Vyötärönympärys yli 80 cm, olen kuitenkin normaalipainoinen
Kommentit (74)
Mulla myös sellainen vartalon malli että vyötärön ja lantion ero on tosi pieni. 52 kiloisena mitat oli 90-71-90 ja nyt 65 kiloisena (yhä normaalipainoisena ja litteävatsainen) 95-83-95. Mulla on korkea rintakehä joten sekin ehkä vaikuttaa asiaan
Rasvamaksaa ei ole koskaan ollut, tutkittu useamman kerran.
Niin? Onko yli 100? Minulla on 90 mutta minua pidetään hoikkana. Vain mahassa ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Onko yli 100? Minulla on 90 mutta minua pidetään hoikkana. Vain mahassa ylimääräistä.
Tuotaaa... miten voi olla hoikka, jos on mahassa ylimääräistä...? Nykyaika on sairas...
Ei ne luurangot kaikilla samankokoisia ainakaan ole, siis samanpituisilla. Mulla on esimerkiksi aika kapea rintakehä. Rintojen alta mitta on 63cm. Liivien ympärys on siis 60 tai ilmeisesti jopa 55. No, ei tuolla ympäryksellä juuri liivejä löydä, etenkin kun kuppi pitää olla kuitenkin iso. Eli yleensä se ympärys on yli 70, vaikka hoikka olisikin. Oon toki hoikka, mutta en alipainoinen. Vyötärö on 59-60, joten kyllä yli 80 vyötäröllä olisin reilusti ylipainoinen. Kun olen tiimalasi, paino kertyisi ensin reisiin, peppuun ja myös rintoihin. Olen nyt 51kg, enimmillään olen ollut 59kg ja silloinkin vyötärö ollut n. 65.
Mulla on just toisinpäin, olen yli 10kg ylipainoinen mutta vyötärö alle 80cm. Päärynävartaloisella tuonne perseeseen ja reisiin uppoaa monta kymmentä kiloa. Maksa-arvot hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Niin meitä on monenlaisia. Mulla aina ollut kapea vyötärö ja vielä reilusti ylipainoisena on paljon alle riskirajan (75 cm). t: 159/77
En ole vyötärönympäryksen riskirajoihin perehtynyt, mutta onko se siis kiveen hakattu 80cm - oli kyseessä sitten 160cm tai 190cm ihminen? Pidemmällä mittasuhteet on luonnostaan erilaiset, tuntuu kyllä hurjalta että noin lyhyellä ja leveällä ei olisi riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös sellainen vartalon malli että vyötärön ja lantion ero on tosi pieni. 52 kiloisena mitat oli 90-71-90 ja nyt 65 kiloisena (yhä normaalipainoisena ja litteävatsainen) 95-83-95. Mulla on korkea rintakehä joten sekin ehkä vaikuttaa asiaan
Vartalon malleja on erilaisia mutta tietyssä pisteessä se lakkaa selittämästä omia mittoja ja kertynyt rasva selittää niitä paremmin. Aiemmat mittasi ovat sekä mittasuhteeltaan että yksikseen suositusten puitteissa, nykyisistä ei enää kumpikaan ja huomattavaa on että vyötärö on yli tuplaantunut lantioon nähden kun jotain on tullut lisää. Rasvamaksa on jo pitkälle edennyt ongelma mutta se että ei ole rasvamaksaa ei tarkoita etteikö muita ongelmia olisi tai olisi tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin meitä on monenlaisia. Mulla aina ollut kapea vyötärö ja vielä reilusti ylipainoisena on paljon alle riskirajan (75 cm). t: 159/77
En ole vyötärönympäryksen riskirajoihin perehtynyt, mutta onko se siis kiveen hakattu 80cm - oli kyseessä sitten 160cm tai 190cm ihminen? Pidemmällä mittasuhteet on luonnostaan erilaiset, tuntuu kyllä hurjalta että noin lyhyellä ja leveällä ei olisi riskiä.
Eikös se miehillä ole 90 tai 100 rajana. Tai olen kuullut että pituus jaettuna kahdella. Silloin 160cm se olisi tuon 80cm.
Itselläni vyötärönympärys 78cm, pituus 171cm ja paino 57kg. Ei se siitä kapeammaksi muutu ellen poistata alimpia kylkiluita. Maksa-arvot hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kiveen hakattua, jokaisen elimistön tilanne on erilainen ja selviää tutkimalla kyseisen henkilön elimistön tilaa. Noita riskirajoja käytetään kuitenkin sen vuoksi että keskimääräisessä tapauksessa riskirajan jälkeen on todennäköisempää että elimistössä alkaa olla terveydelle haitallisia tekijöitä.
Vyötärön ympärys ei ole ainoa mitä pitäisi katsoa vaan myös mihin rasva kertyy. Kapeavyötäröisellä rinnoista ja reisistä kasvavalla on oikeisiin paikkoihin varastoituvaa rasvaa ja siitä voidaan päätellä että toistaiseksi riskit jotka liittyy erityisesti keskivartalolihavuuteen on toisenlaiset kuin niillä joilla on keskivartalolihavuutta.
Tässäkin keskustelussa useampi on ilmeisesti käsittänyt että se mistä lihoo on luojan luoma tilanne, lähinnä esteettinen ongelma, mielipideasia ja tasaveroisesti yhä riskeiltä altistavaa. Näin ei kuitenkaan ole.
Muun muassa kortisolin eritys saa rasvan kertymään nimenomaan vatsan alueelle ja siellä rasva painaa herkemmin sisäelimiä, insuliinin erityisen kanssa saattaa alkaa olla ongelmia, suonet kovettua jne.
Tuota niillä riskirajoilla siis halutaan sanoa, niiden ylittyminen keskimääräisen pituisella henkilöllä ei luultavasti tarkoita ainakaan hyviä asioita pidemmässä juoksussa ja rajan ylittämisen pitäisi toimia herätteenä. Terveydenhuollossa ne taas toimivat suunnan näyttäjinä siitä mitä ongelmia saattaa olla. Samoja ongelmia voi olla muillakin mutta kun riskirajat paukkuu, ongelmien todennäköisyys kasvaa.
Mistä kohdasta vyötärönympärys mitataan? En oikeasti hahmota..
Vierailija kirjoitti:
Itselläni vyötärönympärys 78cm, pituus 171cm ja paino 57kg. Ei se siitä kapeammaksi muutu ellen poistata alimpia kylkiluita. Maksa-arvot hyvät.
Alapeukuttaja voisi kertoa mikä olisi sopiva paino liikuntaa harrastavalle 171 cm pitkälle naiselle?
Vierailija kirjoitti:
Samat mitat paitsi että tässä aivan äskettäin tullut painoa lisää 3 kg ja vyötäröön 2 cm. Maksa-arvot on hyvät ja sisäelinrasvatilanne vuosi sitten mitattuna oli optimaalinen. Liikuntaa on tullut vuoden sisällä ajallisesti enemmän kuin koskaan mutta vain kävelyä, koska kuntosalikäynnit loppuivat koronan takia. Mietin pitäisikö ne 3 kg yrittää pudottaa pois kun ei ole minulle ominainen paino.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kohdasta vyötärönympärys mitataan? En oikeasti hahmota..
Siitä vyötärön kapeimmasta kohdasta. Pikkasen navan yläpuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ole kiveen hakattu vaikka monet uskovat niin. Nuo ovat suosituksia jotka perustuvat keskiarvoihin. Aivan kuten muutkin vartalo- ja painomittarit, kuten painoindeksit.
Ihmisvartalot ovat hyvin erilaisia. Luusto on erilainen, lihaksistossa eroa, naisilla erot vartalomalleissa ovat suuret, näkyy painoissa kun tulee lantionleveys ja rintojen kuppikoko mukaan. ns. normaali vyötärönympärys naisilla vaihtelee jonkun verran vartalomallin mukaan.
Lisäksi naisilla usein tärkeämpi mitta terveyden kannalta on lantion ja vyötärön suhde.
Tuo 80 cm on luku joka on saatu jossain tutkimuksissa kun on tutkittu naisten sairastumista sydän- ja verisuonitauteihin sekä diabetekseen (II) jne... Eli ns. sairastuvuusriski nousee 80 cm:stä alkaen.
Mutta noihin sairauksiin vaikuttaa monet muutkin seikat kuten geeniperimä, hormonit, elämäntavat, perusairaudet ja niiden lääkitys, jne... Lisäksi keskivartalon rasva voi sijoittua joko sisäelinten ympärille tai vähemmän vaarallisesti eli heti ihon alle tai enimmäkseen lantiolle.
On siis todella vaikea ennustaa yksilöistä pelkän vyötärömitan perusteella mitään. Pitäisi tietää kaikki muutkin seikat. Joten todellakin, jos nainen on liikkuva, elää terveellisesti, on tiimalasityyppiä, ja olla siten 80 cm vyötäröllä ylipainoinen, voi hänen alttiutensa sairastua ym. tauteihin olla alhaisempi kuin normaalipainoisella naisella, jolla on ns. timanttimallinen vartalo (sis. leveä vyötärö), 80 cm vyötärö, joka polttaa, käyttää alkoholia, ei liiku, jne...
Ei kannata hakata käsityksiään kiveen vaan tuolla 80 cm tiedolla lääkärien on tarkoitus painottaa ihmisille terveiden elämäntapojen merkitystä ja se on vain yksi apukeino, joka muistuttaa ihmisiä seuraamaan omaa terveyttään. Etenkin uudet tutkimukset kertovat siitä, että maksa rasvoittuu nykyisin monilla ihan ilman alkoholinkin käyttöä. Yksi keino havaita muutoksia on tämä mitta. Mutta mikään automaattinen merkki mistään 80 cm vyötärö ei ole.
Niin, lisäisin vielä yhden asian. Kun naiset harrastavat rankempaa liikuntaa nykyään, niin vartalomallista ja lihaksistosta riippuen, se voi leventää vyötäröä. Onhan helpompi kotona ottaa vyötärönmitta vähemmän lihaksikkaasta vyötäröstä, jossa mittanauhan saa puristettua kapemmaksi kuin lihaksikkaassa vyötärössä, joka ei anna periksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartalon malleja on erilaisia mutta tietyssä pisteessä se lakkaa selittämästä omia mittoja ja kertynyt rasva selittää niitä paremmin. Aiemmat mittasi ovat sekä mittasuhteeltaan että yksikseen suositusten puitteissa, nykyisistä ei enää kumpikaan ja huomattavaa on että vyötärö on yli tuplaantunut lantioon nähden kun jotain on tullut lisää. Rasvamaksa on jo pitkälle edennyt ongelma mutta se että ei ole rasvamaksaa ei tarkoita etteikö muita ongelmia olisi tai olisi tulossa.
Varmasti tulee vanhana.
Nyt olen 60v ja tutkimusten mukaan mun metabolinen ikä 52v. Eli varaa on vielä kivasti. Elintavat kunnossa, paino normaali jne. Vanhuus tuo vaivoja jokaiselle mutta mitä sitä ei kukaan tiedä etukäteen. Rasvamaksaa tuskin minulle tällä elämäntyylillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tulee vanhana.
Nyt olen 60v ja tutkimusten mukaan mun metabolinen ikä 52v. Eli varaa on vielä kivasti. Elintavat kunnossa, paino normaali jne. Vanhuus tuo vaivoja jokaiselle mutta mitä sitä ei kukaan tiedä etukäteen. Rasvamaksaa tuskin minulle tällä elämäntyylillä
Ja vielä - noiden vyötärömittojen välillä on 22v ja 4 raskautta joten sekin vaikuttaa vyötärön ja lantion suhteeseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei tarvitse edes olla lihava tai ylipainoinen ollakseen omppu eikä vyötärönympäryksen tarvitse olla erityisen suuri, vaan se omppuisuus katsotaan suhteessa muuhun vartaloon. Ompuilla on usein kapea lantio ja leveä vyötärö.