Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko asioinut sosiaalitoimistossa? Miksi ja saitko apua?

Vierailija
11.01.2021 |

Kiinnostaa, millaisia odotuksia ihmisillä on sosiaalitoimistoilta ja millaisiin asioihin sieltä on saanut apua.

Kommentit (221)

Vierailija
201/221 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin terroristi iskun uhriksi vuonna 2016

- Sossu tarjosi terroristille avustusta mutta minä uhrina jouduin aika paskaan jamaan enkä saanut mitään avustusta koska silloin kun terroristi isku tapahtui niin olin työssä käyvä kuin tämä Afganistalainen terroristi oli tuilla elävä.

Vierailija
202/221 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöyryytys oli sosiaalitoimiston ja työvoimatoimiston järjestämä aktivointipalaveri. Joensuussa oikein tahallaan nöyryytetään tälläisellä palaverilla ja saavat valtaansa käyttää oman egonsa nostamiseksi. Siinä on kaksi yhtä vastaan, jossa asiakas on ahdistettu nurkkaan. Turvaa et itse saa, mutta heillä on toisensa tukena. Eikö sosiaalityöntekijät voisi keskittyä esim. lapsiperheiden auttamiseen kuin tälläiseen alentamiseen.  Lapsiperheet tarvitsevat kovasti tukea ja kun perhettä autetaan, autetaan perheen äitiä voimaan paremmin ja työllistymään terveempänä työelämään.  Nyt lapsiperheet on jätetty todella yksin. Itse en saanut tälläisestä palaverista kuin ärsyyntyneen olotilan. Mitään apua ei siitä ollut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/221 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuun sosiaalitoimisto kirjoitti:

Nöyryytys oli sosiaalitoimiston ja työvoimatoimiston järjestämä aktivointipalaveri. Joensuussa oikein tahallaan nöyryytetään tälläisellä palaverilla ja saavat valtaansa käyttää oman egonsa nostamiseksi. Siinä on kaksi yhtä vastaan, jossa asiakas on ahdistettu nurkkaan. Turvaa et itse saa, mutta heillä on toisensa tukena. Eikö sosiaalityöntekijät voisi keskittyä esim. lapsiperheiden auttamiseen kuin tälläiseen alentamiseen.  Lapsiperheet tarvitsevat kovasti tukea ja kun perhettä autetaan, autetaan perheen äitiä voimaan paremmin ja työllistymään terveempänä työelämään.  Nyt lapsiperheet on jätetty todella yksin. Itse en saanut tälläisestä palaverista kuin ärsyyntyneen olotilan. Mitään apua ei siitä ollut. 

Olet työstäkieltäytyjä? Työttömyysturva on vastikkeellinen.

Vierailija
204/221 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työstäkieltäytyjä vaan sairas. Tarkoitus oli korostaa huonoa kohtelua minkä sain aktivointipalaverissa Joensuussa.  Asikkaana olet siinä tilanteessa jo herkillä.  Jos tämä palaveri hoidettaisiin asiallisesti ja asiakasta kuunnellen, asiakas saisi parhaan hyödyn ja avun itselleen. Sosiaalityöntekijä ja työvoimavirkailija toivat vain omia ajatuksiaan esille asiakasta kuuntelematta.  Asiakas on täyttä ilmaa heille . Olisin vaan toivonut ystävällistä ja empaattista ja ymmärtävää suhtautumista. Ja sitä että asioista pystyisi keskustelemaan asiallisessa hengessä, niin asiakaskin saisi palaverista apua ja pääsisi eteenpäin.

Vierailija
205/221 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kohtelu Joensuun sossun palaverissa kirjoitti:

En ole työstäkieltäytyjä vaan sairas. Tarkoitus oli korostaa huonoa kohtelua minkä sain aktivointipalaverissa Joensuussa.  Asikkaana olet siinä tilanteessa jo herkillä.  Jos tämä palaveri hoidettaisiin asiallisesti ja asiakasta kuunnellen, asiakas saisi parhaan hyödyn ja avun itselleen. Sosiaalityöntekijä ja työvoimavirkailija toivat vain omia ajatuksiaan esille asiakasta kuuntelematta.  Asiakas on täyttä ilmaa heille . Olisin vaan toivonut ystävällistä ja empaattista ja ymmärtävää suhtautumista. Ja sitä että asioista pystyisi keskustelemaan asiallisessa hengessä, niin asiakaskin saisi palaverista apua ja pääsisi eteenpäin.

Jos on sairas, niin lääkäri kirjoittaa sairaslomaa. Jos ei kirjoita, eli ei ole tarpeeksi näyttöä työkyvyttömyydestä, niin työkykyä voidaan arvioida mm. kuntouttavalla työtoiminnalla. Ei kotona makoilemalla.

Vierailija
206/221 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne auttaa..21vuotta sit sossu makso mun takuu vuokran jotta pääsen toiseen kaupunkii muuttaa..olen ikuisesti kiitollinen..pari vuotta sit hain jälleen apua..ja sain 2kk toimeentulotukea..96

Vierailija
207/221 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimistoon ei ole koskaan ollut muuta asiaa, kuin se että saa toimeentulotuen, jonka käsittely oli ainakin vuoteen 2017 kunnan sosiaalitoimistojen tehtävä. Sen jälkeen toimeentulotuen käsittely siirtyi Kelalle, ja senkin asian hoitaminen muuttui helpommaksi.

Toimeentulotuen tarve ja sosiaaliongelmat ovat eri asioita, kaikkia ihmisiä ei kannata leimata sossutapauksiksi vain sen perusteella jos ei esim. suostuta palkkatyöpaikkaa tarjoamaan.

Itse pitkäaikaistyöttömänä, asiani kuitenkin hoidan ja laskuni maksan aivan kuten kuka tahansa muukin. Tukien katkaisua ja kaikenlaista syyllistämistä yritetään koko ajan, kannattaa kohtalotoverienkin pitää pää pystyssä ja pitää puolensa jos perättömiä väitteitä esitetään.

Joskus aiemmin Suomi oli paljonkin toisenlainen maa, työpaikan olen saanut itsekin useammankin kerran yksinkertaisesti yhdellä soitolla ja käväisemällä paikan päällä, ne ajat kuitenkin on menneet jo kauan sitten. Erityisesti viimeisen 10-15 vuoden aikana on näkynyt selvää muutosta huonompaan suuntaan.

Vierailija
208/221 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaksi kertaa käynyt vuoden 93 lopulla. Määräaikainen lyhyt työsuhde päättyi, olin vapaa-ajantapaturman takia sairaslomalla pari viimeistä työviikkoa, joten tietystikään sopimusta ei jatkettu. Oltiin just muutettu opiskelevan poikaystäväni kanssa yhteen ja rahat vähissä kun tuosta tapaturman hoidosta aiheutui ylimääräisiä kuluja. Sossu maksoi yhden vuokran ja sähkölaskun sekä käteistä oisko pari sataa markkaa ja maksusitoumus ruokakauppaan.

Pääsin sitten v. 94 alusta töihin samalle työnantajalle ja siitä asti pärjätty omin avuin, lukuunottamatta miehen armeija-aikaa kun meille maksettiin puolet vuokrasta. Mies haki elämänsä ensimmäisen kerran ansiosidonnaista työttömyyskorvausta viime vuonna kun korona aiheutti lomautuksia. Itse olen elämässäni ollut lyhyitä pätkiä työttömänä mutta max ehkä vuoden verran kaikkineen. Hyvin on pärjätty.

Hyvä kokemus, lyhyt notkahdus ja sossun avulla päästiin jaloilleen.

Vierailija
209/221 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan pakottamana piti käydä, koska ohjasi mm. Asumisen tuet tuonne. Ei välitetty, virkailija asui eri kunnassa ei tiennyt mitään koko alueesta. Sukulaisen palkkaamana päässyt työhön, kaksi sama nimeä siitä tietää. Lintsasi usein, syytti tietysti asiakkaita aikojen peruutuksista kun hän ei itse halua ajaa eri paikkakunnalle työhönsä. Ohjaa takaisin kelaan. Perjantaina aina pois jotta saa juoda. Ei tiedä mitään esim. Asumisesta. Virkailija asuu ilmeisesti perityssa mökissä. 

Vierailija
210/221 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne auttaa..21vuotta sit sossu makso mun takuu vuokran jotta pääsen toiseen kaupunkii muuttaa..olen ikuisesti kiitollinen..pari vuotta sit hain jälleen apua..ja sain 2kk toimeentulotukea..96

Eri kohtelu, minulle sanottu pitää itse maksaa ja säästää vakuus joka voi olla 3kk ja kelan tuki vähemmän. Sanoi myös eivät tue muuttoa. 

Vierailija
211/221 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono kohtelu Joensuun sossun palaverissa kirjoitti:

Jos on sairas, niin lääkäri kirjoittaa sairaslomaa. Jos ei kirjoita, eli ei ole tarpeeksi näyttöä työkyvyttömyydestä, niin työkykyä voidaan arvioida mm. kuntouttavalla työtoiminnalla. Ei kotona makoilemalla.

Noissa pitää käydä, vaikka olisi sairauslomalla. Hullua? Kyllä.

Vierailija
212/221 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkailija ei katsonut sopimusta, päätti etten asu asunnossa jossa asun. Soitteli isännöintiin ja sieltä kuulemma sanottu on tyhjä. Sossun mielestä olen siis talonvaltaaja joka maksaa lähes tuhat vuokraa tyhjästä, jossa ei asu. Virkailija pääsi sukulaisensa avulla sosiaalitoimisto työhön. 

Vierailija
213/221 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus käynyt työkokouksessa keskikokoisen maalaiskunnan sosiaalitoimistossa. Heidän johtajansa oli asiallinen ja kohtelias, mutta sosiaalityöntekijät käyttäytyivät aggressiivisesti ja olivat ilmeisen yhteistyöhaluttomia.

Tiedän, että noissa piireissä halutaan pääsääntöisesti olla tekemisissä vain omien puoluetovereiden kanssa, mutta käytös tuntui silti todella omituiselta kun periaatteessa olimme laeissa määritellyissä asioissa heidän yhteistyökumppaneitaan.

Olen ollut hyvin tyytyväinen siihen, että älysin lähteä pois noista piireistä yksityiselle työnantajalle.

Vierailija
214/221 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt yhdesti ja tämä sossu oli törkeä ihan kun hänen lompakosta ne rahat otettaisi lateli ulkonäöstä mielipiteitään ja naureskeli ei tipu rahaa

Vierailija
215/221 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on varmaan nykyisin eri kiintiörahat ulkkareille ja suomalaisille. Suomalaisilla ei löydy rahaa. Mutta kun ulkkari menee tulkin kanssa asioimaan, lomarahat lähtömaahan löytyy. 

Vierailija
216/221 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asioinut.  Olen onnekseni ollut aina niin hyvässä asemassa että työtön en ole ollut koskaan Suomessa asuessani. Aina oli töitä  hoitoalalla. Muutin 1996 Norjaan ja mitään tarvetta mihinkään sosiaalitukeen ei täälläkään ole ollut. Vakituinen työ ja toimeentulo.

Juuri sen takia lähdinkin kun 90-luvun lama alkoi vaikeuttaa elämää siellä ja täällä. Lähdin ajoissa alta pois enkä takaisin ole hinkunut.  Kaikista vähiten nyt.

Vierailija
217/221 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus opiskelijana yritin saada apua,, laskivat opintolainan tuloiksi vaikka en edes ollut hakenut tai nostanut opintolainaa, siinä sitten lässyttivät aikuiselle ihmiselle kuin 5 vuotiaalle miksi reagoin voimakkaasti kun tiuskin että en halua hakea opintolainaa,, rikkaille kyllä maksoivat laskut,, oikein hyvä veli järjestelmä

En ole myöhemminkään saanut apua, kun jäin työttömäksi ja kela laski että liian isot tulot, vaikka jäi alle 400 käteen...

Ihan varmasti sossu ei maksa rikkaiden laskuja! Haloo oikeasti!!

Vierailija
218/221 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin asumistukea, lisäksi maksettiin meidän sähkölasku, kotivakuutus ja lääkkeet. Lapset pieniä/nuoria ja mies työtön.

Vierailija
219/221 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet työstäkieltäytyjä? Työttömyysturva on vastikkeellinen.

Ei aina. Voi saada myös työmarkkinatukea, muttei ole työvelvollinen, ts. rahaa tulee, mutta hakemuksia ei tarvitse tehdä eikä töitä hakea.

Vierailija
220/221 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen, kome kertaa yhteensä. Ekan kerran kunnan sossussa kauan sitten kun niitä vielä oli. Onneksi nimeni on aakkosten loppupäässä niin sain sen asiallisen virkailijan kohdalleni. Oli työpaikka tuhoutunut tulipalossa enkä ehtinyt olla työttömyyskassan asiakas riittävän kauan joten loppuihan ne rahat peruspäivärahoilla. Talon lainan maksun sovin pelkille koroille. Jopa lasten tapaamiskulut ja polttopuut laskettiin, sähkö, kotivakuutus, elarit ym,  ja ulosotot menikin jo palkasta. Puolisen vuotta olin työttömänä.

Toisen kerran tt- tukea saatiin kun olin töissä. Ei vaan rahat riittäneet taaskaan. Samat menot kuin ennen ja nyt kerrostalokolmio kaupungissa. Lisäkis työtön vaimo ja tytärpuoli. Oli hankalaa saada ensimmäinen tt- tukipäätös. Juoksuttivat sinne- tänne, ensin vaativat kuukauden tiliotteet, sitten kolmen ja lopulta kuuden kuukauden tiliotteet. Virosta piti hakea todistus ettei tytärpuoli saanut elatusapua isältään. Vaimo kävi jostain toimistosta hakemassa todistuksen. Se oli hassua mutta korvasivat sitten matkat, kiitos vaan.

Kolmannen kerran taas sama juttu mutta lisäksi pitkähkö työmatka omalla autolla ja nyt pienen naapurikaupungin sossu auttoi ystävällisesti ja nopeasti. Sitten loppui ulosotot ja elaritkin enkä enää tarvinnut yhteiskunnan tukia. Töitä on ollut vaihtelevasti joka vuosi ja ansaittu ansiosidonnainen riittää nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme