Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka outoa on saada iloa siitä, että köyhäilee?

Vierailija
07.01.2021 |

Olen aina ollut säästäväinen, mutta viimeiset 7 vuotta entistä enemmän.

Käytän rahaa 95% vain niihin ehdottoman pakollisiin (ja nekin yritän saada mahdollisimman edullisesti, käytettynä, ilmaiseksi tms) 5 % ostoksistani on sitten ylimääräistä, esim. käyn kerran kuussa kaverin kanssa kahvilassa ja ostan sieltä kahvin ja pullan. Tai ostan kirppurorikäynnillä jotain mitä en ihan välttämättä tarvitse, esim ennen joulua ostin sieltä sähkökynttelikön kotiin. Yleensä käyn kirpputorillakin vain ostoslistan kanssa, viimeksi metsästin (ja löysin) lapselle toppahousut, kun vanhat oli pienet.

Itselleni ostin uutena(hyvin harvinaista!!) rintaliivit halpakaupan alennuksesta ennen joulua, kun bongasin sopivaa kokoa olevat nätit perusliivit 3 eurolla, ja kaikki vanhat alkoivat jo olla venähtäneitä ja rikki. Sopivuudesta ja halvasta hinnasta huolimatta olisin nekin jättänyt ostamatta, jos oikeasti ei olisi ollut _tarve_ uusille.

Tänään korjasin neulesormikkaani, olen korjannut niistä reikääntyneitä sormenpäitä jo kolmasti aiemmin. Tiedän että uudet saisi alle kympillä, mutta myhäilen tyytyväisenä, kun korjaamalla vältyin taas uuden ostamiselta.

En ole tässä kuussa käyttänyt rahaa (vuokranmaksun lisäksi) kuin 2,60 € kun olen käynyt viikon sisällä kerran ruokakaupassa ostamassa maitolitran ja klementiinejä. Kaapeissa ollut paljon mistä kokkailla sapuskaa; riisipuuroa, pakastimen marjoista kiisseliä, kananmunakastiketta perunoiden kanssa, jne. Leipää leivoin itse satsin alkuviikosta ja marjapiirakkaa herkutteluun.

Mä todella nautin tästä vähällä pärjäämisestä, kekseliäisistä säästötavoista jne.

Kommentit (295)

Vierailija
281/295 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkua ei voi syödä ja säästää.

Ja elämä on se kakku.

Milloin te tajuatte tämän. 🤦🏻‍♂️

jälleen yksi jonka mielestä kuluttaminen == eläminen.

Vierailija
282/295 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettelee kutomaan sukat, tumput, hatut, kaulahuivit ja villatakit itse. Suunnitelen kutovani villaisen pitkän maxi hameen. Se olisi helppo, suoraa kaitaletta vain ja sitten neuloo ne kaitaleet yhteen. Kuminauha vyötäröön. Pitkän villa takin olen joskus kutonut. Sukkia kudon koko ajan aikani kuluksi erilaisia. Kudon koti tohvelitkin paksusta villalangasta. Niihin voi ostaa kumipohjiakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/295 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin "köyhäilen", jos näin voi sanoa, en tosin ihan ap:n tasolla mutta kuitenkin katson kulutustani aika tarkkaan. Se mikä aloitusviestissä pisti silmään, oli että rahaa käytetty tässä kuussa vain 2,60. Mites tuoreet vihannekset? Minullakin on yleensä perusaineksia kaapit pullollaan, mutta vihanneksia pitää kyllä ostaa vähintään kerran viikossa. Asun tosin yksin ja olen kasvissyöjä, joten en osta kovin suuria määriä kerralla ettei tule hävikkiä, mutta kuitenkin kasvikset ovat se pääraaka-aine omissa kokkailussani.

En ole tuo henkilö, mutta itselläni suurin osa kasviksista ja juureksista on pakasteina. Olen oppinut, ettei pakastaminen vie niiden ravintoarvoa. Mielestäni ne säilyvät näin paremmin. Marjat minulla on kuivakaapissa kuivattuina jauheina.

Vierailija
284/295 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäily on täälläkin jäänyt opiskeluajoista päälle, vaikka vuosinettotulot ovat kolminkertaistuneet. Ehkä hieman muuttanyt muotoaan eli jotkin köyhäilyn kohteet vaihtuneet toisiin, mutta kuitenkin.

Edelleen "on pakko" seurata jonkun ei-välttämättömän tuotteen hintaa, joka on "ostoslistalla", kunnes sen saa 50€ halvemmalla vaikka tähän menisi sitten puoli vuotta.

Valtaosa vaatteista alkaa olemaan ikivanhoja, kun toimivat ihan hyvin. Joitain urheiluvaatteita on jopa vanhempien joululahjaksi 20 vuotta sitten ostamina. Lähinnä on työ- ja edustusvaatteita tullut hieman ostettua työelämään siirtymisen myötä, näistäkin yllättävän iso osa kirppikseltä puoli-ilmaiseksi.

Vierailija
285/295 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähes minimalisti.

Jouluna on joulukuusi, pääsiäisenä rairuohoa ja pääsiäiskoristeita jne.

Koruja löytyy, vöitä, huiveja jne.

Jos nyt muutettaisiin, mahtuisi kaikki, mitä ottaisin mukaan, yhteen pakettiautolliseen.

Ikinä ei ole mikään hukassa.

Etätöissä oleminen on lopettanut pukeutumiseen panostamisen. Käytän pääasiallisesti verkkareita ja aika rumia paitoja. Palavereihin laitan päälle siistin neuleen.

Omistan 3 pakastinta. Syksyllä kaikki olivat täynnä, eilen tyhjeni toinen. Heti virta pois päältä ja pesu. Nyt on enää jääkaapin yhteydessä oleva päällä. Se pitää olla, jos haluaa pitää jääkaappiakin päällä.

Tämä on jo elämäntapa.

Anteeksi jos tämä on tyhmä kysymys, mutta mitä sulla in 3 pakastimen verran niissä? Joku puolikas lammas tai 18 kiloa jauhelihaa, 300 litraa mansikoita? En osaa itse kuvitella ettämitä minulla olisi niin paljon pakastettavaa, että tarvitsisin noin monta. No meillä on vain 2 henkeä huushollissa.

En ole tuo kenelle kommentoit, mutta meillä kolmen hlön taloudessa on myös isot pakastimet täynnä.

Marjoja, sieniä, hirvenlihaa, leivonnaisia, valmista ruokaa sekä kaupan ale laputettuja lihoja, makkaroita ym vaihtelevasti.

Tänä vuonna on varmaan 30 litraa omista tomaateista keitettyä tomaattimurskaa missä sipulit ym mausteet valmiina, jota käytän ruokiin.

Tämä olisi hyvä tapa monelle, siis koota itsetehden ja alet hyödyntämällä monipuolinen kotivara.

Viime keväänä yksi ällistyttävimpiä uutisia oli se kuinka kaupat tyhjenivät ruuasta, miten ihmiset hamstrasivat koronan takia. Ilmeisesti on paljon niitä, joilla mennään suoraan kädestä suuhun. Ja kaikissa tapauksissa ei varmasti ole kyse köyhyydestä, koska kuitenkin oli mahdollisuus ostaa isosti kerralla.

Meidän ei tarvinnut ostaa mitään, kaapeissa ja pakastimissa on aina paljon ruokaa ja tarvikkeita. Ei se ole kalliimpi tapa elää, itse asiassa päinvastoin.

Sitten oli se ketju, moukkamaisin vieras, jossa intouduttiin kinastelemaan vierasvarasta. Ja taas yllätyin kuinka tavallista on, että kotoa ei löydy yllätysvieraalle mitään tarjottavaa, hädin tuskin teetä, perunoista puhumattakaan.

Vierailija
286/295 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan säästäminen on omalla tavallaan koukuttavaa. Venytän välillä kaupassakäyntipäivien väliä ja tyhjennän pakastinta ja kuivakaappeja. Nyt aioin kokeilla kuinka kauan pärjään ilman uusia vaatteita (sukkia ja alusvaatteita lukuunottamatta). Olen viimeksi ostanut vaatteita ennen koronaa. Tästä on hyvä jatkaa.

Olen ollut ostamatta pisimmillään uusia tai käytettyjä vaatteita n.10 vuoteen. Ehkä yhdet farkut tuohon väliin mahtui. Kun oli tarpeeksi vaatteita, joita vaihdella, niin mihin tarvitsi uusia toistuvasti?

Vierailija
287/295 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin "köyhäilen", jos näin voi sanoa, en tosin ihan ap:n tasolla mutta kuitenkin katson kulutustani aika tarkkaan. Se mikä aloitusviestissä pisti silmään, oli että rahaa käytetty tässä kuussa vain 2,60. Mites tuoreet vihannekset? Minullakin on yleensä perusaineksia kaapit pullollaan, mutta vihanneksia pitää kyllä ostaa vähintään kerran viikossa. Asun tosin yksin ja olen kasvissyöjä, joten en osta kovin suuria määriä kerralla ettei tule hävikkiä, mutta kuitenkin kasvikset ovat se pääraaka-aine omissa kokkailussani.

En ole tuo henkilö, mutta itselläni suurin osa kasviksista ja juureksista on pakasteina. Olen oppinut, ettei pakastaminen vie niiden ravintoarvoa. Mielestäni ne säilyvät näin paremmin. Marjat minulla on kuivakaapissa kuivattuina jauheina.

Miten valmistat niitä? Tykkään esim. uunijuureksista, joita voi purra. Eli sellaisista, jotka ovat sopivan kovia. Pakastevihanneksista (papuja lukuunottamatta) tulee helposti ylikypsiä. Toisaalta kuoriminen ja pilkkominen vie aikaa.

Vierailija
288/295 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En esim. osta juuri koskaan mitään paitsi rikkimenneen asian tilalle, juuri sen päätöksentekojutun takia. Käytän suurin piirtein samanlaisia vaatteita koko ajan, minulla on "talviunivormu" ja "kesäunivormu", niin ei tarvitse ikinä miettiä. Olen aina siisti ja on aina päällepantavaa.

Päätöksenteon minimointia kaipailen minäkin.Mitä vaatekappaleita talvi- ja kesäunivormuihisi kuuluu?

Mulla on myös tällaiset. Kaikki on mustaa, korkeintaan hillityn mustavalkoista.

Kolmet mustat housut, ne ovat joustavat mutta siistit. Niillä voi sekä mennä toimistoon, kävelylle että löhötä sohvalla. Muutama musta tai mustavalkoinen lyhythihainen pusero. Ne kestävät loputtomiin, T-paidat sen sijaan kuluvat ja menettävät muotonsa pesussa.

Musta trikootyyppinen jakku ja neuletakki.

Helmikaulakoru ja helmikorvikset.

Kesällä on pari siistiä trikoomekkoa lisäksi. Musta ja mustavalkoinen. Niiden kanssa voi taas pitää sitä neuletta.

Kengät, takit, laukut mustia. Kesällä ballerinat, matalat sandaalit ja tennarit. Talvella matalat varrelliset talvikengät.

Kevyt toppatakki, ulkoilutakki, kirppisnahkatakki, neulekäsineet. Talveksi yksi pitkä toppatakki, musta pipo ja mustat nahkarukkaset.

Idea on, ettei tarvitse yhtään miettiä, mitä laittaa päälle aamulla. Kaikki sopii toisiinsa, kaikki on siistiä ja silti mukavaa.

Vierailija
289/295 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En esim. osta juuri koskaan mitään paitsi rikkimenneen asian tilalle, juuri sen päätöksentekojutun takia. Käytän suurin piirtein samanlaisia vaatteita koko ajan, minulla on "talviunivormu" ja "kesäunivormu", niin ei tarvitse ikinä miettiä. Olen aina siisti ja on aina päällepantavaa.

Päätöksenteon minimointia kaipailen minäkin.Mitä vaatekappaleita talvi- ja kesäunivormuihisi kuuluu?

Mulla on myös tällaiset. Kaikki on mustaa, korkeintaan hillityn mustavalkoista.

Kolmet mustat housut, ne ovat joustavat mutta siistit. Niillä voi sekä mennä toimistoon, kävelylle että löhötä sohvalla. Muutama musta tai mustavalkoinen lyhythihainen pusero. Ne kestävät loputtomiin, T-paidat sen sijaan kuluvat ja menettävät muotonsa pesussa.

Musta trikootyyppinen jakku ja neuletakki.

Helmikaulakoru ja helmikorvikset.

Kesällä on pari siistiä trikoomekkoa lisäksi. Musta ja mustavalkoinen. Niiden kanssa voi taas pitää sitä neuletta.

Kengät, takit, laukut mustia. Kesällä ballerinat, matalat sandaalit ja tennarit. Talvella matalat varrelliset talvikengät.

Kevyt toppatakki, ulkoilutakki, kirppisnahkatakki, neulekäsineet. Talveksi yksi pitkä toppatakki, musta pipo ja mustat nahkarukkaset.

Idea on, ettei tarvitse yhtään miettiä, mitä laittaa päälle aamulla. Kaikki sopii toisiinsa, kaikki on siistiä ja silti mukavaa.

Kuulostaa aivan mahtavalta! Haluaisin, että pukeutumiseni olisi noin helppoa, mutta satun myös tykkäämään väreistä tosi paljon, joten tuskin koskaan pääsen tuohon tilanteeseen. Ja siis tällä hetkellä vaatekaappi pursuaa vaatteita muutenkin, mutta vähentelen ja yritän yksinkertaistaa vähitellen. Olen nyt miettinyt "työasun", jossa yhdistän todella simppelisti mustaa värilliseen. Kotivaatteissa en niin välitäkään sopiiko värit yhteen. Isoin haaste on sellaisissa "asiallisemmissa vapaa-ajan vaatteissa", jotka on enemmän luokaa "onpas kiva, pakko ostaa!" - ja sitten tulee ongelma, mihin sen yhdistää. Tosin olen jo jonkin aikaa sitten lopettanut uusien (turhien) vaateiden ostamisen, joten tämän ongelman ei pitäisi lisääntyä. Mutta askel kerrallaan!

Vierailija
290/295 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähes minimalisti.

Jouluna on joulukuusi, pääsiäisenä rairuohoa ja pääsiäiskoristeita jne.

Koruja löytyy, vöitä, huiveja jne.

Jos nyt muutettaisiin, mahtuisi kaikki, mitä ottaisin mukaan, yhteen pakettiautolliseen.

Ikinä ei ole mikään hukassa.

Etätöissä oleminen on lopettanut pukeutumiseen panostamisen. Käytän pääasiallisesti verkkareita ja aika rumia paitoja. Palavereihin laitan päälle siistin neuleen.

Omistan 3 pakastinta. Syksyllä kaikki olivat täynnä, eilen tyhjeni toinen. Heti virta pois päältä ja pesu. Nyt on enää jääkaapin yhteydessä oleva päällä. Se pitää olla, jos haluaa pitää jääkaappiakin päällä.

Tämä on jo elämäntapa.

Anteeksi jos tämä on tyhmä kysymys, mutta mitä sulla in 3 pakastimen verran niissä? Joku puolikas lammas tai 18 kiloa jauhelihaa, 300 litraa mansikoita? En osaa itse kuvitella ettämitä minulla olisi niin paljon pakastettavaa, että tarvitsisin noin monta. No meillä on vain 2 henkeä huushollissa.

En ole tuo kenelle kommentoit, mutta meillä kolmen hlön taloudessa on myös isot pakastimet täynnä.

Marjoja, sieniä, hirvenlihaa, leivonnaisia, valmista ruokaa sekä kaupan ale laputettuja lihoja, makkaroita ym vaihtelevasti.

Tänä vuonna on varmaan 30 litraa omista tomaateista keitettyä tomaattimurskaa missä sipulit ym mausteet valmiina, jota käytän ruokiin.

30 litraa tomaattimurskaa vaatii todella suuren määrän tomaatteja, miten kasvatat ne?

Vierailija
291/295 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
292/295 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun mielestä ekologisuus ja säästäväisyys on hyvä juttu, mutta sitä en ymmärrä, että kuljetaan rähjäisissä vaatteissa ja hytistään kylmässä asunnossa vaikka rahaa olisi."

Eräällä varakkaalla naisella oli kannellisia isoja lasipurkkeja wc-pöntön vieressä mihin tuli virtsata ettei vessanvetämisestä kulu vettä. Lannoittaa samalla litkulla kukoistavat ruusupensaansa. Sama tyyppi yllätti kaverinsa tarjoamalla ylenpalttisen päivällisen heille, kertomatta että oli päivällisen tarvikkeet haalinut dyykkaamalla roskiksista. 

Siinä vasta ekologinen ja säästäväinen persoona!

Vierailija
293/295 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäilen pakosta.

Meillä on 4 lasta ja yhdet tulot. Oma valintamme, että olen ollut kotiäitinä. Toisinaan on ainainen tiukkuus harmittanut, mutta muut asiat kuitenkin painavat enemmän.

Miehen tulot ovat vaihdelleet, ja on ollut helpompia ja vaikeampia kausia. Pari viime vuotta on tuntunut entistäkin tiukemmilta, kun lapset kasvavat teini-ikään. Vauva/taapero ei lopulta kuluta paljoa. Varsinkin jos saa sukulaisilta kierrätettyjä vaatteita. Moni antaa tosi mielellään, on vain iloinen päästessään eroon. Eikä vauvan kanssa oikeasti tarvitse paljoakaan tavaroita, vaikka innolla kyllä markkinoidaan ties mitä vempelettä.

Mutta isommille lapsille on pitänyt hankkia puhelinta, polkupyörää, vaatteita, harrastusvälineitä (käytettynä toki saa hyviä), käyttörahaa...

Vuosien varrella olen kuitenkin niin tottunut ja oppinut nuukailemaan, että talousmenoista selvitään vähällä. En ostele mitään ”ihanaa” kotiin tai itselleni. Jos jonkin tavaran ehdottomasti tarvitsee, niin käytettyjä metsästetään. Ruoat tehdään itse. Tarjousten ja punalappujen hyödyntäminen tulee selkärangasta. (Joku kirjoitti, että punalappujen ostaminen nolottaa - en ole koskaan edes ajatellut, että sitä pitäisi nolostella.) Kaikki pieneksi jääneet vaatteet ym. tarpeettomaksi jääneet tavarat myyn, vaikka se vaatii vaivaa, ja joskus menee pitkään, ennen kuin ne menevät kaupaksi. Vaatehuoneessa on aina tiellä joku pino laatikoita, joissa on myytävää tavaraa. Kirppiksen ilmaishyllyltä olen löytänyt joitakin tosi siistejä vaatteita, kyllä ilahduttaa kun koko sattuu olemaan itselle sopiva!

Täällä on moni kirjoittanut, että köyhäily ei ole mikään nautinto silloin, kun on pakko. Enpä tiedä. Tämä on joskus ikään kuin peliä, jossa saa onnistumisen ja voittamisen kokemuksia. Tiedän hyvin tuon voittoisan tunteen, kun onnistuu säästämään jotakin. Olen aika hyvin kasvanut tähän. Nyt en enää haluakaan ostaa mitään muuta kuin todella tarvitsen. En saa onnen tunteita tavarasta. Suorastaan ahdistaa katsoa kauppoja ja mainoksia, miten paljon voikaan olla turhaa tavaraa. Ehkä joskus, jos rahaa on enemmän, voisin haluta matkustaa tai käydä syömässä ulkona, mutta vaatteet varmasti ostaisin edelleen kirppiksiltä. En vain saa päähäni mahtumaan, miksi maksaisin vaatteesta satasia, kun euroilla saa yhtä hyviä ja laadukkaita.

Vierailija
294/295 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhäilyssä ole mitään outoa. Itsekin harrastan ja olipa kiva lukea näitä kommentteja kun on niin samanlaisia tapoja muillakin kuin itselläni. Olen kokenut olevani vähän erilainen kaveripiirissä ja työpaikallakin, olen niin säästeliäs monissa asioissa joihin ihmiset tuhlaa isoja summia. Olen lapsesta asti ollut säästeliäs, laskenut markkoja tarkkaan. On tullut kokeiltua erilaisia säästämiskeinoja vuosien varrella, joskus nostin joka palkasta 100€ käteiseksi ja säilöin peltipurkkiin. Välillä on käynyt rahat vähissä ja pikavippiäkin pari kertaa olen ottanut (maksoin ne heti seuraavassa kuussa takasin, ei mennyt korkoa ollenkaan:D ), mutta nyt alkaa olla tilanne todella hyvä. Innostuin muutama vuosi sitten rahojen säästämisestä kun palkkani nousi, joten laitoin automaattisiirtona säästötilille joka kuukausi menemään 500€, lisäks meni toiseen pankkiin vielä 200€. Siinäpä oli jo vuodessa mukava summa kertynyt, sitten kun innostuin osakkeista, niin salkun sai hyvään alkuun.

Minä en käy ollenkaan kampaajalla, meikkiä käytän hyvin vähän, pelkkää ripsiväriä, jonka senkin käytän ihan loppuun. En ole niin tarkka kasvojenhoitotuotteiden suhteen, milloin mitäkin kasvovoidetta käytän. Kun vertaa kaveriini, joka uusii ripsivärin ohjeen mukaan 3kk välein, ostaa kosmetologilta kallista kasvovoidetta ja puhdistusainetta, käy kampaajalla vähintään kerran kuussa. Vaatteeni olen ostanut käytettynä jo viisi vuotta, alusvaatteet, sukat ja kengät uutena. Uskon että päällepäin minusta luulisi että käytän paljonkin rahaa vaatteisiin, sillä olen tehnyt upeita löytöjä kirppareilta, merkkivaatteita ja materiaaliltaankin hyvälaatuisia vaatteita vain ostan, h&m:n vaatteet jää minulla ostamatta kirpparillakin.

Tykkään haastaa itseäni köyhäilyssä. Joskus pidin esim. ruoan viikkobudjetin 50 eurossa, muutaman kuukauden menin sillä ja jo etukäteen laskin kuinka paljon saan rahaa säästettyä tietyssä ajassa. Olen huomannut tykkääväni yksinkertaisesta elämästä, pärjään hyvin vähillä tavaroilla ja vaatteilla. Asun puolison kanssa, joka taas tykkää ostaa uusia juttuja ja on hyvinkin mukana jutuissa mitkä kaveripiireissä on milloinkin pinnalla. Minun on vaikea hyväksyä puolison tupakointia nykyään erityisesti sen takia kun ajattelen mitä tuhlausta se on näin köyhäilijän näkökulmasta laittaa yli 8 euroa päivässä savuna ilmaan ja vielä pilata terveyttään sillä. Hiukan huvitti myös kun suunnittelin kesäksi muuttavani asumaan asuntovaunuun leirintäalueelle, koska menen töihin toiselle paikkakunnalle josta työmatkaa kertyisi 90km suuntaansa, puolison reaktio oli hämmästynyt, "miksi?". No siksi kun säästän aikaa ja rahaa, niin eikö kuka vaan halua asua asuntovaunussa. :D  Asuntovaunussa asuminen on ollut salainen haaveeni jo jonkin aikaa, haluan tietää miten pärjään, ja jos pärjään sellaisessa, olen vapaa liikkumaan ja asumaan missä vaan, antaisi tiettyä vapautta.

On ollut niin vapauttavaa kun on aikuistunut ja huomannut että ei minulla tarvitse olla samoja haaveita kuin muilla, voin mennä omia polkuja. Minulle on ihan sama ajaa vanhalla autolla ja ei haittaa vaikka minulla ei ole sitä uusinta puhelinta tai isointa markkinoilla olevaa televisiota ja milloin mitäkin härpäkettä.

Vierailija
295/295 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko nyt oppia köyhäilyn ilo, kulutus karannu käsistä ja morkkis tästä koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme