Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 kk tipaton, kaveri suuttui

Vierailija
07.01.2021 |

Aloitin kolmen kuukauden tipattoman itseäni haastaakseni. Tympinyt jo pitkään kun viinipullo kuulunut liki aina perjantai-illan ohjelmaan. Päätin, että 1.1. alkaa tipaton joka päättyy 31.3.
Kaveri soitteli ja jotenkin tuli puheeksi juhliminen, naureskelin, että minulla alkoi kuiva kausi. Hän tuohtui, selitteli hirveästi, ettei hän sellaisia tarvitse (menee alkoa tosi paljon hänellä, myös kirkasta viinaa ja monta kertaa viikossa, mutta se on hänen asiansa).
Lähetteli vielä viestejä perään, että onpa outo päätös minulta.

Miksihän minun päätökseni meni niin kovin kaverilla tunteisiin?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi ajatteli, että hänenkin pitäsi alkaa ja ärsytti kun kehuskelit asialla.

Vierailija
2/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kuukauden tipaton on jo hyvä päätös ja tavoite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tunnisti, että sama olisi tarpeen myös hänelle, mutta hän ei ehkä kykene siihen.

Vierailija
4/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla taitaa olla alkoholiongelma, suuttuu kun et ole kaverina antamassa tukea ja hyväksyntää läträtä viinalla, sitä he tarvitsevat, sillä oma juominen on monesti myös tiedostettu ongelma, johon tarvitaan läheisten tuki sanomaan että mitään ongelmaa ei ole, juodaan me muutkin paljon.

Vierailija
5/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ihan vain kuukauden tipaton, mutta silti aiheuttaa närää joissain kavereissa. Mitä ilmeisemmin eivät pysty itse samaan, kun niin kovasti pitää selitellä. Ensin kysytään miksi ja sitten selitellään päälle kuinka se on turhaa ja itse ei ainakaan sellaista tarvi ja helposti voisi olla ilman (muttei ole, tietenkään).

Tästä oli jo toinen ketju, joku tipattomalla olevat tms, siellä vastaavanlaisia kokemuksia oli myös monella.

Vierailija
6/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverilla taitaa olla alkoholiongelma, suuttuu kun et ole kaverina antamassa tukea ja hyväksyntää läträtä viinalla, sitä he tarvitsevat, sillä oma juominen on monesti myös tiedostettu ongelma, johon tarvitaan läheisten tuki sanomaan että mitään ongelmaa ei ole, juodaan me muutkin paljon.

Tämä!

Vierailija
7/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Defenssireaktio.

Vierailija
8/12 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kommentti ystävältä, mutta ei aivan tavaton.

Usein kysymys on myös sellaisesta psykologisesta mekanismista kuin juomisen mahdollistamisesta. Sun ystävälle on tärkeää juoda, joten hän tarvitsee juomakaverin joka tukee juovaa elämäntapaa.

Kun nyt yhtäkkiä päätit lopettaa juomisen, ystävä menee ihan hämilleen ja miettii mitäs nyt. Sama ilmiö tapahtuu parisuhteissa, joissa toinen lakkaa juomasta toisen seurassa eikä kanna enää juotavaa kotiin, eli lopettaa runsaasti alkoholia käyttävän kumppaninsa juomisen mahdollistamisen.

Olen hiljan kirjoittanut tästä aiheesta blogiini, se löytyy artikkelista "10 vaaranmerkkiä - mitä on psyykkinen riippuvuus".

Voit vaikka linkkaa ystävällesi jonkin vähän kevyemmän artikkelin blogista, vaikka juomista ja laihdutusta käsittelevän. Ehkä hän tarvitsee vielä aikaa miettiä suhdettaan alkoholiin - mutta sinun tekemäsi muutos voi toimia hänelläkin sysäävänä voimana! Olet hieno esimerkki ystävällesi, tsemppiä!

Yst. terveisin Maria blogista

www.juominenhallintaan.com

Vierailija
9/12 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on hyvä päätös..1kk keho tottuu uuteen elämään joten tuloksia saat hyvin 3kk..

Vierailija
10/12 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko pitäny tipatoman? Kaveris pelkää että susta tulee kunnollinen. Ei enää jatkuvaa dokaamista, enemmän rahaa., parempi kunto. 3 kk ehtii laihtuakin jo 6 kg. Itellä ylihuomenna 3 viikkoa tipattomalla, alotin tapanina

Vierailija
11/12 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samahan se on palstallakin, joku erehtyy mainitsemaan tipattoman tammikuun ja heti alkaa hirveä selittely ventovierailla ihmisillä kuinka HE eivät sellaista tarvi koska alko ei ole ongelma 🤦‍♀️

Vierailija
12/12 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin saman kun lopetin; juovia kavereita ärsyttää; "miksi, miksi, eikö voi ees vähän, jne" En sanallakaan puuttunut itse kenenkään juomiseen, minulla oli ulkona heidän kanssaan yhtä hauskaa kuin aina tanssien, jutellen ja juoden holittomia drinkkejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän