Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jokaisen pitäisi KÄVELLÄ kauppaan! Uskomattomia terveyshyötyjä, hyötyliikuntaa. Toki pyöräily kans ok.

Vierailija
06.01.2021 |

Itse kävelen joka päivä kilometrin kauppaan. Enää ei ole ikävä muita liikkumismuotoja!

Lääkäri kertoo tavallisen kävelyn uskomattomat hyödyt – näiden 4 vakavan sairauden riski pienenee. https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000007721840.html

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en kävele. Lähikauppaan 7km, isompaan supermarkettiin 40km. Teen ruokaostokset työmatkan varrella, minkä kuljen autolla.

Hyötyliikunnan saan kun käyn joka ilta koirien kanssa 4-8km lenkin, luon talvella lumia parhaillaan monta tuntia päivässä ja kesällä ajan nurmen sekä teen puita.

Prkleen mustavalkoista ajattelua joillain. En todellakaan haluaisi asua missään kaupan yläpuolella tai edes kilometrin säteellä. Tykkään tästä maaseudun rauhasta.

Vierailija
22/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta käydä joka päivä kaupassa. Eikö nyt korona-aikana pitäisi ostaa kerralla kahden viikon tarvikkeet kotiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin korona-aikaan suosimme kauppareissuilla autoa, koska ostamme viikon ruuat samalla käynnillä.

Kävelylenkit tehdään sitten erikseen.

Vierailija
24/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppaan 6 km, autolla meen talvella, en tod jaksa kävellä. Kevät/kesä/syksy pyöräilen. Tarakalle saa aika paljon ostoksia, mustekalat apuna.

Vierailija
25/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinähän se päivä kyllä mukavasti hurahtaisi kun kävelisin kauppaan sen 20 km. Takaisin tullessa pitäisi varmaan lepäillä tienpientareella aina vähän väliä, jos ostoksina olisi vaikkapa 5 kiloa perunoita, 10 litraa maitoa ja iso vessapaperipaali. Pakkohan se olisi mahdollisimman isot ostokset yrittää kerralla tehdä, ettei heti huomenna tarvitsisi taas lähteä kauppaan kälppimään... :D

Vierailija
26/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo Suomen tilasta jotain, jos jollakin lähimpään kauppaan kymmeniä kilometrejä. Missä lähikaupat? Lähipalvelut? Kuollut maaseutu?

Herää lähinnä kysymys, onko ihan välttämätöntä tekohengittää ja pitää koko maa asuttuna.

Ajattelen nyt sukulaistanperhettäni. Ne ihmiset asuivat siellä vielä silloin kun lähikauppoja oli. Ei mummon mökin hinnalla kaupunkiasuntoa osteta. Vuokralle siirtyminen tietää asumistukien tarvetta. Nämä maalla asuvat ihmiset keräävät marjoja, viljelevät itse vähän kaikkea. Heillä on kauppaan 60 km nykyään, 10 vuotta sitten se lähikauppa vielä oli, toki sinnekin oli joku 5 km, mutta saattoivat käydä pyörälläkin. 

Tuo on oikeasti aika surullista, että on palveluiden ulkopuolella. Kaupungissa kaikki on kävelymatkan päässä, mutta syrjäseudulla olet ikään kuin sen oman autosi vanki. Jos autoon tulee vika, saatat olla pahassa pulassa.

Lisäksi, motivaatio harjoittaa arkiliikuntaa jää hyvin pieneksi.

Pötyä. Huonommin te tuolla kaupungeissa voitte.

No, onko todisteita tuollaiselle väitteelle?

Miksi kaupungistuminen on niin massiivinen trendi? Miksi ihmiset muuttavat kaupunkeihin, jos se tuottaa vain pahaa oloa? Miksei maaseudun talot mene kaupaksi ja miksi maaseutu autioituu? Miksi on niin paljon lahonneita taloja?

Tässä ny muutama

Vierailija
27/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien (joille palvelu on tarjolla) pitäisi tilata ostokset kotiin. Kävelyn voi sitten suorittaa yksi metsässä, ilman kontakteja.

Ne joille palvelua ei ole saatavilla, kannattanee kulkea omalla autolla kauppaan koska siellä kannattaa käydä mahdollisimman harvoin, kävellen liikkuessa viikon tai parin ostokset tulisivat liian painaviksi.

Vierailija
28/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta käydä joka päivä kaupassa. Eikö nyt korona-aikana pitäisi ostaa kerralla kahden viikon tarvikkeet kotiin?

Kaupoista ei käsittääkseni ole raportoitu koronatapauksia. Itse käyn liki joka päivä Prismassa (oma lähikauppa) enkä oo ollu koko vuonna kertaakaan kipeänä.

Vierailija
29/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta-sanomien lukeminen on tavallaan sairaus mutta siinä oli vain yksi. Mitä ne muut kolme on?

Vierailija
30/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa tuo olisi mahdollista, kauppaan on 6km ja rinkka tai iso reppu selässä tuo onnistuisi mutta aikaa siinä menis varmaan liki  3 tuntia.

Vierailija
31/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen citymarketissa ja ostin ruokaa 158 eurolla. Siinä tuli 4+ ostoskassillista sapuskaa. Autossa ne kulkivat kivasti. Cittari on meiltä noin 15 kilometrin päässä. Lähempänäkin on kauppoja, mutta välillä on ihanaa käydä kunnon ruokakaupassa, josta saa ihan kaikkea ja vähän enemmänkin.

Perheellisen ruokamäärät ovat hiukkasen isompia kuin jonkun anorektisen sinkkumamman.

Vierailija
32/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä ihan ok mutta näin talvella alkaa kyllä vituttamaan jo parinkymmenen kilsan jälkeen tuolla saatanan viimassa ja reppukin hiertää.

Vierailija
33/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelen ne jokapäiväiset kilomatrit mieluummin lenkittäen koiriani. Kaupan eteen kun ei voi enää nykyaikana koiria jättää tietyistä syistä.

Vierailija
34/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo Suomen tilasta jotain, jos jollakin lähimpään kauppaan kymmeniä kilometrejä. Missä lähikaupat? Lähipalvelut? Kuollut maaseutu?

Herää lähinnä kysymys, onko ihan välttämätöntä tekohengittää ja pitää koko maa asuttuna.

Ajattelen nyt sukulaistanperhettäni. Ne ihmiset asuivat siellä vielä silloin kun lähikauppoja oli. Ei mummon mökin hinnalla kaupunkiasuntoa osteta. Vuokralle siirtyminen tietää asumistukien tarvetta. Nämä maalla asuvat ihmiset keräävät marjoja, viljelevät itse vähän kaikkea. Heillä on kauppaan 60 km nykyään, 10 vuotta sitten se lähikauppa vielä oli, toki sinnekin oli joku 5 km, mutta saattoivat käydä pyörälläkin. 

Tuo on oikeasti aika surullista, että on palveluiden ulkopuolella. Kaupungissa kaikki on kävelymatkan päässä, mutta syrjäseudulla olet ikään kuin sen oman autosi vanki. Jos autoon tulee vika, saatat olla pahassa pulassa.

Mä luulen, että kukaan kaupungissa ei saman tason arkiliikuntaa vs. päivä hillasuolla. On omaakin kokemusta olla päivä hillasuolla, joten osaan verrata. Siellä maalla nimenomaan ei kökötetä sisällä koko päivää, kaupungissa se on yleisempää. Koiria käytetään lenkillä, hiihtelevät omalla tontilla jne. Me aikoinamme kun lapset olivat vielä pieniä, mummolassa siinä lähellä käydessämme oltiin helposti ulkona aamupalalta lounaaseen, tekemistä riitti. Sitten tiskit, vähän siivousapua mummolle, päikkärit ja taas ulos iltaruokaan asti. Kesät talvet näin, paitsi marja-aikaan sinne metsään. 

Vierailija
35/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja kävelen kauppaan lähes aina. Mutta jos olisi pari teini-ikäistä poikaa, iso mies ja vaikka kaksi iso koiraa... enhän minä niitä ruokamääriä jaksaisi kantaa.

Vierailija
36/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä ihan ok mutta näin talvella alkaa kyllä vituttamaan jo parinkymmenen kilsan jälkeen tuolla saatanan viimassa ja reppukin hiertää.

Tuossa on hyötysuhdekin jo vähän huono. Kulutat ruokaostoksilla ne kalorit, jotka ehdit just ja just ostamaan ja syömään. Töihin et sit ehdikään. Sopisi ehkä sinkulle pitkäaikaistyöttömälle, joka on luopunut työnhausta ja muista velvoitteista.

Vierailija
37/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että kukaan kaupungissa ei saman tason arkiliikuntaa vs. päivä hillasuolla. On omaakin kokemusta olla päivä hillasuolla, joten osaan verrata. Siellä maalla nimenomaan ei kökötetä sisällä koko päivää, kaupungissa se on yleisempää. Koiria käytetään lenkillä, hiihtelevät omalla tontilla jne. Me aikoinamme kun lapset olivat vielä pieniä, mummolassa siinä lähellä käydessämme oltiin helposti ulkona aamupalalta lounaaseen, tekemistä riitti. Sitten tiskit, vähän siivousapua mummolle, päikkärit ja taas ulos iltaruokaan asti. Kesät talvet näin, paitsi marja-aikaan sinne metsään. 

Kaupungissa se on yleisempää jo siitä syystä, että kaupungeissa asuu enemmän ihmisiä. Joten kaupungeista myös löytyy ihmisiä moneen junaan.

Mutta itse ainakin saan motivaation päivittäiseen liikkumiseen sillä, että voin poiketa matkan varrella kaupassa. Olen ehkä laiska ihminen tarvitakseni jonkinlaisen piikin, joka pistää minut liikkeelle, mutta näin se vain on.

Jos asuisin maalla poissa palveluiden piiristä, en liikkuisi lähellekään yhtä paljoa.

Vierailija
38/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä autolla aina Prismaan, joka on n.2km päässä. 50m päässä on kaksikin kallista lähikauppaa, joita inhoan. Kenellä on oikeasti varaa ostaa kalliista pikku K-kaupoista kaikki ruuat???!! Jokainen tuote maksaa 1-2 enemmän lähikaupassa kuin Prismassa. Ja en kyllä kävelisi edes paremman ilmaston maassa 4 painavan kauppakassin kanssa. Harrastan juoksua ja kuntosalia, kävely ei ole se ainoa liikuntamuoto..

Vierailija
39/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuu huutamaan sitten kun matkaa on 30 km. En käy joka päivä, se on turhaa.

ajattele millaisessa kunnossa olisit jos kävisit :)

käveletkö itse 60kilometriä kaupoille ja takas?

Vierailija
40/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa tuo olisi mahdollista, kauppaan on 6km ja rinkka tai iso reppu selässä tuo onnistuisi mutta aikaa siinä menis varmaan liki  3 tuntia.

Näinpä. Ja lämpimänä vuodenaikana pitäisi olla ihan kunnon kylmälaukku siellä rinkassa.

Itse kyllä kesällä pyöräilin, ja sähköpyörällä pääsee suht nopeasti sen 7 km onneksi. Ilman sähköä menisi mäkien, tuulen tms. Vuoksi jo hitaaksi pyöräilykin.