Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kannattaa tehdä kun uusi tutkinto ja opintotukikuukaudet eivät riitä?

Vierailija
05.01.2021 |

Kuulemma TE-toimiston tuella voisi sitten opiskella 2v jos myönnetään.
Nyt mietin kannattaisiko alkaa sijoittamaan jos niistä saisi jotain? Mutta vaikuttaako negatiivisesti ettei tuota tukea myöhemmin saisikaan, eli pitääkö pysyä köyhänä eikä tavoitella tuloja osakkeista? Työnteko opintojen aikana on hankalaa, kun opinnot vaativat sen verran. Tämä on kuitenkin nyt se ala mitä haluan opiskella, aiemmin ymmärtämättömyyttä kulutin tukikuukausia kun uuvuin enkä valmistunut.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko pääkaupunkiseudulla?

Opiskelen ja asun itse Helsingissä ja olen saanut rahat riittämään kun käyn noin 3-4 kertaa kuussa töissä. Käyn eri kaupoissa "tuuraajana" Eezyn kautta (aiempi nimi Ekstraajat). Eezyssä on tosi kätevä systeemi; käyt lyhyen (muistaakseni 2 työvuoroa) koulutuksen ja sen jälkeen voit itse valita että miten paljon teet töitä.

Sanoit ettet voisi tehdä töitä opiskelujen ohessa, mutta kehotan harkitsemaan tota Eezyä tms. keikkatyötä.

Mä tosiaan teen noin yhden työvuoron viikossa ja sillä rahalla maksan jo sen osan opiskelija-asuntoni vuokrasta, joka asumistuen jälkeen jää maksettavaksi. Usein otan työvuoron sellaiselle arkipäivålle kun ei ole pitkä päivä koulussa niin voi pitää viikonloput vapaina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä?

Vierailija
4/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen ja asun itse Helsingissä ja olen saanut rahat riittämään kun käyn noin 3-4 kertaa kuussa töissä. Käyn eri kaupoissa "tuuraajana" Eezyn kautta (aiempi nimi Ekstraajat). Eezyssä on tosi kätevä systeemi; käyt lyhyen (muistaakseni 2 työvuoroa) koulutuksen ja sen jälkeen voit itse valita että miten paljon teet töitä.

Sanoit ettet voisi tehdä töitä opiskelujen ohessa, mutta kehotan harkitsemaan tota Eezyä tms. keikkatyötä.

Mä tosiaan teen noin yhden työvuoron viikossa ja sillä rahalla maksan jo sen osan opiskelija-asuntoni vuokrasta, joka asumistuen jälkeen jää maksettavaksi. Usein otan työvuoron sellaiselle arkipäivålle kun ei ole pitkä päivä koulussa niin voi pitää viikonloput vapaina.

En asu, mutta Ekstraajilla olen ollut :D

Ap

Vierailija
5/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihinhän sitä pitäis mennä, jos ei rahat muuten riitä

Vierailija
6/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon rahoittanut töissä käynnillä. Pidin välillä taukoa opinnoista, olin kokopäiväisesti töissä ja säästin. Nyt loppusuoralla.

Vierailija
7/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskustannukset mahd. alas. Ja asumistuen saat kyllä. Keikkatöitä. Tai voit toki yrittää työkkäristä saada hyväksynnän opinnoille myös, mutta se pitää hakea ennen kuin aloittaa opinnot ja perustelut pitää olla hyvät. Toki mikään ei estä sijoittamastakin, mutta siihen en osaa sanoa mitään.

Vierailija
8/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asu, mutta Ekstraajilla olen ollut :D

Ap

Ja joo, oli kyllä joustava. Stressaannuin siitä lyhyestä varoitusajasta, vaikka eihän niitä vuoroja pakko ole ottaa. Mulla on kyllä muutenkin aika huono paineensietokyky.

Ap

Vierailija
9/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko työtön? Jos olet työtön ja perustelet koulutustarpeen hyvin, niin tuo TE-toimiston tuki on kyllä mahdollista saada. Itse aloitan tällä viikolla opinnot noin.

Vierailija
10/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöitä? Ainakin yliopistossa on taukoa opetuksesta toukokuusta syyskuuhun, ehtii hyvin tehdä siinä pätkän vaikka kokoaikaduuniakin. Säästöillä ja asumistuella sitten lukuvuosi. Ehkä jotain keikkaa välillä. Vai miten haastavia ne opinnot on? Jos on hyvä työllistyminen alalla, tai vaikkei olisikaan, niin sitä työtähän kannattaa joka tapauksessa ruveta tekemään jo opiskelujen aikana.

Vierailija
11/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko työtön? Jos olet työtön ja perustelet koulutustarpeen hyvin, niin tuo TE-toimiston tuki on kyllä mahdollista saada. Itse aloitan tällä viikolla opinnot noin.

Kyllä työtön, päätoiminen opiskelija

Ap

Vierailija
12/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis oletko jo aloittanut opinnot? Työkkärin tuki olisi pitänyt hakea ennen opintojen aloittamista.

Vierailija
13/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis oletko jo aloittanut opinnot? Työkkärin tuki olisi pitänyt hakea ennen opintojen aloittamista.

Joo, olen opintotuella mutta se tulee loppumaan kesken opintojen.

Ap

Vierailija
14/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Et saa siinä tapauksessa työkkärin tukea. Et voi ilmoittautua työttömäksi kun olet opiskelija, tukea ei saa meneillään oleviin opintoihin vaan vain jos olet jo työtön ja sitten haet opiskelemaan. Silloinkin vain tietyissä tilanteissa. Jos olet varaton ja lainatkin nostettu, niin toimeentulotukea voit saada.

Vierailija
15/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Et saa siinä tapauksessa työkkärin tukea. Et voi ilmoittautua työttömäksi kun olet opiskelija, tukea ei saa meneillään oleviin opintoihin vaan vain jos olet jo työtön ja sitten haet opiskelemaan. Silloinkin vain tietyissä tilanteissa. Jos olet varaton ja lainatkin nostettu, niin toimeentulotukea voit saada.

Korjaan että oikeus lainan nostamiseenhan päättyy myös, kun tukikin, joten jos olet varaton kun opintotuki loppuu niin toimeentulotuki on mahdollinen.

Vierailija
16/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko hankit töitä opintojen rinnalle tai käytät tukikuukaudet loppuun ja haet toimeentulotukea.

Jos vielä tulevaisuudessa valmistuttuasi ja jonkin aikaa työskenneltyäsi haluat opiskella niin suosittelen joko opintovapaata aikuiskoulutustuen varassa tai sitten opintojen aloittamista kokoaikatyön rinnalla. Kun olet opiskellut työn ohessa vähintään 6 kk, olet työttömäksi jäätyäsi oikeutettu työttömyystukeen, sillä opintosi katsotaan sivutoimiseksi. Sen sijaan mainitsemasi omaehtoinen opiskelu on tuuripeliä sillä se voi olla täysin virkailijasta kiinni, myönnetäänkö opintoihin työttömyysetuutta vai ei.

Vierailija
17/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Eikö opiskelijoilta vähennetä siitä perusosasta jotain puolet?eli kattaa vuokran ja päälle jotain parisataa..

Vierailija
18/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Eikö opiskelijoilta vähennetä siitä perusosasta jotain puolet?eli kattaa vuokran ja päälle jotain parisataa..

Joo mulla on myös sellainen ymmärrys, että kela kehottaa keskeyttämään opinnot ja jäämään työttömäksi tai muuten tt tukea leikataan 40%.

Uskomaton systeemi.

Vierailija
19/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet keikkatyötä, kuten edellä on neuvottu ja lisäksi otat nyt opintolainan kun se vielä on mahdollista. Elelet niillä opintosi loppuun.

Vierailija
20/25 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostat tukikuukausia vastaavan summan opintolainaa, palautat opintotuet. Nostat taas kyseiset tuet ja niitä vastaavan lainan, palautat tuet. Jne. jne. jne.

Työkkärin tuki ei hevin irtoa, joten sen varaan et voi laskea.

Työnteko opintojen ohessa ja lomilla.

Tavallinen pankkilaina.