Oletko asioinut sosiaalitoimistossa? Miksi ja saitko apua?
Kiinnostaa, millaisia odotuksia ihmisillä on sosiaalitoimistoilta ja millaisiin asioihin sieltä on saanut apua.
Kommentit (221)
Olen hakenut joskus nuorena toimeentulotukea poikaystävän (avopuoliso) kanssa, ei saatu, silloin vitutti. Nykyään tajuan, että eihän se heidän vikansa ollut, että oltiin pienet mutta riittäviksi katsottavat tulomme lähinnä ryypätty tai kulutettu muuhun tyhmään.
Ja hyvin pysyttiin hengissä ilman, opittiin ehkä hieman niistä laskelmista itsekin hahmottamaan, että edellytykset rahan riittämiseen oli olemassa, kun vaan niitä rahoja ei käytä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokra ylittää kunnan perusnormin niin käteen ei jää yksinasuvalla tuota summaa ja suurimmalla osalla ei jää. Tuokin mainitsemasi viisisatanen on oikeasti monella kaksi tai kolme sataa, joillakin jopa satanen.
Ei ole näin. Aluksi Kela maksa koko vuokran mukaan ja ilmoittaa päätökissään että hae edullisempaa asuntoa ilman aluerajauksia (kaupungin sisällä), tai vuokra maksetaan kohtuuvuokran mukaan. Kelalle pitää viedä tositteet, että on hakenut. Kela ei voi alentaa tukea jos osoitat että haet, mutta et ole vielä saanut asuntoa. Jos laiminlyöt tämän, niin maksetaan kohtuun mukaan, mikä on mielestäni oikein.
Näin toimin itse lyhyen työttömyyden ajan ja kaikki sujui ok. Ei ne varoittamatta maksa kohtuuvuokran mukaan, jollet tahallaan muuta yli kalliiseen asuntoon kun jo olet toimeentulotuella. Silloin eibmaksa, ja miksi maksaisikaan, ei kai toimeentulotuella pidä kalliimpaan muuttaa. Ja kohtuullisuus siis lasketaan perhekoon mukaan.
Yleensä Kela kyllä ilmoittaa kaikesta. Kunhan vaan lukee ne päätökset ja itse tarkistaa miten tuet on laskettu, ymmärtää kyllä aika hyvin mihin maksut perustuu ja mitä Kela pyytää ja miksi.
Joskus erotessa käytiin allekirjoittamassa sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika paljon kotona aikaa viettävä vähän yli 20v nainen. Mulla oli/on pelkoa soaiaalisissa tilanteissa ja talous aika kuralla... Otin yhteyttä sossuun, kesti tosi kauan että uskalsin. Senkin vaan siksi kun kuulin että voi laittaa tekstarin eikä tarvi soittaa.
Pääsin sellaiseen sossun omaan juttuun missä sain tukihenkilön. Tehtiin harjoituksia bussissa jne että uskaltaisin liikkua yksin. Sitten oli sellainen ryhmä netissä missä oli muita samassa tilanteessa. Tämän järjesti siis se sossu. Lisäksi sen kanssa avattiin mun kaikki laskut ja käytiin läpi mitä voi laittaa kelaan jne. Soitettiin joihinkin että tein maksusuunnitelmia jos pystyin.. Tämä oli viime vuonna. Nyt olen kuntottavassa työtoiminnassa, saan siitä sen 9e/päivä. Käytän sen rahan niihin maksusuunnitelmiin, koska sossu maksaa mulle tän 6kk ajan bussilipun sinne töihin ja salikortin 19.90/kk, kun aloin yhden kaverin kanssa käydä salilla. Vieläkin joskus ahdistaa ihmiset jne, mutta kyllä se asiakkuus on auttanut. Tarkotus olis että haen kouluun ja asiakkuus loppuisi sen 6kk kuluttua enkä sit saa enää tukea noihin kortteihin. En tiedä vielä pysyykö luottotiedot, vaikka ei paljon velkaa olekaan. Ainakin oon yrittänyt ja toiminut niinkuin se sossu neuvoi, ja ajattelen että se on kuitenkin se ammattilainen tässä. Mutta siis positiivinen kokemus on ollut.
Näinhän niiden asioiden pitäisikin aina mennä! Eli että saa siihen apua, mitä tarvitaan, ja asiat alkavat mennä parempaan suuntaan. Näitä hyviäkin kokemuksia tarvittaisiin enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Olen aika paljon kotona aikaa viettävä vähän yli 20v nainen. Mulla oli/on pelkoa soaiaalisissa tilanteissa ja talous aika kuralla... Otin yhteyttä sossuun, kesti tosi kauan että uskalsin. Senkin vaan siksi kun kuulin että voi laittaa tekstarin eikä tarvi soittaa.
Pääsin sellaiseen sossun omaan juttuun missä sain tukihenkilön. Tehtiin harjoituksia bussissa jne että uskaltaisin liikkua yksin. Sitten oli sellainen ryhmä netissä missä oli muita samassa tilanteessa. Tämän järjesti siis se sossu. Lisäksi sen kanssa avattiin mun kaikki laskut ja käytiin läpi mitä voi laittaa kelaan jne. Soitettiin joihinkin että tein maksusuunnitelmia jos pystyin.. Tämä oli viime vuonna. Nyt olen kuntottavassa työtoiminnassa, saan siitä sen 9e/päivä. Käytän sen rahan niihin maksusuunnitelmiin, koska sossu maksaa mulle tän 6kk ajan bussilipun sinne töihin ja salikortin 19.90/kk, kun aloin yhden kaverin kanssa käydä salilla. Vieläkin joskus ahdistaa ihmiset jne, mutta kyllä se asiakkuus on auttanut. Tarkotus olis että haen kouluun ja asiakkuus loppuisi sen 6kk kuluttua enkä sit saa enää tukea noihin kortteihin. En tiedä vielä pysyykö luottotiedot, vaikka ei paljon velkaa olekaan. Ainakin oon yrittänyt ja toiminut niinkuin se sossu neuvoi, ja ajattelen että se on kuitenkin se ammattilainen tässä. Mutta siis positiivinen kokemus on ollut.
Sossun työntekijänä on tosi mukava kuulla, että olet saanut apua. Ne, jotka eivät ole saaneet, niin aina voi kysyä uudestaan ja pyytää perustelut, jos ei saa apua. Samoin kuuluu saada kielteinen päätös, josta voi sitten valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kun pelkän itsenäistymisen vuoksi ei Kelakaan myönnä vuokravakuutta tai muuttoapua. Se itsenäistyminen kun nimenomaan sitä, että lähdetään pärjäämään omillaan.
Olen 37-vuotias. Todellakaan ei ole normaalia, että näin vanha joutuu asumaan lapsuudenkodissaan isänsä kanssa varsinkin kun välit ovat huonot. Sossun, Kelan, TE-toimiston ja ties kenenkä muun muun tahon mielestä tässä ei kuitenkaan ole mitään outoa.
Olen tehnyt töitä sosiaaliohjaajanakin ja neuvoisin sinua tulojasi ja tilannettasi tarkemmin tietämättä että laitat hakemuksen kunnan/kaupungin vuokra-asuntoon. Perustele tilanteesi ja kerro että on kohtuutonta että olet vasten tahtoasi jumissa kotitalossa isäsi kanssa ja tarvitset oman asunnon ja itsenäisen elämän. Mitä vähemmän laitat ehtoja asunnolle, sen paremmat mahdollisuudet että sellainen löytyy. Siinä kysytään myös minkä hintainen asunto saisi olla, niin googlaa KELA hyväksyttävät asumismenot ja sieltä löydät listan minkä verran asuinpaikkakunnallasi saa yhden hengen vuokra maksaa ja laitat sen hakemukseen. Jos sinulle tarjotaan kalliimpaa asuntoa, et voi ottaa sitä, sillä Kela ei juuri harkitsekaan vuokravakuuden myöntämistä jos se on enemmän kuin muutamia euroja yli rajojen. Vesimaksu ei sisälly Kelan vuokrahintoihin vaan se tulee erikseen vuokran päälle, joten siitä ei tarvitse olla huolissaan.
Sitten soitat sosiaalitoimistoon, kerrot tilanteen ja kysyt voisivatko he puoltaa asuntohakemustasi kunnan/kaupungin vuokra-asuntoihin. Tämä toimii todella hyvin toisissa paikoissa, mutta toisissa asuinpaikoissa taas huonosti. Puollot ei toimi yleensä kuin oman paikkakunnan omiin vuokra-asuntoihin. Jos olet joskus asunnut niissä vuokralla ja sinne jäänyt rästiä, tuskin saat asuntoa ennen kuin rästit maksettu. Siinä tapauksessa etsi asuntoja muilta tarjoajilta samoilla ohjeilla.
Jos sinulle tarjotaan vuokra-asuntoa, älä missään nimessä allekirjoita vuokrasopimusta heti, sillä samalla todennäköisesti sitoudut maksamaan kahden kuukauden vuokran vaikket pääsisi edes siihen asumaan. Sanot, että allekirjoitat sen kunhan Kelan vuokravakuudesta on tullut päätös. Laita perustoimeentulotukihakemus Kelaan ja tarvittaessa soita perään ja kiirehdi sen käsittelyä. Mikäli sinulla on perustoimeentulotuki oikeus, todennäköisesti saat vuokravakuuden, mutta ei haittaa vaikka tulot olisikin vähän liian isot, kunhan ei liikaa. Jos et aa vakuutta, niin soita taas sosiaalitoimistoon ja kysy onko heillä mahdollista laittaa puoltolausunto kelaan ja pyytää päätöksen tarkistusta. Usein sosiaalitoimiston lausunto merkkaa Kelassa paljon.
Kun asuntoasia on kunnossa, hae kelasta asumistukea. Sen jälkeen huolehdi että haet perustoimeentulotukea joka kuukaudelle, lue tarkasti Kelan päätökset, joka sana ja toimi ohjeiden mukaisesti.
Lisäksi toivon, että otat yhteyttä tehveyskeskukseen ja kerrot tarvitsevasi apua mielenterveyden ongelmiin.
Nii-i. Meinaatko, että se mielenterveys ja toimintakyky riittää tällaiseen prosessiin?
1 x rästivuokran hoitivat ( 920 e )
1x uudet lastenvaunut ( n 400 e )
3 x vuokraa ennakkoon uuden paikkakunnan asuntoon, vuokranantaja vaati koska maksuhäiriömerkinnät ( n. 2400 e )
2 x muuttoavustusta ( n. 300 e )
2 x ruokalappua kauppaan ( 200 e )
1 x kodin hankintoihin maksusitoomus ( 450 e käteistä )
Nämä vuosilta 17-20, olen " yksinhuoltaja " , mies kirjoilla kaverin kämpällä, tää systeemi on yks iso vitsi :D !
Ja jotkut ihmettelee miten se heka / kontulan mehmet ajaa noin hienolla autolla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin sellaiseen sossun omaan juttuun missä sain tukihenkilön. Tehtiin harjoituksia bussissa jne että uskaltaisin liikkua yksin. Sitten oli sellainen ryhmä netissä missä oli muita samassa tilanteessa. Tämän järjesti siis se sossu. Lisäksi sen kanssa avattiin mun kaikki laskut ja käytiin läpi mitä voi laittaa kelaan jne. Soitettiin joihinkin että tein maksusuunnitelmia jos pystyin.. Tämä oli viime vuonna. Nyt olen kuntottavassa työtoiminnassa, saan siitä sen 9e/päivä. Käytän sen rahan niihin maksusuunnitelmiin, koska sossu maksaa mulle tän 6kk ajan bussilipun sinne töihin ja salikortin 19.90/kk, kun aloin yhden kaverin kanssa käydä salilla. Vieläkin joskus ahdistaa ihmiset jne, mutta kyllä se asiakkuus on auttanut. Tarkotus olis että haen kouluun ja asiakkuus loppuisi sen 6kk kuluttua enkä sit saa enää tukea noihin kortteihin. En tiedä vielä pysyykö luottotiedot, vaikka ei paljon velkaa olekaan. Ainakin oon yrittänyt ja toiminut niinkuin se sossu neuvoi, ja ajattelen että se on kuitenkin se ammattilainen tässä. Mutta siis positiivinen kokemus on ollut.Sossun työntekijänä on tosi mukava kuulla, että olet saanut apua. Ne, jotka eivät ole saaneet, niin aina voi kysyä uudestaan ja pyytää perustelut, jos ei saa apua. Samoin kuuluu saada kielteinen päätös, josta voi sitten valittaa.
Kaikillahan ei riitä välttämättä jaksaminen näihin uudelleen kysymisiin ja valitteluihin, jos ennestään jo menee huonosti. Eli ahdingosta poispääseminen on tehty ehkä hieman liian vaikeaksi toisille...
Ei ole olemassa käsitettä "asioida sosiaalitoimistossa." Se kuuluu "Fatassa pummimassa."
Lapamato kirjoitti:
3 x vuokraa ennakkoon uuden paikkakunnan asuntoon, vuokranantaja vaati koska maksuhäiriömerkinnät ( n. 2400 e )
1 x kodin hankintoihin maksusitoomus ( 450 e käteistä )Nämä vuosilta 17-20, olen " yksinhuoltaja " , mies kirjoilla kaverin kämpällä, tää systeemi on yks iso vitsi :D !
Ja jotkut ihmettelee miten se heka / kontulan mehmet ajaa noin hienolla autolla :D
Ex-muija oli mestari sossun kusettamisessa, pisti vielä paljon paremmaksi kuin sinä. Otti oman pienen vuokrayksiön, joka sekin kalustettiin maksusitoumuksilla, astioita myöten. Asui minun luona, mutta silloin ei olisi saanut sossusta kai mitään. Ihan hyvä kakkosasunto baarien vieressä, ei tarvinnut taksilla kulkea jos halusi vaihtaa vapaalle.
Huom. jotkin tuet ovat "lainaa", ja ne joutuu maksamaan takaisin.
90-luvun laman aikaan opinnoista valmistuvat eivät päässeet edes työttömiksi, jollei ollut viimeaikaista työhistoriaa, ja minullahan ei ollut. Rahaa ei tullut siis edes työttömyyskorvausta, joten sossu tuli tutuksi, kunnes lopulta työllistyin. Ihan asiallista kohtelua sain, ja hyvä että oli tuollainen olemassa. Ties mikä pummi olisin nyt, jollen olisi saanut tukea silloin.
Vierailija kirjoitti:
Rahallista apua ei juuri saa, ellei ole oikeutta perustoimeentulotukeen Kelasta. Ja perustoimeentulotukea saa, mikäli rahaa jää alle 500e asumismenojen ja terveysmenojen jälkeen (eli tammikuun perustoimeentulotukeen lasketaan asumis ja terveysmenot joiden eräpäivä on tammikuussa, muistutuslaskuja ei hyväksytä, kuin ehkä takautuvasti sille kuukaudelle jolloin se alunperin oli). Jos tulot ovat aika rajoilla, niin on mahdollista saada harkinnanvaraista tukea, mutta sitäkin huonosti.
Niin ja asumismenoiksi ei lasketa lainanlyhennystä, mutta lainan korot ja yhtiövastikkeet lasketaan.
helsinki perustoimentulo tuki. YKSIN ASUVALLE PITÄÄ KUUKAUSESSA JÄÄDÄ KÄTEEN 504,06 E. TULOISTAAN. TULOISTA POIS VUOKRA,SÄHKÖ,KOTIVAKUUTUS. SV-LÄKEET,JULKISEN SEKTORIN SAIRAAN HOITO PLK.MAKSUT. JOS OLET TULOTON SAAT 504,06 E SOSSU KÄTEEN.SILLÄ MAKSAT JULKISEN SEKTORIN MATKALIPUT.RAVINTO PUHTAUS,VAATETUS.PUHELIN,NETTI YHTEYS.VIIHTEESI YMM./ TULOTOMALLE VUOKRA SIIS TULEE SOSIAALITUKINA,KUIN SÄHKÖ LASKUT.SV-LÄÄKEET. SILMÄLASIT TARVEHANKINTANA. HAMMASHOITO KIIRELINEN YKSITYINEN SEKTORI MAKSUSITOOMUKSELLA.KIRKON DIAKONILTA VOIT PYYTÄÄ OSTO LAPUT KENGIIN TALVI JA KESÄ PRISMAAN.YMM.KUIN RUOKAKAUPAAN! .PELASTUSARMEJA VOIT TILAA AJAN JA SIELTÄ KUIVAMUONAT KUUKAUDEKSI. SOSIAALI TUKESI RUOKAAN EI TARVITSE MAKSAA.KUN MENET RUOKA KASSI JONOON.ILMASTA RUOKAA 3X VIIKOSSA RUOKA JONOT JAKAVAT.Eli paremin taludelisesti menee sosiaali tukien viidakossa,kuin eläkeläisillä tai pieni palkaisilla aloilla työn teossa tai opiskelijolla! Sivulisena katsonut ihmisiä,eri elämän tilanteet.Kyllä heitä on hyvin kohdeltu sosiaali virasto toimeentulo asiakaana.Ovat saaneet pesukoneita.lastenvaunuja ymm.harkinan varasena tukina.En tiedä miten aika nyt KELA HOITAA KAIKEN?
Vierailija kirjoitti:
Lapamato kirjoitti:
1 x kodin hankintoihin maksusitoomus ( 450 e käteistä )Nämä vuosilta 17-20, olen " yksinhuoltaja " , mies kirjoilla kaverin kämpällä, tää systeemi on yks iso vitsi :D !
Ex-muija oli mestari sossun kusettamisessa, pisti vielä paljon paremmaksi kuin sinä. Otti oman pienen vuokrayksiön, joka sekin kalustettiin maksusitoumuksilla, astioita myöten. Asui minun luona, mutta silloin ei olisi saanut sossusta kai mitään. Ihan hyvä kakkosasunto baarien vieressä, ei tarvinnut taksilla kulkea jos halusi vaihtaa vapaalle.
Vastaavia tapauksia on pääkaupunki seutu paljon.Joten ex-muijasi ei ainoa.Joka osaa liikua vedättys maailma sosiaali tukina.Paljon vapautuisi Helsingin kaupungin vuokr asuntoja myös.Jos oikeasti tarkistetaisiin kuka niissä asuu? Päävuokralainen juuri muualla ja pimeesti vuokraa asuntonsa kulloinkin muille: Hostilli tyyliin.Kun ei ole enää talonmiehiä,tietäisivät kuka asuu talossa. Huoltomiehet vaihtuvia kiertäviä.Hoitavat homansa ja häipyvät.Osaavat ne Suomalaiset,Virolaiset ihan samaan!Kuin Mehmet :tit.ymm.Kontulassa kuin koko itä-Helsinki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin sellaiseen sossun omaan juttuun missä sain tukihenkilön. Tehtiin harjoituksia bussissa jne että uskaltaisin liikkua yksin. Sitten oli sellainen ryhmä netissä missä oli muita samassa tilanteessa. Tämän järjesti siis se sossu. Lisäksi sen kanssa avattiin mun kaikki laskut ja käytiin läpi mitä voi laittaa kelaan jne. Soitettiin joihinkin että tein maksusuunnitelmia jos pystyin.. Tämä oli viime vuonna. Nyt olen kuntottavassa työtoiminnassa, saan siitä sen 9e/päivä. Käytän sen rahan niihin maksusuunnitelmiin, koska sossu maksaa mulle tän 6kk ajan bussilipun sinne töihin ja salikortin 19.90/kk, kun aloin yhden kaverin kanssa käydä salilla. Vieläkin joskus ahdistaa ihmiset jne, mutta kyllä se asiakkuus on auttanut. Tarkotus olis että haen kouluun ja asiakkuus loppuisi sen 6kk kuluttua enkä sit saa enää tukea noihin kortteihin. En tiedä vielä pysyykö luottotiedot, vaikka ei paljon velkaa olekaan. Ainakin oon yrittänyt ja toiminut niinkuin se sossu neuvoi, ja ajattelen että se on kuitenkin se ammattilainen tässä. Mutta siis positiivinen kokemus on ollut.Sossun työntekijänä on tosi mukava kuulla, että olet saanut apua. Ne, jotka eivät ole saaneet, niin aina voi kysyä uudestaan ja pyytää perustelut, jos ei saa apua. Samoin kuuluu saada kielteinen päätös, josta voi sitten valittaa.
Kaikillahan ei riitä välttämättä jaksaminen näihin uudelleen kysymisiin ja valitteluihin, jos ennestään jo menee huonosti. Eli ahdingosta poispääseminen on tehty ehkä hieman liian vaikeaksi toisille...
Joku raja hyysäämiselläkin. Ei me teidän valituksia vielä aleta teidän puolesta tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Sairaat ja työttömät saavat apua, jos osaavat hakea.
Älkää hyvät ihmiset olko kateellisia sairaille ja työttömille! Voipi joskus kohdata omaa itseä...
Mitä ilkeämpi on, sitä varmemmin ei irtisanota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku raja hyysäämiselläkin. Ei me teidän valituksia vielä aleta teidän puolesta tekemään.
Kunniakansa sai toimeentulonsa täällä helposti.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunniakansa sai toimeentulonsa täällä helposti.
Ihan samat ohjeet ja lait koskee kaikkia. t: sosiaalityöntekijä
Minulla tai tuttavallani on huonoja kokemuksia.
Itse olen aina saanut töitä, pitänyt itsestäni hyvää huolta, joten terveyskin ollut hyvä, kop, kop. jne.
Olen siinä käsityksessä, että tukia käytetään paaaaljon väärin. Jos saisin valtaa, laittaisin kaikki kynnelle kykenevät jonkilaisiin töihin. Kotona makaamisesta ei saisi rahaa. Kotona makaaminen laiskistaa ihmisen, tuhoaa terveyden ja on väärin töissäkäyviä veronmaksajia kohtaan. Kaikille löytyy jonkinlaista aktivoivaa, yhteenkuuluvuutta lisäävää, kannustavaa, puuhastelua, jota vastaan saa minimi korvaukset. Poislukien vanhukset ja oikeasti sairaat.
Ja se huono kokemus: Tuttavani vanha, lapseton sukulainen oli huomaamatta dementoitunut pikku hiljaa. Oli noin vuodessa saanut raha-asiansa sekaisin. Tiliotteista tilanne näkyi jälkikäteen. Asunnosta löytyi mm. 4 uutta silitysrautaa yms. Liekö joku käyttänyt tilannetta myös hyväksi, koska oli ilmaantunut uusia "ystäviä". Tuli terveysongelmia, lääke- ja sairaalamaksuja. Tuttava yritti auttaa entuudestaan tuntemattomassa tukiviidakossa, ei onnistunut. Tuli kielteisiä päätöksiä. Lopulta vanhus nukkui pois ja sukulaiset maksoivat hautajaiset, eivät olleet sellaisia, jotka olisivat hakeneet tukia.
Summa summarum. Veroeuromme menee enimmäkseen sellaisille, jotka pitäisi vaan laittaa töihin. Siellä se mielikin piristyy. Ja jos oikeasti tarvitset apua, tuen hakeminen on sellaista kvanttifysiikkaa, ettei normi ihminen oman työn ja arjen ohessa osaa auttaa. Sitten on näitä tulijoita, jotka saavat kaiken kuin manu illallisensa.
Paljon olisi korjattavaa. Suomi pysyy pystyssä vain, jos ihmiset tekevät tuottavaa työtä ja IHAN JOKAISEN pitää kantaa kortensa kekoon. Ei niitä tietä, kouluja, sairaaloita, sosiaalitoimistoja, kirjastoja yms. muuten saada maksetuksi.