Riparilla 1990 se leirin johtava kitaratyyppi kertoi ryhmälle avioelämästään. Esimerkiksi montako kertaa. Minusta
näin jälkeenpäin ajateltuna tuo oli suorastaan ahdistelemista. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (161)
On perin outoa, että joku itsepintaisesti väittää ketjun juttuja keksityiksi. Hänellä on pakko olla jokin oma motiivi tälläiselle käytökselle.
Vierailija kirjoitti:
Meidän rippileirillä ”hauska ja nuorekas” seurakunnan nuoriso-ohjaaja tuli tyttöjen saunavuorolla saunaan verkkarit pullottaen ja silmät lasittuneina kyselemään tarvitseeko joku selänpesua.
No panettaahan se seurakunnan nuoriso-ohjaajaakin,kun näkee alastonta pintaa...
Vierailija kirjoitti:
On perin outoa, että joku itsepintaisesti väittää ketjun juttuja keksityiksi. Hänellä on pakko olla jokin oma motiivi tälläiselle käytökselle.
Mikä pakkomielle sinulla on tonkia yli 30 vuotta vanhoja asioita?
Ne oli aikanaan ihan sopivuuden rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän rippileirillä ”hauska ja nuorekas” seurakunnan nuoriso-ohjaaja tuli tyttöjen saunavuorolla saunaan verkkarit pullottaen ja silmät lasittuneina kyselemään tarvitseeko joku selänpesua.
No panettaahan se seurakunnan nuoriso-ohjaajaakin,kun näkee alastonta pintaa...
Älä nyt ruoki tätä keksittyä tarinaa, pliis.
Ihan ääliöitä ja trolleja taas ketju täynnä...
Vierailija kirjoitti:
Meiltä diakoni kysyi, mitä nimitystä naisen ja miehen aviollisesta kanssakäymisestä käytetään. Vastaukset oli normaaliin teinitapaan "naimista, bylsimistä, nussimista", ja patistelun jälkeen joku joutui nolosti vastaamaan, että "rakastelua". Ja sitten hän kertoi että fyysisen aktin lisäksi se on parhaimmillaan välittämistä, läheisyyttä ja rakkauden osoitus, ja sellaiseksi Jumala on rakastelun tarkoittanut. Ei siellä kukaan aikuinen kertonut kuinka usein, miten, milloin ja minkä ikäisenä seksiä kuuluu harrastaa.
Tuon verran muistan -93 vuoden rippileiriltäni.
Selvä, mutta miten pystyt muistamaan, että kyseessä oli diakoni! Ihan puuroa tuollaiset nimitykset 15-vuotiaalle...
Miituu-kiima senkun yltyy vaan täällä... :D
Vierailija kirjoitti:
Se haikailee vanhoja aikoja, jolloin munanheiluttelu ja rivojen puhuminen teineille oli vielä ok ja meni huumorin piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on keskustelupalsta. Täällä keskustellaan erilaisista aiheista, myös aikoja sitten tapahtuneista asioista. Riparin tapahtumat jostain syystä mietityttävät ap:ta, ja hän vertaa tuon ajan asenteita ja ilmapiiriä nykyaikaan. Tuossahan ei ole mitään pahaa.
Vaikka kitaratyypin käytös olisikin ollut sopivuuden rajoissa silloin, ajat muuttuvat. Asioita saa kyseenalaistaa, ja asioista saa puhua. Sitäpaitsi - kun tarkemmin miettii, oliko kitarajäppisen käytös sopivuuden rajoissa silloinkaan? Edellisellä sivulla joku toi esille kitaratyypin vaimon yksityisyyden, mikä oli mielestäni aiheellinen pointti. Uskoakseni hyvin moni olisi saattanut pitää kitarahepun käytöstä sopimattomana jo silloin 30 vuotta sitten.
Mä muistan myös rippipapin joka oli oikein tunnettu siitä seksuaalisesta ahdistelustaan. Silti sen annettiin kuolata 15 vuotiaiden tyttöjen perään ja se oli niin ”hyvä tyyppi”. Hyi helvetti. Mun mielestä se oli jo silloin oksettavaa ja vielä oksettavampaa nyt yli 30 v. myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se haikailee vanhoja aikoja, jolloin munanheiluttelu ja rivojen puhuminen teineille oli vielä ok ja meni huumorin piikkiin.
No en nyt varsinaisesti haikaile, mutta olen kyllä todella tyytyväinen siitä että olin isosena aikana, jolloin sai vielä normaalisti flirttailla ilman pelkoa linnatuomiosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun rippileirillä pappi yritti "nukkua" yhden tytön pepun päällä. Kommentoi "oi tässähän on tyyny" tai jotakin. Oksettavaa ja ahdistavaa.
Sairasta.
No eiköhän tässä nyt pappi vaan halunnut hassutella.
Ihme ”ammatti-ahdistujien” kokoontuminen taas täällä.
Hassutella? Sairasta hassuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Meil oli ihan sairas pappi kans , 90-luvulla. Paljon pelottavia ja rajat ylittäviä tilanteita. Erosin kirkosta heti ja omia lapsiani en päästä rippileirille, täysikäisinä voivat sitten miettiä jos haluavat liittyä johonkin kirkkoon.
Kuten myös. Onneksi nykyaikana moiset pervot ei enää pysty tämänkaltaista touhua harjoittamaan.
Minulla oli riparilla oikein kivaa 90-luvun alussa. Ihan tavallinen, asiallinen leiri yhdessä kirkon leirikeskuksessa kesäaikaan. Päivisin oli oppitunteja luokassa ja iltaisin käytiin saunassa ja uitiin ja leikittiin erilaisia pihapelejä. Papit olivat aika nuoria ja heidän kanssaan tuli juteltua kahden keskenkin kaikenlaista, itsekin vähän avauduin naispapille sen aikaisesta poikaystävästäni yms. Soitettiin ja laulettiin paljon, kun meillä oli monia musiikkiluokkalaisia porukassa ja osalla meistä oli omat soittimet mukana. Ihan positiiviset muistot.
Koulussa sen sijaan oli yksi miesopettaja, jolla oli todella limaisia juttuja tuolloin yläasteella. Hän saattoi kommentoida tyttöjen paitojen kireyttä ja niiden alla näkyviä "kukkuloita" tai udella vihjailevaan sävyyn poikaystävistä. Yleensä kiersin hänet kaukaa, jos näkyi kävelevän jossain vastaan. Ei minulle tuostakaan mitään traumoja ole jäänyt, mutta olihan se ällöttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en nyt varsinaisesti haikaile, mutta olen kyllä todella tyytyväinen siitä että olin isosena aikana, jolloin sai vielä normaalisti flirttailla ilman pelkoa linnatuomiosta!
Isoset ovat kai yleensä 1-2 vuotta vanhempia kuin riparilaiset. Isonen flirttailemassa rippileiriläisille on kai vähän eri asia kuin rivoja puhuva pappi/diakoni/muu leirin aikuinen. Vai?
Ja onko isosenkaan pakko flirttailla, onko se millään lailla tarpeellista? (Ei ole.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se mitä mä näin omalla riparillani 90-luvulla ei ollut sopivuuden rajoilla!!! En ole edes ap eli meitä joilla on samoja kokemuksia on useita. En tiedä ollaanko oltu saman tyypin kanssa tekemisissä? Mutta siis mun riparilla rippipappi kuolasi tyttöjen perään ja kyseli erikoisia tungettelevia kysymyksiä. Isoset iskivät myös rippileiriläisiä eli kyllä se enemmänkin oli joku pervo kesäleiri kuin rippileiri.
Meillä rippileirillä saunottiin. Tytöt ja pojat erikseen. Yllättäen pappi ilmestyi tyttöjen saunaan ilkosillaan ja istuutui keskelle lauteita.
Olen tosi pahoillani, jos tällaista on tapahtunut ap:lle, ei kuulosta hyvältä.
Mutta tästä ei synny kovin uskottavaa vaikutelmaa. Yleensä ne "johtavat kitaratyypit" olivat pari vuotta vanhempia isosia, jotka tuskin olivat naimisissa. Ja varsinkaan kertoivat näin intiimejä asioita. Toki seurakunnissa voi olla eroavaisuuksia.
Herää kysymys, onko kyseessä jonkun vapaa-ajattelijain provo kirkon mustamaalaamiaeksi. Mutta anteeksi, Ap, jos oli todellinen (ja melko harvinainen) tapaus. Jis näin oli, niin voithan hakea seurakunnasta sielunhoidollista keskustelutukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoset ovat kai yleensä 1-2 vuotta vanhempia kuin riparilaiset. Isonen flirttailemassa rippileiriläisille on kai vähän eri asia kuin rivoja puhuva pappi/diakoni/muu leirin aikuinen. Vai?
Ja onko isosenkaan pakko flirttailla, onko se millään lailla tarpeellista? (Ei ole.)
Muistan omalta ripariltani, että isosilla oli vahva auktoriteettiasema, vaikka he olivat iällisesti vain pari vuotta vanhempia. (Ja muistan myös sen, että suhde isosen ja riparilaisen välillä oli ehdottomasti kielletty.)
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi pahoillani, jos tällaista on tapahtunut ap:lle, ei kuulosta hyvältä.
Mutta tästä ei synny kovin uskottavaa vaikutelmaa. Yleensä ne "johtavat kitaratyypit" olivat pari vuotta vanhempia isosia, jotka tuskin olivat naimisissa. Ja varsinkaan kertoivat näin intiimejä asioita. Toki seurakunnissa voi olla eroavaisuuksia.
Herää kysymys, onko kyseessä jonkun vapaa-ajattelijain provo kirkon mustamaalaamiaeksi. Mutta anteeksi, Ap, jos oli todellinen (ja melko harvinainen) tapaus. Jis näin oli, niin voithan hakea seurakunnasta sielunhoidollista keskustelutukea.
Tapaus on tosiaan täysin totta, mutta en minä siitä niin ole traumatisoitunut, että tarvitsisin sielunhoitoa. ap
Asiallisen ketjun???
Puolet tarinoista selvästi keksitty, ihan noin aluksi.
Ja se toinen puoli, juttuja jotka on vielä 90-luvulla olleet ihan sopivuuden rajoissa.
Tämä ketju on pelkkää miituu-kiimaa.