Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äkillinen rupsahtaminen

Vierailija
12.01.2021 |

Olen yhtäkkiä rupsahtanut oikein kunnolla ja ikää on vasta kolmekymmentä. Voiko naamaa pelastaa enää millään? Vielä pari kuukautta sitten iho oli melkein rypytön. Ihmetyttää mitenkä voi parissa kuukaudessa muuttua kuin toiseksi ihmiseksi. Olen stressannut valtavasti viimeiset kaksi vuotta, mutta nyt vihdoin stressi helpottanut.

Ihmetyttää kun jotkut vetää kaksin käsin tupakkaa ja heidän ihosta ei huomaa vanhenemista. Panostan kosmetiikkaan ja en polta, mutta iho näyttää siltikin roikkuvalta.

Kommentit (1130)

Vierailija
641/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju alkoi kivana vertaistukiketjuna mutta päätyi jotenkin jeesustelulinjalle, ettei nainen saisi ajatella ulkonäköään, varsinkaan vaihdevuosi-iän jälkeen. Miksi ei saisi? Ihme alistamista tuokin.

Ehkä olen skitsofreeninen, mutta mielestäni ei ole mitään ristiriitaa sen kanssa, että tiedän olevani hyvällä itsetunnolla ja elämänkokemuksella varustettu 52-vuotias nainen, joka haluaisi näyttää vähemmän rupsahtaneelta ja tekee asioita sen eteen, että näyttäisi paremmalta.

Olen täysin samaa mieltä. Aina ilmestyy ne lässynlässyn "eiköhän me vaan hyväksytä itsemme"-kommentit. Kyllä ihan hyvin osaan hyväksyä itseni ja ikääntymiseni. En halua näyttää nuorelta, haluan vain näyttää itselleni kivalta. Haluan että tykkään hiuksistani ja että kasvoillani ei ole vihainen ilme kun puolihymyilen. Jos jotain juttuja saa ihan helposti ja edullisesti korjattua ja tekee sen niin ei se tarkoita että on "epätoivoinen naamankiristelijä". Te jotka haluatte että harmaat karheat hiukset sojottaa päästänne ja karvat leuastanne ja juttunne on oikein antaa niiden sojottaa, siitä vaan. En tuomitse.

Vierailija
642/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju alkoi kivana vertaistukiketjuna mutta päätyi jotenkin jeesustelulinjalle, ettei nainen saisi ajatella ulkonäköään, varsinkaan vaihdevuosi-iän jälkeen. Miksi ei saisi? Ihme alistamista tuokin.

Ehkä olen skitsofreeninen, mutta mielestäni ei ole mitään ristiriitaa sen kanssa, että tiedän olevani hyvällä itsetunnolla ja elämänkokemuksella varustettu 52-vuotias nainen, joka haluaisi näyttää vähemmän rupsahtaneelta ja tekee asioita sen eteen, että näyttäisi paremmalta.

Olen täysin samaa mieltä. Aina ilmestyy ne lässynlässyn "eiköhän me vaan hyväksytä itsemme"-kommentit. Kyllä ihan hyvin osaan hyväksyä itseni ja ikääntymiseni. En halua näyttää nuorelta, haluan vain näyttää itselleni kivalta. Haluan että tykkään hiuksistani ja että kasvoillani ei ole vihainen ilme kun puolihymyilen. Jos jotain juttuja saa ihan helposti ja edullisesti korjattua ja tekee sen niin ei se tarkoita että on "epätoivoinen naamankiristelijä". Te jotka haluatte että harmaat karheat hiukset sojottaa päästänne ja karvat leuastanne ja juttunne on oikein antaa niiden sojottaa, siitä vaan. En tuomitse.

Ai et tuomitse? Etpä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai et tuomitse? Etpä.

En. On jokaisen oma valinta esim. harjata hampaat pari kertaa päivässä tai jättää harjaamatta.

Vierailija
644/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin näytän tosi hyvältä yli 40-vuotiaana! Ja turha tulla pilaamaan mun mojoa minkään "kyllä sinäkin jonakin aamuna heräät vanhana" -mantrojen kanssa. En lähde mukaan tohon naisten itseäänhaukkumis-juttuun.

Vierailija
645/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai et tuomitse? Etpä.

En. On jokaisen oma valinta esim. harjata hampaat pari kertaa päivässä tai jättää harjaamatta.

Paheksunta paistaa rivien välistä niin että häikäisee.

Vierailija
646/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai et tuomitse? Etpä.

Paheksunta paistaa rivien välistä niin että häikäisee.

Saat lässähtää ihan niin paljon kuin haluat. Mua kiinnostaa tosiaan vain oma "taloni".

Vierailija
647/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin näytän tosi hyvältä yli 40-vuotiaana! Ja turha tulla pilaamaan mun mojoa minkään "kyllä sinäkin jonakin aamuna heräät vanhana" -mantrojen kanssa. En lähde mukaan tohon naisten itseäänhaukkumis-juttuun.

Eikä sitä kaikille tapahdukaan. Jotkut ikääntyy tasaiseen tahtiin. Mutta jos kokee sen äkkirupsahduksen niin se on kyllä hämmästyttävä tunne. Sitä on vaan, oho. 

Mielestäni on myös ihan ok nauraa sille kaikelle, ja taivastella kuinka "kauheeta" on, ei se tarkoita että oikeasti haukkuu itseään. Koska ei se niin kauheeta lopulta kuitenkaan ole.

Vierailija
648/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies täytti juuri 50. Minä olen pari vuotta nuorempi. Mies innostui kuntoilemaan ja on pudottanut painoa. Näyttää nyt varmaankin 10 vuotta nuoremmalta puolen vuoden kuntokuurin jälkeen. Itsellä olemus väsähtänyt ja homssuinen. Tiedän, että olo ja ilme paranisi minullakin, jossa vaikka saisin laihdutettua edes 5 kiloa ja käytyä kampaajalla ja ostettua uusia vaatteita. Jotenkin olen vain luovuttanut. Koen, että ei tässä iässä viitsi, valmistaudun jo mummoksi vaikkei vielä lapsenlapsia ole tulossakaan. Ajattelen, että minun aikani meni jo, eli ne ajat kun piti olla hyvännäköinen ja erottua, nyt katoaisin mieluiten tapettiin.

Vierailija
649/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos alettaisiin arvostaa vanhuutta, sitä että ihminen on kokenut ja mennyt elämässään läpi pitkän matkan. Tavoiteltaisiin, että se myös näkyisi ulospäin. Kilpailtaisiin, kuka näyttää vanhimmalta. Kehuttaisiin toisiamme, kun on tullut lisää juonteita ja ryppyjä. Oletpas hyvin vanhentunut viime näkemästä, onnittelut! Millä saat ihosi näyttämään noin upean,  uskomattoman vanhalta? Näytät todella viisaalta ja kokeneelta noiden silmäryppyjen kanssa. Kunpa itsekin rupsahtaisin äkkiä. 

Tää on ihan yhtä validi näkökulma kuin se, että ihmisen olisi tavoiteltavaa näyttää aina nuorelta, tai että nuorelta näyttäminen olisi joku kehu :)

Tässä olisi hyvä puoli sekin, että koko ajan olisi parempi aika vain edessäpäin. Koskaan ei tarvitsisi tuskailla ulkonäön menettämisen kanssa vaan jokainen päivä veisi kohti parempaa ulkonäköä.

Mä alan ajatella näin.

Toi ois ihanaa! 😄 Kun näkis vanhoja kavereita, olis ihan että "voi vitsi sulle on tullu paljon ihania ryppyjä!!! Miten sä oot noi saanut??" ja hyvien ystävienkin kesken voitais jutella, miten oma rypyttömyys masentaa ja kaverit lohduttaisi, että "kyllä niitä sullekin vielä tulee!"

Vierailija
650/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä sitä kaikille tapahdukaan. Jotkut ikääntyy tasaiseen tahtiin. Mutta jos kokee sen äkkirupsahduksen niin se on kyllä hämmästyttävä tunne. Sitä on vaan, oho. 

Mielestäni on myös ihan ok nauraa sille kaikelle, ja taivastella kuinka "kauheeta" on, ei se tarkoita että oikeasti haukkuu itseään. Koska ei se niin kauheeta lopulta kuitenkaan ole.

Mä taas en ymmärrä miksi pitäisi haukkua itseään edes huumorilla. Miksi pitäisi kiinnittää huomiota huonoihin puoliin ja nauraa että olenpas taas vanhentunut hehheh, kun voisi ajatella vaikka että onpa mun silmät kauniit tänään, tai jotain vastaavaa.

Yhtä kaikki, toi on mun mielestä sellaista sisäänrakennettua vanhuuden inhoamista, mitä ei itse edes enää välttämättä kyseenalaista, kun on tässä yhteiskunnassa niin tottunut siihen.

Vierailija
651/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päin vastoin kun näkee miehiä telkus tai ilman telkkua eikä oo huumehörhö. Niin miten mies näyttääkin 25- vuotiaalla jos kysees on kuitenkin Hänkin 43 tai tietää että toi mies on 30 tai jopa 50: n ei näy rupsashtamista mitenkään se on mahdollista että miehet eivät niin rupsahda kuten naiset?

Itse oon myös aika lailla rupsahtanut ja on kaksoisleuka oon hieman alle 50- v nainen ja ajattelen" vanha akka.

Miten se voikaan olla ettei miehet rupsahda kuten naiset( poikkeuksena jos on 25- vuotias narkomaani ja alkoholisti mies näyttääkin 80- vuotiaalla mikä sääli kun vastaanottaa niin terveytensä ja pilaa elämän.).

Joo muuten oon itse huomannut asian .Että ei miehet rupsahda niin pian aikaan .

Oon vielä tavannut miehen jota luulin nuoremmaksi oli niin siloposkinen luulin että hän on vasta 40- v olikin 60v!Kun tuli puheeksi Hänen ikänsä.

Vierailija
652/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen kirjoitusvirheitä 😁 ei vastaanota kun vaarantaa oon siis tuo yllä.

Vierailija
653/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en ymmärrä miksi pitäisi haukkua itseään edes huumorilla. Miksi pitäisi kiinnittää huomiota huonoihin puoliin ja nauraa että olenpas taas vanhentunut hehheh, kun voisi ajatella vaikka että onpa mun silmät kauniit tänään, tai jotain vastaavaa.

Yhtä kaikki, toi on mun mielestä sellaista sisäänrakennettua vanhuuden inhoamista, mitä ei itse edes enää välttämättä kyseenalaista, kun on tässä yhteiskunnassa niin tottunut siihen.

No se on mielestäni sama kun kertoa kuinka "lapset olivat tänään taas ihan hirviöitä". Ei se tarkoita että aidosti niitä haukkuu.

Mielestäni vanhuus on hienoa. Mutta joka ikäkautena voi olla tyylikäs, en ymmärrä että vaikka helppo vitamiinipuutos jätetään tahallaan hoitamatta "kun se nyt on vanhenemista".

Vierailija
654/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos alettaisiin arvostaa vanhuutta, sitä että ihminen on kokenut ja mennyt elämässään läpi pitkän matkan. Tavoiteltaisiin, että se myös näkyisi ulospäin. Kilpailtaisiin, kuka näyttää vanhimmalta. Kehuttaisiin toisiamme, kun on tullut lisää juonteita ja ryppyjä. Oletpas hyvin vanhentunut viime näkemästä, onnittelut! Millä saat ihosi näyttämään noin upean,  uskomattoman vanhalta? Näytät todella viisaalta ja kokeneelta noiden silmäryppyjen kanssa. Kunpa itsekin rupsahtaisin äkkiä. 

Tää on ihan yhtä validi näkökulma kuin se, että ihmisen olisi tavoiteltavaa näyttää aina nuorelta, tai että nuorelta näyttäminen olisi joku kehu :)

Tässä olisi hyvä puoli sekin, että koko ajan olisi parempi aika vain edessäpäin. Koskaan ei tarvitsisi tuskailla ulkonäön menettämisen kanssa vaan jokainen päivä veisi kohti parempaa ulkonäköä.

Mä alan ajatella näin.

Toi ois ihanaa! 😄 Kun näkis vanhoja kavereita, olis ihan että "voi vitsi sulle on tullu paljon ihania ryppyjä!!! Miten sä oot noi saanut??" ja hyvien ystävienkin kesken voitais jutella, miten oma rypyttömyys masentaa ja kaverit lohduttaisi, että "kyllä niitä sullekin vielä tulee!"

Jotkut rypyt on kauniita, jotkut ei. Silmärypyt on hienoja.

Vierailija
655/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on erehtyväinen kirjoitti:

Ja päin vastoin kun näkee miehiä telkus tai ilman telkkua eikä oo huumehörhö. Niin miten mies näyttääkin 25- vuotiaalla jos kysees on kuitenkin Hänkin 43 tai tietää että toi mies on 30 tai jopa 50: n ei näy rupsashtamista mitenkään se on mahdollista että miehet eivät niin rupsahda kuten naiset?

Itse oon myös aika lailla rupsahtanut ja on kaksoisleuka oon hieman alle 50- v nainen ja ajattelen" vanha akka.

Miten se voikaan olla ettei miehet rupsahda kuten naiset( poikkeuksena jos on 25- vuotias narkomaani ja alkoholisti mies näyttääkin 80- vuotiaalla mikä sääli kun vastaanottaa niin terveytensä ja pilaa elämän.).

Oon vielä tavannut miehen jota luulin nuoremmaksi oli niin siloposkinen luulin että hän on vasta 40- v olikin 60v!Kun tuli puheeksi Hänen ikänsä.

Evoluutio on jostain syystä nähnyt järkeväksi sen, että nainen ei ole loputtomiin lisääntymiskykyinen ja että naisella sukupuolihormonitasot romahtavat siinä 40-60 ikävuoden välillä. Miehillä sen sijaan testosteronitasot kyllä laskevat, mutta pikkuhiljaa ja määrällisesti vain murto-osan siitä, miten naisen estrogeenitasot pelkästään vaihdevuosien aikana laskevat. Tässäpä pääasiallinen selitys sille, ettei miehet ”rupsahda” samalla tavalla kuin naiset.

Ja on siis ihan fysiologista faktaa (juuri alkuvuonna aiheesta luennon kuulleena), että naisen hormonien määrän romahtaminen aiheuttaa kirjaimellisesti rupsahdusta, eli mm. ihon kollageenipitoisuus vähenee (ryppyjen määrä ja ihon ”laatu” heikkenee), luusto heikkenee ja osteoporoosin riski kasvaa, sydän- ja verisuonitautien riski kasvaa, limakalvot kuivuu, ... Ja tähän päälle ne monia vaivaavat vaihdevuosioireet kuten kuumat aallot, mielialan vaihtelut (mistä seuraa mm. kiukkuisuutta ja alakuloa) sekä huono unenlaatu. Ja nämä edellä mainitut kaikki tosiaan ovat luonnollisia seurauksia ikääntymisen aiheuttamasta hormonimäärien muuttumisesta.

Vierailija
656/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
657/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lyhyessä ajassa paljon surua ja valvomista. Vanhenin 10 vuotta!

Mutta sitten kun alkoi mennä paremmin, vähitellen sain hiukan fressiydestâ takaisin. Mutta se palautuminen kestää

Vierailija
658/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä nuori kirjoitti:

Ihminen on erehtyväinen kirjoitti:

Evoluutio on jostain syystä nähnyt järkeväksi sen, että nainen ei ole loputtomiin lisääntymiskykyinen ja että naisella sukupuolihormonitasot romahtavat siinä 40-60 ikävuoden välillä. Miehillä sen sijaan testosteronitasot kyllä laskevat, mutta pikkuhiljaa ja määrällisesti vain murto-osan siitä, miten naisen estrogeenitasot pelkästään vaihdevuosien aikana laskevat. Tässäpä pääasiallinen selitys sille, ettei miehet ”rupsahda” samalla tavalla kuin naiset.

Ja on siis ihan fysiologista faktaa (juuri alkuvuonna aiheesta luennon kuulleena), että naisen hormonien määrän romahtaminen aiheuttaa kirjaimellisesti rupsahdusta, eli mm. ihon kollageenipitoisuus vähenee (ryppyjen määrä ja ihon ”laatu” heikkenee), luusto heikkenee ja osteoporoosin riski kasvaa, sydän- ja verisuonitautien riski kasvaa, limakalvot kuivuu, ... Ja tähän päälle ne monia vaivaavat vaihdevuosioireet kuten kuumat aallot, mielialan vaihtelut (mistä seuraa mm. kiukkuisuutta ja alakuloa) sekä huono unenlaatu. Ja nämä edellä mainitut kaikki tosiaan ovat luonnollisia seurauksia ikääntymisen aiheuttamasta hormonimäärien muuttumisesta.

Mieluummin tämä kuin impotenssi!

Vierailija
659/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli lyhyessä ajassa paljon surua ja valvomista. Vanhenin 10 vuotta!

Mutta sitten kun alkoi mennä paremmin, vähitellen sain hiukan fressiydestâ takaisin. Mutta se palautuminen kestää

Samoin. Jotenkuten sain "palautettua" itseni mutta siinä meni kyllä kuukausia eikä vain päiviä kuten aiemmin.

Vierailija
660/1130 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma kirjoitti:

Varhaiset vaihdevuodet voi osua kenen tahansa kohdalla. Ja kyllä, ne voivat alkaa jo kolmen kympin tienoilla. Naisen kasvojen ihon kunnon kannalta tärkein hormoni on estrogeeni. Vaihdevuosissa estrogeeni tasot voi romahtaa hyvin nopeasti. Ja se näkyy kasvoissa halusi sitä tai ei.

Mulla on ollut nyt vuoden verran hormonikapseli ja olen siis alle 30-vuotias. Kuukautisten alkamisiän ja äidin vaihdevuosien perusteella en usko, että vaihtarit alkaa ainakaan ennen 40 v, en tupakoi myöskään. Mutta tämä kapseli on kyllä paskaa, ärsyttää kun vielä aikuisellekin ihmiselle täytyi vastata valheita ehkäisyasioissa. Gynet ja vastaavat voisivat vaan sanoa, etteivät tiedä mitään sen sijaan, että jokaiseen kysymykseen vastataan "haitatonhan tämä on ja varma ehkäisy, yksilökohtaisesti joitain sivuvaikutuksia voi olla jossain pienissä määrin". Mielikuvaksi tuli, että menkat ei kaikilla lopu, mutta voi voi... Mulle on tasan tämän yhden vuoden aikana tullut uurteita kasvoihin, iho on kuivempi, kynnet huonommassa kunnossa, hiki haisee epänormaalilta... Isoimpana oireena menkat, jotka ovat toki lyhyehköt, mutta muistuttavat synnytyksen jälkeistä päivää, sitä ensimmäistä päivää. Kohdun limakalvo vuotaa hyytymäklimppeinä ulos ja "normaalia" sanoo lääkäri. Eikä ole! Olen alle 30 v! Mulla ole ikinä ollut mitään hyytymiä menkoissa normaalisti. Oli valetta, että kun tässä kapselissa on vain keltarauhashotrmonia niin ei se muuta tekisi kuin estäisi raskauden.... Kyllä se on tehnyt muutakin, se on lopettanut ovikset ja romahduttanut estrogeenitasot, mulla on vaihdevuosimenkat ja ryppyinen naama. Todella olen saanut tarpeekseni tästä kokeilusta, harmittaa tosi paljon kuinka vaikutuksia mm. estrogeenitasoihin vähäteltiin aivan täysillä. Kostuminen seksissä on onnetonta eikä se myöskään kiinnosta yhtä helposti kuin ennen. Olisi edes yksi lääkäri sanonut, että kyllä, ne sivuoireet voi olla osalla niin ikävät että kondomia käyttää paljon mieluummin kuin muuttuu joksikin epänaiseksi tai ainakin epänuoreksinaiseksi.