Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jokaisen pitäisi KÄVELLÄ kauppaan! Uskomattomia terveyshyötyjä, hyötyliikuntaa. Toki pyöräily kans ok.

Vierailija
06.01.2021 |

Itse kävelen joka päivä kilometrin kauppaan. Enää ei ole ikävä muita liikkumismuotoja!

Lääkäri kertoo tavallisen kävelyn uskomattomat hyödyt – näiden 4 vakavan sairauden riski pienenee. https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000007721840.html

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen tulisi nyt koronan aikaan kulkea autolla kauppaan ja ostaa viikon-parin ostokset kerralla, eikä kävellen raahata kassi tai kaksi monta kertaa viikossa.

Vierailija
82/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 5 lasta. Ne ruokamäärät on sellaisia, että en pysty niitä kantamaan, vaikka muuten kyllä hyvin jaksaisin kauppaan kävellä. Autolla siis, vkl ruuat just ja just mahtuu takakonttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuu päiväks mun kanssa metsätöihin niin mä sulle uskomattomat terveyshyödyt näytän! Voit alkulämmittelynä kävellä muutaman kilometrin.

Vierailija
84/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 km kauppaan ja kotona mies ja kolme liikuntaa harrastavaa lähes 20-vuotiasta nuorta ja iso koira. Yritän ostaa kerralla varsinkin nyt korona-aikana viikon ruoat. Millä mä ne kuljetan, jos en autolla?????? Määrä on valtava.

Vierailija
85/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo Suomen tilasta jotain, jos jollakin lähimpään kauppaan kymmeniä kilometrejä. Missä lähikaupat? Lähipalvelut? Kuollut maaseutu?

Herää lähinnä kysymys, onko ihan välttämätöntä tekohengittää ja pitää koko maa asuttuna.

Ajattelen nyt sukulaistanperhettäni. Ne ihmiset asuivat siellä vielä silloin kun lähikauppoja oli. Ei mummon mökin hinnalla kaupunkiasuntoa osteta. Vuokralle siirtyminen tietää asumistukien tarvetta. Nämä maalla asuvat ihmiset keräävät marjoja, viljelevät itse vähän kaikkea. Heillä on kauppaan 60 km nykyään, 10 vuotta sitten se lähikauppa vielä oli, toki sinnekin oli joku 5 km, mutta saattoivat käydä pyörälläkin. 

Tuo on oikeasti aika surullista, että on palveluiden ulkopuolella. Kaupungissa kaikki on kävelymatkan päässä, mutta syrjäseudulla olet ikään kuin sen oman autosi vanki. Jos autoon tulee vika, saatat olla pahassa pulassa.

Lisäksi, motivaatio harjoittaa arkiliikuntaa jää hyvin pieneksi.

Pötyä. Huonommin te tuolla kaupungeissa voitte.

Tutkimusten mukaan lihavimmat lapset ovat maaseudulla, ja "fiteimmät" uudellamaalla.

Vierailija
86/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen koirien kanssa vähintään tunnin joka päivä... Kyllähän se virkistää ja ajatus lepää. Kuuntelen monesti podcasteja tuon ajan. Kauppaan menen autolla, koska käyn siellä vain kerran viikossa ostamassa koko viikon ruoat, niitä ei kävellen tai pyörällä kanneta (3 hlö perhe + koirien ruoat)

Vierailija
87/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt tuon vaiheen ja reppu selässä sekä kaksi kassia käsissä ei hirveästi hymyillyttänyt. Rinkka selässä oli myös varsin kypsää puuhaa. 1-3 kilsaa kauppaan etäisyyttä ja ei toimi säännöllisesti tai jos aikoo ostaa useamman päivän ruuat.

Seuraavan asunnon ostossaetäisyys kauppaan tulee olemaan yksi kriteereistäni. Lidl tai vastaavan kokoluokan kauppa tien toiselle puolen, kiitos.

Vierailija
88/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä erikseen lähde kauppaan kun olen siellä jo töissä. Ostokset hoituu näppärästi kerran viikossa tauolla ja kävelemään en 60km ala. Liikunta tulee ihan siinä työssä, pihatyöt ja koira ulkoiluttaa 4h/pvä.

missä tulee kauppamatkaa 60 kilometriä? Jossain lapin perukoilla? 

Jos matka on 30 km suuntaansa, tulee siitä yhteensä 60 km edestakaisin. Hyvin yleistä ihan etelässäkin. Minulla, pirkanmaalaisella, kauppamatka on eestaas 40 km.

siis lähimpään kauppaan? Tuskinpa vaan. Toki jos kaupaksi kelpaa vaan prisma tai muu iso marketti niin ymmärrän ettei niitä joka pitäjästä löydy. 

Siis lähimpään kauppaan. Mihin tahansa kauppaan.  Kyllä. Matkaa kotoani on 20 km lähimpään kauppaan.

T. pirkanmaalainen

20km on eri kuin 30km. Tuossa alkuperäisessä matkaa kauppaan oli 60km. 

Vierailija
89/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea! Lähdenki heti viis vuotiaan ja kaks viikkosen kans kävelee 15km!

Vierailija
90/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä erikseen lähde kauppaan kun olen siellä jo töissä. Ostokset hoituu näppärästi kerran viikossa tauolla ja kävelemään en 60km ala. Liikunta tulee ihan siinä työssä, pihatyöt ja koira ulkoiluttaa 4h/pvä.

Jos matka on 30 km suuntaansa, tulee siitä yhteensä 60 km edestakaisin. Hyvin yleistä ihan etelässäkin. Minulla, pirkanmaalaisella, kauppamatka on eestaas 40 km.

siis lähimpään kauppaan? Tuskinpa vaan. Toki jos kaupaksi kelpaa vaan prisma tai muu iso marketti niin ymmärrän ettei niitä joka pitäjästä löydy. 

Siis lähimpään kauppaan. Mihin tahansa kauppaan.  Kyllä. Matkaa kotoani on 20 km lähimpään kauppaan.

T. pirkanmaalainen

20km on eri kuin 30km. Tuossa alkuperäisessä matkaa kauppaan oli 60km. 

Tietysti. Itse kyllä kävelen helposti 20 km yhteen suuntaan, mutta en 30km. Joka tekee 60 km edestakaisin, 40 km on helppo nakki.

Vierailija
91/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt tuon vaiheen ja reppu selässä sekä kaksi kassia käsissä ei hirveästi hymyillyttänyt. Rinkka selässä oli myös varsin kypsää puuhaa. 1-3 kilsaa kauppaan etäisyyttä ja ei toimi säännöllisesti tai jos aikoo ostaa useamman päivän ruuat.

Seuraavan asunnon ostossaetäisyys kauppaan tulee olemaan yksi kriteereistäni. Lidl tai vastaavan kokoluokan kauppa tien toiselle puolen, kiitos.

On muuten tosi juttu, ettei perheellisellä toimi autottomana kaupassakäynti vaikka matkaa olisi vain pari kilometriä. Sitä tavaraa ei vain saa tuotua.

Vierailija
92/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea! Lähdenki heti viis vuotiaan ja kaks viikkosen kans kävelee 15km!

Ei saa vauva ulkoilla vielä näillä keleillä.

Vierailija
93/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei oo ongelma menomatkalla ne viitisen kilometriä, mutta kotiin kävellessä neljän kauppakassin kanssa vois jo vähän itkettää.

Vierailija
94/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä lasta ja kaksi koiraa. Lähikauppaan 15km, siellä kallista ja suppea valikoima. Isompi S-market 40km päässä, jossa jatkossakin asioin autolla kerran viikossa. Osuu työmatkan varrelle. Kävellen en kyllä viitti.

Vierailija
95/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä te ostatte kaupasta, jos parikin kilometriä kannatte noin vain koko perheen viikon ruokatarvikkeet? Käyn kaupassa kävellen vain pikkuostoksia varten, mutta kunnon kauppareissu ei kyllä kävellen onnistu. 

Kunhan kiillottavat omaa sädekehäänsä olemalla muka reippaita, totuus on oikeasti jotain muuta. No jos yksin elävällä on kauppa parin kilsan säteellä niin voin uskoa, muuten en.

6km lähimpään markettiin, enkä lähde edes pyörällä, sen verran vaarallisen tien varrella ja oma henki on kallis. Kuntoilun hoidan sitten omassa metsässä ja pihalla, luvassa 10 cm lunta, siinä menee lykkiessä tovi.

Vierailija
96/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urban Warrior kirjoitti:

Olen kulkenut jo useamman vuoden kävellen 10km matkan kesät talvet säällä kuin säällä ruokakauppaan. Sieltä lähtee mukaan aina 4 säkkiä ruokaa + reppu. Ostosten paino vaihtelee 25kg ja 30kg välillä. Tuo ruokamäärä kestää mulla yleensä 9-10 päivää. Nostelen puntteja kotona, mutta mun keho ei ole tehty höttölihaksesta = lihas mikä toimii vain salilla ja muuten sitä pitää kuljettaa 4 pyörän avulla ympäri kaupunkia. Jos mun pitää mennä käymään jossain virastossa esim niin juoksen sinne ja se on aina 8km matka vähintään. En pysty seisoksimaan jossain bussipysäkeillä ja odottamaan kun voisin olla jo perillä jaloin! Kun otan kotona sitten vaatteet pois päältä niin ne on ihan läpimärät hiestä ja jokainen lihas on pumpissa.

Ja viimeistään kuuskymppisenä sulla on polvet paskana.

Vierailija
97/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan Uudellamaalla voi kauppaan olla helposti 30 km yhteen suuntaan, ettei tarvi Lappiin saakka lähteä.

Vierailija
98/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Minulla ei ole autoa eikä ajokorttiakaan, ja kaupat ovat aika lähellä (lähimpään vajaa kilometri, 1,5 kilometrin päässä lisää kauppoja). Aina olen kävellyt kauppareissuni. Siitä huolimatta olen ylipainoinen plösö. Ei kauppamatkoista vain tule niin paljon kävelyä, että me mitään vaikuttaisi.

Nyt korona-aikaan olen kyllä hieman laihtunut. Rasittaa kaikki maskinkäytöt niin paljon, että en aina viitsi kipaista kaupppaan, kun jotain tekee mieli. Eikä senkään takia huvita, kun maskinkäytöstä huolimatta olen riskinä riskiryhmäläinen. Kauppaan kävelyni on siis vähentynyt mutta terveys kohentunut.

Vierailija
99/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä matkaa 600m ja kävellään melkein aina. Käytetään myös k ruoka kotiinkuljetusta kerran kk jotta saadaan isommat ja painavimmat tavarat helpoimmin :D. 2 pikkulasta meillä niin tekee noillekkin hyvää. Välillä kävelee ja välillä ovat rattaissa. Ihan miten jaksavat :)

Vierailija
100/111 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikaupassa käyn aina kävellen, mutta ei tulisi mieleenkään tehdä koko perheen ruokaostoksia siellä.

Käyn siis autolla Prismassa tai Citymarketissa. Yleensä vielä sillon kun lapset nukkuvat. Hyvä, että saan ostokset nostettua kärrystä autoon ja autosta sisälle kotiin. En millään saisi niitä kävellen tuotua. Ihan järjetöntä käydä kerran päivässä kaupassa.