Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurattaa ja ärsyttääkin tuo etelä-suomen lumitianne.

Lumiukko
13.01.2021 |

Ollaan ihan paniikissa kun tuli lunta.
Aamu tv.ssä haastateltiin jotakin ohikulkijaa ja toimittaja tokaisi " olet eri sissi" kun meni pyörällä töihin.
Noin VÄHÄN lunta ja tuollainen haloo!!!
Mitähän sanoisivat kun tulisivat pohjoiseen.
Viime talvena olisivat etelän ihmiset pyörtyneet täällä meillä.
Ei millään pahalla, mutta vähän ärsyttää tuollainen kohu.

Kommentit (605)

Vierailija
241/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on autoja. Siksi katuverkkoakin tarvitaan, päin vastoin kuin böndellä. Helsingin katualueille on satanut yli kuusi miljoonaa kuutiometriä lunta. Sitä ei voi vain aurata heittävällä auralla metsään, vaan se pitää kasata ja viedä pois. Siihen menee aikaa.

Noi böndeläiset ei ihan ymmärrä kaikkea kaupunkialueen huoltamiseen liittyviä haasteita, joten niille on aika turha selittää mikä siinä on erona että sataako metri lunta Helsingin rautatieasemaa ympäröivälle neliökilometrille vai jonnekin Lapin metsään.

t. ex-lappilainen

Vierailija
242/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MAAYDAY MAYDAY JA S.O.S

APUA APUA ETELÄ-SUOMALAISET!!!!

NYT ETÄTÖITÄ TEKEMÄÄN. ÄLKÄÄ VAIN MENKÖ ULOS ETTÄ EI HERKKÄ HIPIÄNNE PALELLU.

Suurinpiirtein näin tuli uutisissa.

No mitä sitten. Älä sinä tule tänne, voit nähdä somalin.

Sitä näkyä maalaisjuntti jäisikin suu auki tollottamaan piiiiitkäksi aikaa! :D

No jopas sattui. Ei mun tarvitse katsoa kun vaimoani, niin näen Somalin😂

Ja usein piiiitkääään katsonkin. Vaimoni on niiiiin kaunis😍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen ei näyttänyt pahalta, mutta kotimatkalla tuuli puhalsi ja liutti minua jäätynyttä tietä pitkin, kunnes pysähdyin polveen asti olevaan lumikinokseen Rämmin sen läpi ja ja taas alkoi liukumine. Tie oli tosi liukas. Pääsin kotiovelle niin ensin kirkkoon ja putsasin jäät siitä, että sain auki. Eilen tuli lunta oli märkää ja pakkasta . Katsotaan saanko oven tänään auki. En ole käynyt vielä ulkona.

Ja olin ennen joka talvi Lapissa sesonkitöissä. Eiliset tuilenpuhaltamat lumikinokseen muistutti lapissa joskus tiellä olevia kinoksia. -30'C ja klo 5.00 työmatka ja ne tiellä olevat yllättävät kinokset, oli ainoa huoli lapin säässä. Ai niin ja auton käyntiin lähteminen. En olisi halunnut jäädä kinokseen kiinni siinä pakkasessa ja siihen klo aikaan. Enkä jäänyt.

Vierailija
244/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MAAYDAY MAYDAY JA S.O.S

No mitä sitten. Älä sinä tule tänne, voit nähdä somalin.

Sitä näkyä maalaisjuntti jäisikin suu auki tollottamaan piiiiitkäksi aikaa! :D

No jopas sattui. Ei mun tarvitse katsoa kun vaimoani, niin näen Somalin😂

Luulisi sitten kylillä olevan muutakin puhuttavaa, kuin Etelä-Suomen sää.

Vierailija
245/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MAAYDAY MAYDAY JA S.O.S

Kyllä kyllä, itseäni ärsyttää juuri noi lehtien hysteerit revittelyt. Ei ärsytä lumi, eikä tämä sää täällä Espoossa. Lumihan on ihanaa! Tietty ihan Helsingin keskustassa voi olla hankalaa, kun autoille ei ole parkkipaikkoja ja lumien kuljetus on hidasta siellä liikenteen keskellä, vaikka täysillä paiskivat hommia. Mutta noin muuten en ole kuullut keneltäkään yhtään valitusta, enkä ole mistään somesta lukenut vastaavaa hysterisointia mitä lehdissä on.

Vierailija
246/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy ongelmiin on se, että hesalaiset eivät osaa ajaa autoilla kunnolla kesällä ja talvella eivät lainkaan

Vierailija
247/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on autoja. Siksi katuverkkoakin tarvitaan, päin vastoin kuin böndellä. Helsingin katualueille on satanut yli kuusi miljoonaa kuutiometriä lunta. Sitä ei voi vain aurata heittävällä auralla metsään, vaan se pitää kasata ja viedä pois. Siihen menee aikaa.

Noi böndeläiset ei ihan ymmärrä kaikkea kaupunkialueen huoltamiseen liittyviä haasteita, joten niille on aika turha selittää mikä siinä on erona että sataako metri lunta Helsingin rautatieasemaa ympäröivälle neliökilometrille vai jonnekin Lapin metsään.

t. ex-lappilainen

No et varmasti ole. Hesasta olet ja sen huomaa.

Vierailija
248/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomuuksia sattuu ympäri Suomea. Kuolonkolari muualla kuin Helsingissä. Joten eiköhän me olla ihan tasoissa. Nyt tuli meidän alueelle aurat. Tähän asti tiet on ollut puolen metrin muhjussa.

Vierailija
249/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, lunta Suomessa. Koittakaa pärjätä. Tsemppiä. t:Rovaniemi

Vierailija
250/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhalit uusimaalaisille. Voin kuvitella miten järkyttävää on kun Suomessa sataa lunta.

Vierailija
251/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua, pahoittelut siitä. Lueskelin eilen Facebookissa eri ryhmiä ja mulla heräsi muutama kysymys. Ihan ilman sarvia ja hampaita minua jäi kiinnostamaan muutama asia. Ois kiva kuulla vastauksia. Ymmärrän sen, että etelässä on paljon autoja, mutta täytyy sanoa, että niin on Oulussakin. Kyllä täällä motarilla on autoja ruuhkaksi asti monta kertaa päivässä. Kun siis joidenkin mielestä täällä "maalla" saa ajella rauhallisesti. Useammassa Facebookin keskustelussa pääkaupunkiseudulla asuvat kertoivat, että auton renkaat on huonot. Ei ole aikaa eikä varaa ostaa hyviä renkaita. Onko siis oikeasti ihan normaalia, ettei pääkaupunkiseudulla asuvat edes käytä hyviä talvirenkaita? Toinen omituisuus on turvavälit. Vielä tällaisina säinä osa oli sitä mieltä, että alinopeutta ajavat joutaa jäädä kotiin. Onko tällainen ajattelu ja turvavälien pitämättömyys ihan normaalia? Osa valitti, kun jopa liikenneympyrässä auto lähtee vetämään ja autoa on siten mahdoton hallita. Onko niin, että etelä-Suomessa asuvien talvikelin ajotaito on auttamattomasti rapistunut tai sitä ei ole edes opittu? Mulla on hyvät renkaat ja olen tottunut ajamaan talvisäässä, mutta ainakin täällä Oulussa on täysin normaalia, että liikenneympyrät on jäässä. Sitten ajellaan vaan tooosi hiljaa ja varovasti, eikös? Lisäksi oli kuvia, kun auto oli lumen alla (muistaakseni ainakin Siepillä) Tämäkin on normaalia Oulussa. Itse asiassa normaalia on etenkin tänä talvena ollut, että lähes tulkoon joka päivä teillä on liukkausvaroituksia ja huonon kelin varoituksia. Täällä hankalia on nämä vaihtelevat säät, joka on tehnyt teistä liukkaita. Kysynkin siis (etenkin teiltä jotka olette asuneet sekä etelässä että pohjoisessa olisi kiva kuulla mielipiteitä) että onko etelä-Suomessa itsessään se liikennekulttuuri niin erilainen kuin pohjoisessa? Huonot renkaat, ei varautua jne?

Vierailija
252/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Mitä ihmeen sekaisin? HAHAHAAAA!!! Olette te maalaiset todellisuudesta aika kaukana! :D Tämä on  aivan normaali talvikeli, niin kuin joka vuosi. :D Mitä ihmeempää ei ole täällä kukaan edes huomannut. Pyryttää, niinkuin talvisin nyt on "vähänniinkuin tapana". Päinvastoin, ulkomaalaiset etelän ihmiset ne meitä (etelä) Suomen(kin) asukkaita ihmettelevät, jotka pärjäävät täällä pohjoisessa ihan normaalisti kylmyyden, lumen, jään ja pimeyden keskellä. T. Espoolainen

Kuinkas usein ajattelit saman viestin lähettää?

Vierailija
253/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä valtakunnan uutinen se olisi että jossain peräkälviällä kaksi autoa juuttui kinokseen?

Mä en myöskään ymmärrä että jossain maalla olisi jotenkin sankarillista asua ja elämä kovempaa kuin kaupungeissa? Mikä teidän maalaisten elämästä tekee niin vaikeaa?

Vierailija
254/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että, lunta Suomessa. Koittakaa pärjätä. Tsemppiä. t:Rovaniemi

Joko teillä on aurat käynyt? Täällä vie odotellaan. Onneksi ei ole menoa mihinkään. Suksilla pääsisi parhaiten liikkeelle.

Vierailija
255/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea ketjua, pahoittelut siitä. Lueskelin eilen Facebookissa eri ryhmiä ja mulla heräsi muutama kysymys. Ihan ilman sarvia ja hampaita minua jäi kiinnostamaan muutama asia. Ois kiva kuulla vastauksia. Ymmärrän sen, että etelässä on paljon autoja, mutta täytyy sanoa, että niin on Oulussakin. Kyllä täällä motarilla on autoja ruuhkaksi asti monta kertaa päivässä. Kun siis joidenkin mielestä täällä "maalla" saa ajella rauhallisesti. Useammassa Facebookin keskustelussa pääkaupunkiseudulla asuvat kertoivat, että auton renkaat on huonot. Ei ole aikaa eikä varaa ostaa hyviä renkaita. Onko siis oikeasti ihan normaalia, ettei pääkaupunkiseudulla asuvat edes käytä hyviä talvirenkaita? Toinen omituisuus on turvavälit. Vielä tällaisina säinä osa oli sitä mieltä, että alinopeutta ajavat joutaa jäädä kotiin. Onko tällainen ajattelu ja turvavälien pitämättömyys ihan normaalia? Osa valitti, kun jopa liikenneympyrässä auto lähtee vetämään ja autoa on siten mahdoton hallita. Onko niin, että etelä-Suomessa asuvien talvikelin ajotaito on auttamattomasti rapistunut tai sitä ei ole edes opittu? Mulla on hyvät renkaat ja olen tottunut ajamaan talvisäässä, mutta ainakin täällä Oulussa on täysin normaalia, että liikenneympyrät on jäässä. Sitten ajellaan vaan tooosi hiljaa ja varovasti, eikös? Lisäksi oli kuvia, kun auto oli lumen alla (muistaakseni ainakin Siepillä) Tämäkin on normaalia Oulussa. Itse asiassa normaalia on etenkin tänä talvena ollut, että lähes tulkoon joka päivä teillä on liukkausvaroituksia ja huonon kelin varoituksia. Täällä hankalia on nämä vaihtelevat säät, joka on tehnyt teistä liukkaita. Kysynkin siis (etenkin teiltä jotka olette asuneet sekä etelässä että pohjoisessa olisi kiva kuulla mielipiteitä) että onko etelä-Suomessa itsessään se liikennekulttuuri niin erilainen kuin pohjoisessa? Huonot renkaat, ei varautua jne?

Ilmeisesti kyllä, jos pelastuslaitoskin hädissään pyytää jäämään kotiin ,jos ei ole ihan pakko lähteä autoilemaan.

Vierailija
256/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lunta ei voi vain aurata tien sivuun, koska siinä on jalkakäytävä. Jalkakäytävää ei voi aurata jalkakäytävän sivuun, koska siinä on talon seinä. Ja nämä kaikki ovat siis ihan kiinni toisissaan, ilman mitään viherkaistaleita, kuten maalla. Eli lumi on pakko kerätä ja viedä pois. Se on hidasta.

Sä ihan tosissas luulet että missään muualla ei ole samaa tilannetta? Ainoastaan Helsingissä on rakennuksia jalkakäytävän vieressä.

Ainoastaan Helsingissä tätä tilannetta on näin paljon ja lisäksi lumenkaatopaikoille on pidempi matka pitkin niitä lumisia ja kapeita katuja. Olen asunut Suomessa kuudella paikkakunnalla ja olen asunut maaseudulla, pikkukaupungissa, keskisuuressa kaupungissa, vähän isommassa kaupungissa, Tampereella ja Helsingissä. Eli aika monenlaisessa ympäristössä olen viettänyt talveni, ja ymmärrän ihan täysin miten 0,5m lunta Helsingissä on huomattavasti monimutkaisempi asia kuin 0,5m lunta vaikka Savonlinnassa.

Vierailija
257/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä valtakunnan uutinen se olisi että jossain peräkälviällä kaksi autoa juuttui kinokseen?

Mä en myöskään ymmärrä että jossain maalla olisi jotenkin sankarillista asua ja elämä kovempaa kuin kaupungeissa? Mikä teidän maalaisten elämästä tekee niin vaikeaa?

No kun pitää ite kolata se ajotie. Tai no lumilinkoahan me nykyisin käytetään. Ja sitten kun oot just kolannut sen, niin aura pukkaa siihen pihatien liittymään sellaisen inhottavan kasan, joka pitää ite lapioida jos haluaa pihasta pois.

Vierailija
258/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneks ap:n ja muiden luusereidem ei tarvii tulla tänne etelään. Tietysti kun on elänyt aina tuppukylässä niin ei ymmärrä että jossain voi olla paljon työssäkäyviä ihmisiä, busseja, junia, autoja ja jopa raitiovaunuja. Niin täällä on vähän erilaista kun se että ajat traktorillasi lähimpään Saleen ostamaan keppanaa.

Ja sinä olet malliesimerkki ylimielisestä, nokka pystyssä kulkevasta helsinkiläisestä. Mä on paljon parempi ku asun tääl Hesas, mee sä vaan sin landel. Me ei halut luusereita tän, ainoostaa puhdasverisii hesalaisii.

Sitä saa mitä tilaa. Miks te maalaiset näette vaivaa pk-seutulaisista? Ei meitäkään kiinnosta teidän ongelmat.

Vierailija
259/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kyllä, jos pelastuslaitoskin hädissään pyytää jäämään kotiin ,jos ei ole ihan pakko lähteä autoilemaan.

Hädissään? Missä on oltu hädissään? Ihan normaali tiedotus, että kannattaa välttää ruuhka-aikoina liikenteeseen ryysäämistä silloin, kun pyryttää. Noitahan on aina välillä, mutta en näe siinä hätää.

Vierailija
260/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ärsyttää maalla asuvat kun he eivät ymmärrä millaista on kun Helsingissä talvella tuulee ja sataa lunta. Siihen kun lisätään vielä semmonen pikkujuttu, että meri ei ole jäässä ja on vaikka vain 15 astetta pakkasta.

Eräänä jouluna meidän piti mennä tädin luokse sisäsuomeen ja hän soitteli ja kyseli millainen ilma meillä Helsingissä on. Kerroin, että tullee ja on 18 astetta pakkasta, ei voi mennä ulos ollenkaan kun on niin hirveä keli. Täti rupesi nauramaan kuinka me helsinkiläiset ollaan niin herkkiä hienohelmoja. Heillä on pakkasta 35, ja joka ilta käyty tunnin lenkillä. Se mitä se täti ei ymmärtänyt on, että heillä ei tuule eikä heidän talo ole 100 m päässä merestä, joka ei ole jäässä. Merestä nousee höyryä, joka jäätyy ja kovan tuulen mukana se höyry tulee semmosena terävänä jääpiikkiinä kasvoihin. Pakkanenkin tuntuu pikkusen kovemmalta tuulessa kuin seisovassa ilmassa.

Mentiin sitten sinne maalle ja auton mittari tosiaan näytti -36. Mä olin ihan paniikissa, että miten päästään autolta paleltumatta sisälle. Nousin autosta ilman takkia, eikä ollutkaan yhtään kylmä, pystyi ihan hyvin kävelemään normaaleissa sisävaatteissa muutaman kerran autolle ja takas sisälle hakemaan tavaraa. Täti vei meitä iltalenkille päällään pilkkihaalarit ja siinä päällä turkistakki. Meillä helsinkiläisillä herkkiksillä oli ihan tavalliset talvivaatteet.

Mutta uskon, että täällä on rollaattorimummolla hankalaa kun jää bussista pois ja joutuu rämpimään aurauskinoksessa vaikka pri metriä. Täällä kun ei sille lumelle ole tilaa ja tiet kapenee niin liikenne hankaloituu ja parkkipaikkoja ei ole.

Me "maalla" asuvat, merenrantakaupungissa asuvat pohjois-suomalaiset kyllä tiedetään mitä kova pakkanen ja merituuli on. Ei meri ole vain Helsingin vieressä.

Oulun merituuli on ihan vauva verrattuna Helsingin tuuleen.

Et ole varmaan käynyt Oulussa koskaan? Toisekseen Oulussa on pakkasta - 20, huomenna vielä enemmän. Ja tuulen kanssa tuntuu yli puolet pahemmalta. Stadissa nyt pakkasta joku - 2 varmaan.

Olen asunut Oulussa lapsuuteni ja nyt Helsingissä. Aina kun menen Ouluun vanhemmilleni, niin hämmästelen miten ihanan leuto tuuli siellä on, eikä tunnu kylmältä vaikka olisi pakkasta.

Niin, ouluhan on ainoa merenrantakaupunki.. Kemi, Tornio, käsivarsi ja muut oikeasti Lapissa norjan rajalla olevat paikat..

Ja en ole ylläoleva kommentoija, mutta jos Oulussa on se - 25 ja tuulee 7m/s se on jäätävä ja paljon pahempi oikeasti kuin jos Helsingissä olisi - 10 ja tuo tuuli. Vähän suhteutusta hei

Näiden kaupunkien tai maakuntien sääolojen vertailu tässä mittakaavassa ei ole kovin mielekästä. Uusimaa ja Itä-Uusimaa pitävät hallussaan lukuisia ennätyksiä äärimmäisten sääolosuhteiden osalta - suuri vaikuttava tekijä on nimenomaan avomeri (Suomenlahti).

Pohjoisemmassa merellä on edelleen suuri vaikutus. Kuitenkin pohjoisemmassa olosuhteet ovat tasaisemmat. Tai ehkä ennemminkin tasaisen ankarat.

Edelleen nämä kaksi kuuluvat täysin eri luonnonvyöhykkeisiin, joilla on omat erityispiirteensä.

Hyvää infoa löytyy esim. Ilmatieteenlaitoksen Suomen maakuntien ilmasto -raportista.

Ei voida absoluuttisesti siis sanoa, että Helsingissä tai Oulussa (tai muussa merenrantakaupungissa) merituulen vuoksi ilman lämpötila tuntuisi aina kylmemmältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi