Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurattaa ja ärsyttääkin tuo etelä-suomen lumitianne.

Lumiukko
13.01.2021 |

Ollaan ihan paniikissa kun tuli lunta.
Aamu tv.ssä haastateltiin jotakin ohikulkijaa ja toimittaja tokaisi " olet eri sissi" kun meni pyörällä töihin.
Noin VÄHÄN lunta ja tuollainen haloo!!!
Mitähän sanoisivat kun tulisivat pohjoiseen.
Viime talvena olisivat etelän ihmiset pyörtyneet täällä meillä.
Ei millään pahalla, mutta vähän ärsyttää tuollainen kohu.

Kommentit (605)

Vierailija
201/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin mangutaan joka talvi ettei ole kunnon talvea ja lunta. Ja nyt kun sitä tulee niin kuin suomessa talvella kuuluu, mangutaan miksi sitä tulee ja voisi jo loppua ja puhutaan kuin jostain armageddonista ja ip lehdet repii hurjia shokki otsikoita. Ei hyvää päivää.

Piti ihan katsoa toi alv-palstan etusivu, että onko täällä joku valittanut lumesta. En ole törmännyt sellaisiin ketjuihin. Onko teillä ollenkaan lähdekritiikkiä? Ainoat ketkä lumesta pauhaa on noi iltapäivälehdet, mutta se ei ole mikään totuus elävästä elämästä, vaan juttuja paisutellaan kuin täällä etelässä olisi jotenkin kaaosta ja kauheeta.

Ei ole. Lumi on ihanaa ja lapset on riemuissaan, kun pääsee vihdoin leikkimään sillä. En ole livenä kuullut yhdenkään ihmisen valittavan kun sataa. Tietysti se, että pyryttää tosi paljon, hankaloittaa liikennettä ja mekin lähdetään hieman aiemmin aamulla liikenteeseen, että ei myöhästytä. Mutta 1000x mieluummin minä olen oikean talven keskellä kuin missään harmaassa vesisateessa ja uskon, että näin on monella muullakin.

Koko ketju ja aloitus on täysin vetäisty ip-lehtien oletuksen perusteella. Netti ja lehdet ei ole elävä elämä, vaan jokin pieni heijastus, joka ruokkii katastrofiajatuksia, koska niillä saa klikkejä ja rahaa. Elkää uskoko kaikkea mitä luette.

Some on täynnä ihmisten valitusta lumimäärästä ja puheissakin näitä kuullut.

Sulla on erikoisen paljon helsinkiläisiä tuttavia, vaikka he ovatkin sun mielestä säälittäviä pillittäjiä :D?

Aika monet seuraa esim. julkkiksia somessa. Monet julkkikset asuu hesassa.

Ja sen perusteella oletat, että kaikki helsinkiläiset on sekaisin ja paniikissa lumen takia? 

Kuten joku tuolla ylempänä kirjoitti: maalaiset taitaa olla oikeasti vähän tyhmiä.

Missään en ole maininnut että KAIKKI helsinkiläiset. Opettele lukemaan ennen kuin haukut muita tyhmiksi.

Eikös tässä nyt koko keskustelu perustu siihen että helsinkiläiset on paniikissa ja sekaisin maalaisten mielestä?

Aloitus olisi siis pitänyt olla, että "naurattaa kun Sara Sieppi ja jotkut muut somettajat ovat paniikissa ja sekaisin lumesta". Tosin en tiedä onko joku sekaisin, koska en ole nähnyt yhtään somepäivitystä missä säätä moititaan.

Vierailija
202/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla paniikissa.

Pääosin ollaan pirun onnellisia että tuli pitkästä aikaa kunnolla lunta.

Autoissa on ollut talvirenkaat jo hyvän aikaa.

Jos seuraa somea ja iltapäivälehtiä niin varmaan on paljon kaikenlaista huutelua ja lietsontaa. (mm. tämä aloitus)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ärsyttää maalla asuvat kun he eivät ymmärrä millaista on kun Helsingissä talvella tuulee ja sataa lunta. Siihen kun lisätään vielä semmonen pikkujuttu, että meri ei ole jäässä ja on vaikka vain 15 astetta pakkasta.

Eräänä jouluna meidän piti mennä tädin luokse sisäsuomeen ja hän soitteli ja kyseli millainen ilma meillä Helsingissä on. Kerroin, että tullee ja on 18 astetta pakkasta, ei voi mennä ulos ollenkaan kun on niin hirveä keli. Täti rupesi nauramaan kuinka me helsinkiläiset ollaan niin herkkiä hienohelmoja. Heillä on pakkasta 35, ja joka ilta käyty tunnin lenkillä. Se mitä se täti ei ymmärtänyt on, että heillä ei tuule eikä heidän talo ole 100 m päässä merestä, joka ei ole jäässä. Merestä nousee höyryä, joka jäätyy ja kovan tuulen mukana se höyry tulee semmosena terävänä jääpiikkiinä kasvoihin. Pakkanenkin tuntuu pikkusen kovemmalta tuulessa kuin seisovassa ilmassa.

Mentiin sitten sinne maalle ja auton mittari tosiaan näytti -36. Mä olin ihan paniikissa, että miten päästään autolta paleltumatta sisälle. Nousin autosta ilman takkia, eikä ollutkaan yhtään kylmä, pystyi ihan hyvin kävelemään normaaleissa sisävaatteissa muutaman kerran autolle ja takas sisälle hakemaan tavaraa. Täti vei meitä iltalenkille päällään pilkkihaalarit ja siinä päällä turkistakki. Meillä helsinkiläisillä herkkiksillä oli ihan tavalliset talvivaatteet.

Mutta uskon, että täällä on rollaattorimummolla hankalaa kun jää bussista pois ja joutuu rämpimään aurauskinoksessa vaikka pri metriä. Täällä kun ei sille lumelle ole tilaa ja tiet kapenee niin liikenne hankaloituu ja parkkipaikkoja ei ole.

Me "maalla" asuvat, merenrantakaupungissa asuvat pohjois-suomalaiset kyllä tiedetään mitä kova pakkanen ja merituuli on. Ei meri ole vain Helsingin vieressä.

Oulun merituuli on ihan vauva verrattuna Helsingin tuuleen.

Vierailija
204/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei täällä kukaan edes huomaa mitään ihmeellistä. Normitalvi ja that's it. Iltikset ja muut höpöhöpölehdet nyt kirjoittaa aina kaikkea paskaa saadakseen myytyä lehtiä. Omituista on tosin se, että jotkut ihmiset oikeasti uskovat niitä huomiohakuisia otsikoita.

Vierailija
205/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sitä lunta tuli niin paljon, että lumi menee niistä kengän varsista sisään. Ei maalla yleensä varmaankaan toimistotyövaatteissa ja ohuehkoissa nahkakengissä tarvota lumihangessa. Helsingissä ihmiset menevät julkisilla kulkuvälineillä monesti, maalla astuvat omien autojensa kyytiin heti kotipihalla.

Jos en oikeasti tuntisi yhtä nössöä, joka tosiaan mielummin linnoittautuu sisälle, kun hankkisi kunnon ulkovarusteet, pitäisin tätä vitsinä. Asun itse Helsingissä ja kyllä minulta löytyy asiallista vaatetta ihan säähän kun säähän. Niin ja autosta varusteet, joilla se kaivetaan esiin, jos niin huonosti käy, että jäädään jumiin.

Vierailija
206/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nyt siellä Lapissa? Pk-seudulla eniten kunta koko maassa. Harmittaako, kun ette voi tälläkään elvistellä?

"Eniten lunta Helsinki-Vantaalla - Kittilässä lähes 40 astetta pakkasta

Sääpalveluyritys Foreca listaa blogissaan Suomen paksuimmat lumipeitteet. Lumimäärät on mitattu keskiviikkoaamuna kahdeksalta:

1. Helsinki-Vantaa 61 cm

2. Espoo Nuuksio 56 cm

3. Puolanka Paljakka 48 cm

4. Kittilä Kenttärova 48 cm

5. Porvoo Harabacka 46 cm"

Vierailija
207/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Mekin ollaan tässä mustarastas-kaverin kanssa seurailleet huvittuneina parkkipaikan typerysten epätoivoista taistelua autojensa kanssa koko aamun. Yleisin tyyli on "Marinin 👧🏽hallituksen" eli TOIVOA että auto liikkuisi ilman lapiointia! Itse en edes yrittänyt autolla liikkelle!

PS. Tuo iso, pörheä ja täysin musta mustaratas on komea ilmestys koko-valkeaa maisemaa  🌨 vasten! Jäi taas talveksi tänne kun ruokin sitä ryyneillä ikkunlaudalla. Helmi-maaliskuun kuulaissa illoissa aloittaa sitten komeat huilukonserttinsa 🎼 ikkunan takana!

Vierailija
208/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ärsyttää maalla asuvat kun he eivät ymmärrä millaista on kun Helsingissä talvella tuulee ja sataa lunta. Siihen kun lisätään vielä semmonen pikkujuttu, että meri ei ole jäässä ja on vaikka vain 15 astetta pakkasta.

Eräänä jouluna meidän piti mennä tädin luokse sisäsuomeen ja hän soitteli ja kyseli millainen ilma meillä Helsingissä on. Kerroin, että tullee ja on 18 astetta pakkasta, ei voi mennä ulos ollenkaan kun on niin hirveä keli. Täti rupesi nauramaan kuinka me helsinkiläiset ollaan niin herkkiä hienohelmoja. Heillä on pakkasta 35, ja joka ilta käyty tunnin lenkillä. Se mitä se täti ei ymmärtänyt on, että heillä ei tuule eikä heidän talo ole 100 m päässä merestä, joka ei ole jäässä. Merestä nousee höyryä, joka jäätyy ja kovan tuulen mukana se höyry tulee semmosena terävänä jääpiikkiinä kasvoihin. Pakkanenkin tuntuu pikkusen kovemmalta tuulessa kuin seisovassa ilmassa.

Mentiin sitten sinne maalle ja auton mittari tosiaan näytti -36. Mä olin ihan paniikissa, että miten päästään autolta paleltumatta sisälle. Nousin autosta ilman takkia, eikä ollutkaan yhtään kylmä, pystyi ihan hyvin kävelemään normaaleissa sisävaatteissa muutaman kerran autolle ja takas sisälle hakemaan tavaraa. Täti vei meitä iltalenkille päällään pilkkihaalarit ja siinä päällä turkistakki. Meillä helsinkiläisillä herkkiksillä oli ihan tavalliset talvivaatteet.

Mutta uskon, että täällä on rollaattorimummolla hankalaa kun jää bussista pois ja joutuu rämpimään aurauskinoksessa vaikka pri metriä. Täällä kun ei sille lumelle ole tilaa ja tiet kapenee niin liikenne hankaloituu ja parkkipaikkoja ei ole.

Me "maalla" asuvat, merenrantakaupungissa asuvat pohjois-suomalaiset kyllä tiedetään mitä kova pakkanen ja merituuli on. Ei meri ole vain Helsingin vieressä.

Et ole varmaan käynyt Oulussa koskaan? Toisekseen Oulussa on pakkasta - 20, huomenna vielä enemmän. Ja tuulen kanssa tuntuu yli puolet pahemmalta. Stadissa nyt pakkasta joku - 2 varmaan.

Vierailija
209/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin mangutaan joka talvi ettei ole kunnon talvea ja lunta. Ja nyt kun sitä tulee niin kuin suomessa talvella kuuluu, mangutaan miksi sitä tulee ja voisi jo loppua ja puhutaan kuin jostain armageddonista ja ip lehdet repii hurjia shokki otsikoita. Ei hyvää päivää.

Piti ihan katsoa toi alv-palstan etusivu, että onko täällä joku valittanut lumesta. En ole törmännyt sellaisiin ketjuihin. Onko teillä ollenkaan lähdekritiikkiä? Ainoat ketkä lumesta pauhaa on noi iltapäivälehdet, mutta se ei ole mikään totuus elävästä elämästä, vaan juttuja paisutellaan kuin täällä etelässä olisi jotenkin kaaosta ja kauheeta.

Ei ole. Lumi on ihanaa ja lapset on riemuissaan, kun pääsee vihdoin leikkimään sillä. En ole livenä kuullut yhdenkään ihmisen valittavan kun sataa. Tietysti se, että pyryttää tosi paljon, hankaloittaa liikennettä ja mekin lähdetään hieman aiemmin aamulla liikenteeseen, että ei myöhästytä. Mutta 1000x mieluummin minä olen oikean talven keskellä kuin missään harmaassa vesisateessa ja uskon, että näin on monella muullakin.

Koko ketju ja aloitus on täysin vetäisty ip-lehtien oletuksen perusteella. Netti ja lehdet ei ole elävä elämä, vaan jokin pieni heijastus, joka ruokkii katastrofiajatuksia, koska niillä saa klikkejä ja rahaa. Elkää uskoko kaikkea mitä luette.

Some on täynnä ihmisten valitusta lumimäärästä ja puheissakin näitä kuullut.

Sulla on erikoisen paljon helsinkiläisiä tuttavia, vaikka he ovatkin sun mielestä säälittäviä pillittäjiä :D?

Aika monet seuraa esim. julkkiksia somessa. Monet julkkikset asuu hesassa.

Ja sen perusteella oletat, että kaikki helsinkiläiset on sekaisin ja paniikissa lumen takia? 

Kuten joku tuolla ylempänä kirjoitti: maalaiset taitaa olla oikeasti vähän tyhmiä.

Missään en ole maininnut että KAIKKI helsinkiläiset. Opettele lukemaan ennen kuin haukut muita tyhmiksi.

Eikös tässä nyt koko keskustelu perustu siihen että helsinkiläiset on paniikissa ja sekaisin maalaisten mielestä?

Aloitus olisi siis pitänyt olla, että "naurattaa kun Sara Sieppi ja jotkut muut somettajat ovat paniikissa ja sekaisin lumesta". Tosin en tiedä onko joku sekaisin, koska en ole nähnyt yhtään somepäivitystä missä säätä moititaan.

Siepit ym somettajat on paniikissa sen takia kun nyt ei ole aihetta lentää joka toinen viikonloppu Leville ottaan kuvia lumikasasta seuraajien ihmeteltäväksi.

Vierailija
210/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei koske meitä, sillä me ajamme taksilla!

Vihreä Puolue

Vierailija
211/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisessa asuvat paukuttelevat henkseleitään kun saavat ajaa yksin auratuilla teillä, että olisivat parempia kuskeja. Tulkaa näyttämään se paremmuutenne kun liikenteessä on tuhansia muitakin, vois alkaa jännittämään. Ja siinä ei tartte kuin sen yhden törttöillä ni koko liikenne seisoo.

Vierailija
212/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt kahtena edellisenä päivänä ja tänäaamuna lapioinut lunta noin 10 tuntia. Ongelmana on nyt, ettei ole kohta enää lumen läjityspaikkoja. Kaupunki on rakennettu niin täyteen, ettei ole tyhjää tilaa parkkipaikan ympärillä tai kulkuväylien vieressä.  Lunta on tullut toi 60 cm, ja lisäksi tuuli pyörittää vanhaa  luntakin uusiksi kinoksiksi ja lisää sataa edelleen. Tielle ei lunta voi heittää, ja tien ja jalankulkuväylän väli on pieni, ja lumikasa on jo päänkorkeudella. Lumi on pakkaslunta, ja valuu kasan päältä jommalle kummalle puolelle. Joka kerta on lumiaura auraa päätien se samalla työntää noin puolen metrin ja yli metrin levyisen jäisen kinoksen parkkipaikan tien eteen. Ja sitten tulee toinen aura auraamaan jalkakäytävän, ja taas sama homma. Olen avannut sen lapiolla jo n 7-8 kertaa. Huoltoyhtiön lumiauraa ei ole näkynyt, joten ihan itse olemme yrittäneet pitää parkkialueen auki, eli lapioineet lumet 24 auton parkkialaueelta ja kantaneet sitä reunoille. Sitä oli tullut viime yönä n 25 cm, vaikka alue puhdistettiin talkoilla klo 19--21.  Samoin olemme pitäneet auki tien postilaatikoille, roska-autoille, varastoihin yms. Mutta lunta ei mahdu juuri enää minnekään. Kyllä osaamme olla omatoimisia, mutta tilanpuute on ongelma.

Vierailija
213/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen lasten kanssa pulkkaa vetämällä kauppareissu. Ohi tuli kaksi miespuolista polkupyöräilijää jotka muuten vaan alkoivat nimitellä hiljaa pulkassa istuvaa taaperoani pennuksi (?!) Polkupyöräilijät itse polkivat ilman kypärää (saati hattua) ja täällä Helsingissä paljon lunta ja auraamattomia teitä eikä kaikkia autoteitäkään siksi huomaa

Vierailija
214/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt kahtena edellisenä päivänä ja tänäaamuna lapioinut lunta noin 10 tuntia. Ongelmana on nyt, ettei ole kohta enää lumen läjityspaikkoja. Kaupunki on rakennettu niin täyteen, ettei ole tyhjää tilaa parkkipaikan ympärillä tai kulkuväylien vieressä.  Lunta on tullut toi 60 cm, ja lisäksi tuuli pyörittää vanhaa  luntakin uusiksi kinoksiksi ja lisää sataa edelleen. Tielle ei lunta voi heittää, ja tien ja jalankulkuväylän väli on pieni, ja lumikasa on jo päänkorkeudella. Lumi on pakkaslunta, ja valuu kasan päältä jommalle kummalle puolelle. Joka kerta on lumiaura auraa päätien se samalla työntää noin puolen metrin ja yli metrin levyisen jäisen kinoksen parkkipaikan tien eteen. Ja sitten tulee toinen aura auraamaan jalkakäytävän, ja taas sama homma. Olen avannut sen lapiolla jo n 7-8 kertaa. Huoltoyhtiön lumiauraa ei ole näkynyt, joten ihan itse olemme yrittäneet pitää parkkialueen auki, eli lapioineet lumet 24 auton parkkialaueelta ja kantaneet sitä reunoille. Sitä oli tullut viime yönä n 25 cm, vaikka alue puhdistettiin talkoilla klo 19--21.  Samoin olemme pitäneet auki tien postilaatikoille, roska-autoille, varastoihin yms. Mutta lunta ei mahdu juuri enää minnekään. Kyllä osaamme olla omatoimisia, mutta tilanpuute on ongelma.

Sekin on huomattava, että pk-seudulla pieniä, matalia ja vähän kuluttavia autoja on suhteessa enemmän vs maalla, missä kaikki jyräävät jäätävillä nelivedoillaan ja joka toisessa pihassa on vielä oma traktori. Pieni ja ketterä auto on näppärä kaupunkiajossa ja 99 % talvikeleistä sillä pärjää myös hyvin. Sitten tällaiset poikkeuspäivät ovatkin varsin mielenkiintoisia.

Itsekin ajelin tänään ja eilen meidän nelivetomaasturillamme pk-seudulla, ei mikään ongelma, mutta jos kakkosautollamme olisi pitänyt liikkua niin luultavasti olisin ollut tuossa parinkymmenen metrin päässä jumissa sillä.

Kahta nelivetosyöppöä on kuitenkin turha perheessä pitää, monilla ei ole sitä yhtäkään.

Vierailija
215/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo naurata, kyllä täällä itärajallakin hukutaan lumeen jos sitä noin paljon kerralla tulee ja täälä vielä on tilaa mihin aurata, sitten kun ehtivät aurata. Kusessa sitä maalainenkin puolen metrin hangessa jos ei omaa linkoa ole.

Vierailija
216/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole varmaan käynyt Oulussa koskaan? Toisekseen Oulussa on pakkasta - 20, huomenna vielä enemmän. Ja tuulen kanssa tuntuu yli puolet pahemmalta. Stadissa nyt pakkasta joku - 2 varmaan.

Olen asunut Oulussa lapsuuteni ja nyt Helsingissä. Aina kun menen Ouluun vanhemmilleni, niin hämmästelen miten ihanan leuto tuuli siellä on, eikä tunnu kylmältä vaikka olisi pakkasta.

Vierailija
217/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai "maalla" kaikilla nelivetoauto ja joka toisella traktori? Asun Kuopiossa, enkä tunne ketään kellä olisi traktori. :D isälläni on nelivetomaasturi ja asuu ihan muualla.

Vierailija
218/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ap. kaltaiset aloitukset naurattaa, jos nyt hän edes asuu Pohjois-suomessa.

Minusta niitä ei voi edes verrata toisiinsa, kun esim. täällä Lapissa aurauskalustoa on riittävästi, myös lumelle on tilaa kipata ne mihin tahansa ja hyvä jos kävelykadulla tai tiellä on pari jalankulkijaa ja autoa, toisin kuin Helsingissä, jossa aurauskaluston käyttö on autoista, rakennuksista ja ihmismäärästä vajaa teholla ja lunta joudutaan kuljettamaan jopa kymmeniä kilometrejä, jopa kippaamaan mereen.

Ja kylmimmät pakkaset olen kokenut Helsingissä, kun ilmankosteus ja tuuli käy jopa luihin, enkä esim. Inarissa.

Vierailija
219/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen lasten kanssa pulkkaa vetämällä kauppareissu. Ohi tuli kaksi miespuolista polkupyöräilijää jotka muuten vaan alkoivat nimitellä hiljaa pulkassa istuvaa taaperoani pennuksi (?!) Polkupyöräilijät itse polkivat ilman kypärää (saati hattua) ja täällä Helsingissä paljon lunta ja auraamattomia teitä eikä kaikkia autoteitäkään siksi huomaa

Siis mitä? Jotkut pyöräilijät nimitteli sun lasta pennuksi ihan tuosta vaan ohittaessaan? Mitä ne oikeasti sanoi? Tapahtuiko siinä jotain muuta?

Vierailija
220/605 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämänkin voisi laittaa yleistävään muotoon: "somettajat yrittävät saada kaikesta mahdollisesta juttua irti koska se on heidän tapansa ansaita (joko rahaa tai näkyvyyttä)".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä