Mikä teitä vaivaa, tuoreet vanhemmat?? Miksi ette korvaa lapsenne hajottamia tavaroita?
Järkytys. Meillä on 1,5v ikäinen lapsi, jonka kanssa käy erilaisia samanikäisinä lapsia leikkimässä. Joka ikinen (nyt jo kolme) on hajottanut kodissamme jotain, ja järjestäen kukaan vanhemmista ei ole tehnyt elettäkään korvatakseen vahingot. Ei tapahtumahetkellä, eikä palannut asiaan mitenkään.
Ensin hajosi (repesi) koristetyyny, jonka lapsi oli repinyt tai se oli repeytynyt käyttökelvottomaksi kun lapsi oli kiivennyt meidän sänkyyn (!) sen päältä. Vanhemmat eivät hankkineet vastaavaa eivätkä laittaneet rahaa tilille.
Sitten hajotettiin antiikkilasi, joka on tosin arvokkaampi kuin Iittalan lasi, jotka nekin maksavat 20-40e kpl, eli kalliita ovat. Vanhempi oli antanut sen lapselleen, hajosi ja ei tehnyt elettäkään että hankkii uuden vastaavan jostain, tai kun tälläistä on varmaan vaikea löytää, niin laittaa rahaa 10-30e tilille tai tuo jotain korvaukseksi.
Sitten hajosi pöytälamppu, lapsi repi sen kappaleiksi, niin että sähköjohdot irtosi. Vanhempi naureskeli että ohhoh tämä hajosi, voi voi. Ei elettäkään että hän tai he korvaavat lapsensa hajottaman sisustusesineen.
Kaikissa tapauksissa olen odottanut että vanhemmat toimisivat kuten jokainen normaalilla järjellä tai alkeellisilla käytöstavoilla varustettu ihminen toimii: anteeksi, että meidän Ava hajotti teidän lampun! Mistä se on, hankimme viipymättä uuden vastaavan kun sitä ei saa näköjään enää korjattua. Jos ei saa niin raha tilille, mobile pay on kaikille. Ja sitten hankkimaan, vastasi henkilö mitä tahansa. Kuuluu käytöstapoihin korvata aiheuttamansa vahinko!!! Oli se vahingossa tai tahallisesti rikottu!
Minulle on opetettu, ettå minkä hajotan, sen myös korvaan.
Missään näissä tapauksissa vika ei ole yhdenkään lapsen, vaan kaikissa vanhemman.
Emme ole todellakaan liian tarkkoja, ja kotimme on erittäin lapsiystävällinen. Kaikki nuo em asiat on isolla vaivalla hankittu kotiimme, ne ovat kaikki meille arvokkaita esineita ja tarpeellisia tavaroita vaikka eivät olisi kalliitakaan.
Tavaroiden hajottamisen lisäksi jokainen näistä jätti jälkeensä kamalan sotkun. Kahvipöytä aivan sekaisin samoin lasten lelut. Tässä on myös iso ero, minua opetettiin lapsena, ja itse opetan omia lapsiamme, että aina leikit kerätään ja lelut siivotaan, erityisesti kaverin luota kun lähdetään.
Olen järkyttynyt 😒 Onko minun ja meidän käsitys aivan utopiaa alkeellisinta käytöstavoista?
Ymmärrän, että lasten kanssa vahinkoja sattuu. Jos oma lapsemme hajoittaisi jotain, hankkisin viipymättä hyvityksen tai laittaisin rahan tilille tai antaisin kirjekuoressa.
Kommentit (187)
No periaatteessa ymmärrän harmituksesi, mutta toisaalta en. Meillä on vieraiden toimesta hajonnut myös valaisin, lukuisia laseja jne. enkä ole koskaan pyytänyt korvausta, vahinkoja sattuu. Jos jotain suurempaa on hajonnut (kerran meni tv...) niin rikkoja tietenkin oma-aloitteisesti korvasi.
Meilläkin on antiikkia ja arvokkaitakin, uniikkeja esineitä, mutta esim lasit on kyllä ihan käyttötavaraa. Lasten käsiin en antiikkia laittaisi ja jos silti jotain hajoaa, niin semmoista se on. Eri asia jos jotain oikeasti todella arvokasta, erityistä tms niin harmittaisi eri tavalla, mutta sellaisia en vieraiden käsiin laitakaan. Eikö kukaan vanhempi ole ollut edes pahoillaan? Se on toki outoa. En ihan tajua miten 1,5v lapsi pääsee hajottamaan lamppuja ja tyynyjä, mutta kannattaa laittaa kaikki arvokkaampi hiukan syrjään tai sanoa vieraille että teille ei tulla, jos lapset eivät osaa olla rikkomatta.
Vierailija kirjoitti:
Kristallikissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
32, jos alapään tulosteesi rikkoo tavaroita, se ei ole ok normaaleille ihmisille.
Ilmeisesti sinun kotia saa tulla tuhoamaan?
Meille on ja sinä et ole normaali. Sinä edustat sellaista sukupolvea, joka ei edes hanki lapsia, saati, ettäosaisi elää lasten kanssa. En siis sano, että olisi pakkokaan, mutta siis sinulle tavara on ihmissuhteita tärkeämpää. Kyllä jokainen normaali vanhempi ymmärtää, että lasten kanssa ei vain voi pitää niitä valkoisia sohvia, jos ei sitä tajua, ei ole sopiva vanhemmaksi.
Vahinkoja sattuu, ja on erittäin huonokäytöksistä edellyttää vieraita korvaamaan omia tavaroitaan. Omat arvoesineet laitetaan siksi aikaa sivuun, kun on pieniä kylässä ja jos jotain hajoaa, hymyillään ystävällisesti ja sanotaan, että ”ei se mitään”. Eikö sinulle ole äitisi käytöstapoja opettanut?Ei ole tälläisiä opettanut.
Kasvatusvastuuni ei ollut vain äidilläni, vaan molemmilla vanhemmillani. Myös suku, ystävät, muut aikuiset SAAVAT kieltää, opastaa.
Ovat opettaneet ihan toisin että kun rikot, niin myös korvaat (ilman kyselyä täytyykö korvata!!)
Meillä taas opetettiin, että ystävät rikkovat vahingossa ja heille sattuu vahinkoja ja vain MOUKKA kuvittelee pyytävänsä hajottajalta rahaa. Siitä, jos itse rikkoo, sai torut ja haukut, eikä sitä mikään raha hyvittänyt.
Mutta siis itselleni ei minkään hajoaminen ole koskaan ollut ongelma, koska en seurustele riff raffin kanssa.
Noh, äitinä joka sai hermoromahduksen lasten tuotua kiviä sisään leikkejään varten en paljon puhuisi käyttäytymisestä.
Häh? Miten se tähän liittyy? Kivet eivät kuulu sisäleikkeihin, liittyy käytökseen miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun omat lapset oli pieniä, niin kyllä mä ihan vahdin että eivät rikkoneet kylässä mitään ja kielsin. Lapsi ymmärtää puhetta kyllä ihan pienikin. Ei omaa kotia vieraiden takia muuteta muuksi vaan vieras vahtii että oma lapsi ei hajota.
Minun vanhemmillani tuntuu olevan kuitenkin omakotitalossaan ylimääräisiä Aalto-maljakoita, sillä jättivät niitä polven korkeudelle avohyllyyn 1-vuotiaan lapsenlapsensa tullessa kylään jouluksi. Voin luvata, että olisin kyllä pyydettäessä korvannut, mutta olisin myös hyvillä mielin vieraannuttanut lapsen isovanhemmistaan sen jälkeen. :)
Jaa, minä sinuna olisin ottaisin Aaltomaljakot mieluummin ehjinä perinnöksi ja ellen niiden tunnearvoista piittaisi, myisin iloisesti. Saattaisit myös iloisesti yllättyä niiden hinnoista ja siitä, miten paljon muovikrääsää ikeoista saisit hankittua vaaseista nettoamillasi rahoilla.
Koska vanhempiesi huushollissa olet, kehtaat varmaan nostella maljakot ylemmäs.
Tekstisi perusteella taidat olla varsinainen ilon lähde kaikille. Normaali ihminen kunnioittaa vanhempiensa oikeutta järjestää kotinsa mieleisekseen.
Taitaisi olla parasta, kun antaisit 1-vuotiaasi vanhemmillesi kyläilemään ihan ilman sinua. Vanhempasi opettaisivat hänet ihailemaan ja tutkimaan taide-esineitä hellävaraisesti ja johdattaisivat hänet sellaisten kauneusarvojen maailmaan, jonne valitettavasti eivät ole onnistuneet sinua viemään. Tai ehkäpä alkoivat harrastaa maljakoita vasta, kun olit kasvanut isoksi, etkä enää ollut suoranaiseksi vaaraksi ympäristölle.
Amen!
Pimeältä kuulostaa tämä kirjoittajan vieraannuttamisella uhkailu, jos joku esine hajoaa isovanhemmilla ja pitää korvata. Toki pitää korvata!!!! Täytyy sanoa että voi lapsiparka, ja voi isovanhemmat parat! Jotain on mennyt pahasti pieleen.
Miksi pitää? Ei ole kirjoittajan tehtävä vahtia, missä vanhempansa pitävät maljakoitaan. Kuulostaa jotenkin todella kylmiltä vanhemmilta, jos kehtaisivat lastaan vaatimaan korvaamaan omia tavaroitaan. Hyh.
Tuota, ei niitä maljakoita tarvitse vahtia vaan sitä lasta :D Se vahtii kenen kakara on kyseessä.
Normaalia lasta ei tarvitse vahtia ja on hetkiä, jolloin vanhemman huomio on niissä isovanhemmissa
Ilmeisesti sinulla ei ole lapsia tai sitten sinulla ei ole enää huoltajuusoikeutta, koska kyllä normaaleja lapsia tulee vahtia. Se kuuluu vanhempien velvollisuuksiin ja sitä sanotaan kasvattamiseksi.
On kuule kaksi lasta, mutta he eivät ole koskaan käyttäytyneet kuin päättömät kanat! Emme ole koskaan joutuneet millään tavalla vahtimaan heitä miehen kanssa missään kylässä.
Millään tavalla🤣🤣🤣🤦♂️
Joo lapsesi osasivat ihan kaiken suoraan syntyessäänNiin? Siis miten ”osasivat”?
Nuorempi tippui kerran lampeen, koska ei kai tajunnut, että vesi ei kanna, mutta sekään ei liity tavaroiden hajoamiseen. Totta kai ollaan aina vahdittu, jos henkeä voi jokin uhata, mutta ei ole kuule tavaroitten kanssa tarvinnut vahtia, että hajottaisivat. Mikä geeni sellaiseen ajaa?
Ja siis isänsä oli heti vieressä ja nosti ylös, rannassa oli n 20cm matalaa, mutta oli kyllä äkkisyvä kyseessä. Luojan kiitos ei ollut vahtimatta... mutta se nyt on täysin eri asia, jos lähistöllä on vettä...
Ilmeisesti osan näistä hyväosaisista henkilöistä ei pidä ottaa minkäänlaisia vakuutuksia koska sehän nyt on naurettavaa, alempaa sosiaaliluokkaa ja sivistymätöntä hakea vahinkotapauksissa vakuutuksesta jotain korvauksia.
Tosin jos olisin niin onnettomien tähtien alla syntynyt, että tyttäreni olisi Aalto-maljakkotyyppi, niin hakisin oitis korvauksia vahinkolapsesta. Priimaa piti tulla mutta tulikin sutta ja sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun omat lapset oli pieniä, niin kyllä mä ihan vahdin että eivät rikkoneet kylässä mitään ja kielsin. Lapsi ymmärtää puhetta kyllä ihan pienikin. Ei omaa kotia vieraiden takia muuteta muuksi vaan vieras vahtii että oma lapsi ei hajota.
Minun vanhemmillani tuntuu olevan kuitenkin omakotitalossaan ylimääräisiä Aalto-maljakoita, sillä jättivät niitä polven korkeudelle avohyllyyn 1-vuotiaan lapsenlapsensa tullessa kylään jouluksi. Voin luvata, että olisin kyllä pyydettäessä korvannut, mutta olisin myös hyvillä mielin vieraannuttanut lapsen isovanhemmistaan sen jälkeen. :)
Jaa, minä sinuna olisin ottaisin Aaltomaljakot mieluummin ehjinä perinnöksi ja ellen niiden tunnearvoista piittaisi, myisin iloisesti. Saattaisit myös iloisesti yllättyä niiden hinnoista ja siitä, miten paljon muovikrääsää ikeoista saisit hankittua vaaseista nettoamillasi rahoilla.
Tekstisi perusteella taidat olla varsinainen ilon lähde kaikille. Normaali ihminen kunnioittaa vanhempiensa oikeutta järjestää kotinsa mieleisekseen.
Taitaisi olla parasta, kun antaisit 1-vuotiaasi vanhemmillesi kyläilemään ihan ilman sinua. Vanhempasi opettaisivat hänet ihailemaan ja tutkimaan taide-esineitä hellävaraisesti ja johdattaisivat hänet sellaisten kauneusarvojen maailmaan, jonne valitettavasti eivät ole onnistuneet sinua viemään. Tai ehkäpä alkoivat harrastaa maljakoita vasta, kun olit kasvanut isoksi, etkä enää ollut suoranaiseksi vaaraksi ympäristölle.
Amen!
Pimeältä kuulostaa tämä kirjoittajan vieraannuttamisella uhkailu, jos joku esine hajoaa isovanhemmilla ja pitää korvata. Toki pitää korvata!!!! Täytyy sanoa että voi lapsiparka, ja voi isovanhemmat parat! Jotain on mennyt pahasti pieleen.
Miksi pitää? Ei ole kirjoittajan tehtävä vahtia, missä vanhempansa pitävät maljakoitaan. Kuulostaa jotenkin todella kylmiltä vanhemmilta, jos kehtaisivat lastaan vaatimaan korvaamaan omia tavaroitaan. Hyh.
Tuota, ei niitä maljakoita tarvitse vahtia vaan sitä lasta :D Se vahtii kenen kakara on kyseessä.
Normaalia lasta ei tarvitse vahtia ja on hetkiä, jolloin vanhemman huomio on niissä isovanhemmissa
Ilmeisesti sinulla ei ole lapsia tai sitten sinulla ei ole enää huoltajuusoikeutta, koska kyllä normaaleja lapsia tulee vahtia. Se kuuluu vanhempien velvollisuuksiin ja sitä sanotaan kasvattamiseksi.
On kuule kaksi lasta, mutta he eivät ole koskaan käyttäytyneet kuin päättömät kanat! Emme ole koskaan joutuneet millään tavalla vahtimaan heitä miehen kanssa missään kylässä.
Millään tavalla🤣🤣🤣🤦♂️
Joo lapsesi osasivat ihan kaiken suoraan syntyessään
En ole se, jolle kommentoit. Mutta oletko tullut ajatelleeksi, että lapset eivät ole käyttäytyneet kuin päättömät kanat, koska heitä on opetettu kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on miehen puolelta isovanhemmat joilla kodissa arvokkaita tavaroita ja elektroniikkaa. Näkyvällä ja alhaalla.
En oleta että koti muokataan meidän vierailuja varten täysin.
Me vahdimme ettei lapsi koske mihinkään.
Raskastahan se on vahtia, käytännössä lapsi sylissä koko ajan mutta näin se vaan menee. Ei se tarkoita sitä että jos on lapsi niin se lapsi sanelee ehdot.
Meillä on rikottu myös eikä korvattu. Lasten leluja lähinnä.
Oma lapseni on rikkonut lasilampun. Johto oli pingotettu seinän ja pöydän väliin niin että johto oli hieman ilmassa.
Hän juoksi heidän lasten kanssa. Heille se oli ihan ok että riehuivat. Heidän lapset hyppäsi johdon yli mutta omani ei huomannut sitä ja lamppu putosi.
He eivät suostuneet ottamaan rahaa vastaan. Tarjouduin siis korvaamaan ja olin pahoillani.
Kerran meillä oli kaverini pienten taaperoidensa kanssa.
Meillä on kahvimukeina muumimukeja.
Ihan yleisessä käytössä mutta toki harmittaisi jos joku menisi rikki.
Jos menee niin sitten menee mutta kyllä se silti harmittaisi.
Meillä juomalaseina iittalaa ja halpislaseja.
Ne iittalat on lapsille kun ovat pieniä ja matalia. Niitä hajonnutkin monta eli ei harmita jos menee rikki.
Oli myös muutama muovimuki ihan pienimmille.
Hän antoi 1-vuotiaalleen sieltä kaapista sen muumimukin kun antoi vettä. Vaikka olisi voinut valita minkä muun tahansa.
Sanoin vielä että ne on aikuisten kahvimukeja että ota joku muu, vaikka vesilasi tai myovimuki ettei mene turhaan muumimuki rikki jos tippuu.
Vastasi vaan että käyttöönhän nämäkin on tarkoitettu ja antoi sen mukin lapselleen! Olin pöyristynyt.
Kerran olimme hänen luonaan joillain kutsuilla.
Siellä oli aikuisille muumimukit ja lapsille muovimukit.
Kuulin kun hän vielä ohjeisti muita että muovimukit on lapsille.
Silloin teki niin mieli antaa ne muumit lastemme käsiin ja sanoa että käyttöönhän nämä on tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole hyväksyttävää, mutta ei teidän koti ole lapsiystävällinen jos siellä tuollaisia on. Ymmärrän, että ekan lapsen kanssa voi olla vaikea määritellä, mitä kaikkea pitää poistaa. Mutta joka tapauksessa olette tässä epäonnistuneet, eli jatkossa vaurioiden välttämiseksi suosittelen käymään vielä kerran kaikki tavarat läpi, esim. noin pienen lapsen kanssa ei vaan voi olla esillä mitään koriste-esineitä.
Kyläilijät voivat poistaa omasta kodistaan kaikki esimeet ja tavarat, mutta kylään mennessä he eivät voi olettaa, että toinen ihminen piilottaisi omasta kodistaan kaiken.
Mulla ei edes ole lapsia, mutta laitan herkästi rikkoutuvat tavarat piiloon silloin kun kaverini joilla on pieniä lapsia tulevat käymään. Kotisi ei kuulosta kovin lapsi ystävälliseltä, mikä on hieman erikoista ottaen huomioon että sulla itselläsi on lapsi.
Kannattaa opetella olemaan topakka. Tuo kaverisi, joka väkisin antaa lapselleen muumimukin, niin muki vain pois lapselta ja muovimuki tilalle. Konahdat minä sanoin, että nämä on aikuisten kahvimukeja. Jos kaverisi suuttuu niin suuttukoon. Sen verran kai on jo ikää itsellä etten anna kenenkään kävellä ylitseni omassa kodissani.
Ymmärrän tuohtumisesi. Vielä hirveämpää on kun kyseessä on kouluikäinen lapsi, jonka luulisi ymmärtävän, mitä tekee. Itse olen tehnyt vanhemmille selväksi, että seuraavasta rikotusta tavarasta vaaditaan korvaus. Ovat kummasti loppuneet riiviökakaran käynnit!
Pääsee helpommalla kun ei kutsu lapsiperheitä kylään. Tapaan sellaisia kavereita, joilla on lapsia ja jotka aina ottavat lapsensa mukaan kaveritapaamisiin, niin ainoastaan kahviloissa tai puistoissa. Kahvilassa ei myös tapaamiset veny jos lapset ovat kovin huomiohakuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavan (ei ystävä) lapsi pudotti läppärini. Vakuutus korvasi, mutta vaadin vanhempia maksamaan omavastuun. Pitää oikeasti sanoa tolloille selkeästi, että toisten tavaroiden hajottaminen ei ole ok. Muuten he eivät sitä tajua. Kylässä eivät tuon jälkeen ole käyneet, mutta sehän on vain minun onneni.
Niin, et ollut heidän oikea ystävänsä. Rikoit välinne, mutta ethän sä parempaan pystykään.
En rikkonut välejämme, koska niitä ei edes ollut. Uteliaisuuttaan tulivat katsomaan myynnissä olevaa asuntoani. Sitä ennen kävivät pari kertaa oikean ystäväni seurassa. Koskaan en heitä kutsunut kotiini.
Sinun mielestäsi tietysti oli väärin vaatia korvaamaan lapsensa aiheuttama vahinko.
Ei ollut, mutta ilkeä suhtautumisesi heitä kohtaan hämmästyttää.
Tottakai sinunlaisiasi hämmästyttää, kun joutuu korvaamaan aiheuttamansa vahingon ja ilkeä ihminen sellaista vaatii.
Penskat saisi mellastaa kuin siat vatukossa. Millään ei ole mitään väliä. Tällaisten vanhempien mukulat istuu ennemmin tai myöhemmin vankilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amen!
Hmmm... on se kumma, ettei isovanhemmat yhtään huomioi lastenlastaan. Ja sitten valitetaan, kun eivät saa olla sen lapsen kanssa.
Miehen serkku perheineen on rasittavaa kyläilyseuraa. Tulevat usein kaupunkireussuilla kylään kun asun keskustassa niin sopiva taukopaikka lämmittää piltit ja tankata ilmaista kahvia. Lapset riehuvat eikä vanhemmat kiellä. Esim. kaukosäädin heitetään kohti telkkaria kun ei laiteta telkkaria päälle jne. nyt tiedän jo heti laittaa telkkarin päälle kun tulevat kylään. Kahvipöydästä kiikutetaan kaikki olohuoneeseen, niin vanhemmat kuin lapsetkin. Lasten annetaan kiivetä kirjahyllyyn ja tonkia kaikki laatikot. Sohvilla ja sängyillä pompitaan.
Viimeksi vtutti se hälkkäröinti niin paljon, että vein välillä roskat ja vedin heidän autoonsa naarmun kotiavaimillani. Huomasivat vasta kotonaan niin piti vaan pokkana päivitellä, kuinka nykyään ei kenenkään omaisuutta kunnioiteta.
Minun kotiini ei astu enää jalallaankaan "ystävä", joka antaa penskansa lähmiä kaikki tapeteista lähtien. Kahvipöydässä pentu on ensimmäisenä ottamassa tarjottavia ennenkuin kukaan on edes pyytänyt pöytään. V*ttu minä en tarvitse elämääni typeryksiä!
Alennun samalle tasolle tuon eukon kanssa kommentoimalla näin. Teen sen vaan täällä ja anteeksi tuohtumukseni. Sanoin kyllä mukulan äidille saman, mutta vähän nätimmin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella olemaan topakka. Tuo kaverisi, joka väkisin antaa lapselleen muumimukin, niin muki vain pois lapselta ja muovimuki tilalle. Konahdat minä sanoin, että nämä on aikuisten kahvimukeja. Jos kaverisi suuttuu niin suuttukoon. Sen verran kai on jo ikää itsellä etten anna kenenkään kävellä ylitseni omassa kodissani.
Sitä olen yrittänyt, siis opetella olemaan topakka. Olen luonteeltani kiltti ja on vaikea sanoa ihmisille.
Keräsin rohkeutta jo tuon sanomiseen että antaisi lapselleen vettä toiseen lasiin.
No tämän samaisen kaverin kanssa olen kyllä hieman oppinut pitämään puoleni.
Tämä nyt ei tähän aiheeseen liity mutta hän esim yritti väkisin tulla lapseni ristiäisiin kun kuuli mitä siellä tarjotaan!
Ristiäisiin oli kutsuttu vain lähiperhettä ja kummit.
Hän oikein jankutti että tulee ja koitti erilaisin syin päästä mukaan. Ensin vieraaksi, sitten tarjoilemaan mutta kun sanoin ettei tarvitse kun vain perheet kutsuttu niin sitten kuvaamaan. Uskomatonta.
Ei olla enää hirveästi tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä olen yrittänyt, siis opetella olemaan topakka. Olen luonteeltani kiltti ja on vaikea sanoa ihmisille.
Keräsin rohkeutta jo tuon sanomiseen että antaisi lapselleen vettä toiseen lasiin.No tämän samaisen kaverin kanssa olen kyllä hieman oppinut pitämään puoleni.
Tämä nyt ei tähän aiheeseen liity mutta hän esim yritti väkisin tulla lapseni ristiäisiin kun kuuli mitä siellä tarjotaan!
Ristiäisiin oli kutsuttu vain lähiperhettä ja kummit.
Hän oikein jankutti että tulee ja koitti erilaisin syin päästä mukaan. Ensin vieraaksi, sitten tarjoilemaan mutta kun sanoin ettei tarvitse kun vain perheet kutsuttu niin sitten kuvaamaan. Uskomatonta.Ei olla enää hirveästi tekemisissä.
Lisään vielä että olisin hänet sinne kutsunut jos olisi aidosti halunnut tulla sinne lapsen vuoksi mutta kun halusi vain syömään niin ei tuntunut hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavan (ei ystävä) lapsi pudotti läppärini. Vakuutus korvasi, mutta vaadin vanhempia maksamaan omavastuun. Pitää oikeasti sanoa tolloille selkeästi, että toisten tavaroiden hajottaminen ei ole ok. Muuten he eivät sitä tajua. Kylässä eivät tuon jälkeen ole käyneet, mutta sehän on vain minun onneni.
Niin, et ollut heidän oikea ystävänsä. Rikoit välinne, mutta ethän sä parempaan pystykään.
En rikkonut välejämme, koska niitä ei edes ollut. Uteliaisuuttaan tulivat katsomaan myynnissä olevaa asuntoani. Sitä ennen kävivät pari kertaa oikean ystäväni seurassa. Koskaan en heitä kutsunut kotiini.
Sinun mielestäsi tietysti oli väärin vaatia korvaamaan lapsensa aiheuttama vahinko.
Ei ollut, mutta ilkeä suhtautumisesi heitä kohtaan hämmästyttää.
Tottakai sinunlaisiasi hämmästyttää, kun joutuu korvaamaan aiheuttamansa vahingon ja ilkeä ihminen sellaista vaatii.
Penskat saisi mellastaa kuin siat vatukossa. Millään ei ole mitään väliä. Tällaisten vanhempien mukulat istuu ennemmin tai myöhemmin vankilassa.
Siat vatukossa🤣 Reps😂👏🐷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole hyväksyttävää, mutta ei teidän koti ole lapsiystävällinen jos siellä tuollaisia on. Ymmärrän, että ekan lapsen kanssa voi olla vaikea määritellä, mitä kaikkea pitää poistaa. Mutta joka tapauksessa olette tässä epäonnistuneet, eli jatkossa vaurioiden välttämiseksi suosittelen käymään vielä kerran kaikki tavarat läpi, esim. noin pienen lapsen kanssa ei vaan voi olla esillä mitään koriste-esineitä.
Kyläilijät voivat poistaa omasta kodistaan kaikki esimeet ja tavarat, mutta kylään mennessä he eivät voi olettaa, että toinen ihminen piilottaisi omasta kodistaan kaiken.
No kyllä voi olettaa. Ja jos ei näin tee, niin ohjeistaa sitten tulijoita, jos ei ole valmis antamaan vahinkoja anteeksi.
Minä en aio siivota sänkyäni varastoon siksi, että vierailijaperheen kakarat haluavat hyppiä sängyssä, tai poistaa ikkunoista verhoja siksi, että he tykkäävät roikkua verhoissa.
Voi apua mikä curling-ajatusmaailma🤦 Onneksi en tunne ketään sun kaltaisia vanhempia ”oma vika kun täytyy hienostella” 😄😄