Oletko asioinut sosiaalitoimistossa? Miksi ja saitko apua?
Kiinnostaa, millaisia odotuksia ihmisillä on sosiaalitoimistoilta ja millaisiin asioihin sieltä on saanut apua.
Kommentit (221)
Olen saanut apua.
Te kaikki jotka annate täällä ilkeitä kommentteja: keneltä tahansa voi elämänhallinta pettää, varo ettei pilka satu omaan nilkkaan.
Ei tarvita kuin sairastuminen ja ero, ja voi pudota keskiluokan kelkasta jo nuorena. Minulle kävi niin, eikä edes maisterintutkinto auttanut. Sossu auttoi ja pelasti minut. Nykyisin olen asiantuntijana työelämässä ja lähes terve, pieniä vammoja jäi sairaudesta mutta eivät haittaa elämää. En ole katkera mutta en suostu myöskään nöyrän kiitollisen ex-köyhän rooliin. Hyvinvointivaltiossa sosiaaliturva on perustuslain turvaama oikeus, jonka rahoittamiseen itsekin osallistun ja osallistuin ennen sairastumista. Sosiaaliturvan alikäyttö on muuten Suomessa ongelma: ne eivät hae tt-tukea, joiden pitäisi. Hakekaa vain, se on oikein ja hyvää.
Elän ulosoton takia alle ttt normin, mutta tukia en saa, koska mulla on omaisuutta. Sillä ei tunnu olevan merkitystä, että omaisuus ei ole tähän hätään rahaksi muutettavissa enkä voi sitä yksin tehdä kun yhteisomistus.
Asumismenojen jälkeen jää 150-200€ josta maksan kaikki. Ruuan, hygienian, puhelinlaskun. Ei ostella vaatteita eikä mitään muutakaan. Mutta hei, tää on mun elämää.
Minut häväistiin sosiaalitoimistossa. Joensuun sosiaalitoimistossa toimii aikuissosiaalitoimiston puolella todella epäammattimaisia ja empatiakyvyttömiä sosiaalityöntekijöitä. Heidän kuuluisi olla ihan muissa tehtävissä. Työvoimatoimiston kanssa yhteistyössä olevassa palaverissa tunsin olevani pohjasakkaa, jolle saa sanoa ihan mitä tahansa. Arvosteltiin terveyttäni ym. Näillä ihmisillä ei itsellään ole mitään ongelmia, kun ei pysty menemään heikompiosaisen asemaan. Ilmeisesti koulutuskaan ei ole antanut näillle ihmisille näitä taitoja, joilta sosiaalityöntekijöiltä odottaisi. Toivomaa apua ei tullut. Asiakkaalta voisi kysyä esimerkiksi miten voit tai mitä sinulle kuuluu? Tämä avaa jo luottamuksellista keskustelua ja osoittaa aitoa kiinnostusta asiakasta kohtaan. Olisin saanut nootin viranomaisen vastustamisesta ja karenssin työvoimatoimiston puolelta, jos tähän palaveriin en olisi osallistunut. Toista kertaa ei voi pakottaa!
Olen asioinut, hakenut toimeentulotukea. Kielteinen lainvastainen päätös sosiaalityöntekijältä ja lautakunnassa, mutta hallinto-oikeus myönsi sen, kuten lainmukaan kuuluukin (vanhempien elatusvelvollisuus päättyi lakkiaisiin vuonna 1995, nykyään jatkuu vielä siitä). Eli hain ja sain apua 6kuukauden viiveellä. Toivottavasti nykyään apua saa paremmin. T. Sosiaalityöntekijä nykyään itsekin.
Olen hakenut toimeentulotukea yllättävien suurten lääkärikulujen, lääkärireissujen, sairaalassaolon ja kalliin lääkkeen takia. Sain tosi hyvin korvaukset, lääkärimatkoja korvattiin takautuvasti, laskujen maksamiseen sain rahaa, ja apteekista sain hakea järkyn hintaiset lääkkeet ilmaiseksi. Helppoa hakemuksen teko ei ollut, vein sen Kelaan itse, ja vaikka olin skannanut liitteet mukaan, osa niistä oli vääriä ja esim sähkölaskusta olisi pitänyt olla selitysosakin mukana. Usean tunnin työn se vaati, mutta kyllä kannatti. Onneksi olin reipas, vaikka mm embolia oli keuhkoissa.
Sosiaalitoimistossa asiointiin pätee sama sananlasku, joka pätee monella muullakin elämän alueella. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Ei sillä, onhan kyllä pieni osa työntekijöistäkin ilkeitä, mutta suurin osa ihan ok väkeä, jonka kanssa tulee toimeen jos osaa normaalit käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Elän ulosoton takia
alle ttt normin, mutta tukia en saa, koska mulla on omaisuutta. Sillä ei tunnu olevan merkitystä, että omaisuus ei ole tähän hätään rahaksi muutettavissa enkä voi sitä yksin tehdä kun yhteisomistus.
Asumismenojen jälkeen jää 150-200€ josta maksan kaikki. Ruuan, hygienian, puhelinlaskun. Ei ostella vaatteita eikä mitään muutakaan. Mutta hei, tää on mun elämää.
Jos asia on noin, niin kyllä saat perustoimeentulotukea. Asumistukea tms ehkä et ulosoton takia mutta perustoimeentulotuki ottaa huomioon mitä oikeasti jää käteen asumis ja terveydenhuoltomenojen jälkeen. Mikäli asumismenoihisi ei kuulu myös asuntolainan lyhennykset niin sinulle tulee perustoimeentulotukioikeus. Jos et asu yksin niin silloin kanssa-asujan tulot otetaan huomioon laskelmassa jolloin toki voi käydä niin että esim. puolison hyvät tulot torpedoi huonotuloisen tuen saannin.
T.sos.ohjaaja
Lisäys vielä että omaisuus sekoittaa pakkaa, mutta jos oikeasti vaikeasti myytävää omaisuutta niin apu pitäisi saada hetkellisesti mikäli omaisuuden myynti todistetusti aloitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitoimistossa asiointiin pätee sama sananlasku, joka pätee monella muullakin elämän alueella. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Ei sillä, onhan kyllä pieni osa työntekijöistäkin ilkeitä, mutta suurin osa ihan ok väkeä, jonka kanssa tulee toimeen jos osaa normaalit käytöstavat.[/
Ei pidä paikkaansa! Suomalaiset sossut ovat eurooppalaisessa vertailussa osoittautuneet omaavan kaikkein kylmimmät ja kovimmat asenteet asiakkaita kohtaan. Tämä on kansainvälisen tutkimuksen järkyttävä osoitus Suomen sosiaalityöntekijöiden arvoista ja asenteista.
Ei pidä paikkaansa!
Suomalaiset sossut ovat eurooppalaisessa vertailussa osoittautuneet omaavan kaikkein kylmimmät ja kovimmat asenteet asiakkaita kohtaan.
Tämä on kansainvälisen tutkimuksen järkyttävä osoitus Suomen sosiaalityöntekijöiden arvoista ja asenteista.
Asiakas on jo valmiiksi alistetussa asemassa palaveritilanteessa, jossa on eri viranomaisia. Työvoimaviranomaisen läsnäolo tekee tilanteen vielä hankalammaksi, silloin ei pysty normaaliin keskusteluun ja avautumaan esim. ongelmistaan, johon kaipaisi apua. Itse koin itseni todella turvattomaksi sosiaalitoimiston ja työvoimatoimiston järjestämässä palaverissa. Toimitaan olevinaan asiakkaan parhaaksi. Keskustelutilanne oli todella ahdistava, enkä tullut ymmärretyksi. Vääriä ihmisiä auttamassa, ainakin minulle oli. Varmasti joku saa apuakin. Tämä oli vain henkilökohtainen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Joskus menin juoppoäidin ulospotkimana kyselemään apuja, ohjasivat juoppomajaan, antoivat asuntoneuvojalle ajan, joka sitten antoi lapun yksityisistä vuokra-asuntofirmoista kouraan, tutki tietojani koneella ja kehottivat hakemaan realian asuntoja, oliko OikotieltäSanoi, että ota yhteyttä parin kuukauden päästä, jos ei onnistu. No en ottanut, kun ei sieltä mitään apuja näyttänyt saavan, enkä saanut yhtäkään asuntoa vuokrattua, lukuisista näytöistä huolimatta. Siinä sitä otti sitten pullon käteen ja pari vuotta humpsahti lääkekännitokkurassa, kaverien luona lojuen. Lopuksi kaverin kämppikseksi, jonka jälkeen mennyt ihan ok, sossurottana vieläkin, motivaatiota normaalielämään nolla.
Ja tämä oli siis sossun vika kun et vain heti saanut kämppää? Tiesitkö, ettö sossuilla ei ole kämppiä antaa. Isoissa kaupungeissa edes kaupungin asunnot ei ota enää mitään sossun puoltoja vastaan, jollei ne ole lastensuojelusta. Kerron kohta mistä tiedän, eka oma tarinani.
Menin sossuun, kun oli ero ja vaikea elämäntilanne. Kelan päätöksessä sanottiin, että kela ei kohta maksa koko vuokraa kun asunto oli "liian kallis", siis mulle 2 kahdelle lapselle. Olin pienemmän kanssa silloin kotona. Isompi koulussa. Asunto oli tonnin neliö, kaupungin asunto, olin kyllä vaihtojonossa. Halusin asua samalla alueella koska vanhempi lapsi on erityislapsi ja kaikki tukitoimet ja koulukyydit oli alueella.
Sossu kirjoitti lausunnon Kelaan että hyvöksyvät, että haen vain omalta alueelta asuntoa, ja vuokra maksetaan siihen asti kokonaan että löydän halvemman. Virkailija oli mukava ja kävin läpi eroa, ymmärrän kyllä ettei sossu ole terapeutti, mutta tsemppasi lastenvalvojan ajanvarauksissa ja muissa. Sanoi että kyllä elämä vielä helpottaa ja nyt vaan huolehdit lapsista. Lisäksi tuki vanhemman lapsen harrastuksessa, kunnes menin taas töihin.
Ja siitö tiedän, että vqihdoin työpaikkaa ja olen nykyään sossussa etuuskäsittelijänä, eli käsittelen joitain täydentävän tuen hakemuksia, joskus sossun ohjeilla, joskus ei. Sossut tekee sitten sitä ehkäisevää tukea. Ohjaan hakemuksia sossuille ja lajittelen niitä, joten tiedän kyllä paljon käytännöistä. Olen siis koulutukseltani merkonomi.
Vierailija kirjoitti:
Joskus opiskelijana yritin saada apua,, laskivat opintolainan tuloiksi vaikka en edes ollut hakenut tai nostanut opintolainaa, siinä sitten lässyttivät aikuiselle ihmiselle kuin 5 vuotiaalle miksi reagoin voimakkaasti kun tiuskin että en halua hakea opintolainaa,, rikkaille kyllä maksoivat laskut,, oikein hyvä veli järjestelmä
En ole myöhemminkään saanut apua, kun jäin työttömäksi ja kela laski että liian isot tulot, vaikka jäi alle 400 käteen...
Kuka h*lvetti nostaisi lainaa jos sossusta saisi ruikuttamalla saman rahan? Ei kukaan! Ei se yksittäisen sossun vika ole että tämä on järjestelmä. Ei suomella ole rahaa siihen että kaikki opiskelijat saisi pelkkää tukea eikä yhtään opintolainaa. Oletko ihan järkevä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut apua, vaikka olen useita kertoja yrittänyt. Olen siis pitkäaikaistyötön, kärsin mielenterveysongelmista, lähinnä ahdistus ja traumat, ilmeisesti myös asperger ja joudun asumaan vanhan ja sairaan sukulaiseni luona. Minusta on kovaa vauhtia tulossa tämän sukulaisen hoitaja, vaikka en sitä halua, enkä siihen pysty. Minä ja sukulaiseni voimme molemmat koko ajan huonommin ja huonommin. Paljon ikävää on vuosien kuluessa tapahtunut ja ongelmat kasvaneet.
Harkitsen tässä uuden kovasanaisen viestin lähettämistä johtavalle sosiaalityöntekijälle. Tosin täytyy tosiaan harkita tarkkaan, mitä tuohon kirjoittaa ja tunnekuohuista ei tuota saa lähettää. Kummallista, että apua tarvitseva ei sitä saa.
Mitö apua käytännössä haluaisit, kun ymmärtääkseni sossussa ei asuntoja ole kuitenkaan tarjota?
Elämä todella osaa yllättää. Siksi ei pitäisi koskaan tuomita. Oletushan on tämä että vain narkkarit/juopot asioivat sosiaalitoimistossa vaikka totuus on päinvastoin. Me haimme toimeentulotukea joulukuussa lisäksi saimme uuteen vuokra-asuntoon takuu/vakuuspaperin. Saimme siis avun. Taustana tästä voin kertoa että miehellä oli vakituinen työpaikka, kunnes elämä hupskeikkaa yllätti ja sairauden vuoksi joutui irtisanoutumaan työstä + jouduimme muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Suomen Kela/sosiaalitoimi on valtavan hyvä ja iso apu/asia monelle. Sitä tulisi arvostaa. Valitettavasti aina löytyy heitä ketkä käyttävät järjestelmää hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut apua, vaikka olen useita kertoja yrittänyt. Olen siis pitkäaikaistyötön, kärsin mielenterveysongelmista, lähinnä ahdistus ja traumat, ilmeisesti myös asperger ja joudun asumaan vanhan ja sairaan sukulaiseni luona. Minusta on kovaa vauhtia tulossa tämän sukulaisen hoitaja, vaikka en sitä halua, enkä siihen pysty. Minä ja sukulaiseni voimme molemmat koko ajan huonommin ja huonommin. Paljon ikävää on vuosien kuluessa tapahtunut ja ongelmat kasvaneet.
Harkitsen tässä uuden kovasanaisen viestin lähettämistä johtavalle sosiaalityöntekijälle. Tosin täytyy tosiaan harkita tarkkaan, mitä tuohon kirjoittaa ja tunnekuohuista ei tuota saa lähettää. Kummallista, että apua tarvitseva ei sitä saa.
Mitö apua käytännössä haluaisit, kun ymmärtääkseni sossussa ei asuntoja ole kuitenkaan tarjota?
Luin koko ketjun ja vähän kuulostaa ettei henkilö itsekään tiedä mitä haluaa. Sossusta ei saa asuntoja eikä mielenterveyspalvelua. Tämä henkilö voisi selvittää esim. mahdollisuutensa kuntoutukseen psykiatristen palveluiden kautta. Sitten jos sen asunnon saa, siitä vain hakenusta kelaan vakuuksiin, jos ei tule, yhteys sossuun puollon saamiseksi, niin kuin joku kirjoitti.
Sänkyyn voi saada tukea jos on esittää dokumentit lutikoista ja varattomuudesta.
Pahoittelut, mutta kuulostaa että olet joku sossun vakio raivoaja, joka räyhää kun mitään apua ei saa, mutta ei sitten ymmärrä mitkä on sen avun velvoitteet ja rajat. Esim haliessa tukea on esitettävä pyydetyt dokumentit.
Ei se sossu voi kaikkea hoitaa, vain oman tonttinsa.
Jos vuokra ylittää kunnan perusnormin niin käteen ei jää yksinasuvalla tuota summaa ja suurimmalla osalla ei jää. Tuokin mainitsemasi viisisatanen on oikeasti monella kaksi tai kolme sataa, joillakin jopa satanen.
Älä pidä pankissa niitä rahoja vaan vaikka kotona jossain boxissa. On olemassa myös tilejä jotka aukeaa vasta tietyn ikäisenä en tiedä miten nämä vaikuttaa muistaakseni ei mitenkään kun ei käyttöoikeutta ole. Auto ei vaikuta muuten kuin työkkäriin ei kannata kertoa sillä saattavat nakittaa pidemmälle töihin jossa ei välttämättä ole mitään järkeä ja jos olisi hakisit sitä paikkaa ihan ilman työkkärin "osoitusta"
Toimeentulotuella säästöt on aina käteisenä tai jollain ulkomaalaisella pokeritilillä jos niitä edes on.