ENE-dieetti
Aloitin eilen ENE-dieetin, eli erittäin niukkaenergisen ruokavalion, suomeksi pussikuurin. Painoani en tiedä, mutta takki on numeroa 48 ja tavoitteena olisi päästä kokoon 40. Aluksi tavoitteena on olla 12 viikkoa ENE:llä, katsotaan myöhemmin, mitä teen. Todennäköisesti ostan vaa'an ja punnitsen itseni päivittäin. Siinä hyvä dieetti! Kirjoitan kokemuksia tähän ketjuun. Eka päivä ohi ja toinen menossa, päässä sumua, muuten yllättävän hyvä olo.
Kommentit (124)
Laihtumisen jaksamisessa on tärkeintä, että verensokerin ei heittele ja siihen nutrilett on suunniteltu, saat tarvittavat mineraalit ja vitamiinit ja verensokeri pysyy tasaisena, siksi tuntuu helpolta. 12 viikkoa on pitkä aika, saattaa tulla tarve pureskella, siihen ei pussikeitto auta. Mä tykkään eniten suklaapirtelö ja kanakeitto pusseista. Mutta en ole koskaan ollut noin täydellä nutriletilla, keväisin yleensä pari kiloa noilla pois...
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten kun pussikuuri loppuu?
Elimistö on sekaisin noiden lisäainelitkujen jäljiltä ja keho yrittää sitten korjata vaurioita kun saa taas ravintoa. Kilot palaa takaisin kavereiden kanssa.
Eihän se ole mikään ENE-dieetti, jos vetelet välissä jotain sienipaistoksia jne.
Olisit vaan aloittanut terveellisen elämäntaparemontin. Saisit kuitenkin syödä hyvää ruokaa eikä vaan juoda tuollaisia litkuja Tuollainen kuuri voi kostautua sen lopettamisen jälkeen.
Miksi dissaatte ap:tä. Mun tuttava laihdutti 50kg nutrilett ja päälle leikkaus, nyt hän on 150kg sijaan normaalipainoinen, eli laihdutus jatkui myös pussidietin jälkeen, jos on kymmeniä kiloja pudottanut ei ne kyllä ihan heti takas tuu...
Vierailija kirjoitti:
Miksi dissaatte ap:tä. Mun tuttava laihdutti 50kg nutrilett ja päälle leikkaus, nyt hän on 150kg sijaan normaalipainoinen, eli laihdutus jatkui myös pussidietin jälkeen, jos on kymmeniä kiloja pudottanut ei ne kyllä ihan heti takas tuu...
Ajan kanssa tulee. Ei kroppa kestä tuollaista rääkkäämistä.
Ei dissaus kiinnosta minua, tämä on Käypä hoito -suosituksen mukaista ja syön sen mukaisesti muutakin ruokaa, mitä saa syödä mm. sieniä, rasvalisän ja mausteita... ENE-dieetti käypä hoito googleen ja siellä ohjeet halukkaille. :) -ap
Vierailija kirjoitti:
Ei dissaus kiinnosta minua, tämä on Käypä hoito -suosituksen mukaista ja syön sen mukaisesti muutakin ruokaa, mitä saa syödä mm. sieniä, rasvalisän ja mausteita... ENE-dieetti käypä hoito googleen ja siellä ohjeet halukkaille. :) -ap
Sä siis uskot, että se käypähoitosuositus tekee noista pussikeitoista jotenkin hyviä elimistölle? Voi jessus!
Mä olin syksyllä 12 viikkoa pelkällä suklaa-Nutrilettilla. Helppoa oli kuin heninänteko sitten kun ensin pääsi ketoosiin. Multa ei valitettavasti lähtenyt kylllä kuin 11 kg painoa, ei ole vaihdevuosi-iässä helppoa... Mutta terveydelle tosi hyväksi sekin pudotus!
"Sä siis uskot, että se käypähoitosuositus tekee noista pussikeitoista jotenkin hyviä elimistölle? Voi jessus!"
Jos ylipainoa on paljon, jopa sairaalloisen ylipainon BMI kuten mulla oli alussa, niin taatusti jokusen kuukauden pussikeitto jos sillä paino laskee, on terveellisempää kuin se että ei laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä siis uskot, että se käypähoitosuositus tekee noista pussikeitoista jotenkin hyviä elimistölle? Voi jessus!
Joo en tietenkään usko sisätautilääkäreitä vaan palstalle kirjoittelevaa besserwisseriä! :D -ap
Mitenkäs tuollaisella ENE-dieetillä vatsan pitäs toimia? Itellä ainakin lakkaa suoli toimimasta, jos yhdenkin päivän syö huonosti/ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en tietenkään usko sisätautilääkäreitä vaan palstalle kirjoittelevaa besserwisseriä! :D -ap
Ei lääkärit ole niitä käypähoitosuosituksia laatineet, niiden vain täytyy niitä noudattaa.
Toki saat uskoa ihan mihin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkärit ole niitä käypähoitosuosituksia laatineet, niiden vain täytyy niitä noudattaa.
Kyllä ne on nimenomaan lääkärien ja muiden asiantuntijoiden laatimia. Suora lainaus, kursivoidut kohdat omia kommenttejani:
"Duodecim-seura (jonka jäsenet ovat nimenomaan lääkäreitä) laatii Käypä hoito -suosituksia yhdessä erikoislääkäriyhdistysten kanssa. Suositusten tuottamisesta vastaavat asiantuntijatyöryhmä ja Käypä hoito -toimitus julkisella rahoituksella (ei siis ruuantuottajien, ruoka-, lääke- tai ravinvolisäteollisuuden tai muiden kaupallisia intressejä). Käypä hoito -suositukset ovat riippumattomia, tutkimusnäyttöön perustuvia kansallisia hoitosuosituksia."
Tsemppiä ap, seuraan kiinnostuksella. Itselläni olisi viitisentoista kiloa hyvä saada pois. Mutta kuten joku kommentoikin, vaihdevuosi-iässä kilot on tosi tiukassa.
Rouva 58 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on nimenomaan lääkärien ja muiden asiantuntijoiden laatimia. Suora lainaus, kursivoidut kohdat omia kommenttejani:
"Duodecim-seura (jonka jäsenet ovat nimenomaan lääkäreitä) laatii Käypä hoito -suosituksia yhdessä erikoislääkäriyhdistysten kanssa. Suositusten tuottamisesta vastaavat asiantuntijatyöryhmä ja Käypä hoito -toimitus julkisella rahoituksella (ei siis ruuantuottajien, ruoka-, lääke- tai ravinvolisäteollisuuden tai muiden kaupallisia intressejä). Käypä hoito -suositukset ovat riippumattomia, tutkimusnäyttöön perustuvia kansallisia hoitosuosituksia."
Tsemppiä ap, seuraan kiinnostuksella. Itselläni olisi viitisentoista kiloa hyvä saada pois. Mutta kuten joku kommentoikin, vaihdevuosi-iässä kilot on tosi tiukassa.
Mihin tutkimuksiin? Tuskin edes tiedät.
Palstajankkaaja voi mennä muualle kertomaan kuinka hänen pitäisi saada laatia Käypä hoito -suositukset. Ketään ei kiinnosta. Joku kysyi makuasioista, Nutrilettien maku on parantunut. -ap
Vierailija kirjoitti:
Juu, ekassa viestissä kerroinkin, että suunnitelma on jatkaa huhtikuuhun saakka ja se siis näyttää täysin realistiselta. -ap
Huhtikuuhun :D
Oletko huomionut, että varsinainen painon putoaminen ei ole vielä edes alkanut?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tuollaisella ENE-dieetillä vatsan pitäs toimia? Itellä ainakin lakkaa suoli toimimasta, jos yhdenkin päivän syö huonosti/ei ollenkaan.
Mulla ainakin toimi hyvin, kerran päivässä tuli peräpäästä suunnilleen samanlaista litkua kuin meni suusta sisään. Eli laittoi vähän löysälle, mutta ei haitannut kun ei jatkuvasti tarvinnut vessassa juost.
Joillain tosiaan on ongelmia vatsan toiminnan kanssa, ja tuossahan on sitten sallittua syödä 0,5 kg kasviksia päivässä, ja useimmat saa niillä vatsan toimimaan. Itse en syönyt niitä ollenkaan.
- 31
Otan osaa. Vai onkohan tää outo markkinointikamppis?