Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jokaisen pitäisi KÄVELLÄ kauppaan! Uskomattomia terveyshyötyjä, hyötyliikuntaa. Toki pyöräily kans ok.

Vierailija
06.01.2021 |

Itse kävelen joka päivä kilometrin kauppaan. Enää ei ole ikävä muita liikkumismuotoja!

Lääkäri kertoo tavallisen kävelyn uskomattomat hyödyt – näiden 4 vakavan sairauden riski pienenee. https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000007721840.html

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä erikseen lähde kauppaan kun olen siellä jo töissä. Ostokset hoituu näppärästi kerran viikossa tauolla ja kävelemään en 60km ala. Liikunta tulee ihan siinä työssä, pihatyöt ja koira ulkoiluttaa 4h/pvä.

missä tulee kauppamatkaa 60 kilometriä? Jossain lapin perukoilla? 

Ei tarvitse lapissa olla, ihmisiä asuu kylissä joista on kunnan keskustaan 50 km. Naapurikuntaan yhdessä tapauksessa 25? Km, mutta jos on muita asioita omaan kuntaan... Joskus oli kyläkauppa, kolminkertaisella hinnalla peräkontissa lämpimässä kuljetettuja tuotteita, mutta se loppui, ymmärrettävästi kukaan ei käyttänyt.

Maksapa epäilyttävästi kuljetetusta poprillipaketista 4€.

Ja tuolle yhdelle, nämäkin kaupat ovat salea ja k-markettia, vieraassa kunnassa sentään s-market. Ja alko, sitäkään ei ole siellä omassa kunnassa muuten ollenkaan.

Vierailija
62/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppaan on 25 kilometriä, mullahan menisi koko päivä kävellä se edestakaisin. Väitän että maatilan, ison pihan ja puutarhan sekä kolmen koiran omistajana saan paljon enemmän hyötyliikuntaa kuin te kaupungin keskustassa asuvat kauppaankävelijät ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aika usein kävellen kaupassa, matkaa sinne on ehkä kilometri. Ihan joka päivä en viitsi yhtä ja samaa matkaa taapertaa ja jos käyn harvemmin, ostettavaa kertyy liikaa. Olen jossain määrin rikkonut toisen käteni siinä kassien kantamisessa, joten enpä nyt tiedä, mikä on se terveyshyöty. Mieluummin käyn lenkillä niin, että voin rennosti heilutella käsiä enkä raahaa kasseja niin, että niveliä särkee. Eri juttu olisi, jos asuisin kaksin kissan kanssa, mutta kun on tuota muutakin perhettä, niin esim. maitopurkkeja kertyy aika paljon. Joten on ihan luksusta käydä välillä autolla kaupassa. Noin ylipäänsä kannatan arkiliikuntaa. Itse asiassa tässä lähellä asuu yksi minulle outo nainen, jonka kanssa kerran osuin samaan paikkaan ja hän muisti minut, että "hei, sinä olet se nainen, joka käy kävellen kaupassa!". Eli ihan yleistä se ei taida olla.

Vierailija
64/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kauppamatka edestakaisin 16 kilometriä. Ensin hiekkatietä kolmisen kilometriä, jonka talvikunnossapidossa ei ole kehumista ja loput viisi kilometriä  vilkkaasti liikennöidyn valaisemattoman valtatien varressa, jossa ei ole kävelijöille muuta tilaa, kuin ajoradan reuna.

En ala hengelläni sentään leikkimään ja kävellen kauppareissu veisi aikaa vähintään neljä tuntia.

Vierailija
65/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kulkenut jo useamman vuoden kävellen 10km matkan kesät talvet säällä kuin säällä ruokakauppaan. Sieltä lähtee mukaan aina 4 säkkiä ruokaa + reppu. Ostosten paino vaihtelee 25kg ja 30kg välillä. Tuo ruokamäärä kestää mulla yleensä 9-10 päivää. Nostelen puntteja kotona, mutta mun keho ei ole tehty höttölihaksesta = lihas mikä toimii vain salilla ja muuten sitä pitää kuljettaa 4 pyörän avulla ympäri kaupunkia. Jos mun pitää mennä käymään jossain virastossa esim niin juoksen sinne ja se on aina 8km matka vähintään. En pysty seisoksimaan jossain bussipysäkeillä ja odottamaan kun voisin olla jo perillä jaloin! Kun otan kotona sitten vaatteet pois päältä niin ne on ihan läpimärät hiestä ja jokainen lihas on pumpissa.

Vierailija
66/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä te ostatte kaupasta, jos parikin kilometriä kannatte noin vain koko perheen viikon ruokatarvikkeet? Käyn kaupassa kävellen vain pikkuostoksia varten, mutta kunnon kauppareissu ei kyllä kävellen onnistu. 

Vierailija
67/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo Suomen tilasta jotain, jos jollakin lähimpään kauppaan kymmeniä kilometrejä. Missä lähikaupat? Lähipalvelut? Kuollut maaseutu?

Herää lähinnä kysymys, onko ihan välttämätöntä tekohengittää ja pitää koko maa asuttuna.

Ajattelen nyt sukulaistanperhettäni. Ne ihmiset asuivat siellä vielä silloin kun lähikauppoja oli. Ei mummon mökin hinnalla kaupunkiasuntoa osteta. Vuokralle siirtyminen tietää asumistukien tarvetta. Nämä maalla asuvat ihmiset keräävät marjoja, viljelevät itse vähän kaikkea. Heillä on kauppaan 60 km nykyään, 10 vuotta sitten se lähikauppa vielä oli, toki sinnekin oli joku 5 km, mutta saattoivat käydä pyörälläkin. 

Tuo on oikeasti aika surullista, että on palveluiden ulkopuolella. Kaupungissa kaikki on kävelymatkan päässä, mutta syrjäseudulla olet ikään kuin sen oman autosi vanki. Jos autoon tulee vika, saatat olla pahassa pulassa.

Lisäksi, motivaatio harjoittaa arkiliikuntaa jää hyvin pieneksi.

No minusta täällä maalla eläminen on iloista ja ihanaa. Meillä on kaksi autoa, joilla kummallakin kyllä ajellaan hyvinkin vähän. Kauppaan ja muihin palveluihin on 15 km, siellä käydään 1-2 kertaa viikossa. Työmatkat kuljetaan pyörällä tai kävellen, reilut 3 km suuntaansa. Puolen hehtaarin puutarhassa on keväästä syksyyn kuntosalia, mies tekee talvella metsätöitä, yhdessä pilkomme puut, risusavottaa tehdään myös. Talvella menee helposti tunti lumitöihin pari, kolme kertaa viikossa. Kesällä uimme paljon, järven rannassa kun asutaan, mies kalastaa, soutelemme. Marjastamme ja sienestämme, minä kerään villivihanneksia, myös talven varalle. Kummankaan työ ei ole istumatyötä. Lisäksi harrastamme hiihtoa, lumikenkäilyä, patikointia, minä joogaan ja mies lentopalloa ja jalkapalloa.

Se on ihan ihmisestä kiinni liikunnallisuus, ei siitä missä asuu. Luulen, että mun liikkuminen vähenisi, jos muuttaisin kaupunkiin, koska nimenomaan hyötyliikunta vähenisi, enkä tykkää esim. Ryhmäjumpasta, enkä viitsi kauheasti iltaisin lähteä minnekään.

Vierailija
68/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia kaupassa pitäis käydä joka päivä? Itse tilaan tavarat kotiin kerran 1,5 viikossa. Näin ei tule liikaa heräteostoja, ruokasuunnittelu onnistuu eikä tarvitse kantaa painavia tavaroita, mikä muuten itse asiassa ei ole hirveän terveellistä (varsinkaan kaltaiselleni liikuntavammaiselle).

Vierailija
69/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä erikseen lähde kauppaan kun olen siellä jo töissä. Ostokset hoituu näppärästi kerran viikossa tauolla ja kävelemään en 60km ala. Liikunta tulee ihan siinä työssä, pihatyöt ja koira ulkoiluttaa 4h/pvä.

missä tulee kauppamatkaa 60 kilometriä? Jossain lapin perukoilla? 

Esimerkiksi täällä Etelä-Pohjanmaalla on aika monellakin 30 kilometrin yhdensuuntainen matka kauppaan. Katsos kun sieltä kaupasta pitää päästä takaisinkin. 

Vierailija
70/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona siinä myhäilis tyytyväisenä jos jokainen tunkisi päivittäin kauppaan pyörimään.

Vierailija
71/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kävelen aina kauppaan, kun autolla ei pääse yhtään lähemmäs. Matkaa kauppaan on suunnilleen yhtä paljon kuin autolle kotiovelta.

Vierailija
72/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona siinä myhäilis tyytyväisenä jos jokainen tunkisi päivittäin kauppaan pyörimään.

Terveyshyödyt väestönkarsiutumisen muodossa.

Vierailija
73/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia kaupassa pitäis käydä joka päivä? Itse tilaan tavarat kotiin kerran 1,5 viikossa. Näin ei tule liikaa heräteostoja, ruokasuunnittelu onnistuu eikä tarvitse kantaa painavia tavaroita, mikä muuten itse asiassa ei ole hirveän terveellistä (varsinkaan kaltaiselleni liikuntavammaiselle).

Ei tule heräteostoksia, kun hakee lähisupermarketista päivittäin vain tarvittavan. Citymerkettiin kun lähtee, niin tulee ostettua aina enemmän, kun luulee pääsevänsä siellä halvemmalla, mutta mukana on niin paljon ylimääräistä, että lähäri tulee viimekädessä halvemmaksi. Ja säästyy bensaa.

74/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun aina kävellen kaikkialle. Tykkään reippaasta kävelemisestä. Vain jos matkaa on n. 8 km yhteen suuntaan tai enemmän, menen yleensä meno- tai paluumatkan bussilla. 

Vierailija
75/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt näin talvella voi hiihtää tai potkukelkkailla kauppaan :)

Vierailija
76/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä te ostatte kaupasta, jos parikin kilometriä kannatte noin vain koko perheen viikon ruokatarvikkeet? Käyn kaupassa kävellen vain pikkuostoksia varten, mutta kunnon kauppareissu ei kyllä kävellen onnistu. 

Tupakkaa ja suklaata, kersoille sipsejä, miestä ei olekaan.

Vierailija
77/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kauppaan 10km yhteen suuntaan, tuletko hoitamaan ensi viikon kauppakäynnit?

Vierailija
78/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina 7 litraa maitoa, 2 litraa mustikkasoppaa, 4kg perunoita , 2 kg porkkanoita, kilon madariineja ja kilon banaaneja, kolme limppua, sämpyläjauhoja 2 kg, joskus ketsuppia ja pesuaineita, lihaa ja kalaa. Painoa ostoksille tulee yli 20 kg ja kasseja ainakin neljä. Olen pieni laiha mummu, en kyllä jaksa. Kerran viikossa teen meille papan kanssa ostokset. En kyllä kävele. Pappa ajaa auton ihan kaupan oven viereen, että jaksan nostella kahdesta kärrystä tavarat autoon.

Vierailija
79/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko juuri kauppaan kävely jotenkin terveellisempää kuin muu kävely? Jos käy kerran viikossa autolla kaupassa ja muuten kävelee päivittäin jotain 5km?

Vierailija
80/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän ostaa aina reilu viikon ruoat 4 hengelle ja kauppaan on sellainen 4km matkaa. Ei ihan repussa kulje kaikki se tavara määrä, joten sorge, meen autolla :) muuten kävelen paljon ja askelia tulee n. 10 000 päivässä.