Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.
Kommentit (450)
Kyllä luonto opettaa. Lapsi tietää kuukatisista varmasti enemmän kuin arvaatkaan
Keskity antamaan antamaan valistusta seksiasioissa. Moni tyttö ottaa sitä meisseliä sisäänsä aivan liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.
Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.
Mittautat rautavarastot ja selvitätte lisäraudan tarpeen.
Minkä ikäinen lapsi? On eri asia, jos kyseessä on 10v kuin 14v.
Ei Buranaa ja Parasetalomia käytetä samaan aikaan!! Se on joko tai.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet jo aiemmin kertonut mitä ovat kuukautiset ja miksi semmoiset tulee, mikä tarkoitus niillä on.
Onnittelet lastasi siitä, että hän on saavuttanut uuden kehityspykälän ja on tulossa naisten maailmaan. Kertoilet pehmeästi ja mukavalla sävyllä ehkä missä iässä omat kuukautisesi alkoivat. Ostelet muutamia erimerkkisiä terveyssiteitä, ja neuvot kokeilemaan mitkä tuntuu juuri hänelle mukavilta. Muistuttelet hygienian, siis siteen vaihdon ja pesujen tärkeydestä.
Meillä mentiin naisissa naisin syömään, kun tyttärien kuukautiset alkoivat. Niistä oli jo puhuttu ja niitä oli odoteltu. Sitten kun mensut alkoivat ja tytär ei ollut liian kipeä, mentiin syömään ravintolaan, esikoisen kanssa vain minä ja esikoinen, kakkosen kanssa minä, esikoinen ja kakkonen sekä kakkosen kummitäti (siskoni), ja kuopuksen kanssa kaikki edellämainitut sekä kuopus ja kuopuksen kaveri äitinsä kanssa (tällä kuopuksen kaverilla oli mensut myös
Hirveää. Ehkä pahin painajaiseni olisi ollut, jos äiti olisi tehnyt kuukautisista hirveän numeron ja halunnut juhlistaa niitä vielä muiden ihmisten kanssa. Tai käyttänyt sanaa "mensut".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.
Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.
Kyllä voi ja pitääkin käyttää jos yksinään jompi kumpi ei riitä ja mikäli ei ole mitään perussairauksia, jotka estäisi käyttämästä jompaa kumpaa. Älä levitä väärää tietoa internetissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sekoilet? Jopa hammassärkyyn kehotettiin ottamaan molempia samaan aikaan. Miksi ei?
Todella inhottava ilmapiiri kyllä ketjussa. Voi tätä
vähättelyn ja numeroineen määrää.
Millä luokalla koulussa kerrotaan kuukautisista ensimmäisen kerran?
Erityisen tärkeää on, että pidät huolta, että tyttärelläsi on riittävästi oikeanlaisia terveyssiteitä, päiväkäyttöön, yökäyttöön jne. Ole avoin luonnolliselle keskustelulle kuukautisista. Opeta, mitä tarkoittaa kuukautiskierto. Naiseksi kasvamiselle haitallista on, jos äiti hylkää tyttärensä yksin kuukautisten kanssa. Terveyssiteet ovat nuoren kukkarolle kalliita Suomessa, joten pidä huoli, että tyttäresi ei tarvitse vessapaperista tai nenäliinoista rakennella kuukautissuojiaan.
Tässä ketjussa on mukana todella törkeitä kommentteja. Outoa, että moderaattori ei ole reagoinut, vaikka muuten asiallinenkin kommentti poistetaan nopeasti. Kuukautiset ovst luonnollinen asia, mutta usein äidit ovat yllättävän ymmällään, kun ne tyttärellä alkavat.
Ajat on eri nyt, itse olin hyvin tietämätön nuori -70 luvulla. Äiti kertoi etukäteen ja kysyin että kauanko niitä tulee? Äiti sanoi, että melko vanhaksi, ovat pois vain silloin kun varttuu vauvaa. Koko ajatus oli outo, pelottavakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin tyttärelle eka oma kalenteri nyt kun menkat vähän aikaa sitten alkoivat, tuntui sopivalta hetkeltä. Kerroin, että on hyvä idea totutella merkkaamaan aina menkat kalenteriin.
Uimahallissa uimisesta tytär kysyi ja kerroin että ilman tamponia ei voi uida ja että liikuntatunnilla ei tarvitse uida jos on menkat, mutta että jos hän itse haluaa, tästä tai jostain muusta syystä, voin toki ostaa (tai isänsä voi yhtä hyvin ostaa) hänelle pienen koon tamponeja ja hän voi kokeilla, miltä niiden käyttäminen tuntuisi.
Siteitä oli ostettu jo valmiiksi. Olin maininnut, että uskoisin menkkojen alkavan noin vuoden sisällä, koska tytön kehitys näytti seuraavan ihan samaa ajoitusta kuin itselläni aikoinaan ja omat menkkani alkoivat tuossa iässä.
Kun oli mahakipuja, annoin särkylääkkeen ja kerroin myös, että kevyt liikunta voi helpottaa ja lupasin myös, että
Vaikka se, että uimahallin saa skipata normaalin asian vuoksi.
Ilmeisin itselle on lämpötyyny. Kovissa kivuissa se ei auta yhtään ja silloin mennään lääkäriin, ei Tokmannille tyynyostoksille.
Minä kysyn tyttäreltäni, että haluaako hän itse keskustella aiheesta, mitä siitä tietää, onko jotain, joka askarruttaa, haluaako, että minä käyn ostamassa kuukautissuojia vai haluaako ostaa ne itse, haluaako kenties käyttää kuukuppia tai kuukautishousuja jne. Kivuista ei tarvitse kärsiä, niihin on saatavilla paljon erilaista apua ja sellainen kuukautisvuoto ei ole normaalia, joka haittaa normaalia elämää ja jos jotain tuollaista käy, niin voi aina mennä kouluterkkarille puhumaan, tai kertoa minulle. En halunnut alkaa hihkua, että jeejee, sinusta tuli nainen, koska hän on ihakuin minä: poikatyttö ja tiedän miten surulliselta voi tuntua, kun kuukautiset alkaa ja alkaa tulla naisellisia muotoja.
tyttäreni oli aluksi, että varmaan haluaakin jutella, mutta ei nyt, ymmärsin, olin itse ihan samanlainen. Myöhemmin samana iltana tuli valittamaan kipuja, annoin särkylääkettä ja sanoin, että jos haluaa, niin voi käydä lääkärissä vaikka hakemassa reseptin e-pillereihin, joka sitten haettiinkin.
Aikuiset tietävät, että kuukautiset johtuvat perisynnistä. Lapselle en tätä puolta korosta, vaan kehotan vain olemaan puhumatta niistä ja odottamaan, että menevät ohi.
Vierailija kirjoitti:
No kerrot vaan, että niitä ei tarvitse hävetä jne oleellista tietoa niistä.
Kerrot, että hän voi milloin vain pyytää sinua hankkimaan lisää siteitä tai tamponeja.
Jos ovat kivuliaat, niin suosittelen vahvasti miranax 550, koska tuo Burana on tulehduskipulääke ja mulla ja monella muulla läheisellä naispuolisella henkilöllä on vaan mennyt vatsa ihan ruikulille. Soita myös kouluun, että tyttö jää kotiin pariksi päiväksi. Jos eivät usko, sanot hankkivasi lääkärintodistuksen.
Kannattaa tosiaan muuten runsautta seuraa, että oppii hankkii varois "varastoon" suojia, ettei heti lopu.
Jos sulla on niin lievät kivut että Miranax auttaa, älä oleta että yhdelläkään alakoululaisella olisi käynyt sama tuuri.
Christiiina kirjoitti:
Miksi äidin pitäisi auttaa lastaan kuukautisasiassa? Kuukautiset ovat ihan normaali asia, ei lapsi tarvitse siinä mitään erityistä tukea. Tai jos kuukautiset ovat kovin hankala asia, niin kannattaa heti varata aika koululääkärille e-pillerireseptin kirjoittamista varten. E-pillereiden käyttäjillä on kuukautiset vain 4-5 kertaa vuodessa, kun e-pillereitä syödään 3 laattaa putkeen ja sitten on taukoviikko.
Ei pidä paikkaansa ihan joka kuukausi minulla oli aikoinaan.
Parasta on jos on kotona sellainen ilmapiiri, että niitä kuukautisia ei tartte hävetä ja niistä puhuminen on ihan luonnollista.
Meillä 12-vuotiaalla on ollut kohta vuoden ajan kuukautiset. Ostettiin pinkat menkkapikkareita (siteet oli lapsen mielestä kamalia, hiersivät ja haisivat ja tuntuivat ällöltä, kun hän niitä testasi) ja katsottiin, että miten niitä pitää pestä ja huoltaa. Kerroin, että kipuihin auttaa lämpötyyny ja kipulääkkeet. Eli opeteltiin miten vehnätyyny lämmitetään ja että heti jos on särkylääkkeet vähissä, niin ilmoittaa asiasta, niin voidaan ostaa lisää. Ja että ei kannata sen kipulääkkeen kanssa kainostella, koska menkkakivuista kärsiminen voi aiheuttaa seurauksia myöhemmin elämässä (mm. kroonista kipua)
Meillä lapsi ei arastele kertoa kuukautisistaan ja pyytää sekä minulta että mieheltäni särkylääkkeitä tai apua tyynyn lämmittämisessä. Hän on myös pyytänyt erilaisia menkkapikkareita ja niitä on käyty ostamassa. Kun tytöllä on kuukautiset ja kipuja, niin jopa veljensä on myötätuntoinen ja tuo siskolleen suklaata :) Minusta tää mutkaton ilmapiiri on hyvä, koska omassa lapsuudenperheessäni oli olo, että kuukautisia piti piilotella&hävetä ja mun veljellä oli inhottava tapa kuunnella vessan oven takana että vaihdoinko sidettä (siitähän kuuluu rapinaa) ja huudella sitten, että haaaaaa, sillä on menkat. Mulla alkoi menkat jo 11-vuotiaana, joten oli siinä lapsella kestämistä, enkä tosiaankaan saanut mitään neuvoja siitä, että kipuihin voisi lääkettäkin ottaa.
Kerroin tyttärelle, että kuukautisista ei tarvitse kärsiä yhtään,ei yhtään ja esimerkiksi hormonikierukka tai e-pillerit voivat auttaa siinä, että jos haluat sellaisia, kerro ihmeessä, voin järjestää asian. Itsellä oli nimittäin aluksi hyvin helpot kuukautiset, kunnes joskus parikymppisena alkoi ongelmat ja koska tiedän vaivan nimen ja sama oli äidilläni. Käytiin sitten gynellä, kerroin oman gynekologisen historiani ja siltä istumalta gyne suositteli e-pillereitä aloitettavaksi. Tyttäreni sai itse päättää, että syökö niitä niin sanotusti putkeen vai pitääkö muutaman taukokuukauden vuodessa. Sai myös päättää, että ottaako kuitenkin mieluummin hormonikierukan. Päätti kokeilla ensin e-pillereitä. Onneksi nykyisin on toisenlaiset kriteerit e-pillerien aloittamiselle kuin minun aikanani.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä täysin järkyttynyt, että särkylääkkeitä pitäisi ottaa menkkoihin. Kyllähän ne vituuttaa ja välillä sattuu, itsellä parhaiten auttanut aina liikunta, pitkät kävelylenkit ja raitis ilma.
Aikuisena tietty myös seksi ollut apuna kivuissa: ihan parasta hierontaa alapäälle.
Älä nyt opeta lasta turhaan odottamaan kipua silloinhan se sitten helpommin tulee. Tosin ymmärrän, että joillain on erityisiä vaivoja, mutta normimenkat ei pillereitä kaipaa!!!!!
Kokeile pyörtyä astuessasi ovesta ulos lenkkiaikomuksissa, niin tiedät mitä on kipu.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Miksi äidin pitäisi auttaa lastaan kuukautisasiassa? Kuukautiset ovat ihan normaali asia, ei lapsi tarvitse siinä mitään erityistä tukea. Tai jos kuukautiset ovat kovin hankala asia, niin kannattaa heti varata aika koululääkärille e-pillerireseptin kirjoittamista varten. E-pillereiden käyttäjillä on kuukautiset vain 4-5 kertaa vuodessa, kun e-pillereitä syödään 3 laattaa putkeen ja sitten on taukoviikko.
Ei pidä paikkaansa ihan joka kuukausi minulla oli aikoinaan.
nykyisin kyllä ohjeistetaan nuorille, että niitä voi ihan syödä putkeen, että kuukausittaiset vuodot eivät ole millään lailla välttämättömiä
Minä en ymmärrä miksi täällä luetaan niin, että lääkkeisiin varauksella suhtautuvat haluavat pitää tyttöjä tahallaan kivuissa. TIETENKIN kivuliaita menkkoja on syytä lääkitä. Ei kivun kärsimisessä ole minustakaan mitään järkeä, mutta en ymmärrä tuota jatkuvaa rummutusta tuosta, kuinka menkkoja pidetään oletuksena sairaan kivuliaina. Juu se on mahdollista, mutta ei standardi. Endometrioosikin on mahdollinen, mutta sekin on sairaus, ei normaali olotila. Minustakin täällä on vähän kilpailtu tuon kanssa, että kuka syö vahvimpia lääkkeitä.