Täytyykö asiakaspalvelijan sietää asiakkaalta kaikkea paskaa?
Milloin on oikein sanoa takas, vai pitääkö vaan niellä hymyillen ottaa kaikki vastaan? Tänään kuuntelin erään asiakkaan kovaäänisiä vittusaatanoita kunnes mulla keitti yli ja tiukalla ja normaalia vahvemmalla äänellä käskin häntä rauhoittumaan. Hän silminnähden hämmästyi kun en enää hillinnytkään itseäni ja tämä ihme kyllä sai hänet rauhoittumaan. Nyt vaan odottelen milloin pomo tulee kertomaan ikävästä asiakaspalautteesta...
Kommentit (53)
Meillä ainakin aina yritetään muistaa, että yksityisellä yrityksellä on vapaus valita asiakkaansa. Eli epäasialliselle voi sanoa ole hyvä ja poistu, tarvittaessa porttikielto päälle. Varsinkin niissä tapauksissa, kun esimerkiksi haukutaan huoraksi tai puhe menee muun sanallisen häirinnän tai uhkailun puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas on aina oikeassa, muista se ja tiedä paikkas!
Lähtökohta on, että asiakas on valehtelija.
Tietysti voi vaihtaa ammattia/alaa, jos koville ottaa se palautteen vastaanottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi vaihtaa ammattia/alaa, jos koville ottaa se palautteen vastaanottaminen.
Eli palaute yhtä kuin veetuilua. Näinhän se meillä menee.
Vierailija kirjoitti:
Palautteen voi antaa asiallisesti. Huutamalla ja haukkumalla ei pääse mihinkään. Tuhlaat vain aspan ja itsesi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Päivitettiin työkavereiden kanssa tuo sanonta jo kymmenen vuotta sitten: Asiakas on aina oikeassa, kunnes toisin todistetaan.
Minä kuuntelen ja pahoittelen, mutta varon sanomasta mitään siihen suuntaan, että tekisin asialle mitään. Oikeastaan nautin siitä, miten ystävällisyyteni suututtaa entistä enemmän, mutta vihainen asiakas ei saa mitään tarttumapintaa asiallisen käytökseni takia. En kieltele, en sano vastaan, kuuntelen ja totean aina välillä, että "ikävää, että teistä tuntuu tuollaiselta" ja "harmillista, että palvelumme ei ollut sellaista kuin odotitte". Saa huutaa, saa huoritella, saa olla epäasiallinen. Kun asiakas vähän rauhoittuu, niin kiittelen kovasti soitosta ja muistutan, että olihan nimenne XX ja numeronne NNNNN, koska me nauhoitamme kaikki puhelut ja käytämme näitä koulutustarkoituksiin.
Asiakaspalvelu on peilileikki.
Mukava ja kohtelias saa mukavaa ja kohteliasta palvelua, töykeä saa töykeää. Kiroilusta ja henkilökohtaisuuksista saa vartijat poistamaan liikkeestä.
Suurinosa asiakkaista on peruskohteliaita, mutta tietty ihmisryhmä osaa kyllä p*rseillä. Ei tervedystä saatika katsekontaktia, ostosten purkaminen hihnalle vie ikuisuuden kun pitää lajitella yhdestä kärrystä mikä on Pirkon, mikä Maikun ja olikohan Marja-Leena ottanut sipulia. Pälättävät keskenään eivätkä kuule mitä kysyt, maksutapahtuma tulee aina yllätyksenä ja 99% rahat ei riitä ja jotain jätetään kassalle. Viimeistelynä korit, kärryt ja kuitit jätetään juuri siihen mihin sattuu tippumaan. Joukossa on muutama vakinaama jotka ovat mukavia ja heitä palvelen kunnolla.
Minä kyllä latasin huo*ittelijoille ja muille sekopäille ihan suoraan päin naamaa. Oli kyllä ihanan terapeuttista!😆
Meillä viidesosa asiakkaista oli jonkin sortin persoonallisuushäiriöisiä, ulosannista ja käytöksestä päätellen. Sama pervo vanhempi äijä, puolihullu eukko, haistattelija-pultsari ja muita mt-vaivaisia. Näillä oli jo alusta saakka vaikeuksia hoitaa asiallisesti asioitaan: tulivat vttuillen huutamaan tyhjästä eikä ystävällistä vastausta pidetty minään, vaan mentiin henkilökohtaisuuksiin.
Sitten mulla paloi käpy ja annoin kaiken tulla sisältäni ulos. Vttuilin ihan huolella nämä pihalle. Eikä menetetty mitään. Paskoja asiakkaita ei kukaan kaipaa⭐️
Itselläni on linja "sitä saa mitä tilaa". Eli ystävällistä sanaa ei tipu, jos ei itse osaa käyttäytyä asiallisesti. Jos haukkuu tms., ei saa palvelua lainkaan. Käytän samaa taktiikkaa sovellettuna lapsilleni. "Tyhmä äiti, anna heti maitoa" -> ei tapahdu mitään. "Äiti antaisitko maitoa" ->maito tulee
Hyvä asiakaspalvelija yrittää tietysti ensin venyttää vieteriään, kuunnella ja ymmärtää. Mutta jos huutava asiakas ei kuuntele, ei rauhoitu vaan alkaa haukkua asiakaspalvelijaa, niin rajansa kaikella. Kelassa ainakin on ohjeena, että voi hyvin sanoa, että nyt tämä asia ei etene, palataan asiaan kun asialle voidaan oikeasti tehdä jotain. Ja piste. Se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas ei ole juuri koskaan oikeassa.
Mä en kyllä ikinä käsitä miksi aspaa pitää haukkua? Mikä siinä on niin vaikeaa ettei pysty esim virheestä asiallisesti sanomaan? Itse pystyn helposti ja joka ikinen kerta on virheet tulleet korjatuiksi, usein heti. Monesti aspat ovat todella hämmästyneitä kun kiitän avusta, harvoin virhe on juuri sen aspan aiheuttama.
Olin joskus töissä puhelinvaihteessa ja vaikka siinä hommassa vain yhdistetään puheluita eteenpäin sain kyllä kuulla kaikkea paskaa mitä ihmiset sylkivät suustaan, eli muiden tekemät virheet haukuttiin mun niskaan. Asiallisesti käyttäytyvät asiakkaat pääsivät jonon ohi.
Aivan sama minkä tahon kanssa olen tekemisissä, saan hyvää palvelua koska osaan käyttäytyä, ei se ole vaikeaa, joskus on ystävällisyydestä tipahtanut hyviä alennuksiakin, eli todellakin kannatti olla asiallinen.
Mä olen jo kovettanut itseni, mua vaan huvittaa kaiken maailman änkyröijät.
Kun ne näkee mun hälläväliä-asenteen, ne häipyy.
Ihmettelen heitä, joilla on joku synnynnäinen asenneongelma ja tulevat solvaamaan ja huutamaan vieraalle, viattomalle asiakaspalvelijalle päin naamaa. Minkälainen kasvatus näillä oikein on ollut?
Itse olen aina neutraali/ystävällinen asiakas ja minulle ollaan kilttejä. Tosiaan, hyvällä käytöksellä olen saanut etuja ja alennuksiakin!
Asiatonta käytöstä eli esim. huutamista tai etenkään asiakaspalvelijan haukkumista ei tarvitse kuunnella. Asiakaspalvelija ei mielestäni saa alentua samalle tasolle, vaan sitten todetaan rauhallisesti, että asiakkaan käytös ei sovi ja hänen täytyy poistua. Asia voidaan selvittää loppuun sitten kun asiakas on rauhoittunut. Olen joutunut soittamaan tällaisessa tilanteessa vartijan poistamaan asiakkaan liikkeestä, kun asiakas itse ei suostunut vaan jatkoi meuhkaamistaan, kaikilla tätä vaihtoehtoa ei ikävä kyllä ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ikinä käsitä miksi aspaa pitää haukkua? Mikä siinä on niin vaikeaa ettei pysty esim virheestä asiallisesti sanomaan? Itse pystyn helposti ja joka ikinen kerta on virheet tulleet korjatuiksi, usein heti. Monesti aspat ovat todella hämmästyneitä kun kiitän avusta, harvoin virhe on juuri sen aspan aiheuttama.
Olin joskus töissä puhelinvaihteessa ja vaikka siinä hommassa vain yhdistetään puheluita eteenpäin sain kyllä kuulla kaikkea paskaa mitä ihmiset sylkivät suustaan, eli muiden tekemät virheet haukuttiin mun niskaan. Asiallisesti käyttäytyvät asiakkaat pääsivät jonon ohi.
Aivan sama minkä tahon kanssa olen tekemisissä, saan hyvää palvelua koska osaan käyttäytyä, ei se ole vaikeaa, joskus on ystävällisyydestä tipahtanut hyviä alennuksiakin, eli todellakin kannatti olla asiallinen.
Tämä!
Mä en muista milloin olisin saanut huonoa palvelua jostain. Mutta itse olenkin asiakaspalvelijoille aina ystävällinen, yhteistyökykyinen ja kunnioitan heitä enkä katso alaspäin. Suurin osa näistä, jotka aina jauhaa kuinka Suomessa saa huonoa palvelua voisivat katsoa peiliin, syy kun tuppaa yleensä löytymään sieltä.
”Ketä tänään lyötäisiin?” on meidän motto😅
Jos asiakas kiroilee ja käy henkilökohtaisuuksiin, varoitan kerran. Jos edelleen jatkaa, suljen keskustelun ja otan yhteyttä esimieheeni, joka soittaa asiakkaalle. Mikäli asiakas edelleen jatkaa, voidaan asiakkaalta evätä oikeus palveluun.