Jokaisen pitäisi KÄVELLÄ kauppaan! Uskomattomia terveyshyötyjä, hyötyliikuntaa. Toki pyöräily kans ok.
Itse kävelen joka päivä kilometrin kauppaan. Enää ei ole ikävä muita liikkumismuotoja!
Lääkäri kertoo tavallisen kävelyn uskomattomat hyödyt – näiden 4 vakavan sairauden riski pienenee. https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000007721840.html
Kommentit (111)
3 lasta 2 isoa koiraa, kissa ja samalla kun ite teen omat ostokset niin käyn usein myös naapurissa asuville appivanhemmille kaupassa. Yleensä on sellainen määrä tavaraa että peräkontti tupaten täynnä. Haluaisinpa nähdä miten nuo kävellen kuskataan lähes neljän kilsan matka 😅
Meillä kauppaan n. 3 km ja kävellään kyllä se matka nyt, koska lapset ovat pieniä ja rattaissa, joten saan helposti ostokset rattaiden alle. Kun rattaista luovutaan, niin sitten en ehkä tuota matkaa lasten kanssa jaksa kantaa kaikkia ostoksia, toki voihan sitten miettiä sitä pyöräilyä ainakin kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo Suomen tilasta jotain, jos jollakin lähimpään kauppaan kymmeniä kilometrejä. Missä lähikaupat? Lähipalvelut? Kuollut maaseutu?
Herää lähinnä kysymys, onko ihan välttämätöntä tekohengittää ja pitää koko maa asuttuna.
Ajattelen nyt sukulaistanperhettäni. Ne ihmiset asuivat siellä vielä silloin kun lähikauppoja oli. Ei mummon mökin hinnalla kaupunkiasuntoa osteta. Vuokralle siirtyminen tietää asumistukien tarvetta. Nämä maalla asuvat ihmiset keräävät marjoja, viljelevät itse vähän kaikkea. Heillä on kauppaan 60 km nykyään, 10 vuotta sitten se lähikauppa vielä oli, toki sinnekin oli joku 5 km, mutta saattoivat käydä pyörälläkin.
Tuo on oikeasti aika surullista, että on palveluiden ulkopuolella. Kaupungissa kaikki on kävelymatkan päässä, mutta syrjäseudulla olet ikään kuin sen oman autosi vanki. Jos autoon tulee vika, saatat olla pahassa pulassa.
Lisäksi, motivaatio harjoittaa arkiliikuntaa jää hyvin pieneksi.
Pötyä. Huonommin te tuolla kaupungeissa voitte.
No, onko todisteita tuollaiselle väitteelle?
Miksi kaupungistuminen on niin massiivinen trendi? Miksi ihmiset muuttavat kaupunkeihin, jos se tuottaa vain pahaa oloa? Miksei maaseudun talot mene kaupaksi ja miksi maaseutu autioituu? Miksi on niin paljon lahonneita taloja?
Tässä ny muutama
Riittää kun lukee palstaa ja seuraa uutisia, siitä sen näkee. En tulis mihinkään ludelähiöön asumaan, kiitos vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien (joille palvelu on tarjolla) pitäisi tilata ostokset kotiin. Kävelyn voi sitten suorittaa yksi metsässä, ilman kontakteja.
Ne joille palvelua ei ole saatavilla, kannattanee kulkea omalla autolla kauppaan koska siellä kannattaa käydä mahdollisimman harvoin, kävellen liikkuessa viikon tai parin ostokset tulisivat liian painaviksi.
No just. Käyn ihan normaalisti töissäkin kodin ulkopuolella ja työpäivän aikana on ihan normaalia, että askeleita tulee 10 000-15 000. Käyn kaupassa noin 2-3 kertaa viikossa autolla ihan hyvällä omallatunnolla.
mulla ei ainakaan ole kaiken muun lisäksi vielä aikaa kävellä 4km kauppaan ja takaisin ja raahata samalla useampaa kauppakassia. Sen jälkeen pitäisi vielä lähteä juoksuttamaan koirat, joka pitää hoitaa joka ilta.
En kyllä erikseen lähde kauppaan kun olen siellä jo töissä. Ostokset hoituu näppärästi kerran viikossa tauolla ja kävelemään en 60km ala. Liikunta tulee ihan siinä työssä, pihatyöt ja koira ulkoiluttaa 4h/pvä.
helsingin ytimessä asuessa kävelin kaikki matkat, olipa meno sitten kauppaan tai vaikka treeneihin. Mutta nyt kun asutaan pienemmässä kaupungissa ja matkaa lähimpään isompaan markettiin on se 6 km niin ei tulis kyllä mieleenkään hoitaa kauppa-asioita kävellen. Etenkään nyt korona-aikaan kun kaupassa tulee käytyä harvemmin ja ostettua kerralla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä erikseen lähde kauppaan kun olen siellä jo töissä. Ostokset hoituu näppärästi kerran viikossa tauolla ja kävelemään en 60km ala. Liikunta tulee ihan siinä työssä, pihatyöt ja koira ulkoiluttaa 4h/pvä.
missä tulee kauppamatkaa 60 kilometriä? Jossain lapin perukoilla?
On se edelleen jännä juttu näin nettiaikaan, että ihmiset kuvittelevat jokaisen asuvan kävelymatkan päässä kaupoista. Luulenpa melkein, että suurin osa ihmisistä asuu melko pitkän matkan päässä lähimmästä ruokakaupasta näinä automarkettikeskittymien kulta-aikoina. Esimerkiksi Kouvolan keskusta on täysin kuollut, vaikka ihmisiä siellä asuu paljonkin. Jonnekin Veturiin on sitten jo melkoinen matka lähteä ruokaostoksia tekemään ilman autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos matka on 30 km suuntaansa, tulee siitä yhteensä 60 km edestakaisin. Hyvin yleistä ihan etelässäkin. Minulla, pirkanmaalaisella, kauppamatka on eestaas 40 km.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä autolla aina Prismaan, joka on n.2km päässä. 50m päässä on kaksikin kallista lähikauppaa, joita inhoan. Kenellä on oikeasti varaa ostaa kalliista pikku K-kaupoista kaikki ruuat???!! Jokainen tuote maksaa 1-2 enemmän lähikaupassa kuin Prismassa. Ja en kyllä kävelisi edes paremman ilmaston maassa 4 painavan kauppakassin kanssa. Harrastan juoksua ja kuntosalia, kävely ei ole se ainoa liikuntamuoto..
Ei pienistä kaupoista saa edes mitään muuta kuin tavanomaisempia tylsiä ruokavaihtoehtoja. En minä ainakaan jaksa syödä joka päivä jotain kalapuikko,- jauheliha- broitsunkoipiruokaa, vaan haluan monipuolisempaa ruokaa. Ja koska perhe pitää ruokkia, niin pikkukaupat ovat vain joidenkin perusruokien ostoon sopivat.
Koiran kanssa tulee käveltyä tosi paljon päivittäin, joten kauppaan en kyllä enää kävele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos matka on 30 km suuntaansa, tulee siitä yhteensä 60 km edestakaisin. Hyvin yleistä ihan etelässäkin. Minulla, pirkanmaalaisella, kauppamatka on eestaas 40 km.
siis lähimpään kauppaan? Tuskinpa vaan. Toki jos kaupaksi kelpaa vaan prisma tai muu iso marketti niin ymmärrän ettei niitä joka pitäjästä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis lähimpään kauppaan? Tuskinpa vaan. Toki jos kaupaksi kelpaa vaan prisma tai muu iso marketti niin ymmärrän ettei niitä joka pitäjästä löydy.
Siis lähimpään kauppaan. Mihin tahansa kauppaan. Kyllä. Matkaa kotoani on 20 km lähimpään kauppaan.
T. pirkanmaalainen
Lähikauppaan on 500m matkaa. Ostan sieltä pikkuostokset ja isompaan kauppaan on 3 km, jonne voin pyöräillä, kävellä tai mennä autolla tilanteesta riippuen.
Ihan kiva aloitus ja vastineet on hyökkäyksiä. Ap ei varmaan tarkoittanut että maaseudulla kymmenien kilometrien matkat kävellen, mutta kun halutaan tahallisesti käsittää väärin. Itselläni matkaa kaupasta riippuen 2-3 kilometriä ja kävellen. Välillä on raskaat kantamukset mutta ajattelen sen olevan hyvää hyötyliikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse lapissa olla, ihmisiä asuu kylissä joista on kunnan keskustaan 50 km. Naapurikuntaan yhdessä tapauksessa 25? Km, mutta jos on muita asioita omaan kuntaan... Joskus oli kyläkauppa, kolminkertaisella hinnalla peräkontissa lämpimässä kuljetettuja tuotteita, mutta se loppui, ymmärrettävästi kukaan ei käyttänyt.
Maksapa epäilyttävästi kuljetetusta poprillipaketista 4€.
Vierailija kirjoitti:
No minäpä kannan kotiin 7km neljä kauppakassia, tuossa 100km/h tien pientareella, missä kulkee paljon rekkoja.
Olin just tulossa sanomaan, että mulla kauppareissu on 7 km/suunta ja ostan aina reilun viikon ruokatarpeet, joten en mitenkään pystyis kantamaan kaikkia ostoksia kotiin. Mutta peukut sulle! Olen kyllä suunnitellut, että kesällä voisin alkaa käymään pyörällä. Pitää vaan hommata niitä "satulalaukkuja", vai minkä nimisiä ne pyörälaukut on. Kori eteen ja kori taakse ja reppu vielä selkään.
Vierailija kirjoitti:
Asun kaupan yläpuolella joten kävelten sinne tulee mentyäkin.
Ja onko varma, ettet liu'u kaidetta pitkin?
Joo,samat sanat,olen liki 70 niin kävely 4 km ja takas pitäs tulla kauppakassien kanssa.
Kannan kyllä paljon kerrallaan mutta en sentään kävele kahta kilsaa takas kahdenkymmenen kilon kassin kanssa,liika on liikaa.