Naurattaa ja ärsyttääkin tuo etelä-suomen lumitianne.
Ollaan ihan paniikissa kun tuli lunta.
Aamu tv.ssä haastateltiin jotakin ohikulkijaa ja toimittaja tokaisi " olet eri sissi" kun meni pyörällä töihin.
Noin VÄHÄN lunta ja tuollainen haloo!!!
Mitähän sanoisivat kun tulisivat pohjoiseen.
Viime talvena olisivat etelän ihmiset pyörtyneet täällä meillä.
Ei millään pahalla, mutta vähän ärsyttää tuollainen kohu.
Kommentit (605)
Vierailija kirjoitti:
Ai "maalla" kaikilla nelivetoauto ja joka toisella traktori? Asun Kuopiossa, enkä tunne ketään kellä olisi traktori. :D isälläni on nelivetomaasturi ja asuu ihan muualla.
No jos katsot Kuopion maaseuduksi niin sitten ehkä ei. Itse ehkä kuitenkin luokittelisin sen kaupungiksi, mutta ihan miten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mites nyt siellä Lapissa? Pk-seudulla eniten kunta koko maassa. Harmittaako, kun ette voi tälläkään elvistellä?
"Eniten lunta Helsinki-Vantaalla - Kittilässä lähes 40 astetta pakkasta
Sääpalveluyritys Foreca listaa blogissaan Suomen paksuimmat lumipeitteet. Lumimäärät on mitattu keskiviikkoaamuna kahdeksalta:
1. Helsinki-Vantaa 61 cm
2. Espoo Nuuksio 56 cm
3. Puolanka Paljakka 48 cm
4. Kittilä Kenttärova 48 cm
5. Porvoo Harabacka 46 cm"
Niinpä. Kun tätä on oikeasti paljon ja kaikki tämä on tullut (käytännössä) kahden vuorokauden aikana. Hieman eri kuin että satelee tasaisesti pitkin talvea sen max 5 senttiä kerralla.
Heikkoa tekoa kirjoitti:
No eiväthän noi Etelä -Suomalaiset kestä muutenkaan mitään.
Mitäs sinne muuttotappioalueelle muuta?
Ihan rehellisesti täytyy sanoa että flyover-alueen junttiasukkaiden mielipide ei niin hirveästi kiinnosta.
(Ja lumet kolasin pihalta pois ilman sen kummempia tunnekuohuja.)
Vierailija kirjoitti:
Hupaisaa on se, että landejuntit ei ymmärrä, että jopa pelkän Tikkurilan alue on isompi kuin jonkun kusisen Kajaanin tai Rovaniemen keskustat.
Mutta öyhöttäkää vaan. Ja muistakaa kurkata verhon raosta kun auto menee ohi kerran päivässä
Aika juntilta itse vaikutat.
Meillä puhaltaa autopaikalle joka suunnasta ja lunta kinostuu n 30cm 2 tunnissa. Tänään jo 2 kertaa kolattu ja eilen 5x. Ja pyry jatkuu...
Eipä tuo haittaa vaikka lihakset huutaa jo hoosiannaa, tästä on monta vuotta kun on viimeksi kolattu 1x enempää.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei täällä kukaan edes huomaa mitään ihmeellistä. Normitalvi ja that's it. Iltikset ja muut höpöhöpölehdet nyt kirjoittaa aina kaikkea paskaa saadakseen myytyä lehtiä. Omituista on tosin se, että jotkut ihmiset oikeasti uskovat niitä huomiohakuisia otsikoita.
Juuri näin.
Meidän kotitiemme, joka normaalisti on ihan leveä kaksisuuntainen tie on nyt sellainen, että hyvä kun yksi auto mahtuu. Lumiauroja ei ole näkynyt, asukkaat ovat kolanneet omien tonttiensa kohdilta (okt-alue).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää maalla asuvat kun he eivät ymmärrä millaista on kun Helsingissä talvella tuulee ja sataa lunta. Siihen kun lisätään vielä semmonen pikkujuttu, että meri ei ole jäässä ja on vaikka vain 15 astetta pakkasta.
Eräänä jouluna meidän piti mennä tädin luokse sisäsuomeen ja hän soitteli ja kyseli millainen ilma meillä Helsingissä on. Kerroin, että tullee ja on 18 astetta pakkasta, ei voi mennä ulos ollenkaan kun on niin hirveä keli. Täti rupesi nauramaan kuinka me helsinkiläiset ollaan niin herkkiä hienohelmoja. Heillä on pakkasta 35, ja joka ilta käyty tunnin lenkillä. Se mitä se täti ei ymmärtänyt on, että heillä ei tuule eikä heidän talo ole 100 m päässä merestä, joka ei ole jäässä. Merestä nousee höyryä, joka jäätyy ja kovan tuulen mukana se höyry tulee semmosena terävänä jääpiikkiinä kasvoihin. Pakkanenkin tuntuu pikkusen kovemmalta tuulessa kuin seisovassa ilmassa.
Mentiin sitten sinne maalle ja auton mittari tosiaan näytti -36. Mä olin ihan paniikissa, että miten päästään autolta paleltumatta sisälle. Nousin autosta ilman takkia, eikä ollutkaan yhtään kylmä, pystyi ihan hyvin kävelemään normaaleissa sisävaatteissa muutaman kerran autolle ja takas sisälle hakemaan tavaraa. Täti vei meitä iltalenkille päällään pilkkihaalarit ja siinä päällä turkistakki. Meillä helsinkiläisillä herkkiksillä oli ihan tavalliset talvivaatteet.Mutta uskon, että täällä on rollaattorimummolla hankalaa kun jää bussista pois ja joutuu rämpimään aurauskinoksessa vaikka pri metriä. Täällä kun ei sille lumelle ole tilaa ja tiet kapenee niin liikenne hankaloituu ja parkkipaikkoja ei ole.
Me "maalla" asuvat, merenrantakaupungissa asuvat pohjois-suomalaiset kyllä tiedetään mitä kova pakkanen ja merituuli on. Ei meri ole vain Helsingin vieressä.
Oulun merituuli on ihan vauva verrattuna Helsingin tuuleen.
Et ole varmaan käynyt Oulussa koskaan? Toisekseen Oulussa on pakkasta - 20, huomenna vielä enemmän. Ja tuulen kanssa tuntuu yli puolet pahemmalta. Stadissa nyt pakkasta joku - 2 varmaan.
Olen asunut Oulussa lapsuuteni ja nyt Helsingissä. Aina kun menen Ouluun vanhemmilleni, niin hämmästelen miten ihanan leuto tuuli siellä on, eikä tunnu kylmältä vaikka olisi pakkasta.
Opiskelin Oulussa 3 vuotta ja joka talvi tuo "ihanan leuto tuuli" aiheutti minulle angiinan, sitä ei ollut ennen tai jälkeen Oulun! Tosiasiassa Oulun kostea pakkastuuli on todella raakaa 🥶.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää maalla asuvat kun he eivät ymmärrä millaista on kun Helsingissä talvella tuulee ja sataa lunta. Siihen kun lisätään vielä semmonen pikkujuttu, että meri ei ole jäässä ja on vaikka vain 15 astetta pakkasta.
Eräänä jouluna meidän piti mennä tädin luokse sisäsuomeen ja hän soitteli ja kyseli millainen ilma meillä Helsingissä on. Kerroin, että tullee ja on 18 astetta pakkasta, ei voi mennä ulos ollenkaan kun on niin hirveä keli. Täti rupesi nauramaan kuinka me helsinkiläiset ollaan niin herkkiä hienohelmoja. Heillä on pakkasta 35, ja joka ilta käyty tunnin lenkillä. Se mitä se täti ei ymmärtänyt on, että heillä ei tuule eikä heidän talo ole 100 m päässä merestä, joka ei ole jäässä. Merestä nousee höyryä, joka jäätyy ja kovan tuulen mukana se höyry tulee semmosena terävänä jääpiikkiinä kasvoihin. Pakkanenkin tuntuu pikkusen kovemmalta tuulessa kuin seisovassa ilmassa.
Mentiin sitten sinne maalle ja auton mittari tosiaan näytti -36. Mä olin ihan paniikissa, että miten päästään autolta paleltumatta sisälle. Nousin autosta ilman takkia, eikä ollutkaan yhtään kylmä, pystyi ihan hyvin kävelemään normaaleissa sisävaatteissa muutaman kerran autolle ja takas sisälle hakemaan tavaraa. Täti vei meitä iltalenkille päällään pilkkihaalarit ja siinä päällä turkistakki. Meillä helsinkiläisillä herkkiksillä oli ihan tavalliset talvivaatteet.Mutta uskon, että täällä on rollaattorimummolla hankalaa kun jää bussista pois ja joutuu rämpimään aurauskinoksessa vaikka pri metriä. Täällä kun ei sille lumelle ole tilaa ja tiet kapenee niin liikenne hankaloituu ja parkkipaikkoja ei ole.
Me "maalla" asuvat, merenrantakaupungissa asuvat pohjois-suomalaiset kyllä tiedetään mitä kova pakkanen ja merituuli on. Ei meri ole vain Helsingin vieressä.
Oulun merituuli on ihan vauva verrattuna Helsingin tuuleen.
Et ole varmaan käynyt Oulussa koskaan? Toisekseen Oulussa on pakkasta - 20, huomenna vielä enemmän. Ja tuulen kanssa tuntuu yli puolet pahemmalta. Stadissa nyt pakkasta joku - 2 varmaan.
Olen asunut Oulussa lapsuuteni ja nyt Helsingissä. Aina kun menen Ouluun vanhemmilleni, niin hämmästelen miten ihanan leuto tuuli siellä on, eikä tunnu kylmältä vaikka olisi pakkasta.
Niin, ouluhan on ainoa merenrantakaupunki.. Kemi, Tornio, käsivarsi ja muut oikeasti Lapissa norjan rajalla olevat paikat..
Ja en ole ylläoleva kommentoija, mutta jos Oulussa on se - 25 ja tuulee 7m/s se on jäätävä ja paljon pahempi oikeasti kuin jos Helsingissä olisi - 10 ja tuo tuuli. Vähän suhteutusta hei
MAAYDAY MAYDAY JA S.O.S
APUA APUA ETELÄ-SUOMALAISET!!!!
NYT ETÄTÖITÄ TEKEMÄÄN. ÄLKÄÄ VAIN MENKÖ ULOS ETTÄ EI HERKKÄ HIPIÄNNE PALELLU.
Suurinpiirtein näin tuli uutisissa.
Ei jumanyt muistin. Nuorin lapseni on 17v, mutta joku muistutti minua ajasta kun lapset oli pieniä. Rattaat piti nostaa ja mahtua busseihin eli ne yritti olla suht pieniä ja kevyitä. Ja niiden kanssa kun piti tarpoa lumessa. Jos meni pulkalla, niin takaisin tullessa oli tiet hiekotettu ja pulkka ei silloin toiminut.
Eipä ole ikänä niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
MAAYDAY MAYDAY JA S.O.S
Ja sinä hönö uskoit tuonkin "uutisen"! :DD Tosiasiassa täällä kukaan ei edes huomaa mitään. Aivan normaali kiva talvipäivä.
Vierailija kirjoitti:
MAAYDAY MAYDAY JA S.O.S
No mitä sitten. Älä sinä tule tänne, voit nähdä somalin.
Vierailija kirjoitti:
MAAYDAY MAYDAY JA S.O.S
Teillä on sitten eri uutiset siellä peräjunttilassa.
Minä näin sellaisia uutisia joissa kehotettiin etätöihin joukkoliikenteen ongelmien vuoksi.
Itse liikun isolla nelivetoisella katumaasturilla joka ei kinoksista piittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MAAYDAY MAYDAY JA S.O.S
Suurinpiirtein näin tuli uutisissa.No mitä sitten. Älä sinä tule tänne, voit nähdä somalin.
Sitä näkyä maalaisjuntti jäisikin suu auki tollottamaan piiiiitkäksi aikaa! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites nyt siellä Lapissa? Pk-seudulla eniten kunta koko maassa. Harmittaako, kun ette voi tälläkään elvistellä?
"Eniten lunta Helsinki-Vantaalla - Kittilässä lähes 40 astetta pakkasta
Sääpalveluyritys Foreca listaa blogissaan Suomen paksuimmat lumipeitteet. Lumimäärät on mitattu keskiviikkoaamuna kahdeksalta:
1. Helsinki-Vantaa 61 cm
2. Espoo Nuuksio 56 cm
3. Puolanka Paljakka 48 cm
4. Kittilä Kenttärova 48 cm
5. Porvoo Harabacka 46 cm"
Niinpä. Kun tätä on oikeasti paljon ja kaikki tämä on tullut (käytännössä) kahden vuorokauden aikana. Hieman eri kuin että satelee tasaisesti pitkin talvea sen max 5 senttiä kerralla.
Just luin jotain sääuutista, et nuo lukemat ei pidä ihan paikkaansa, kun on tuulen kinostamaa lunta mittausasemilla.
Täh? Mitä ihmeen sekaisin? HAHAHAAAA!!! Olette te maalaiset todellisuudesta aika kaukana! :D Tämä on aivan normaali talvikeli, niin kuin joka vuosi. :D Mitä ihmeempää ei ole täällä kukaan edes huomannut. Pyryttää, niinkuin talvisin nyt on "vähänniinkuin tapana". Päinvastoin, ulkomaalaiset etelän ihmiset ne meitä (etelä) Suomen(kin) asukkaita ihmettelevät, jotka pärjäävät täällä pohjoisessa ihan normaalisti kylmyyden, lumen, jään ja pimeyden keskellä. T. Espoolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MAAYDAY MAYDAY JA S.O.S
Suurinpiirtein näin tuli uutisissa.No mitä sitten. Älä sinä tule tänne, voit nähdä somalin.
Sitä näkyä maalaisjuntti jäisikin suu auki tollottamaan piiiiitkäksi aikaa! :D
No jopas sattui. Ei mun tarvitse katsoa kun vaimoani, niin näen Somalin😂
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ajelin tänään ja eilen meidän nelivetomaasturillamme pk-seudulla, ei mikään ongelma, mutta jos kakkosautollamme olisi pitänyt liikkua niin luultavasti olisin ollut tuossa parinkymmenen metrin päässä jumissa sillä.
Kahta nelivetosyöppöä on kuitenkin turha perheessä pitää, monilla ei ole sitä yhtäkään.
Häh? No ei esimerkiksi täällä Oulussa näy traktoreita tai nelivetoja jokaisella tai edes joka toisella :D
Höpö höpö. Näkisit meidän työtiimin whatsapp ketjun missä suurin osa pk-seudulta, kehotetaan pysymään kotona kuin olisi joku katastrofi päällä ja ollaan järkyttyneitä lumesta. Ihan tavalliset ihmiset, ei media.
Onhan se vähän naurettavaa miten nykyihmiset erityisesti pk-seudulla suhtautuu kun tulee tavallinen suomalainen talvi :D Varsinkin liikenten osalta, eikö nuorilla ole enää ollenkaan ajotaitoa? En asu pk-seudulla mutta täälläkin oli lumimyrsky eilen ja paljon lunta, ihan normaalisti kävin ajelemassa kuten minä tahansa päivänä, tavallinen talvi vain oli, ei sen kummempaa.