Sosiaalityön pääsykoe 2021
Kuinkas moni on tavoittelemassa sosiaalityön paikkaa syksyksi 2021? Miten/mitä olette ajatelleet lukea ennen ennakkomateriaalin julkaisua?
Itse ensimmäistä kertaa sosiaalityöhön hakevana kaipaisin neuvoja miten kyseiseen pääsykokeeseen kannattaa lukea ennen aineistoa. Olisi myös ihana kuulla miten vaikka jo sisälle päässeet lukivat kokeeseen.
Kommentit (992)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä ollut joku tälläinen kysymys, että ”sosiaalityöntekijät eivät pystyneet toteuttamaan tavoitteitaan sodan aikaisissa/ jälkeisissä oloissa koulutuksen puuttumisen vuoksi” Vai onkohan mulla yhdistynyt kaksi kysymystä .. muistan et tohon vastasin siihe väärin sarakkeeseen . Ku kyllähän heillä koulutusta järjestettiin :)
Voi olla että oli näin, mutta mun mielestä Satkan matskuissa luki että nimenomaan sosiaalityöntekijöiden (ei huoltajien) työn tekoa hankaloitti oikeanlaisen koulutuksen puute. Eli koulutusta oli mutta ei sosiaalityöntekijöiden metodien mukaista (case work) vaan sen vanhan sosiaalihuollon oppien mukaista? Poislukien se sairaaloiden sosiaalihoitajien koulutus joka oli uusien oppien mukaista ja aloitettiin -45 :D
Vastasitteko siis O vai V?
Laitoin V
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä ollut joku tälläinen kysymys, että ”sosiaalityöntekijät eivät pystyneet toteuttamaan tavoitteitaan sodan aikaisissa/ jälkeisissä oloissa koulutuksen puuttumisen vuoksi” Vai onkohan mulla yhdistynyt kaksi kysymystä .. muistan et tohon vastasin siihe väärin sarakkeeseen . Ku kyllähän heillä koulutusta järjestettiin :)
Voi olla että oli näin, mutta mun mielestä Satkan matskuissa luki että nimenomaan sosiaalityöntekijöiden (ei huoltajien) työn tekoa hankaloitti oikeanlaisen koulutuksen puute. Eli koulutusta oli mutta ei sosiaalityöntekijöiden metodien mukaista (case work) vaan sen vanhan sosiaalihuollon oppien mukaista? Poislukien se sairaaloiden sosiaalihoitajien koulutus joka oli uusien oppien mukaista ja aloitettiin -45 :D
Vastasitteko siis O vai V?
Laitoin V
Eikun siis O 🤣
Laittakaa hei muitakin väittämiä mitä muistatte! Käyn ainakin itse näitä mielelläni läpi yhdessä😊
Vierailija kirjoitti:
Muistaako joku miten tuo kirjoitusvirheellinen väittämä tarkalleen meni? Puhuttiinko siinä tietokäytännöstä vai pelkästä modernisaatiosta?
Kiinnostaa myös mitä laitoitte siihen köyhäinhoidon kongressi väittämään?
Vastasin tuohon köyhäinhoitokongressi väittämään, että se olisi väärin, mutta nyt kun olen sitä pähkäillyt, niin väittämä taisi sittenkin olla oikein? :( osaako joku sanoa montako hakijaa kaikkiaan on hakenut sosiaalityötä opiskelemaan eri yliopistoihin eli mihin tuota 378 voisi suhteuttaa? Jos tosiaan vain tuolta määrältä arvostellaan essee. En osaa oikein käyttää sitä vipusta :D
Käyttäjä32727 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako joku miten tuo kirjoitusvirheellinen väittämä tarkalleen meni? Puhuttiinko siinä tietokäytännöstä vai pelkästä modernisaatiosta?
Kiinnostaa myös mitä laitoitte siihen köyhäinhoidon kongressi väittämään?
Vastasin tuohon köyhäinhoitokongressi väittämään, että se olisi väärin, mutta nyt kun olen sitä pähkäillyt, niin väittämä taisi sittenkin olla oikein? :( osaako joku sanoa montako hakijaa kaikkiaan on hakenut sosiaalityötä opiskelemaan eri yliopistoihin eli mihin tuota 378 voisi suhteuttaa? Jos tosiaan vain tuolta määrältä arvostellaan essee. En osaa oikein käyttää sitä vipusta :D
Laitoin kongressiin tosi.
Laitoin köyhäinhoitokongressiin liittyvään väittämään oikein.
Siis ylläoleva tulkintani liittyi tähän:
"Voi olla että oli näin, mutta mun mielestä Satkan matskuissa luki että nimenomaan sosiaalityöntekijöiden (ei huoltajien) työn tekoa hankaloitti oikeanlaisen koulutuksen puute. Eli koulutusta oli mutta ei sosiaalityöntekijöiden metodien mukaista (case work) vaan sen vanhan sosiaalihuollon oppien mukaista? Poislukien se sairaaloiden sosiaalihoitajien koulutus joka oli uusien oppien mukaista ja aloitettiin -45 :D"
Eli noin sen itsekin käsitin.
Ja köyhäinhoitokongressit millon ne olikaa joskus 1909-1913 just edisti sitä ekan modernisaation tietokäytäntöä.
Mut nyt en kyllä muista mikä se tarkka muoto siinä väitteessä oli :D
Miten se tietoperusta kansainvälinen kysymys juttu? Joku et ekan modernisaation ___ kansainvälinen tietoperusta?
Vierailija kirjoitti:
Ja köyhäinhoitokongressit millon ne olikaa joskus 1909-1913 just edisti sitä ekan modernisaation tietokäytäntöä.
Itse vastasin että väärin, mutta se olikin ”epävarma kohta” koska kysymys jatkui oudosti, että se oli itse myös tietokäytäntö. Niin oliko kongressit itsessään tietokäytäntö, se hämäsi.No onneksi nyt ainakin ainoa, joka näyttäisi itsellä menneen väärin
Vierailija kirjoitti:
Miten se tietoperusta kansainvälinen kysymys juttu? Joku et ekan modernisaation ___ kansainvälinen tietoperusta?
Eikö se ollut että esimodernilla tietoperusta kehittyi tiiviisti kansainvälisten yhteyksien kautta ? Tähän oikein olis ollut laittaa ruksi väärään sarakkeeseen.. itellä meni tämä väärin :(
Ja tais siellä olla myös se modernilla aikakaudella huoltotyö kehittyi kansainvälisten mallien yms mukaan ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ollut että esimodernilla tietoperusta kehittyi tiiviisti kansainvälisten yhteyksien kautta ? Tähän oikein olis ollut laittaa ruksi väärään sarakkeeseen.. itellä meni tämä väärin :(
Ja tais siellä olla myös se modernilla aikakaudella huoltotyö kehittyi kansainvälisten mallien yms mukaan ..
Ei musta ollu esimoderni. Vai oliko? Muistan laittaneeni kohtaan oikein, mur jos siinä esimoderni luki nii oisin kyllä heti tiennyt vääräksi. Ehkä muistan vain väärin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei musta ollu esimoderni. Vai oliko? Muistan laittaneeni kohtaan oikein, mur jos siinä esimoderni luki nii oisin kyllä heti tiennyt vääräksi. Ehkä muistan vain väärin
Eikö oli! joo ei mitöänXD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö oli! joo ei mitöänXD
Eikö ntt oon ihan sekaisin... oliko esimoderni vai moderni? Muistaakseni moderni sekotin äsken kaksi kohtaa
Sit oli joku että poliittiset intressit ja voi vääristää sos.alaa tms. Muistaako joku ehkä paremmin miten tää tarkalleen oli?😅joka tapauksessa laitoin epätosi, kun mietin ettei ne varmaan sitä alaa itsessään muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vastasin että väärin, mutta se olikin ”epävarma kohta” koska kysymys jatkui oudosti, että se oli itse myös tietokäytäntö. Niin oliko kongressit itsessään tietokäytäntö, se hämäsi.No onneksi nyt ainakin ainoa, joka näyttäisi itsellä menneen väärin
Sitä kysyttiin muistaakseni sillä tavalla, että oliko ne köyhäinhoitokongressit osa tietokäytäntöä. Itse vastasin että olisi oikein.
Vierailija kirjoitti:
Sit oli joku että poliittiset intressit ja voi vääristää sos.alaa tms. Muistaako joku ehkä paremmin miten tää tarkalleen oli?😅joka tapauksessa laitoin epätosi, kun mietin ettei ne varmaan sitä alaa itsessään muuta?
Juu tais olla , että historiatietousuutta vaaditaan sosiaalityön historiasta , että poliittiset asiat on nii lähellä sostyössä.. :D en iha muista tarkkaan kysymystä , mut siinä oli politiikka , historia , vaaditaan sana oli myös ja olikohan se itseymmärrys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiku hei! Siinä
Oli se 1900 luvulla modernin tietokäytäntö kehittyi tiiviisti kansainvälisten yhteyksien kanssa?
Joo, eikös ollut selvä epätosi tämä? Vai onko tossakin joku kompa mitä en tajunnut😅