Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityön pääsykoe 2021

Vierailija
10.01.2021 |

Kuinkas moni on tavoittelemassa sosiaalityön paikkaa syksyksi 2021? Miten/mitä olette ajatelleet lukea ennen ennakkomateriaalin julkaisua?

Itse ensimmäistä kertaa sosiaalityöhön hakevana kaipaisin neuvoja miten kyseiseen pääsykokeeseen kannattaa lukea ennen aineistoa. Olisi myös ihana kuulla miten vaikka jo sisälle päässeet lukivat kokeeseen.

Kommentit (992)

Vierailija
461/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsispä näkemään ne väittämät niin voisi miettiä niitä yhdessä! itseäni hämmensi väittämä jossa sanottiin että suomeen tuli kansainvälisiä, etenkin eurooppalaisia ihanteita jotka vaikutti sos.huollon/työn kehitykseen tms. Tätä mietin niin pitkään koska tulihan jenkeistäkin esim case work jolla oli iso vaikutus?

Vierailija
462/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo itsekin ajattelin noin. Eka sekoitin sosiaalihuoltoon, mut sit vastasin nimenomaan sosiaalityön 1940-1970 kautta. Eli lapsen kengisssä koulutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oliko mikä vastaus oikein? o vai v kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo itsekin ajattelin noin. Eka sekoitin sosiaalihuoltoon, mut sit vastasin nimenomaan sosiaalityön 1940-1970 kautta. Eli lapsen kengisssä koulutus.

Eli oliko V vai O oikein?

Vierailija
464/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli oliko mikä vastaus oikein? o vai v kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oliko V vai O oikein?

Mun mielestä tämä väittämä oli siis tosi. En kyllä pane päätä pantiksi :D

Vierailija
465/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsispä näkemään ne väittämät niin voisi miettiä niitä yhdessä! itseäni hämmensi väittämä jossa sanottiin että suomeen tuli kansainvälisiä, etenkin eurooppalaisia ihanteita jotka vaikutti sos.huollon/työn kehitykseen tms. Tätä mietin niin pitkään koska tulihan jenkeistäkin esim case work jolla oli iso vaikutus?

Sama, mietin ihan samaa! Mun mielestä oli vähän huonosti muotoillut kysymykset, useampi

Vierailija
466/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se markkinoistuminen/sosiaalityön julkilausutut tavoitteet?

Vierailija
467/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, mietin ihan samaa! Mun mielestä oli vähän huonosti muotoillut kysymykset, useampi

Todella.. erityisesti historiatietoisuus-osiosta oli monta tosi omituista väittämää, tuntui kuin olisivat vaan poimineet siitä osiosta eri sanoja ja yhdistelleet niistä hassusti..

Vierailija
468/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tää niin että markkinoistumisen takia sos.työ ei pysty toteuttamaan  julkilausuttuja tavoitteitaan? Jos oli noin niin laitoin tosi.

Vierailija
469/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tää niin että markkinoistumisen takia sos.työ ei pysty toteuttamaan  julkilausuttuja tavoitteitaan? Jos oli noin niin laitoin tosi.

Mä en uskaltanut vastata tähän:/ jos viitataan yksityistämiseen mun mielestä osa tavoitteista voi toteutua paremmin ja osa huonommin, eihän tuommoiseen voi vastata oikein tai väärin

Vierailija
470/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en uskaltanut vastata tähän:/ jos viitataan yksityistämiseen mun mielestä osa tavoitteista voi toteutua paremmin ja osa huonommin, eihän tuommoiseen voi vastata oikein tai väärin

Nyt täytyy sanoa etten ole ihan varma oliko tämä väittämä Pohjolasta vai Ranta-Tyrköstä? Ranta-Tyrkössähän oli että sosiaalityö on kaventunut markkinamuotoisiksi ratkaisuiksi (tms) ja niiden takia ei pysty reagoimaan oman työn ulkopuolisiin ihmisoikeus- ja ympäristöasioihin, ja sen takia olemaan heikkojen puolella eli toteuttamaan tehtäväänsä? Miten muut tulkitsitte tämän?

Vierailija
471/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin mielestäni, että ei pysty toteuttamaan julkilausuttuja tavoitteitaan. Mutta en kyllä enää muista, mitä väittämässä oli.

Vierailija
472/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se väite siis oli tyyliin et koulutuksen puute sodan jälkeen hidasti nimenomaan sosiaalityön institutionalisoitumista tai opillista perustaa niin sit se on tosi, koska noi tapahtu vasta 1970-luvulla eli todellakin hidasti.

Mut tuntui että olin aika väsynyt, jännittynyt ja stressaantunut kokeessa, mikä on inhimillistä, niin en muista tarkkoja sananmuotoja.

Vierailija
473/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tohon O = oikein, JOS se meni noin :D

Vierailija
474/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä ollut joku tälläinen kysymys, että ”sosiaalityöntekijät eivät pystyneet toteuttamaan tavoitteitaan sodan aikaisissa/ jälkeisissä oloissa koulutuksen puuttumisen vuoksi” Vai onkohan mulla yhdistynyt kaksi kysymystä .. muistan et tohon vastasin siihe väärin sarakkeeseen . Ku kyllähän heillä koulutusta järjestettiin :)

Vierailija
475/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siellä ollut joku tälläinen kysymys, että ”sosiaalityöntekijät eivät pystyneet toteuttamaan tavoitteitaan sodan aikaisissa/ jälkeisissä oloissa koulutuksen puuttumisen vuoksi” Vai onkohan mulla yhdistynyt kaksi kysymystä .. muistan et tohon vastasin siihe väärin sarakkeeseen . Ku kyllähän heillä koulutusta järjestettiin :)

Voi olla että oli näin, mutta mun mielestä Satkan matskuissa luki että nimenomaan sosiaalityöntekijöiden (ei huoltajien) työn tekoa hankaloitti oikeanlaisen koulutuksen puute. Eli koulutusta oli mutta ei sosiaalityöntekijöiden metodien mukaista (case work) vaan sen vanhan sosiaalihuollon oppien mukaista? Poislukien se sairaaloiden sosiaalihoitajien koulutus joka oli uusien oppien mukaista ja aloitettiin -45 :D

Vierailija
476/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että oli näin, mutta mun mielestä Satkan matskuissa luki että nimenomaan sosiaalityöntekijöiden (ei huoltajien) työn tekoa hankaloitti oikeanlaisen koulutuksen puute. Eli koulutusta oli mutta ei sosiaalityöntekijöiden metodien mukaista (case work) vaan sen vanhan sosiaalihuollon oppien mukaista? Poislukien se sairaaloiden sosiaalihoitajien koulutus joka oli uusien oppien mukaista ja aloitettiin -45 :D

Vastasitteko siis O vai V?

Vierailija
477/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se joku kansainvälinen tietoperusta? En muista kysymystä oliko jiku ensimmäisen modernin tietoperusta kansainvälinen?

Vierailija
478/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siinä ollut, että palvelumarkkinoiden tärkein intressi on köyhyyden ja syrjäytymisen poistaminen ? :)

Vierailija
479/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö siinä ollut, että palvelumarkkinoiden tärkein intressi on köyhyyden ja syrjäytymisen poistaminen ? :)

Joo se oli myös, kaksi kysymystä oli. Erikseen siis

Vierailija
480/992 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli sekin, miten vastasitte?

Ketju on lukittu.