Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teitä vaivaa, tuoreet vanhemmat?? Miksi ette korvaa lapsenne hajottamia tavaroita?

Vierailija
10.01.2021 |

Järkytys. Meillä on 1,5v ikäinen lapsi, jonka kanssa käy erilaisia samanikäisinä lapsia leikkimässä. Joka ikinen (nyt jo kolme) on hajottanut kodissamme jotain, ja järjestäen kukaan vanhemmista ei ole tehnyt elettäkään korvatakseen vahingot. Ei tapahtumahetkellä, eikä palannut asiaan mitenkään.

Ensin hajosi (repesi) koristetyyny, jonka lapsi oli repinyt tai se oli repeytynyt käyttökelvottomaksi kun lapsi oli kiivennyt meidän sänkyyn (!) sen päältä. Vanhemmat eivät hankkineet vastaavaa eivätkä laittaneet rahaa tilille.

Sitten hajotettiin antiikkilasi, joka on tosin arvokkaampi kuin Iittalan lasi, jotka nekin maksavat 20-40e kpl, eli kalliita ovat. Vanhempi oli antanut sen lapselleen, hajosi ja ei tehnyt elettäkään että hankkii uuden vastaavan jostain, tai kun tälläistä on varmaan vaikea löytää, niin laittaa rahaa 10-30e tilille tai tuo jotain korvaukseksi.

Sitten hajosi pöytälamppu, lapsi repi sen kappaleiksi, niin että sähköjohdot irtosi. Vanhempi naureskeli että ohhoh tämä hajosi, voi voi. Ei elettäkään että hän tai he korvaavat lapsensa hajottaman sisustusesineen.

Kaikissa tapauksissa olen odottanut että vanhemmat toimisivat kuten jokainen normaalilla järjellä tai alkeellisilla käytöstavoilla varustettu ihminen toimii: anteeksi, että meidän Ava hajotti teidän lampun! Mistä se on, hankimme viipymättä uuden vastaavan kun sitä ei saa näköjään enää korjattua. Jos ei saa niin raha tilille, mobile pay on kaikille. Ja sitten hankkimaan, vastasi henkilö mitä tahansa. Kuuluu käytöstapoihin korvata aiheuttamansa vahinko!!! Oli se vahingossa tai tahallisesti rikottu!

Minulle on opetettu, ettå minkä hajotan, sen myös korvaan.

Missään näissä tapauksissa vika ei ole yhdenkään lapsen, vaan kaikissa vanhemman.

Emme ole todellakaan liian tarkkoja, ja kotimme on erittäin lapsiystävällinen. Kaikki nuo em asiat on isolla vaivalla hankittu kotiimme, ne ovat kaikki meille arvokkaita esineita ja tarpeellisia tavaroita vaikka eivät olisi kalliitakaan.

Tavaroiden hajottamisen lisäksi jokainen näistä jätti jälkeensä kamalan sotkun. Kahvipöytä aivan sekaisin samoin lasten lelut. Tässä on myös iso ero, minua opetettiin lapsena, ja itse opetan omia lapsiamme, että aina leikit kerätään ja lelut siivotaan, erityisesti kaverin luota kun lähdetään.

Olen järkyttynyt 😒 Onko minun ja meidän käsitys aivan utopiaa alkeellisinta käytöstavoista?

Ymmärrän, että lasten kanssa vahinkoja sattuu. Jos oma lapsemme hajoittaisi jotain, hankkisin viipymättä hyvityksen tai laittaisin rahan tilille tai antaisin kirjekuoressa.

Kommentit (187)

Vierailija
161/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten 1,5 -vuotias saa revittyä tyynyn? Tai sähköjohdot irti lampusta?

Samaa ihmettelin ja kuka yleensä on niin vastuuton pölvästi, että antaa 1,5 vuotiaan leikkiä sähkölaitteilla tai kiipeillä sängyissä ja sitten vielä odottaa korvauksia hyvin todennäköisistä ja odotettavista vahingoista. Lapsia pitäisi valvoa ikätasonsa mukaan.

Vierailija
162/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten 1,5 -vuotias saa revittyä tyynyn? Tai sähköjohdot irti lampusta?

Samaa ihmettelin ja kuka yleensä on niin vastuuton pölvästi, että antaa 1,5 vuotiaan leikkiä sähkölaitteilla tai kiipeillä sängyissä ja sitten vielä odottaa korvauksia hyvin todennäköisistä ja odotettavista vahingoista. Lapsia pitäisi valvoa ikätasonsa mukaan.

Nämä aplla vierailleet olivat juuri näitä pölvästejä😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naperot, omat ja vieraat, syö ja juo meillä muoviastioista.

Vierailija
164/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei mitään leikkitreffejä olla pidetty päiväkoti-ikäisten kanssa. Minulla on omissa lapsissa ihan tarpeeksi hommaa, en halua alkaa vielä muidenkin lapsia vahtimaan lisäksi.

=====

Tapasimme leikkipuistossa. Nyyttärit ja muoviastiat. Aikuisille kahvit termarissa. Ei tarvinnut stressata.

Vierailija
165/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkini kävi kylässä viikonloppuna ja tipautti vahingossa muumimukin lattialle. Enpä tajunnut pyytää korvausta - täytyy lähettää 12euron lasku perään. Hyvä kun tuli puheeksi.

Vierailija
166/187 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukkini kävi kylässä viikonloppuna ja tipautti vahingossa muumimukin lattialle. Enpä tajunnut pyytää korvausta - täytyy lähettää 12euron lasku perään. Hyvä kun tuli puheeksi.

Kuka sinun ukin huoltaja on? Olisit katsonut tarkemmin umpikuuron vanhuksen perään...

Vierailija
167/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei mitään leikkitreffejä olla pidetty päiväkoti-ikäisten kanssa. Minulla on omissa lapsissa ihan tarpeeksi hommaa, en halua alkaa vielä muidenkin lapsia vahtimaan lisäksi.

=====

Tapasimme leikkipuistossa. Nyyttärit ja muoviastiat. Aikuisille kahvit termarissa. Ei tarvinnut stressata.

Asun Kanadassa ja kotikaupungissani on tosi suosittua viettää lasten syntymäpäiviä ja muita perhetapaamisia puistoissa. Etsikää siis pöytä (kesällä piknik-matto toimii myös) ja levittäkää siihen tarjottavat, lapset saa juosta niin paljon kuin lystää ja kaikilla on kivaa :) Varmaan onnistuu näin talvella luistelukentän reunallakin.

Vierailija
168/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muoviastiat erikseen pienille lapsille. Makuuhuoneeseen ei ole asiaa vierailla, ovi on kiinni, kiellän jos vieras lapsi yrittää sinne. Hyvä kotivakuutus. Ennakointi. Näillä pärjäsi pitkälle kun lapset ja kaverinsa olivat pieniä. 1,5 -vuotias on vielä melkoinen tohelo.

Vierailija
169/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein olen miettinyt, miten niitä nuorisorikollisia, sotkijoita ja vandaaleita oikein edes tulee tähän maailmaan. Kiitos tämän ketjun, nyt tiedän.

Kaiken lukemani jälkeen olen onnellinen, etten ole päästänyt pikkulapsiperheitä asuntooni, jos vanhempien suhtautuminen normaaliin tapakasvatukseen on kuvatunlainen.

Vierailija
170/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kotinne voi olla lapsiystävällinen, jos siellä on herkästi repeäviä koristetyynyjä ja antiikkilaseja? Tuollaiset tavarat kannattaa laittaa komeroon, kun kylään tulee pikkulapsia.

Ehkä koti on normaaleille lapsille sopivan lapsiystävällinen, mutta ei tuollaisille rajattomille riiviöille?

Vierailija
171/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, itse voisit tehdä kodistasi lapsiystävällisemmän jos kutsut lapsia kylään. Ei tulis mieleenkään laskuttaa rikkoontuneista jutuista vanhempia, jos itse olen jättänyt särkyvää esille. Noihan on myöskin niin pieniä summia, joten mitä väliä?

Jos vanhemmat eivät sen vertaa katso pershedelmänsä perään, ettei tämä vierailulla hajota koko kotia, niin ei todellakaan ole emännän/isännän vika. 

Vierailija
172/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristallikissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, itse voisit tehdä kodistasi lapsiystävällisemmän jos kutsut lapsia kylään. Ei tulis mieleenkään laskuttaa rikkoontuneista jutuista vanhempia, jos itse olen jättänyt särkyvää esille. Noihan on myöskin niin pieniä summia, joten mitä väliä?

Päivän vitsi. Huh huh. Oli koti tavallinen Ikea-koti, suomalainen design-koti tai antiikkia niin kaikenlaisissa kodeissa korvaan jälkemme, ja sinunkin kuuluisi. Kaikkien kuuluisi.

Mitä väliä? No sitä väliä, että kyse ei todellakaan ole rahasta, vaan periaatteesta, kasvatuksesta. Lapsi oppii vanhempien esimerkistä. Kun rikot, niin hajotat. Pieni muutaman euronkin esine voi olla omistajalleen arvokas (tunnearvo, vaikea hankkia yms)

Me haluamme kasvattaa huomioivan ja vastuullisen lapsen, myöhemmin aikuisen. Että sitä väliä.

Toivon todella, että kommenttisi ja ajatusmaailmasi on provo.

AP

Sinulla on vähän vammainen ja vinksahtanut periaate. Jos kyse on lapsista, ei vaadita mitään korvailuja vaan menet peilin eteen vessaan kysymään, että kuka olikaan niin tyhmä, että jätti rikkoutuvaa tavaraa esille, kun pieniä tulee käymään? Ja että kuka on näin tyhmä, että ei osaa adaptoitua uuteen elämänvaiheeseen? Lopeta tuo muiden vihaaminen jarupea pistämään tavarat turvaan lapsilta.

Jos oma lapsi osaa käyttäytyä, niin pitää heti alkuun osata olettaa, että vieraiden lapset eivät osaa?

Mites teillä on pennut kasvatettu, jos on ihan normaalia jopa vieraisilla ollessa repiä ja heitellä tavaroita rikki?

Vierailija
173/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kotinne voi olla lapsiystävällinen, jos siellä on herkästi repeäviä koristetyynyjä ja antiikkilaseja? Tuollaiset tavarat kannattaa laittaa komeroon, kun kylään tulee pikkulapsia.

Kai nyt jokaisessa kodissa on tyyny, lamppu ja lasi? Vai onko Teillä vain Ikean muovimukeja? 🤦

Tietysti on, mutta se tavara, joka on esillä, on enimmäkseen käyttötavaraa, joka kuluu käytössä ajan mittaan muutenkin. Ei siis ole mitään antiikkiesineitä eikä keräilyharvinaisuuksia parivuotiaiden ulottuvissa. Sitä paitsi eikö sen ikäisiä kuulu seurata, mitä tekevät, etteivät vahingossa vaikka työnnä sormea pistorasiaan.

Älä nyt oikeasti jatka tuota naurettavaa selittämistä, miten on ok hajottaa toisen tavaraa. Eikai kukaan nyt joka ainoaa pistorasiassa olevaa johtoa, maljakkoa, pöytää, esinettä poista kun lapsia tulee kylään? Kaikki lamput irti seinistä vai niin leikitään pimeässä? 🤦

Ei tietenkään ole ok hajottaa tavaraa.

Ihmettelen vaan, kuinka noin on päässyt teillä käymään. Ei ole omaa kokemusta tuollaisesta, vaikka meillä kävi paljon lapsivieraita aikoinaan.

Ehkä teidän vieraat osasivat käyttäytyä, olisko siinä ero?

Vierailija
174/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

27, opetatko lapsesi todellakin tuollaiseen käytökseen??? Lapsi on vanhempian vastuulla, vastuu= korvausvelvollisuus.

Aina voi toki vahtia omaa lastaan eikös.?

Ei kun pitää vaan olla "sosiaalinen" ja sietää kaikki rikotut asiat, kun eihän Birkko-Nicoa voi kieltää ettei sille tuu paha mieli. 

Vierailija
175/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristallikissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän vitsi. Huh huh. Oli koti tavallinen Ikea-koti, suomalainen design-koti tai antiikkia niin kaikenlaisissa kodeissa korvaan jälkemme, ja sinunkin kuuluisi. Kaikkien kuuluisi.

Mitä väliä? No sitä väliä, että kyse ei todellakaan ole rahasta, vaan periaatteesta, kasvatuksesta. Lapsi oppii vanhempien esimerkistä. Kun rikot, niin hajotat. Pieni muutaman euronkin esine voi olla omistajalleen arvokas (tunnearvo, vaikea hankkia yms)

Me haluamme kasvattaa huomioivan ja vastuullisen lapsen, myöhemmin aikuisen. Että sitä väliä.

Toivon todella, että kommenttisi ja ajatusmaailmasi on provo.

AP

Sinulla on vähän vammainen ja vinksahtanut periaate. Jos kyse on lapsista, ei vaadita mitään korvailuja vaan menet peilin eteen vessaan kysymään, että kuka olikaan niin tyhmä, että jätti rikkoutuvaa tavaraa esille, kun pieniä tulee käymään? Ja että kuka on näin tyhmä, että ei osaa adaptoitua uuteen elämänvaiheeseen? Lopeta tuo muiden vihaaminen jarupea pistämään tavarat turvaan lapsilta.

Ap:lle on tärkeämpää esitellä kotiaan, joka on täynnä kirpparilta löydettyä "antiikkia", joka lahoo käsiin, kuin oikeesti olla ystävä muille.

Totta!!

Oikea ystävä antaa vieraiden pentujen vaikka paskoa olohuoneen lattialle, koska se on "sosiaalisille" ihmisille soveltuvaa käytöstä.

Mitään ei saa kieltää, tulee paha mieli.

Vierailija
176/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös ollut tuttujen pennut hälkkiimässä ja kun on parkettilattiat, niin liukasta. Lapset veti kämppää ympäri juosten hulluna, milloin oli verhoissa roikkumassa ja sängyn koristetyynyt sain kerätä noin kymmeneen kertaan lattialta. Koitin äidilleen hienovaraisesti vihjaista, että nyt on vauhtia vähäsen liikaa, että kohta sattuu, mutta äiteepä tuumaili, notta tokkiinsa lapset leikkiä saavat. Sitä juoksuleikkiä kesti tasan siihen asti, kun toinen mukula liukastui täydestä vauhdista ovenkamanaan pää edellä ja aikamoinen sarvihan siihen otsaan nousi. Sitten oltiinkin hätä kädessä ja äidilläkin jo itku kurkussa, että nyt sattui ja mukelolla varmaan aivotärähdys. Itsepät totesin, että mitäs nyt pienistä, leikkiähän se vaan on, että antaa penikoiden juosta vaan.

Vierailija
177/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan sitten: kaadoin mehua tyttärilleni 1 ja 4v ja sukulaispojalle 4v. Poika puraisi lasista palan ja vanhemmat hyökkäsivät pojalta siruja suusta. Muovimukista oli juonut aiemmin. Meillä ei arvoesineitä piiloteltu, lapset saivat niihin koskea mutta piti olla varovainen. Eläimiä silitettiin ei läpsitty tai vedetty hännästä . Olen aina ollut onnellinen tytöistäni, ei mitään harmeja. Poikia sukulaisilla, tiskikaappi revitty alas, nyrkkitappeluita, ovilasien rikki potkimisia, fillarien särkemisiä ym ym.

Aaltovaasin ja tvn hajottivat kodissani, olivat jo täysi-ikäisiä. En kutsu kotiini.

Millä apinan kehitysasteella tuo on ollut, jos neljävuotiaana alkaa pureksia juomalasia? 

Vierailija
178/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

51, eriasia kuin se että sun 1v pentu repii tavaroita alas kun sä et jaksa vahtia ja sun mielestä ok.

Ei mulla ole ollut ongelmia sen kanssa, että lapseni olisivat rikkoneet jotain tai en olisi vahtinut heitä. Mä pystyn jopa katsomaan vieraana olevien lasten perään ja puuttumaan heidän tekemisiinsä ajoissa. Se lamppukaan ei olisi mennyt rikki, jos ap olisi uskaltanut puuttua asiaan. Mutta oli varmaan tärkeämpää yrittä pyörryttää äitejä pyörrytävää kotiansa esittelemällä. Siksi kait ne haperot antiikkilasitkin oli esillä.

Mitä...? "Pyörryttää äitejä pyörrytävää...."

Vierailija
179/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiystävällinen koti on suhteellinen käsite. Jos omat lapsesi ovat superkilttejä ja voit huoletta pitää herkästi rikkoontuvia tavaroita lastenkin ulottuvilla, niin se ei tarkoita silloin että kotisi olisi toimiva jonkun tarmokkaan pikkuvieraan kannalta. 

Pelisäännöt kannattaa ladella heti ja ääneen vieraillesi. Ei ole epäkohteliasta sanoa, miten makuuhuoneeseen tai muuhun huoneeseen ei mennä ja sen ovi pysyy kiinni/kynnyksen yli ei sinne mennä. Määritellä, missä leikitään ja missä ei. Ja kun se leikkialue on selvä karsia sieltä kaikki sinulle tärkeä pois siksi ajaksi. Ein sanominen vieraille, myös vanhemmille, ei ole väärin silloin kun on kyse lapsista. Lapsen elämä on 75% kieltoja muutenkin aikuisten taholta. Mikä siinä on sinulle vaikeaa?

NÄytät odottavan ihmisiltä valtavasti ymmärrystä sinua kohtaan , mutta et selkeästikään tee mitään saadaksesi heidät ymmärtämään. Sinun on sanottava, että haluat  korvauksen kun se on arvokas. Tietysi siinä on riskinsä, että välit menevät, mutta elämä on sellaista ettei mitään saa jos ei tee asioiden eteen mitään.

Ei tarvitse olla mikään "superkiltti", jotta ei revi, kisko ja paisko esineitä rikki. Vaan ihan normaali, hyvin kasvatettu lapsi. 

Vastaavasti kyseessä ei ole mikään "tarmokas pikkuvieras", joka kyläilypaikassa vetää verhot alas, repii tyynyt ja heittää astiat lattialle. Lapsia pitää kasvattaa, jotta ne eivät käyttäydy kuin villieläimet. Mikä tässä on sinulle vaikeaa?

Vierailija
180/187 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun omat lapset oli pieniä, niin kyllä mä ihan vahdin että eivät rikkoneet kylässä mitään ja kielsin. Lapsi ymmärtää puhetta kyllä ihan pienikin. Ei omaa kotia vieraiden takia muuteta muuksi vaan vieras vahtii että oma lapsi ei hajota.

Tämä. Kun oma muksu oli pieni, meillä ei todellakaan siirrelty tavaroita piiloon lapselta rikkoontumisen pelossa. Ei toki mitään kynttiläkippoja ja eläviä kynttilöitä muutamaan vuoteen matalilla tasoilla pidetty. Sitä lasta vahdittiin ja kiellettiin eikä kyllä mitään koskaan rikkonutkaan, vaikka vilkas liikkeissään olikin. Enkä todellakaan käynyt siirtelemään tavaroita turvaan muilta samanikäisiltä, joita kävi kylässä. Kyllä minä oletin, että vanhemmat omistaan huolehtivat. Eivät toki aina huolehtineet, vaan tavaraa välillä särkyikin. Ei nyt ihan lamppuja, ja varmasti 1,5-2 v. lampun saa rikki, jos hänen annetaan aikansa sen kanssa touhuta. Aika pahaa jälkeä saa jo kiskaisemalla sen johdosta laattalattialle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi