Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä erottaa amiksen käyneen perheen ja korkeakoulun käyneen?

Vierailija
06.01.2021 |

Karvanopat autossa ja kirjahyllyn sijaan olohuone täynnä viihde-elektroniikkaa?

Kommentit (154)

Vierailija
61/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mistä erottaa? Talosta, pihasta, autosta, käytöstavoista, puhetyylistä, sisustuksesta.... Lista on pitkä.

Ammattikoulusta valmistunut ja heti töihin päässyt omistaa nuo luettelemasi huomattavasti aikaisemmin.

Tämä.

Vierailija
62/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt huomion, että monet amistaustaiset eivät ymmärrä, että moni akateeminen on valinnut koulutusalansa ja uransa intohimosta ja suuresta kiinnostuksesta alaansa kohtaan, ei rahan tai statuksen vuoksi. Amikselle on usein täysin käsittämätöntä ettei akateeminen näin ollen koe minkäänasteista alemmuutta vaikka amis huutelee, miten tienaa raksaäijänä tai putkimiehenä enemmän kuin esim joku tutkija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme akateemisia, ja meillä on olohuone täynnä tietokoneita ja niihin liittyvää tavaraa, sekä musavehkeitä, enemmän tekemiseen kuin kuuntelemiseen liittyvää. Kirjoja on, mutta ne ovat enimmäkseen kaapeissa, ja muualla kuin olohuoneessa.

Haaveena olisi isompi asunto/omakotitalo, jossa olisi mahdollisuus sijoittaa tietokoneet ja musavehkeet niin kaukaksi toisistaan, että musahommat eivät häiritsisi tietokonehommia.

Vierailija
64/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä erottaa vauvapalsta-akateemikon muusta maailmasta? Se, että hän on lukkiutunut stereotyyppisiin ajatuksiinsa, eikä halua poistua omasta kuplastaan todetakseen olevansa väärässä. 

Meillä oli jonkin aikaa sitten luokkakokous. Kaikki olivat päätyneet erityyppisille aloille ja ammatteja löytyi laidasta laitaan. Kaikki olivat silti yhtälailla ihania tyyppejä kuin aiemminkin ja todella hauskaa oli. Tuntuu ihmeelliseltä lukea täältä vauvapalstalta, ettei korkeakoulutetut pysty pääsemään samalle aaltopituudelle amiksen kanssa. Oma kokemukseni taas on päinvastainen, eli on virkistävää ja avartavaa viettää aikaa ihmisen kanssa, jotka eivät kuulu ns. omaan viiteryhmään. Se vaatii tietynlaista sydämensivistystä, eli taitoa katsoa ihmistä niiden ulkoisten tapojen ohi. Toiset ovat niin keskittyneitä kyttäämään näitä ulkoisia merkkejä, että he eivät tunnekaan pääsevänsä samalle aaltopituudelle muiden kuin omaan viiteryhmään kuuluvien kanssa. 

Ehkä vauvapalsta-akateemikkojen tulisi harjoitella yhteiselle aaltopituudelle pääsemistä erilaisten ihmisten kanssa. Jos jättäisikin sen oman tutkimusalansa välillä syrjään ja puhuisi ihmisten kanssa jostain syvällisemmistä asioista. Minkälaiset perhesuhteet heillä on. Mihin he uskovat. Minkälaisia kokemuksia heille on kertynyt elämänsä aikana. Mitä unelmia heillä on. Tässä tosin on se riski, että joutuisi kohtaamaan myös niitä samankaltaisuuksia ja ehkä ei pystykään nostamaan itseään enää niin korkealle jalustalle.

Jep. Mulla on niin akateemisia, amkilaisia kuin amiksen käyneitä ystäviä. Kaikki yhtä tärkeitä ja rakkaita. Moni tykkää jutella mun kanssa, koska katson maailmaa monista eri näkökulmista, oon kiinnostunut luonnontieteistä ja yhteiskunnallisista aatteista ja käyn ajoittain kiivaita väittelyjäkin. Sain jo yläasteella kehuja väittelytaidoistani. Luen myös paljon, tilaan tiedelehtiä ja seuraan erilaisia vaikuttajia. T: Se lukion käynyt amis, joka löysi oman alansa amiksesta ja rakastaa sitä

Vierailija
65/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mistä erottaa? Talosta, pihasta, autosta, käytöstavoista, puhetyylistä, sisustuksesta.... Lista on pitkä.

Ammattikoulusta valmistunut ja heti töihin päässyt omistaa nuo luettelemasi huomattavasti aikaisemmin.

Tämä.

Tässäpä juuri se, mihin amikset perustavat menetyksen: raha ja materia.

Vierailija
66/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjailija Väinö Linnakin lähti joka aamu aikaisin Finlaysonin tehtaalle töihin mekaanikoksi/asentajaksi, vaikka oli Suomen tunneituin kirjailija jo silloin.

Vierailija
67/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta niin tuo materian palvonta amisperheissä. Autoja tuunataan, kaikki mahdolliset viihde-elektroniikan uusimmat tuulet hankitaan, mutta mitään sivistykseen tai kulttuuriin viittaavaa ei harrasteta. Kirjoja ei lueta, enintään jotain sarjakuvia ja kulttuurin harrastus rajoittuu baarissa livemusiikin kuunteluun tai toimintaleffojen katteluun.

Tulkaa käymään meillä. Mieheni on duunari. Hän on itse kerännyt 3000 kirjan kirjaston ja lukenut kaikki. On historiaa, politiikkaa, filosofiaa, kaunokirjallisuutta ym. Ei kannata yleistää.

Niin, ei kannata tosiaan yleistää kun jokaista miestäsi vastaavaa kohtaan on 10 000 muuta urpoa joilla lukeminen rajoittuu johonkin Tekniikan maailmaan.

Myöskään raha ei tätä asiaa muuta. Vesa Keskinen on miljonääri, mutta lukee edelleen korkeintaan Aku Ankkoja. Vesasta päästään myös perheendynamiikan eroihin. Amiskodeissa miehet tekevät vain miesten hommia ja äijäilevät. Akateemisessä perheessä talous, kotityöt ja lastenhoito hoituvat yleensä tasaisemmin.

:D Meillä isä on aina ollut se, joka laittaa ruokaa, leipoo ja hoitaa tiskit paljon useammin. Molemmat amisvanhempani tehneet aina töitä, hankkineet lisäkoulutuksia ja edenneet urallaan. Ja ovat erittäin pidettyjä työyhteisöissään.

Vierailija
68/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se akateeminen on kaupan kassana kun hyväpalkkainen amis ostaa kärryllisen ostoksia. Nii

Vierailija
69/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistolapioteknikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskusteluissa sivistyksen tasosta.

Ei välttämättä mistään. Suurin osa perheen sisäisistä puheista liittyy kodinhoitoon, harrastuksiin, töihin ja telkkariohjelmiin. Kokonaisuuden kannalta ei ole kummoista merkitystä, puhutaanko uutisista tai Salkkareista.

Harvassa on parisuhteet, joissa pohditaan filosofisia asioita. Vaikka olisi kaksi tohtoria yhdessä, toinen ei ymmärrä toisen alaan liittyviä asioita. Ei, vaikka palstan akateemiset muuta väittäisivätkin.

En ole tavannut vielä ainuttakaan tohtoria, joka ei olisi älyllisen utelias paljon laajemmalta osalta maailman kirjoa kuin omasta erityisalastaan. Meillä puhutaan paljon myös politiikkaa. maailmantaloutta, yhteiskunnallisia asioita, vertailevia yhteiskunnallisia asioita, kirjallisuutta, tähtitiedettä ja historiaa. Kyllä meillä puhutaan myös siitä mitä illallisella syödään tai mitä sarjaa katsotaan, mutta se ei ole kaikki, mistä puhutaan. t: tohtoritalous

Minä olen tavannut, ikävä kyllä. Tämä kyseinen tohtori katsoo maailmaa silmäneulan reiän kokoisesta aukosta kolmen metrin etäisyydeltä ihan oman suppean erikoisalansakkin näkökulmasta. 

Eikä opi tai halua oppia mitään uutta mikä ei suoranaisesti liity tähän tohtoriuuteen.

Vierailija
70/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Amiksille tavarat ovat tärkeämpiä eivätkä he välttämättä ymmärrä miksi joku opiskellut yli 5 vuotta yliopistossa vain sen takia että hän on kiinnostunut kyseisestä alasta kuten historiasta.

Vierailija
71/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistolapioteknikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskusteluissa sivistyksen tasosta.

Ei välttämättä mistään. Suurin osa perheen sisäisistä puheista liittyy kodinhoitoon, harrastuksiin, töihin ja telkkariohjelmiin. Kokonaisuuden kannalta ei ole kummoista merkitystä, puhutaanko uutisista tai Salkkareista.

Harvassa on parisuhteet, joissa pohditaan filosofisia asioita. Vaikka olisi kaksi tohtoria yhdessä, toinen ei ymmärrä toisen alaan liittyviä asioita. Ei, vaikka palstan akateemiset muuta väittäisivätkin.

En ole tavannut vielä ainuttakaan tohtoria, joka ei olisi älyllisen utelias paljon laajemmalta osalta maailman kirjoa kuin omasta erityisalastaan. Meillä puhutaan paljon myös politiikkaa. maailmantaloutta, yhteiskunnallisia asioita, vertailevia yhteiskunnallisia asioita, kirjallisuutta, tähtitiedettä ja historiaa. Kyllä meillä puhutaan myös siitä mitä illallisella syödään tai mitä sarjaa katsotaan, mutta se ei ole kaikki, mistä puhutaan. t: tohtoritalous

Minä olen tavannut, ikävä kyllä. Tämä kyseinen tohtori katsoo maailmaa silmäneulan reiän kokoisesta aukosta kolmen metrin etäisyydeltä ihan oman suppean erikoisalansakkin näkökulmasta. 

Eikä opi tai halua oppia mitään uutta mikä ei suoranaisesti liity tähän tohtoriuuteen.

Samat kokemukset. Moni mun akateeminen ystävä on tiukasti oman aatteensa ja alansa vankina. He suvaitsevat tosi huonosti erilaisia mielipiteitä. Toki tämä vain huomio mun lähipiiristä.

Vierailija
72/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä miten perheet puhuvat omille lapsilleen. Minä osaan selittää omille lapsille mitä valo on, miten auton moottori toimii ja miksi puro virtaa, miten kaukana tähdet ovat.

Amisperheessä ei tällaisilla asioilla päätä vaivata.

Vierailija
73/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö mites ne perheet, jossa osa käy korkee koulun ja osa ei? 🙈🙈🙈

Mutjoo, joskus voi erottaa, mutta joskus ei.....

Vierailija
74/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä miten perheet puhuvat omille lapsilleen. Minä osaan selittää omille lapsille mitä valo on, miten auton moottori toimii ja miksi puro virtaa, miten kaukana tähdet ovat.

Amisperheessä ei tällaisilla asioilla päätä vaivata.

Minä opetan lapsilleni paljon luonnosta, metsistä ja avaruudesta. Kirjallisuutta myös löytyy. Minulle myös lapseni opetettiin näitä. Olen amis ja amisperheestä.. :)

Vierailija
75/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Jaa-a tällä palstalla tuntuu olevan päinvastoin. Menestys mitataan koulutuksen kautta ja sitä omaa asemaansa muistetaan usein mainostaa. Itse en ole havainnut tämmöistä amkien ja amisten keskuudessa. Joidenkin palsta-akateemisten on vaikea ymmärtää, että osa sivistää itseään jollain muulla tavalla kun yliopistossa ja on löytänyt sen intohimoalan muualta, josta saa elantonsa. Minua ei kiinnosta raha eikä materia, vaan pyrin ekologiseen arkeen.

Vierailija
76/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia havaintoja amiksista näin korkeakoulutettuna joka meni myöhemmin amkkiin alanvaihdon takia:

- Huomattavasti karkeampaa kielenkäyttöä

- Sovinistisuutta, rasismia huomattavasti enemmän kuin olen aiemmin nähnyt

- Uskovat paljon helpommin kaiken mitä netissä on (jos sopii omaan maailmankuvaan) ja käytetään näitä fakta-argumentteina kun jostain asiasta keskustellaan tai hieman väitellään

- Huomattavasti enemmän maahanmuuttovastaisuutta ja "tiedetään" kaikki asiat mitä tähän liittyy

Yleistietotaso ja yleissivistys on kyllä kaikilla ollut ihan hyvä niillä joita olen tavannut täällä, joskus itseäkin parempi. 

Vierailija
77/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mistä erottaa? Heikkoitsetuntoinen tekee näitä aloituksia ja haukkuu, siitä sen erottaa.

Vierailija
78/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähättelystä ja ylenkatsomisesta. Poikani oli ainoa duunaritaustaisen perheen oppilas luokassaan ja se kiusaamisen määrä oli järjentöntä 😥. Siihen osallistui myös oppilaiden vanhempia ja varsinkin koulun rehtori. Hänen huippukoulunsa maineeseen ei saanut tulla säröjä.

Terveisiä Jyväskylän Normaalikouluun.

Vierailija
79/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se akateeminen on kaupan kassana kun hyväpalkkainen amis ostaa kärryllisen ostoksia. Nii

Tämä on harvinaista. Totta on toki se, että amikset useammin törsäävät kaupassakin kaikkeen turhaan.

Käsityksesi akateemisesta on varmaan hiukan vääristynyt.

Työttömistä suurin osa on korkeintaan ammatillisen perustutkinnon suorittaneita. Tekniikan aloilla kumma kyllä ainakin vielä 2018 oli eniten työttömyyttä. Akateemisilla työttömyys harvinaisempaa, mutta työskentely esim kaupan kassalla opiskeluaikana aika yleistä ja mielestäni kunnioitettavaa.

Vierailija
80/154 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen todistus siitä, että tavarallahan ne monet amikset arvonsa mittaavat ja niiden varaan itsetuntonsa rakentavat. Surullista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi