Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (750)

Vierailija
661/750 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun aikana minunkin varallisuuteni on kasvanut yli 5700 eurolla ihan joka ikinen kuukausi. Taitaa noita vähän vituttaa jotka väittävät ettei normaalit ihmiset voi vaurastua sijoittamalla.

Vierailija
662/750 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin joskus kurssinkin tyyliin sijoittamisen alkeet. Se ei ollut ollenkaan riittävän for dummies, en ymmärtänyt sen jälkeen sijoittamisesta yhtään enempää kuin sitä ennenkään. Olisi pitänyt aloittaa ihan siitä, että mikä on osake. Mikä on rahasto. Olen ehkä jotenkin autisti kun mulle ei vieläkään ole oikein selvinnyt mitä ne on. Ennen digiaikaa oli helpompi hahmottaa kun osakkeet oli ilmeisesti ihan paperilappusia joita sitten saattoi olla vino pino. Ne oli ainakin jotakin konkreettista.

Sitten se sanasto. Merkintäoikeus. Mikä ihmeen merkintäoikeus? Mitä minä merkitsen? Mikä on osakeanti? Mistä sen tietää millä firmoilla on osakeanti? Mistä tietää onko joku firma listautunut pörssiin? Mikä on osakesäästötili? Mulla on Nordnetissä rahastoja ja paria osaketta, mutta tietääkseni mulla ei ole osakesäästötiliä. Tai ainakin mulle siellä tarjotaan vielä mahdollisuutta avata sellainen. Osakkeita kuitenkin olen voinut ostaa i

En ole käynyt yhtään sijoituskurssia, mutta kaikki yllämainitut on mulle ihan selviä asioita.

Ps.sulla on Nordetissa arvo-osuustili. Siksi olet voinut ostaa osakkeita ja rahasto-osuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/750 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaat arvo-osuustilin, siirrät sinne rahaa, ostat sijoitustuotteita esim. osake, menetät rahasi, olet vit***ntunut.

Arvo-osuustilille ei siirretä rahaa. Raha lähtee pankkitililtä, osakkeet tai rahasto-osuudet näkyy arvo-osuustilillä.

Ota edes perusasioista selvää, ennenkuin tulet pätemään.

Vierailija
664/750 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"sijoittaminen" tarkoittaa, että voidakseen ansaita jonkun täytyy hävitä. Kummalle puolelle päädyt?

Eihän tarkoita. Ei ole kyse lottoamisesta tai arvonnasta. Ei osakemarkkina ole kuin joku suljettu holvi, jossa rahan määrä on vakio, ja raha siirtyy sen sisällä taskusta toiseen. Ei, vaan sinne tulee koko ajan rahaa lisää ulkopuolelta. Kun yritykset myyvät tuotteitaan, ja tekevät voittoa, voitosta osa jaetaan osinkoina yrityksen omistajille (osakkeen omistajille). Kuka tässä häviää? Jos joku osti tuotteen yritykseltä (on se sitten Koneen hissejä, tai Valmetin paperikone, tai Marimekon kolttuja) niin kuka hävisi? Tuotteista saatua voittoa jaetaan omistajille. 

Vierailija
665/750 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuratkaa Merja Mähkää instassa. Hän puhuu sijoittamisesta kansankielellä.

Vierailija
666/750 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat vaan bitcoinia

Vierailija
667/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kryptovaluuttoja

Aina joku yrittää ostaa mun tauluja NFT.

Kiitos ei.

Vierailija
668/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen avannut Nordnettiin ja Seligsoniin tilit netissä. Rahat pääosin indeksirahastoihin. Jatkuvat yksittäisten osakkeiden poiminta ja osto/myynti käy työstä, ja tuottaa usein vähemmän kuin sijoittaminen rahastoihin, jotka toimivat korkoa korolle -periaatteella. Eli rahaston tuottamat osingot sijoitetaan uudelleen, ilman että maksat niistä välissä veroa.

Osan olen sijoittanut määräaikaisina talletuksina pankkiin, koska nyt on saanut pitkästä aikaa kohtuullisen hyvää korkoa  niistäkin.

Vierailija
669/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten eräs yritys maksoi osinkoa osakeosinkona, se oli kyllä vaikeatajuinen mulle. Möin jonkinajan kuluttua siitä saamani osakkeet pois enkä tänäkään päivänä tiedä voitinko vai hävisinkö siinä.

Vierailija
670/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituksella tapahtuva arvonnousu tarkoittaa sitä, että onnistuu huijaamaan häntä, joka kokee arvon alenemaa. Suomeksi - yritetään tehdä rahaa toisten kustannuksella. Rahan ahneus on monella perisynti, jonka arvostuksen joutuu itse punnitsemaan.

Vierailija
671/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähn riippuu..

- putosiko kyseisen yrityksen osakkeen arvo enemmän kuin osinkona saatujen osakkeiden arvo oli, ja jos putosi niin nousiko arvo takaisin ja jopa yli ennen kuin myit osakkeet.

-  oliko myyntihinta halvempi kuin se arvo joka niillä oli kun sait ne.

- yleensä kuitenkaan osinko tuottoja ei varsinaisesti lasketa "voitoksi" vaikka onhan se sitä.

Vierailija
672/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoituksella tapahtuva arvonnousu tarkoittaa sitä, että onnistuu huijaamaan häntä, joka kokee arvon alenemaa. Suomeksi - yritetään tehdä rahaa toisten kustannuksella. 

Höpö höpö, ei se ole keneltäkään  pois jos sijoituksen arvo nousee. Pääsääntöisesti sijoituksen arvo nousee kun yrityksen menestys paranee.

Pörssikaupassa kukaan ei huijaa ketään.

Hinta määräytyy sillä , millö hinnalla joku on valmis myymään ja mitä samala hetkellä joku on valmis maksamaan. 

Vierailija
673/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoituksella tapahtuva arvonnousu tarkoittaa sitä, että onnistuu huijaamaan häntä, joka kokee arvon alenemaa. Suomeksi - yritetään tehdä rahaa toisten kustannuksella. Rahan ahneus on monella perisynti, jonka arvostuksen joutuu itse punnitsemaan.

Sijoittaminen ei ole rahan takemistä toisten kustannuksella... siinä ostetaan osuus yrityksestä ja toivotaan että yritys tekee hyvää tulosta, joka koituu omistajien eduksi. 

Huijaamaan? Jos ihminen haluaa myydä tai joutuu myymään, ei hän tule huijatuksi, vaan tekee itse sen myyntipäätöksen. Monia tapauksia on tuolla sijoituskeskusteluissa, että myyvät ihan tietoisesti tappiolla jonkun osake-erän, jotta voivat vähentää tappiot verotuksessa. (En tajua, oikeastiko siinä hyötyy, - ehkä jos veroja on tulossa tosi paljon- mutta jotkut näin tekee). Ja jotkut myy kiukuspäissään, kun ovat kyllästyneitä johonkin osakkeeseen jonka arvo on alentunut koko ajan. Eivät jaksa odottaa että arvo nousisi taas ylös joskus.

Minä kerran myin erän osakkeita pienellä tappiolla, kun oli tarve saada käteistä eikä tililläkään riittävästi ollut. En tullut huijatuksi, ihan oli tietoinen päätös, pakkorako. Minkäs teet. 

Kuka tahansa voi tehdä pörssiostoksia ihan omassa nettipankissaan. Ketään ei henkilökohtaisesti tavata eikä "huijata". Outo analogia tuo minusta. 

....No vedän vähän takaisin. Koska tosiaan kuka vaan voi tehdä pörssiostoksia, ihan kuka vaan, niin on varmaan joukossa myös oikeustoimikelvottomia, tai muuten vaan hitaampia yksilöitä. Ehkä he voivat kokea tulevansa huijatuksi, ostavat väärään aikaan, tai "ei tullutkaan pikavoittoja". 

Vierailija
674/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein neuvo ketjun aloitajalle..

Suhtaudu erittäin kriittisesti pankkien sijoitusneuvojien ehdotuksiin. Heidän neuvonsa perustavat siihen mikä tuottaa pankille eniten , pankit eivät välitä pätkääkään siitä saatko voittoa vai tappiota , erityisillä sijoitustuotteillasn panki voittaa aina, joskus asiakaskin saattaa vähän saada tuottoa.

Parhaat tuotot olen itse saanut sellaisista osakkeista joista pankki on sanonut ettei missään nimessä kannata, vastaavsti suurimmat tappiot on tulleet pankin vahvasti suosittelemista osakkeista ( menneet konkurssiin jolloin tappio 100%).

Onneksi kuitenkin meitä joilla on vara sijoittaa kohdellaan silkkihansikain verotuksessa , voimme vähentää kaikki tappiot muista pääomatuloista , eli käytännössä valtio korvaa tappioista reilut 30%.. tämähän on väärin mutta....

Vierailija
675/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita vain pääomasuojattuihin tuotteisiin. Tuotto on pienempi mutta turvattu.

Vierailija
676/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma useimmille sijoittamista harkitseville on verkkopankissa toimiminen. Ei osata käyttää verkkopankin liittymää.

Ei ole ohjeita mitä nappia pitää klikata että.saa avattua arvo osuustilin tai osakesäästötilin. Ei osata etsiä valikoista oikeaa kohtaa mistä ostaa osuuksia. Ei ole käsitystä mitä kuluja menee missäkin vaiheessa. Näitä asioita ei opasteta minkään pankin ohjeissa tai videoilla tai verkkokursseilla.

Vierailija
677/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin ja hamstrasin vuosikymmeniä hopearahoja, koska kulta oli mielestäni kallista. Kultarahat olisivat toki mahtuneet pienempään tilaan. No nyt sitten myyn tuosta 40+ kg kasasta erilaisia kolikoita.

Vierailija
678/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma useimmille sijoittamista harkitseville on verkkopankissa toimiminen. Ei osata käyttää verkkopankin liittymää.

Ei ole ohjeita mitä nappia pitää klikata että.saa avattua arvo osuustilin tai osakesäästötilin. Ei osata etsiä valikoista oikeaa kohtaa mistä ostaa osuuksia. Ei ole käsitystä mitä kuluja menee missäkin vaiheessa. Näitä asioita ei opasteta minkään pankin ohjeissa tai videoilla tai verkkokursseilla.

Kädettömiä. Minkä ikäiset ei tällaista opi ihan opettamatta? Erilaisia äppejä on vaikka mitä ja kyllä niitäkin on oppineet käyttämään. 

Vierailija
679/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?"

Jos tavoitteesi on hitaasti mutta varmasti kartuttaa omaisuutta, voisi sinulle sopia rahastosäästäminen. Itse löysin omasta verkkopankistani sijoitus-osion, jossa oli erilaisia rahastoja tarjolla. Tuottoa ja riskitasoa arvioimalla valitsin minulle sopivan. Rahastot jakautuvat kasvu- ja tuottorahastoihin, mikä tarkoittaa, että kasvurahastossa sijoitustesi tuotto pysyy siellä rahastossa, kun taas tuottorahastosta se siirtyy esim. käyttötilillesi säännöllisesti (yleensä vuosittain). Veroa maksat silloin, kun nostat rahastosta varoja. Ks. alkuun esim. https://naisetpuhuurahasta.fi/tuotto-osuus-vs-kasvuosuus/

En ole ollut pankkiin yhteydessä millään tavoin. 

Ja millaisia summia kerralla? Monet sijoittavat kuukausittain vakiosumman. Minulla on epäsäännöllisemmät tulot, joten siirrän rahastoon varoja silloin, kun käyttötilin saldo kasvaa turhan suureksi eikä isompia menoja ole odotettavissa.

Vierailija
680/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avasin tilin Nordnetiin (tarvitaan pankkitunnukset). Siirsin sinne ruhtinaalliset 30 euroa. Etsin eettisesti mahdollisimman kestäviä hiilineutraaleja rahastoja (ei aseita, pokea, sotateolllisuutta jne, ne on helppo hakutoiminnalla karsia pois), joissa oli hyvä tuotto ja korkeintaan keskinkertainen riski. Sijoitin kahteen sellaiseen rahastoon à 15 e.

Nyt pystyn seuraamaan ja opettelemaan rahastosijoittamista ja sitten, kun on aikaa ja intoa perehtyä asiaan tarkemmin, voin miettiä todellista sijoittamista.

Liikuttava höpsö, sääliksi käy.

Tähän!

Menestyvällä sijoittajalla ei ole moraalia.

Ostan vaikka hermokaasutehdasta jos se näyttää tuottoisalta.

Mitä kautta ostat hermokaasutehdasta ? Kyse täytyy olla ulkomaisesta yhtiöstä ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi