Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntuu että olen täysin epäonnistunut lapseni kasvatuksessa

Vierailija
12.01.2021 |

Pelkään jo nyt että lapsi on jotenkin ”pilalla”. Kyseessä ekaluokkalainen poika, kenen kanssa tapellessa meni taas koko ilta.

Ja mikä oli tappelun aihe? Se että hän ei suostu laittamaan toppahousuja huomenna kouluun!

En antanut periksi, joten hän huusi kurkku suorana varmaan tunnin, heitteli tavaroita, yritti hajoittaa paikkoja ja huitoi myös minua. Aina kun vähän alkoi rauhoittua, niin ei kuitenkaan.. taas alkoi rääkyä että ei todellakaan laita niitä tyhmiä housuja, koska ei tykkää niistä ja kysyi saman kysymyksen kymmenennen kerran että MIKSI hänen pitää laittaa? Tietty oli hänelle selittänyt että koska on tosi kylmä, enkä halua että hän palelee ja tulee kipeäksi.No, eihän hän mitään tietenkään kuunnellut.

Lopulta minulla meni tosi pahasti hermo, huusin itsekin ja syytin häntä siitä että kaikkien ilta oli mennyt ”hukkaan” ja pilalle tapellessa ihan typerästä asiasta, ja että en jaksa enää, nyt riittää! Ei hän tietenkään mitään lopettanut, piti puoliväkisin raahata hänet iltapesulle ja nukkumaan.

Oikeasti miten voi jonkun kanssa olla noin raskasta? Kaikesta ollaan aina eri mieltä, eikä ikinä anneta periksi? Sit jankutetaan ihan typeriä asioita, kuten tuo että pitäis jotkut tuulihousut saada laittaa -15 asteen pakkaseen! Ja jos ei saada tahtoa läpi niin karjutaan ja käyttäydytään muutenkin tosi arvaamattomasti. Pelkään itsekin välillä, että jos kohta tulee nyrkkiä naamaan.

Näen jo nyt tosi synkkänä poikani tulevaisuuden, vaikka on koulussa pärjännyt ihan hyvin. Hän on aivan erilainen kuin kaksi muuta lastani. Onko kellään mitään mielipidettä tai neuvoa asian suhteen?

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koko syksyn ja talven jankuttanut ulkovaatteista viitosluokkalaiselle. Siis ihan viikottain, ja joskus päivittäin. Viimeksi eilen aamulla, ja saanut vastaukseksi hyvin ärsyyntynyttä "joojoojoojoojoojoojoo". 

Ja sitten iltapäivällä sähköpostiin kilahtaa Wilma-viesti, jossa kerrotaan, että olen keskustellut lapsenne kanssa ulkohousujen käytöstä, ja siellä kotonakin voitaisiin kyllä tästä asian tärkeydestä jutella. 

Pääsi melko ruma sana. 

Että mua ärsyttää tuo opettajien tapa sanoa "voisitte myös kotona keskustella kuinka tärkeää on asia x...". Voi nyt v.. Eiköhän suurimman osan kotona keskustella, että kiroilla ei saa, toppavaatteet puetaan päälle, opettajalle ei sanota vastaan.. Tuollainen kommentti ei aiheuta mitään muuta kuin ärsytystä kotona.

Ja kyllä, opettaja saa ja pitää kertoa jos koulussa tapahtuu välikohtauksia, mutta tuo ohjaava ja kasvattava ote.. Tiedän kyllä, että on olemassa sellaisia vanhempia joita ei lastensa asiat kiinnosta, mutta väittäisin heidän olevan selvä vähemmistö, joten voisiko niitä vanhempia kohdella fiksuina vanhempina joiden kasvatustaitoja ei tarvise ohjata koulun toimesta.

Mitä muuta opettaja voisi sanoa kuin että "keskustelkaa"? Pitäisikö sen kehottaa kurittamaan lasta kotona?

Eikö se ole itsestäänselvää, että asiasta keskustellaan kotona kun siitä saadaan tieto? Tarvitaanko siihen erillistä kehotusta?

Ei se ole mitenkään itsestäänselvää, että vanhemmat reagoivat wilmaviesteihin, eli keskustelevat ja/tai rankaisevat lasta sen johdosta miten tämä on koulussa käyttäytynyt.

Mistäpä se opettaja sitä tietää, että tästä asiasta on kotona jo "keskusteltu". Minusta tuossa opettaja vain haastaa vanhempaa viemään oppilaan käytöstä, pukeutumista oikeaan suuntaan. Miksi siitä pitää loukkaantua? Tuo tietysti antaa vanhemmalle taustaa, että opettajakin on samaa mieltä.

Vierailija
102/113 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut lapsille kapeat toppahousut. Ainakin Reimalta saa, kuten joku vinkkasikin. Ne ovat vähän ohuempia, mutta kun laittaa pitkät kalsarit jne. alle, niin ihan toimivat. Näyttävät paljon fiksummalta kuin paksut, ja lapsesihan kertoikin jo, että ne paksut tuntuvat huonolta päällä.

Minusta voit ihan hyvin kuunnella sitä lastasi ja yrittää hyvässä hengessä hänen kanssaan löytää ratkaisun. Meillä helpotti kovasti räyhäävän ja väkivaltaisen lapsen kanssa, kun siirryin keskustelevampaan kasvatustyyliin. Monet pitävät sitä liiallisena pehmoiluna, mutta meillä toimi. Lapsi on nykyään tosi mukava ja hyväntuulinen. Ja on kasvanut sen verran, että osaa itsekin arvioida, kuinka kannattaa pukeutua, ja usein nykyään jopa kysyy, mitä minä suosittelen. Sitten katsotaan yhdessä säätiedotus netistä ja mietitään sopivat vaatteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä raja on kulkenut siinä, että kouluun ei ole tarvinnut laittaa toppahousuja, jos lapsi ei ole halunnut. Ne ovat vauvamaisia. He joutuvat itse huolehtimaan etteivät pyöri lumessa farkut jalassa. Hyvin on mennyt. Älkää suostako lapsen kanssa riitelemään vaan kuunnelkaa mitä lapsi tuntee.

Toppahousut vauvamaisia??? No ei ole.

Kyllä aikuisetkin käyttävät toppahousuja. Ihan kaupungissa!

Laskettelijat, lumilautailijat, moottorikelkkailijat ym. talviurheilijat.

Pointti on se, kun yhdellä kakaralla on asennevamma, se tarttuu luokalla kaikkiin!

Kukaan ei laita toppahousuja, koska joku ajattelematon vanhempi on keksinyt, että ne ovat "vauvamaisia"!

Jos kaikki vanhemmat sanoisivat lapselleen, että nyt toppahousut jalkaan ja sillä sipuli, olisi aamut helppoja. Ne muutamat teinit, joiden vanhemmilla on vielä ote lapseen, eivät olisi ainoita toppiksien käyttäjiä ja siten erilaisia ja silmätikkuja. Sain esiteinini laittamaan toppahousut. Hän tuli iloisena ja tyytyväisenä kotiin, oli käyttänyt välitunneilla myös. -19 pakkasta...

Vierailija
104/113 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiteinit ovat hieman eri asia kun ekaluokkalaiset. Tänään kävin Prismassa ja koitin löytää toppahousuja 11-vuotiaalleni, no eipä löytynyt. Koot loppuivat 134cm.

Vierailija
105/113 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esiteinit ovat hieman eri asia kun ekaluokkalaiset. Tänään kävin Prismassa ja koitin löytää toppahousuja 11-vuotiaalleni, no eipä löytynyt. Koot loppuivat 134cm.

Lastenvaatepuolelta löytyy 164 cm asti, sitten mennään aikuisten kokoihin.

Ekaluokkalaisen tulisi mutisematta pukea toppahousut. Meillä alkoi kuutosella tämä "en laita toppahousuja-kausi". Toivottavasti menee ohi.

Pidän idiootteina niitä jotka kärsivät kylmästä.

Vierailija
106/113 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihan varma ettei ole kiusattu housuista? 

Vierailija
107/113 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat yrittävät puuttua pukeutumiseeni vielä silloinkin kun olin jo aika vanha, muistaakseni vielä lukiossakin. Kun omin jo teini, enkä suostunut pukeutumaan muka tarpeeksi lämpimästi sanoivat, että saan tulehduksen, enkä sitten voi saada lapsia. Noh, tiesin jo tuolloin, että en koskaan edes halua lapsia. Toisaalta en kuitenkaan moneen vuoteen saanut uutta toppatakkia hajonneen tilalle kun olivat kuulemma liian kalliita. Ei se vallitseva sää lasten syytä ole ja turha siitä lapsia on syyttää. Itse en pidä talvesta, enkä kesästä. Sellainen noin -5-+ 20 ympäri vuoden sää, siis ikuinen syksy/kevät sopisi minulle hyvin.

Vierailija
108/113 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP.

Tyttöni oli juuri kuvailemasi lainen.

Meillä tapeltiin sukkahousuista, pitkät aluskalsaritkaan ei käyneet.

Hän on nyt 28v, itsekin äiti.

Vaikea äkkiväärä ihminen.

Hän on esikoiseni, minulla on 4 lasta.

Vain esikoisen on ollut aina vaikea, riitelee, hermostuu, syyttelee.

Pyysin neuvolassa että pääsemme johonkin tutkimuksiin. Tutkittiin, mitään ei löytynyt.

Aikuisena hän hakeutui adhd tutkimuksiin ja hän sai diagnoosin ja lääkityksen.

Käytös ei ole muuttunut.

Olen syyttänyt itseäni kun en pärjännyt hänen kanssaan. Vieläkin meillä on välillä välit poikki.

Hän kilahtaa milloin mistäkin minulle ja löytää minusta vikoja. Jotkut vaan on vaikeampia ihmisiä. Sisaruksensa ovat rauhallisia.

Vierailija
109/113 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia oireita nepsy-lapsilla on?

Vierailija
110/113 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mun tokaluokkalainen on 140 toppahousuilla ja takilla ja peräti 140 toppahaalarilla näissä säissä.

Toppahaalari aika ihme että suostuu käyttämään, mutta lapsi on fiksu ja tykkää rymytä lumessa, eli onhan toi ihan järkevä kampe noihin oloihin

Vierailija
111/113 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua. Veikkaan, että lapsi on jostain kuullut jotain ivaamista niistä housuistaan. Muuten tuntuu kummalta, jos luokkakavereilla on samanlaisia housuja. Mutta jos ei ole mitään aistiyliherkkyyttä (sen kyllä havaitsisi muutenkin) niin luulen, että on vain jostain kuullut, että ne housut ovat "nolot". Jotenkin huvittavaa tämä, että wilmaan tulee näitä viestejä, että "lapsi meni ulos ilman ulkohousuja". Ymmärrän sen, että asiasta pitäisi puhua kotona, mutta noista tulee sellainen mielikuva, että "äiti, tule pian tänne koululle sanomaan lapselle, että laittaa ulkohousut, minä tästä ikkunasta vahdin". Siis että voisiko se opettaja ihan ITSE sanoa lapselle sen lisäksi, että kotona puhutaan. Voisi jopa uskoa paremmin. Ei ne vanhemmat voi siellä koulussa päivystää. Jotenkin pitäisi nyt vain onkia selville, mikä lasta niissä housuissa nolottaa. Voitte vaikka netissä googlailla erilaisia talvihousuja niin lapsi näkee minkälaisia ne ovat yleensä. Tuon ikäisillä voi olla ihan hassuja mielikuvia asioista, siis hän oikeasti luulee, että ne ovat vauvahousut tms.

Vierailija
112/113 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi pakkasella huomaa, että olit oikeassa.

Nykyään on noloa käyttää heidän mielestään.

Minun lapset ovat teinejä ja jos pääsisin takaisin heidän tuohon ikään niin käyttäisin huumoria enemmän kasvatuksessa.

Hyvän kautta.

Kurista ei ollut hyötyä. Tuli kulkemista ja huumeiden käyttöä. Laitokset on käyty eikä lasusta ollut kuin haittaa.

Ilon kautta ja pyydä apua tutuilta ja pysy kaukana lasusta. Sitten itkettää oikeasti.

Vierailija
113/113 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanlainen 11v,  ja sai diagnoosin 8 vuotiaana. Erittäin auktoriteettivastainen ja hermostuu tavaroiden heittelypisteeseen nopeasti. Jos itse hermostun, menee entistä pahemmaksi. Koulunkäynti tämmöistä nepsyä rasittaa ja väsyttää ja joululomalla ei koskaan palaudu, alkuvuosi ennen kunnollisen kevään alkamista on yhtä helvettiä pienissäkin eripuratilanteissa. En usko loppujen lopuksi, että kyse on toppahousuista vaan ihan muusta..