Äkillinen rupsahtaminen
Olen yhtäkkiä rupsahtanut oikein kunnolla ja ikää on vasta kolmekymmentä. Voiko naamaa pelastaa enää millään? Vielä pari kuukautta sitten iho oli melkein rypytön. Ihmetyttää mitenkä voi parissa kuukaudessa muuttua kuin toiseksi ihmiseksi. Olen stressannut valtavasti viimeiset kaksi vuotta, mutta nyt vihdoin stressi helpottanut.
Ihmetyttää kun jotkut vetää kaksin käsin tupakkaa ja heidän ihosta ei huomaa vanhenemista. Panostan kosmetiikkaan ja en polta, mutta iho näyttää siltikin roikkuvalta.
Kommentit (1130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin näytän tosi hyvältä yli 40-vuotiaana! Ja turha tulla pilaamaan mun mojoa minkään "kyllä sinäkin jonakin aamuna heräät vanhana" -mantrojen kanssa. En lähde mukaan tohon naisten itseäänhaukkumis-juttuun.
Näytin minäkin nelikymppisenä, minua pidettiin maks. 30-vuotiaana. Vaihdevuodet vaan on valtava myllerrys.
Niin on. Mulla on tähän asti olleet aika helpot, ja silti ovat inhottavat!
Vierailija kirjoitti:
vielä nuori kirjoitti:
Ihminen on erehtyväinen kirjoitti:
Ja päin vastoin kun näkee miehiä telkus tai ilman telkkua eikä oo huumehörhö. Niin miten mies näyttääkin 25- vuotiaalla jos kysees on kuitenkin Hänkin 43 tai tietää että toi mies on 30 tai jopa 50: n ei näy rupsashtamista mitenkään se on mahdollista että miehet eivät niin rupsahda kuten naiset?
Itse oon myös aika lailla rupsahtanut ja on kaksoisleuka oon hieman alle 50- v nainen ja ajattelen" vanha akka.
Miten se voikaan olla ettei miehet rupsahda kuten naiset( poikkeuksena jos on 25- vuotias narkomaani ja alkoholisti mies näyttääkin 80- vuotiaalla mikä sääli kun vastaanottaa niin terveytensä ja pilaa elämän.).
Joo muuten oon itse huomannut asian .Että ei miehet rupsahda niin pian aikaan .
Oon vielä tavannut miehen jota luulin nuoremmaksi oli niin siloposkinen luulin että hän on vasta 40- v olikin 60v!Kun tuli puheeksi Hänen ikänsä.
Evoluutio on jostain syystä nähnyt järkeväksi sen, että nainen ei ole loputtomiin lisääntymiskykyinen ja että naisella sukupuolihormonitasot romahtavat siinä 40-60 ikävuoden välillä. Miehillä sen sijaan testosteronitasot kyllä laskevat, mutta pikkuhiljaa ja määrällisesti vain murto-osan siitä, miten naisen estrogeenitasot pelkästään vaihdevuosien aikana laskevat. Tässäpä pääasiallinen selitys sille, ettei miehet ”rupsahda” samalla tavalla kuin naiset.
Ja on siis ihan fysiologista faktaa (juuri alkuvuonna aiheesta luennon kuulleena), että naisen hormonien määrän romahtaminen aiheuttaa kirjaimellisesti rupsahdusta, eli mm. ihon kollageenipitoisuus vähenee (ryppyjen määrä ja ihon ”laatu” heikkenee), luusto heikkenee ja osteoporoosin riski kasvaa, sydän- ja verisuonitautien riski kasvaa, limakalvot kuivuu, ... Ja tähän päälle ne monia vaivaavat vaihdevuosioireet kuten kuumat aallot, mielialan vaihtelut (mistä seuraa mm. kiukkuisuutta ja alakuloa) sekä huono unenlaatu. Ja nämä edellä mainitut kaikki tosiaan ovat luonnollisia seurauksia ikääntymisen aiheuttamasta hormonimäärien muuttumisesta.Mieluummin tämä kuin impotenssi!
Samaa mieltä, ja pahat vaihdevuosioireetkin voi hoitaa hormonikorvaushoidolla, ellei ole vasta-aiheita!
Mä olen vasta 32 ja huomasin yhtäkkiä ikämuutoksia. Kyllä ne varmaan on vähitellen tulleet mutta eipä ole tullut huomattua ennen kuin näin itsestäni valokuvia...
Silmänympäryksistä on lähtenyt rasvat pois joten silmät näyttää olevan syvissä tummissa kuopissa. Silmien ulkonurkista lähtee naama peruslukemillakin hentoina juonteina näkyviä naururyppyjä. Leukaperät on alkaneet roikkua vähän mikä on tehnyt naamasta laatikkomaisen kun se nuorena oli soikea.
No, eipä tämä mitään sinänsä, erakko kun olen enkä edes miestä halua... luulin vaan että tämmöiset ilmenee 10 v myöhemmin.
Veikkaan ja estrogeenimäärän romahtamista, vähäistä unimäärää ja sitä kosmetiikalla lutraamista ja läträämistä. Iho muodostaa luonnostaan jotain hyvää oliko se bakteerikantaa ja jos menet sitä nassua pakonomaisesti pesemään vedellä ja kosmetiikalla se hyvä biologinen luonnollinen kollageeni veltostuu. Aurinko on kans paha, onneksi täällä pohjolassa emme altistu auringolle liikaa ellemme sitten ole eliittiä jolla on vara matkustaa itseään grillaamaan joko etelään tai Lappiin. Olen todellakin ihmetellyt joidenkin lähinnä naisikätovereitteni ryppyistä naamaa. Itseäni luullaan usein kolmekymppiseksi vaikka olen 50. Kiitän hyvästä iihostani laiskuuttani ihonhoidossa sekä sitä etten ole hormonitasapainoani millään e- pillereillä mennyt sotkemaan. Silti- kun estrogeeni vähenee, tulee ne rypyt mullekin. Mut ei se mitään, rypyt ja harmaat hiukset ovat vain kauniita. Oon kans lukenut et estrogeenimäärän romahdus on vaaraksi naisille siinä mielessä että estrogeeni suojelee mm. verisuonien terveyttä.
Hiljattain luin jostain tiedesivustolta että todellakin ihmisten biologisessa iässä voi olla kymmenien vuosien eroja. Siis samanikäiset voivat olla vanhettuneet toinen pikajuoksijan vauhtia ja toinen etanan mateluvauhtia.
"Ihmetyttää kun jotkut vetää kaksin käsin tupakkaa ja heidän ihosta ei huomaa vanhenemista. Panostan kosmetiikkaan ja en polta, mutta iho näyttää siltikin roikkuvalta."
Alkoholi myös aiheuttaa naisten ulkonäön nopeampaa rumentumista, eikä pelkästään tupakka.
Mun naaman tuhosi itseni lihomaan päästäminen ja laihdutus. Lihoin eron jälkeen 35 kg nopeasti lohtusyömisellä ja juomisella. Tuli kaksoisleukaa, pulloposkea, silmien ympärillekin tuli läskityynyt sekä ylä- että alaluomelle.
Lopulta sain pääni ja elämäni järjestykseen ja päätin laihduttaa. Tiesin että rinnat ja maha ei tule palautumaan ennalleen, mutta sitä en odottanut mitä naamalle käy. Nahka ei nimittäin palautunut niistä ennen pulleista kohdista vaan jäi roikkumaan ryppyisenä löysänä ihona. Hienoa olla 35 v ja ryppyiset leuanalusheltat, ryppyiset tyhjät silmänaluspussukat, roikkuposket ja ryppyinen kaula. Ei ole varaa kirurgisiin korjauksiin joten täytyy vaan vältellä peileihin katsomista.
Vierailija kirjoitti:
Mun naaman tuhosi itseni lihomaan päästäminen ja laihdutus. Lihoin eron jälkeen 35 kg nopeasti lohtusyömisellä ja juomisella. Tuli kaksoisleukaa, pulloposkea, silmien ympärillekin tuli läskityynyt sekä ylä- että alaluomelle.
Lopulta sain pääni ja elämäni järjestykseen ja päätin laihduttaa. Tiesin että rinnat ja maha ei tule palautumaan ennalleen, mutta sitä en odottanut mitä naamalle käy. Nahka ei nimittäin palautunut niistä ennen pulleista kohdista vaan jäi roikkumaan ryppyisenä löysänä ihona. Hienoa olla 35 v ja ryppyiset leuanalusheltat, ryppyiset tyhjät silmänaluspussukat, roikkuposket ja ryppyinen kaula. Ei ole varaa kirurgisiin korjauksiin joten täytyy vaan vältellä peileihin katsomista.
Mikroneulaus auttaa ihon kiinteytymiseen, tai ainakin itselläni auttoi. Ei ole kallista, ja kotonakin voi itse tehdä sähkökynällä.
Luin jostain, että 35 vuotta on taitepiste, jolloin ihmisen luontainen kollageenin tuotanto alittaa ikääntymisestä johtuvan ihon sidekudosten arpeutumisvauhdin. Kollageeni siis pitää ihon kimmoisana, jolloin ryppyjä ei pahemmin näy ihannetilanteessa. Se, kuinka jyrkkä alamäki on edessä 35 vuotiaana riippuu ihmisen elintavoista (sokerinkäyttö, tupakointi, stressaaminen, yöunien vähyys, auringolle altistuminen, huumeet, runsas lihominen-laihtuminen jne.) ja geeneistä.
Vierailija kirjoitti:
Naisella se rupsahtaminen saattaa tapahtua hyvinkin nopeesti, tyyliin 35vielä ok, mutta 38vuotiaana näyttää 45.
Miehet rupsahtaa mielestäni aikaisemmin.
Moniko tuntee esim 40v miestä joka näyttäisi 30vuotiaalta.
No minä tunnen, se asuu meillä. Ollaan seurusteltu alle kolmekymppisistä, nyt mies on 42. Mielestäni on kerta kaikkiaan käsittämätöntä, ettei mies ole käytännössä muuttunut juuri ollenkaan näiden vuosien aikana. Tarkkaan jos katsoo, on ehkä pienet rypyt tullut silmäkulmiin, muuten ei juuri eroja. Kaupassa kysytään hyvin usein paperit, jos ostaa pari olutta. Ja on vielä parrakas, eli sikäli ei mikään ihan babyface. Joskus miettii parran ajelua, olen kieltänyt, ettei minua ihan puumaksi luultaisi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin näytän tosi hyvältä yli 40-vuotiaana! Ja turha tulla pilaamaan mun mojoa minkään "kyllä sinäkin jonakin aamuna heräät vanhana" -mantrojen kanssa. En lähde mukaan tohon naisten itseäänhaukkumis-juttuun.
Näytin minäkin nelikymppisenä, minua pidettiin maks. 30-vuotiaana. Vaihdevuodet vaan on valtava myllerrys.
Juuri tällaista tarkoitin. "Sinä et ymmärrä kun se ei ole vielä tapahtunut, kyllä sinunkin naamasi vielä romahtaa." Lopettakaa jo tuollainen pelottelu. Mitä sitten jos tulee ryppyjä, sittenhän tulee, eiköhän se ole väistämätöntä. Mutta mitä sitten, tarkoittaako se ettei voi näyttää hyvältä? Minä aion näyttää hyvältä vielä myös 70-vuotiaana, ryppyineni päivineni.
Mulla kanssa hormoniehkäisy (matalahormoninen) muutti kasvot aivan hetkessä :( Ei voi hyvällä tahdollakaan enää sanoa pitävänsä siitä mitä peilistä näkyy, saati että edes tunnistaisin peilikuvaani :( Tulipahan aika kalliiksi se ehkäisy
Ei ne vaihdevuodetkaan ihan kaikilla aiheuta mitään rupsahtamista ainakaan naaman osalta. Meillä äiti oli johonkin 60 v asti naamasta todella nuoren näköinen, vaikka vaihdevuodet tuli alle viisikymppisenä eikä käyttänyt mitään hormonikorvaushoitoja. 60 v sitten alkoi silmät painua kuoppiin ja tulla sille alueelle ja otsaan ryppyjä.
Itse olen nnyt 46 ja menopaussi oli viime vuonna. Ulkonäkö ei ole vielä merkittävästi muuten muuttunut, paitsi hiukset on ohentuneet. Naamassa ei oikein muuta kuin ihan hento sibeliusrypyn alku joka näkyy vain kun valot ja varjot sopivasti osuu siihen, ja silmäluomet on aavistuksen veltommat kuin ennen. Mulla on aina ollut paksu ja rasvainen ihotyyppi kuten äidillänikin, se varmaan suojaa rypyiltä. Kroppa on muuttunut sitten senkin edestä: tissit roikkuu, vyötärö joka ennen oli kapea on mennyt ihan suoraksi ja takamus litistynyt jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa hormoniehkäisy (matalahormoninen) muutti kasvot aivan hetkessä :( Ei voi hyvällä tahdollakaan enää sanoa pitävänsä siitä mitä peilistä näkyy, saati että edes tunnistaisin peilikuvaani :( Tulipahan aika kalliiksi se ehkäisy
Joo. Rasvaisen ihon omistajat on iloisia kun näppylät ja isot huokoset lähtee, mutta kun itsellä kuiva ja atooppinen iho muuutenkin, niin aika rusinaksihan se pillereistä on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaista tarkoitin. "Sinä et ymmärrä kun se ei ole vielä tapahtunut, kyllä sinunkin naamasi vielä romahtaa." Lopettakaa jo tuollainen pelottelu. Mitä sitten jos tulee ryppyjä, sittenhän tulee, eiköhän se ole väistämätöntä. Mutta mitä sitten, tarkoittaako se ettei voi näyttää hyvältä? Minä aion näyttää hyvältä vielä myös 70-vuotiaana, ryppyineni päivineni.
Ei vaan kyse oli siitä että joillain muutos tapahtuu kirjaimellisesti yhdessä viikossa. Se on järkyttävää ja raivostuttavaa. On paljon helpompi ikääntyä tasaiseen tahtiin. Tätä eivät todellakaan näytä tajuavan ne joille äkkirupsahdusta ei tapahdu ja jotka vaan jaksavat väittää että koko homma on vain harhaa ja "olet vaan unohtanut katsoa peiliin pari viime vuotta".
Tässä kuvaparissa näkee, miten aika tekee tehtävänsä kasvoissa.
https://www.puutalobaby.fi/wp-content/uploads/2017/05/kuva2-mv-vertailu…
https://www.puutalobaby.fi/wp-content/uploads/2017/05/hymykuva-mv-verta…
Itse alan olemaan jo tän näköinen.
https://www.puutalobaby.fi/wp-content/uploads/2017/05/hymykuva-mv-verta…
Imartelevaa kumakulmaa on enää turhaa etsiä vaikka mistä kulmasta yrittäs kuvata.
Mulla alkoi nopea vanheminen 42 vuotiaana:
Harmaantuminen, hiusten harveminen, naaman roikkuminen, ihon kimmoisuus vähentynyt, silmäpussit, yöheräämiset vessaan, kolotusta, verenpaine jne.
Ylipainoa ja stressiä on ollut.
Nyt 46v ja näytän 50v
Vielä 40v mua luultiin 30v
Vanhuksilla usein tosi hoikkien iho näyttää paljon vanhemmalta (kuiva ja roikkuu), kuin pyöreiden. Olen vaan huomannut töissä asiakkaista.