui Lieksassa talvella 2020.
No meillä ei kuule teitä paljon aurailla/hiekoteta ja silti bussit pysyy tiellä, peilijäälläkin. Ja jalankulkijat ja pyöräilijät pystyssä. Miten se määrä siihen vaikuttaa? töniikö ne toisiaan kaistoilta ojaan? Vai oisko kuskit tulleet lämpimistä maista eivätkä osaa ajaa talvikelillä eli hidastaa vauhtia? Te ette vain osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lunta ei voi vain aurata tien sivuun, koska siinä on jalkakäytävä. Jalkakäytävää ei voi aurata jalkakäytävän sivuun, koska siinä on talon seinä. Ja nämä kaikki ovat siis ihan kiinni toisissaan, ilman mitään viherkaistaleita, kuten maalla. Eli lumi on pakko kerätä ja viedä pois. Se on hidasta.
Sä ihan tosissas luulet että missään muualla ei ole samaa tilannetta? Ainoastaan Helsingissä on rakennuksia jalkakäytävän vieressä.
Ainoastaan Helsingissä tätä tilannetta on näin paljon ja lisäksi lumenkaatopaikoille on pidempi matka pitkin niitä lumisia ja kapeita katuja. Olen asunut Suomessa kuudella paikkakunnalla ja olen asunut maaseudulla, pikkukaupungissa, keskisuuressa kaupungissa, vähän isommassa kaupungissa, Tampereella ja Helsingissä. Eli aika monenlaisessa ympäristössä olen viettänyt talveni, ja ymmärrän ihan täysin miten 0,5m lunta Helsingissä on huomattavasti monimutkaisempi asia kuin 0,5m lunta vaikka Savonlinnassa.
Vaihdoitko paikkakuntaa työpaikka- vai koulukiusauksen vuoksi noin monesti?
Saitko lumipesun joka paikkakunnalla?
Asialle ei enään voi juuri mitään, sori siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua, pahoittelut siitä. Lueskelin eilen Facebookissa eri ryhmiä ja mulla heräsi muutama kysymys. Ihan ilman sarvia ja hampaita minua jäi kiinnostamaan muutama asia. Ois kiva kuulla vastauksia. Ymmärrän sen, että etelässä on paljon autoja, mutta täytyy sanoa, että niin on Oulussakin. Kyllä täällä motarilla on autoja ruuhkaksi asti monta kertaa päivässä. Kun siis joidenkin mielestä täällä "maalla" saa ajella rauhallisesti. Useammassa Facebookin keskustelussa pääkaupunkiseudulla asuvat kertoivat, että auton renkaat on huonot. Ei ole aikaa eikä varaa ostaa hyviä renkaita. Onko siis oikeasti ihan normaalia, ettei pääkaupunkiseudulla asuvat edes käytä hyviä talvirenkaita? Toinen omituisuus on turvavälit. Vielä tällaisina säinä osa oli sitä mieltä, että alinopeutta ajavat joutaa jäädä kotiin. Onko tällainen ajattelu ja turvavälien pitämättömyys ihan normaalia? Osa valitti, kun jopa liikenneympyrässä auto lähtee vetämään ja autoa on siten mahdoton hallita. Onko niin, että etelä-Suomessa asuvien talvikelin ajotaito on auttamattomasti rapistunut tai sitä ei ole edes opittu? Mulla on hyvät renkaat ja olen tottunut ajamaan talvisäässä, mutta ainakin täällä Oulussa on täysin normaalia, että liikenneympyrät on jäässä. Sitten ajellaan vaan tooosi hiljaa ja varovasti, eikös? Lisäksi oli kuvia, kun auto oli lumen alla (muistaakseni ainakin Siepillä) Tämäkin on normaalia Oulussa. Itse asiassa normaalia on etenkin tänä talvena ollut, että lähes tulkoon joka päivä teillä on liukkausvaroituksia ja huonon kelin varoituksia. Täällä hankalia on nämä vaihtelevat säät, joka on tehnyt teistä liukkaita. Kysynkin siis (etenkin teiltä jotka olette asuneet sekä etelässä että pohjoisessa olisi kiva kuulla mielipiteitä) että onko etelä-Suomessa itsessään se liikennekulttuuri niin erilainen kuin pohjoisessa? Huonot renkaat, ei varautua jne?
Suomessa on aika tarkat rajoitukset sen suhteen että missä kunnossa renkaat saa lain mukaan olla, joten en osaa sanoa ajaako jotkut niin loppuunajetuilla renkailla, että ovat vaaralliset. Mutta täällä on varmaan enemmän kitkoja kuin nastoja liikenteessä. Itse olen aina ajanut vain nastoilla (kun pohjoisesta olen kotoisin), joten en tiedä sitten, että onko kitkat nastoja huonommat lumisessa hc-talvikelissä. Sen voin sanoa, että Oulun "ruuka" on hyvin eri asia kuin PKS:n ruuhka. Ja kyllähän sen liikenteen soisi menevän sitä sujuvammin mitä enemmän ihmisiä on liikenteessä, sillä jos kaikki ajaa yhtäkkiä 50km/h, niin 30min työmatkaan meneekin pian tunti.
Pitää myös muistaa, että suurin osa pääkaupunkiseudun ihmisistä elelee olosuhteiden mukaan ihan normaalia elämää, eikä tuolla ulkona näy mitään paniikissa säntäileviä ihmisiä lumikaaosta kauhistelemassa. Lehdet myy paremmin kun otsikko on PÄÄKAUPUNKISEUDUN LUMIKAAOS!, sillä paikalliset ostavat lehden nähdäkseen missä mennään ja maalaiset ostavat lehden naureskellakseen kuinka taas Helsingissä ollaan niin paniikissa kun vähänkään joutuvat kokemaan vaikeutta elämässään.
Oulun lumikaaos ei kiinnosta PKS:n ihmisiä, eikä maalaisillakaan ole tarvetta naureskella oululaisille samoissa määrin, eikä teitä oululaisia ole tarpeeksi, että Ilta-Sanomat voisivat laittaa myyntinsä pelkästään teidän varaanne. Siksi lehdistä ei lueta teidän aurauskalustostanne.
Aika lailla kierrellen vastasit, mutta näköjään olin oikeilla jäljillä. Eli ei malteta ajaa hitaasti, kun kiire on ja talvirengasvarautuminen on surkeaa. Siihen kun lisätään huonot ajotaidot niin helppo laskea yhteen. Vaikka Oulussa on vähemmän ihmisiä niin täällä on ruuhkia. Ymmärrätkö mitä täälläKIN tapahtuisi, jos turvavälien ja hitaan ajamisen sijaan ajettaisiin pienillä väleillä rajoitusten mukaan, vaikka joka paikassa varoitettaisiin liukkaista teistä.? Niinpä. Sekin on totta, että syrjäseuduilla on vähän liikennettä, mutta ei ne autot sielläkään pitkin ojia ole. Pääkaupunkiseutulaisethan vaan selittää, että ne autot vaan menee ojaan. :D Mutku kiire. Mutku huonot renkaat. Mutku ei viititä pitää turvavälejä, koska kiire. Mutku.
On ne autot ojassa sillä maallakin. Täällä on vain enemmän autoja, joten useampi auto päätyy ojaan ja se on dramaattisempaa. Ja mikä huonompi talvirengasvarautuminen? Pitäisikö täällä ihmisillä olla ketjut alla, vai? Kai sä tajuat, että vaikka nastat on hc-talvikelissä ehkä paremmat, sellaisessa lokakuusäässä (jota täällä on ajallisesti paljon pidempään) ne ovat huonot, meluisat ja kuluttavat tien pintaa. Siksi kitkat ovat pidemmän päälle paremmat täällä, vaikka ei ehkä juuri tässä hetkessä. Täällähän on jopa näistä syistä ehdoteltu nastojen kieltämistä. Ja se ruuhka on oikeasti aika eri kaliiberia täällä. Olen asunut Oulussa, tiedän kyllä. En mäkään kehtaisi mennä bankokilaiselle selittämään kehistä, mutta sieltä Oulusta on näköjään hyvä huudella. Siellä asuu alle 200 000 ihmistä 1 400 km2:lla. Täällä asuu yli miljoona ihmistä puolet pienemmällä alueella. Tottakai osa niistä ajaa ojaan ja osa liukastuu ja osa ajaa huonosti. Niin sielläkin, mutta siitä ei uutisoida sillä muuta maata Oulun asiat ei kiinnosta.
Suomalaiset pohjoismaisena kansana ovat kuitenkin tottuneet lumeen. Ei pitäisi ärsyttää miten kaupunkilaiset reagoi lumeen pitkien lumettomien vuosien jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lunta ei voi vain aurata tien sivuun, koska siinä on jalkakäytävä. Jalkakäytävää ei voi aurata jalkakäytävän sivuun, koska siinä on talon seinä. Ja nämä kaikki ovat siis ihan kiinni toisissaan, ilman mitään viherkaistaleita, kuten maalla. Eli lumi on pakko kerätä ja viedä pois. Se on hidasta.
Sä ihan tosissas luulet että missään muualla ei ole samaa tilannetta? Ainoastaan Helsingissä on rakennuksia jalkakäytävän vieressä.
Ainoastaan Helsingissä tätä tilannetta on näin paljon ja lisäksi lumenkaatopaikoille on pidempi matka pitkin niitä lumisia ja kapeita katuja. Olen asunut Suomessa kuudella paikkakunnalla ja olen asunut maaseudulla, pikkukaupungissa, keskisuuressa kaupungissa, vähän isommassa kaupungissa, Tampereella ja Helsingissä. Eli aika monenlaisessa ympäristössä olen viettänyt talveni, ja ymmärrän ihan täysin miten 0,5m lunta Helsingissä on huomattavasti monimutkaisempi asia kuin 0,5m lunta vaikka Savonlinnassa.
Vaihdoitko paikkakuntaa työpaikka- vai koulukiusauksen vuoksi noin monesti?
Saitko lumipesun joka paikkakunnalla?
Asialle ei enään voi juuri mitään, sori siitä
Yhdelle paikkakunnalle synnyin, yhdelle muutin koska halusin asua siellä ja muille menin joko opiskelu- tai työpaikan perässä. Mutta olen tosiaan nähnyt elämää vähän muiltakin kanteilta kuin sieltä omasta pikku peräkylästä ja osaan ajatella näitä vähän laajemmin kuin joku ikänsä samassa paikassa asunut juntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän enemmän lumitöitä ja aikaa automatkaan, ei tässä muuta tavallisesta poikkeavaa tai ihmeellistä ole.Ai media lavastaa kuvia "bussi ojassa, toinen bussi ojassa, kymmeniä peltikolareita, ketjukolareita, satoja liukastumisia talven aikana jne"?
Kuule täällä on enemmän busseja kuin sinun paikkakunnalla autoja yhteensä, eli se että niistä joku liukastuu ojaan ei ole mikään ihme. Ja sinunko paikkakunnalla kukaan ei liukastu koko talven aikana? Lehdet ei vain jaksa uutisoida kuinka kolme ihmistä liukastui Lieksassa talvella 2020.
No meillä ei kuule teitä paljon aurailla/hiekoteta ja silti bussit pysyy tiellä, peilijäälläkin. Ja jalankulkijat ja pyöräilijät pystyssä. Miten se määrä siihen vaikuttaa? töniikö ne toisiaan kaistoilta ojaan? Vai oisko kuskit tulleet lämpimistä maista eivätkä osaa ajaa talvikelillä eli hidastaa vauhtia? Te ette vain osaa.
Onko busseissanne nastat vai kitkat? Sekin vaikuttanee. Ei ole kovin hyväksi teiden pinnoille ajella nastoilla vaikka sellaisessa viimetalven kelissä.
Täällä etelässä ihan oikeasti rysähti normaalin lumisen talven kaikki lumet kerralla maahan. Aura-autot kiertää jatkuvasti auraamassa eikä kaikki tiet silti pysy kunnolla auki. Rekkoja jää sutimaan ylämäkiin ja pikkuautot jumittuvat kinoksiin tieltä lipsuessaan. Ei tällainen runsas ja näin pitkään kestävä pyry ole koskaan ollut normaalia Suomessa. Ehkä Siperiassa.
Tämän talven aikana ei voi enää sataa kovin paljoa lisää lunta, tai sitä aurattua lunta ei saada kohta enää mahtumaan kasoissa yhtään mihinkään. Muuten ihan kiva, kun nyt selviää näistä muutamasta pyrypäivästä. On ainakin maa valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
On ne autot ojassa sillä maallakin. Täällä on vain enemmän autoja, joten useampi auto päätyy ojaan ja se on dramaattisempaa. Ja mikä huonompi talvirengasvarautuminen? Pitäisikö täällä ihmisillä olla ketjut alla, vai? Kai sä tajuat, että vaikka nastat on hc-talvikelissä ehkä paremmat, sellaisessa lokakuusäässä (jota täällä on ajallisesti paljon pidempään) ne ovat huonot, meluisat ja kuluttavat tien pintaa. Siksi kitkat ovat pidemmän päälle paremmat täällä, vaikka ei ehkä juuri tässä hetkessä. Täällähän on jopa näistä syistä ehdoteltu nastojen kieltämistä. Ja se ruuhka on oikeasti aika eri kaliiberia täällä. Olen asunut Oulussa, tiedän kyllä. En mäkään kehtaisi mennä bankokilaiselle selittämään kehistä, mutta sieltä Oulusta on näköjään hyvä huudella. Siellä asuu alle 200 000 ihmistä 1 400 km2:lla. Täällä asuu yli miljoona ihmistä puolet pienemmällä alueella. Tottakai osa niistä ajaa ojaan ja osa liukastuu ja osa ajaa huonosti. Niin sielläkin, mutta siitä ei uutisoida sillä muuta maata Oulun asiat ei kiinnosta.
Kerros mihin perustat tuon, että maallakin autot menee ojaan. Määrä suhteessa asukkaisiin? Sattuneista syistä veikkaan, että tiedän tuosta aiheesta enemmän. Väitätkö ihan tosissasi, että sen maalla asuvan, olosuhteisiin tottuneen ajotaidot ovat yhtä huonot kuin pääkaupunkiseudulla asuvan keskimääräisen kuskin? En ymmärrä tuollaista hölmöä ylpeyttä. Miksi ei voi vaan myöntää, että kyllä tässä on ajotaidoistakin kyse? Ei jokaista ulos ajajaa uutisoida, ei sielläkään. Helpommin tuollaiset pääsee pikkupaikkakuntien uutisiin kuin siellä. Eihän Oulussakaan käytetä ketjuja? Ja kyllä ne renkaat ja tiet täälläkin turhaan kuluu, kun on vuosia, että lumi tulee vasta tammikuussa. Mutta semmoista se on. Sitten hankitaan uudet renkaat, kun entiset on huonot. Maksaahan se, ikävä juttu. Sä hoet nyt koko ajan tuota ihmismäärää. Mitä tapahtuisi, jos Oulussa ajettaisiin ilman turvavälejä ja rajoitusten mukaan huonolla säällä?
Asun Helsingissä mutta olen kotoisin pohjoisemmasta maaseudulta.
Onhan lumen tieltä raivaaminen huomattavan paljon isompi urakka täällä kerrostalojen reunustamilla, tuhansilla kapeilla teillä, joissa on paljon liikennettä, busseja, raitiovaunuja ja puoli miljoonaa ihmistä, kuin siellä kylällä, jossa riittää suurinpiirtein että kylän yksi lähes autio pääväylä aurataan ja asukkaat sitten lykkivät omista pihoistaan lumet penkkaan jotta pääsevät sille ainoalle ajotielle.
Media nyt intoilee kun saa kirjoittaa jostain muusta kun koronasta. Onhan se vähän huvittavaa että Hensigistä uutisoidaan jokainen penkkaan ajo ja tulee vaikutelma ett kaupunkilaiset on ihan helisemässä. Kyllä niitä maallakin sattuu vähän väliä, mutta ei niistä vain uutisoida missään.
Mutta mukavaa kun on lunta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin liukastelin silloinkin kun asuin maalla. Kukaan ei tehnyt siitä lehtijuttua kylläkään. Ja olen kyllä vuosien varrella kuullut tarinoita kuinka maalla asuvat sukulaiseni ovat pyllähdelleet. Toisaalta he kävelevät siellä paikkoihin paljon vähemmän kun auto on pihassa ja sen saa ajettua Prisman parkkikselle lähes oven eteen. Ja silti siellä kaadutaan välillä. Ja mun tietääkseni kukaan ei edes pyöräile maalla talvisin. Ei ainakaan sillä kylällä jossa itse asuin. Eli aika paksua huttua väittää, ettei muualla maassa ihmiset liukastuisi ja kaatuisi ikinä.
Vierailija kirjoitti:
...
Jos täällä Pohjois-Suomessa (itse asun Oulussa) tulee lunta, sitä harvoin tulee noin paljon lyhyessä ajassa. Aurauskapasiteettiä on enemmän ja auroilla on enemmän työtilaa, koska autoja on sen verran paljon vähemmän ja esim. kaupunkien keskustoissa ei yleisesti ole katujen reunustat täynnä pysäköityjä autoja.
Ouluko Pohjois-Suomessa? Mistä lähtien ja miten se sinne on siirtynyt? Sehän sijaitsee pohjois-etelä-suunnassa keskellä Suomea. Oulusta on lyhyempi matka Helsinkiin, kuin Suomen pohjoispäähän. Kvg jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle paikkakunnalle synnyin, yhdelle muutin koska halusin asua siellä ja muille menin joko opiskelu- tai työpaikan perässä. Mutta olen tosiaan nähnyt elämää vähän muiltakin kanteilta kuin sieltä omasta pikku peräkylästä ja osaan ajatella näitä vähän laajemmin kuin joku ikänsä samassa paikassa asunut juntti.
Miksi sä kuvittelet, että maalla syntyneet eivät voi asua muualla? Tää pääkaupunkiseutulaisten ylpeys on kyllä naurettavaa. Hankkikaa varulta nastarenkaat kitkojen lisäksi, noudattakaa turvavälejä, varatkaa aikaa matkustamiseen (ettei tarvi sanoa, ettei ole kiva kun menee puolet enemmän työmatkaan, koska semmoista se välillä on pohjoisessakin) ja mikä tärkeintä, ottakaa liukkaan ajon tunteja autokoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerros mihin perustat tuon, että maallakin autot menee ojaan. Määrä suhteessa asukkaisiin? Sattuneista syistä veikkaan, että tiedän tuosta aiheesta enemmän. Väitätkö ihan tosissasi, että sen maalla asuvan, olosuhteisiin tottuneen ajotaidot ovat yhtä huonot kuin pääkaupunkiseudulla asuvan keskimääräisen kuskin? En ymmärrä tuollaista hölmöä ylpeyttä. Miksi ei voi vaan myöntää, että kyllä tässä on ajotaidoistakin kyse? Ei jokaista ulos ajajaa uutisoida, ei sielläkään. Helpommin tuollaiset pääsee pikkupaikkakuntien uutisiin kuin siellä. Eihän Oulussakaan käytetä ketjuja? Ja kyllä ne renkaat ja tiet täälläkin turhaan kuluu, kun on vuosia, että lumi tulee vasta tammikuussa. Mutta semmoista se on. Sitten hankitaan uudet renkaat, kun entiset on huonot. Maksaahan se, ikävä juttu. Sä hoet nyt koko ajan tuota ihmismäärää. Mitä tapahtuisi, jos Oulussa ajettaisiin ilman turvavälejä ja rajoitusten mukaan huonolla säällä?
Mitvit?? Millä perusteella maalla ajava olisi vaikka Mannerheimintiellä tai Kehä1:llä parempi kuski kuin joku helsinkiläinen? Haluaisin nähdä mitä tapahtuu kun teidät oululaiset laitettaisiin ajamaan vaikka Ruoholahdesta Malmille klo 16 aikaan torstai-iltapäivänä.
Onko sinulla kitkat vai nastat? Täällä sitä lumetonta aikaa on vielä paljon enemmän kuin siellä. Viime "talvena" ei ollut lunta yhtään. Olisiko silti pitänyt ajaa nastoilla? Harvalla on varaa tai säilytystilaa kolmille renkaille, joita vaihdella kelin mukaan. Tuskin monella espanjalaisellakaan on edes talvirenkaita, mutta varmaan naureskelet kuinka paskoja kuskeja ne on kun liukastelevat kesärenkailla jäällä kun siellä on satanut lunta.
Ja mä perustan sen tiedon siihen, että olen itse ollut lapsena ja nuorena kun asuin Oulua pohjoisempana itse fyysisesti työntämässä autoa pois ojasta useamman kerran. Joten TIEDÄN VARMASTI että maallaki ajetaan ojaan.
Itsekin ennen muualla asuneena naureskelin että miten se sama lumimäärä voi pääkaupunkiseudulla tuntua niin järkyttävältä kun muualla selvitään hyvin mutta tänne muutettua en ihmettele enää. Muualla on leveät jalkakäytävät, joiden vieressä vielä usein joku viherkaistale ja sen jälkeen vasta taloja. Samalla aura-autolla voi vetää niin autotiet, jalkakäytävät kuin myös taloyhtiöiden pihat. Helsingin keskustassa ei todellakaan ajella millään leveällä aura-autolla vaan joutuu oikeasti olla todella tarkkana mm. pysäköityjen autojen suhteen. Samoin jalkakäytävät on todella kapeita ja usein se lumi siitä autotieltä joudutaan sitten auraamaan siihen jalkakäytävälle koska ei se muuallekaan mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000007716095.html
Että näin Oulussa, bussitkaan pysy tiellä kun ootte niin paskoja kuskeja.
Just tulin tuolta ulkoa, ja vaikka on aurattu aamulla, niin kova tuuli kinostaa lumet taas tiettyihin aukeisiin paikkoihin. Läheisessä kiertoliittymässä oli henkilöautö juuttunut tällaiseen kasaan, ja suti vaan. Jokapuolelta oli sitten autoja jonossa, ja sivukaduista osa on nyt vain yksikaistaisia, kun lumipenkat on vieneet toisen kaistan. Siinä olikin sumplimista, kun lunta on jo tupruttanut sen verran lisää, ja yksi peruuttava pakettiauto vielä työnsi ison kasan kokkareista , jäistä lunta ympyrään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän enemmän lumitöitä ja aikaa automatkaan, ei tässä muuta tavallisesta poikkeavaa tai ihmeellistä ole.Höpö höpö. Näkisit meidän työtiimin whatsapp ketjun missä suurin osa pk-seudulta, kehotetaan pysymään kotona kuin olisi joku katastrofi päällä ja ollaan järkyttyneitä lumesta. Ihan tavalliset ihmiset, ei media.
Onhan se vähän naurettavaa miten nykyihmiset erityisesti pk-seudulla suhtautuu kun tulee tavallinen suomalainen talvi :D Varsinkin liikenten osalta, eikö nuorilla ole enää ollenkaan ajotaitoa? En asu pk-seudulla mutta täälläkin oli lumimyrsky eilen ja paljon lunta, ihan normaalisti kävin ajelemassa kuten minä tahansa päivänä, tavallinen talvi vain oli, ei sen kummempaa.
Mä jätin kyllä ajelut väliin eilen ja tänään. Vaikka itse osaisikin ajaa, ei se paljon auta, jos jää jonkun jumittuneen bussin taakse tai istuu kolariruuhkan jatkona kolmostiellä. Keskustaan etsimään parkkipaikkaa lumikasojen keskeltä ratikoita väistellen en meni muuta ihan pakosta.
Siis mikä tää "mettäläiset" ja "maalaiset" juttu oikein on? Ei tarvinnut lukea kuin muutama sivu taaksepäin niin sama virsi toistui monta kertaa. a) Ei se Helsinkikään mikään metropoli ole b) Muu Suomi ei ole pelkkää maaseutua
Tää on vähän sama juttu kuin kiinalaiset tulee hiihtokisoihin. Naurua se herättää, hyvällä tavalla. Siis helsinkiläisten ajotaidot pohjois-Suomen ilmastossa. Kukaan ei tietenkään toivo kolareita, saatikka mitään vakavampaa mutta hihitellään (salaa) samalla tavalla kuin niille kiinalaisille hiihtäjille katsojat tekee.