Äkillinen rupsahtaminen
Olen yhtäkkiä rupsahtanut oikein kunnolla ja ikää on vasta kolmekymmentä. Voiko naamaa pelastaa enää millään? Vielä pari kuukautta sitten iho oli melkein rypytön. Ihmetyttää mitenkä voi parissa kuukaudessa muuttua kuin toiseksi ihmiseksi. Olen stressannut valtavasti viimeiset kaksi vuotta, mutta nyt vihdoin stressi helpottanut.
Ihmetyttää kun jotkut vetää kaksin käsin tupakkaa ja heidän ihosta ei huomaa vanhenemista. Panostan kosmetiikkaan ja en polta, mutta iho näyttää siltikin roikkuvalta.
Kommentit (1130)
Samastun vahvasti! Ikää nyt 44 ja viimeisen vuoden aikana on tapahtunut jotain outoa kasvoille. Just niinku joku edellä kirjoitti, niin yhtäkkiä naama valahtanut ja yleisilme tympeä ja väsynyt. Ryppyjä ei ole kiitos hyvien geenien (70-vuotias äiti edelleen lähes rypytön), mutta muuten on kollageenit naamasta kadonneet. Tai mikä se onkaan mikä pitää naaman ryhdissä... Bulldogleuka roikkuu, silmiä ei pelasta edes meikki. Peli on menetetty.
Olen huomannut että jos treenaa tai liikkuu paljon ja rasvaprosentti laskee, se saattaa vanhentaa.
Lakukissa kirjoitti:
Olen huomannut että jos treenaa tai liikkuu paljon ja rasvaprosentti laskee, se saattaa vanhentaa.
Onhan se ihan tutkittu että kova treenaaminen vanhentaa ennen aikojaan.
Olen 47 v ja suunnilleen tähän asti olen ollut sen näköinen, että ihmiset ovat pöyristelleet, miten mulla muka voi olla jo yli kaksikymppiset lapset. Papereita kysytään, jos Alkossa joskus käyn. Mutta. Nukun luonnostaan vatsallani ja ihan viime aikoina olen huomannut, että neste pakkautuu yön aikana naamaan ja se näyttää aamulla aika rähjäiseltä: turvotuksia, joiden reunoilla vastaavasti juonteita. Syömis- tai juomistavat on ihan ok ja entisellään, ja naama kyllä normalisoituu pikkuhiljaa aamun kuluessa. Mutta siis tuollainen varhaisaamu-look on jotain uutta :(
Ajattelin kanssa näin, mutta sitten hiffasin että ihonihan on pintakuiva ja nyt on ensimmäistä kertaa pariin vuoteen kunnon talvi ja kuiva sisäilma. Ne "rypyt" katosi kun vaihdoin tujumpaan kosteusvoiteeseen ja kevyempään puuteriin.
Mutta eihän sille vanhenemiselle pidemmänpäälle lopulta mitään voi ja se tapahtuu kaikille. Sellaista elämä on. Elämän jatkumisen hinta on ikääntyminen.
Vierailija kirjoitti:
Lakukissa kirjoitti:
Onhan se ihan tutkittu että kova treenaaminen vanhentaa ennen aikojaan.
En kuitenkaan vaihtaisi muita liikunnan hyötyjä yhtään mihinkään.
Ps. joku täällä kehui Ziaja Goat's milk seerumia, ostin tänään hyllyn vimeisen pullon Prismasta ja vaikuttaa todella hyvältä! Kiitos sitä kehuneelle. Entinen rasvoittuva iho kaipaakin yhtäkkiä enemmän kosteutta.
Mä sain 35-vuotiaana lapsen ja jo raskausaikana naamani meni oudon näköiseksi. Miehekkääksi ja kulmikkaaksi. Rumaksi. Lisäksi pienet silmäpussit.
Nyt olen 40-vuotias ja onhan tämä aika alamäkeä ollut ulkonäön suhteen. Vielä 34- vuotiaaksi sain kyllästymiseen asti kuulla olevani kaunis. No en kuule enää. Ja ymmärrän täysin.
Siskoni, joka on minua vanhempi, näyttää niin paljon paremmalta. Hänellä ei lapsia.
Tässä on ollu sulattelemista. Ei tee mieli edes vilkaista peiliin. Olen aina ennen ollut se kaunotar. Luulin oikeasti, että sellaisena pysynkin.
Nyt voisi kyllä panostaa kropan ulkonäköön. Siitä voisi ihan kelvollisen saadakin. Jos vain jaksaisi.
Lapset kun tulee niin kaikki seksikkyys menee. Älkää tehkö niitä.
Nyt nelikymppisenä äitinä huomaan, että lasten saaminen todellakin vanhentaa. Lapsettomat kaverit ovat melkein 10 vuotta nuoremman näköisiä kasvoistaan kuin minä, joka olen valvonut kahden lapsen kanssa vuosikausia. Onneksi olen edes hoikka, mutta pyöreämmät lapsettomat ikätoverit näyttävät kyllä silti nuoremmilta kuin minä - vaikka polttaisivat ja kävisivät kapakoissa. Yhtäkkiä se mullakin tapahtui se vanheneminen, posket alkoivat roikkua ja silmäluomet valahtivat silmien päälle yhdessä yössä. Kun kasvot eivät olleet palautuneet normaaliksi kolmantenakaan päivänä, aloin aavistella, että muutos on pysyvä. Ja on ollut.
Sleeping beauty kirjoitti:
Oon miettiny onkohan ehkäisypillerien lopettamisella tällainen vaikutus. Auttaiskohan jos niiden vetämistä vaan jatkais vanhalle iälle? Estrogeenia, keltatauhashormonia.. Onko jollain kokemuksia?
Ehkäisypillerissä on vähemmän niitä hormoneja kuin mitä luonnollisen kierron aikana keho tuottaa joten luultavasti ei ne ainakaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Oon miettiny onkohan ehkäisypillerien lopettamisella tällainen vaikutus. Auttaiskohan jos niiden vetämistä vaan jatkais vanhalle iälle? Estrogeenia, keltatauhashormonia.. Onko jollain kokemuksia?
Ehkäisypillerissä on vähemmän niitä hormoneja kuin mitä luonnollisen kierron aikana keho tuottaa joten luultavasti ei ne ainakaan auta.
Sairastin syövän ja se vanhensi rapiat 20 v. Sytostaatit, kortisoni, hormonitoiminnan palautumattomuus, stressi, unettomuus jne. Surullista. Mutta toinen vaihtoehto olis ollut kuolema, joten on tää parempi.
Jos haluaa pitää nuorekkaan naaman, pitää nukkua selällään. Jos makaa 8 tuntia joka yö naama ja rintakehä haitarilla rutussa, niin kyllä se näkyy. Alkoholi vanhentaa vielä enemmän, kuin rööki. Ensin myrkyttää kehon ja sitä seuraa kehon kuivuminen. Se tosiaan näkyy naamassa. Samoin vähärasvainen ruokavalio ja himotreenaaminen. Katsos dieettineuvojien naamoja telkkarissa. Niiden naama on aina ohutta ryppyä piukassa.
https://www.testinglab.fi/kananmunien-terveyshyodyt/
Ja suolatonta rasvaa luomuna täytyy syödä noiden lisäksi.
Joo, mulle kävi niin viime vuoden aikana. Olen 39v ihan pian.
Nestettä kertyy helpommin ja nahka on alkanut roikkua.
Iho on kuiva ja eloton. Vaatteet ei istu vaikka paino ei ole viime aikoina noussut eli kehon koostumuksesta tapahtunut jotain.
Mulla kyllä pitkäaikainen stressi ja liiallinen alkoholin käyttö tätä rupsahtamista kyllä edesauttavat.
Mutta olen huomannut että liian laiha/ kuiva ei kannata olla, sekin vanhentaa. Itsellä pitäis pudottaa muutama kilo mutta en nyt kyllä viitsi kun naama roikkuu sitte vielä pahemmin
Käyttäjä37018 kirjoitti:
Et tupakoi mutta syötkö suolaista ruokaa? Se sitoo nesteitä ja voi aiheuttaa naamaa kun erilaisia vääntymiä.
Sokeri on myös paha, näkyy epätasaisena ihona, huokoset suurenee.
Minun naamani alkoi roikkua ja rypistyä jo 27-vuotiaana (kiitos aurinko, tupakointi ja muut huonot tavat sekä ainainen stressi). Kauhulla mietin miltä näytän 40-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ne tuntui jopa vanhentavan. Iho kuivui ja oheni ehkäisypillereitä käyttäessä. Kun lopetin niin sain taas oman rasvoittuvan ihoni takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 47 v ja suunnilleen tähän asti olen ollut sen näköinen, että ihmiset ovat pöyristelleet, miten mulla muka voi olla jo yli kaksikymppiset lapset. Papereita kysytään, jos Alkossa joskus käyn. Mutta. Nukun luonnostaan vatsallani ja ihan viime aikoina olen huomannut, että neste pakkautuu yön aikana naamaan ja se näyttää aamulla aika rähjäiseltä: turvotuksia, joiden reunoilla vastaavasti juonteita. Syömis- tai juomistavat on ihan ok ja entisellään, ja naama kyllä normalisoituu pikkuhiljaa aamun kuluessa. Mutta siis tuollainen varhaisaamu-look on jotain uutta :(
Tuo vatsallaan nukkuminen valitettavasti vanhentaa lopulta pysyvästi liian helposti, koska aiheuttaa turvotusta, joka lähtee tietysti pois, mutta tuo pumppaus eestaas on se vanhentaa asia. Aivan kuten alkoholia juovilla tai huonon ruokavalion (eines, sokeri, suola) ihmisillä. Turpoaa->laskee->turpoaa->laskee... Siksi esim geishat ovat aikoinaan opetelleet nukkumaan kovalla tyynyllä selällään. Itsekin nukun aina mahallaan ja harmittaa, kun aamulla on naama ihan vinossa ja pöhössä, mutta en osaa nukkua mitenkään muuten.
Olisi kiva jos netistä löytyisi kuvia yhdessä yössä rupsahtaneista naisista, kun täällä monet siitä puhuvat. Luulen, että jotenkin se ihminen on ollut "sokea" omalle peilikuvalle ja yht´äkkiä silmät avautuu näkemää itsensä reaaliajassa ja huomaa vanhentuneesa, vaikka vanheminen on tapahtunut hiljalleen ja pidemmällä ajalla.
Vähän samaa kun lihava laihtuu, hän näkeekin pitkään itsensä peilistä lihavana, silmät(aivot) valehtee.