Jokaisen pitäisi KÄVELLÄ kauppaan! Uskomattomia terveyshyötyjä, hyötyliikuntaa. Toki pyöräily kans ok.
Itse kävelen joka päivä kilometrin kauppaan. Enää ei ole ikävä muita liikkumismuotoja!
Lääkäri kertoo tavallisen kävelyn uskomattomat hyödyt – näiden 4 vakavan sairauden riski pienenee. https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000007721840.html
Kommentit (111)
Olen just lähdössä kävellen kauppaan, kuten aina.
Hymyilytti tämä avaus. Lähin kunnon kalatiski löytyy kilometrin päästä, sinne tulee satunnaisesti käveltyä. Muuten kauppa-asiat hoituu muutaman sadan metrin päässä.
Tuu huutamaan sitten kun matkaa on 30 km. En käy joka päivä, se on turhaa.
KYllä autolla sujautan edes-takas n. 10km.
Asun kaupan yläpuolella joten kävelten sinne tulee mentyäkin.
No 7 km on kauppaan. En kävele. Yritin tässä pyörällä pari kertaa joulun alla, mutta niin liukasta oli että kerran kaaduin, ja toisellakin kertaa huomasin parinsadan metrin päässä ettei siitä mitään tule. Taluttaessa takaisinkin meinasi jalat livetä alta.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä kamalasti hyötyä ole, jos kauppa on 100 metrin päässä. Ei tulis mieleenkään ajaa tuota autolla, edes pyörällä.
On siitä hyötyä. Esimerkiksi ikäihmiselle se muutaman sadan metrinkin kauppareissu saattaa vastata työssä käyvälle 8 tunnin fyysistä työpäivää. Kaikki liikunta on positiivista.
Vierailija kirjoitti:
ajattele millaisessa kunnossa olisit jos kävisit :)
No minäpä kannan kotiin 7km neljä kauppakassia, tuossa 100km/h tien pientareella, missä kulkee paljon rekkoja.
Kertoo Suomen tilasta jotain, jos jollakin lähimpään kauppaan kymmeniä kilometrejä. Missä lähikaupat? Lähipalvelut? Kuollut maaseutu?
Herää lähinnä kysymys, onko ihan välttämätöntä tekohengittää ja pitää koko maa asuttuna.
Hauska aloitus. Jos itse asuu parin- kolmen km:n päässä kaupasta, ei tule mieleen, että joku toinen asuu kaupan vieressä ja joku toinen kymmenien kilometrin päässä?
Tää kävellyt viim.10v.Ja paljon...nivelrikot.lonkka jalkakivut järkyttävät...laihduin varmaan -40kg...nyt loppu kulkeminen..kivut niin järkyttävät.Anna olla kun menen lekuriin ne sanoo laihduta..Astmakin sisäilmaongelmasta sanottii laihduta..arvatkaa auttoiko?? Tuskin..
Vierailija kirjoitti:
Kertoo Suomen tilasta jotain, jos jollakin lähimpään kauppaan kymmeniä kilometrejä. Missä lähikaupat? Lähipalvelut? Kuollut maaseutu?
Herää lähinnä kysymys, onko ihan välttämätöntä tekohengittää ja pitää koko maa asuttuna.
Ajattelen nyt sukulaistanperhettäni. Ne ihmiset asuivat siellä vielä silloin kun lähikauppoja oli. Ei mummon mökin hinnalla kaupunkiasuntoa osteta. Vuokralle siirtyminen tietää asumistukien tarvetta. Nämä maalla asuvat ihmiset keräävät marjoja, viljelevät itse vähän kaikkea. Heillä on kauppaan 60 km nykyään, 10 vuotta sitten se lähikauppa vielä oli, toki sinnekin oli joku 5 km, mutta saattoivat käydä pyörälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ajattele millaisessa kunnossa olisit jos kävisit :)
Osaatko ajatella että olen ihan todella hyvässä kunnossa muutenkin? Hyötyliikuntaa saa myös muulla tavoin ja sen lisäksi harrastamalla ihan kuntoa kohottavaa liikuntaa. En syö itseäni porsaaksi. Laitetaan nyt vielä se hymiö sullekin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen nyt sukulaistanperhettäni. Ne ihmiset asuivat siellä vielä silloin kun lähikauppoja oli. Ei mummon mökin hinnalla kaupunkiasuntoa osteta. Vuokralle siirtyminen tietää asumistukien tarvetta. Nämä maalla asuvat ihmiset keräävät marjoja, viljelevät itse vähän kaikkea. Heillä on kauppaan 60 km nykyään, 10 vuotta sitten se lähikauppa vielä oli, toki sinnekin oli joku 5 km, mutta saattoivat käydä pyörälläkin.
Tuo on oikeasti aika surullista, että on palveluiden ulkopuolella. Kaupungissa kaikki on kävelymatkan päässä, mutta syrjäseudulla olet ikään kuin sen oman autosi vanki. Jos autoon tulee vika, saatat olla pahassa pulassa.
Lisäksi, motivaatio harjoittaa arkiliikuntaa jää hyvin pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
So? Miksi pitäisi pakottaa ihmisiä sinne lähiöön asumaan? Luteita vaan kaikille vai? Hyi olkoot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on oikeasti aika surullista, että on palveluiden ulkopuolella. Kaupungissa kaikki on kävelymatkan päässä, mutta syrjäseudulla olet ikään kuin sen oman autosi vanki. Jos autoon tulee vika, saatat olla pahassa pulassa.
Lisäksi, motivaatio harjoittaa arkiliikuntaa jää hyvin pieneksi.
Pötyä. Huonommin te tuolla kaupungeissa voitte.
Olen kävellyt koko s...nan vuoden kauppaan ja lihonut 8 kiloa. Joten se siitä surkeasta neuvostasi.
Tämän vuoden istun kotona ja tilaan pelkkää noutopizzaa. Tervemenoa liikakilot!!
Ei siitä kamalasti hyötyä ole, jos kauppa on 100 metrin päässä. Ei tulis mieleenkään ajaa tuota autolla, edes pyörällä.