Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä
Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.
En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?
Kommentit (749)
Vierailija kirjoitti:
Tili Nordnettiin ja siirrät sinne tilille rahat verkkopankin kautta. Sitten vaan ostelemaan rahastoja ja osakkeita.
Miksi kaikki suosittelevat Nordnetiä? Osakkeita voi ostaa ihan suoraan oman verkkopankin kautta? Mitä hyötyä tuosta välikädestä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tili Nordnettiin ja siirrät sinne tilille rahat verkkopankin kautta. Sitten vaan ostelemaan rahastoja ja osakkeita.
Miksi kaikki suosittelevat Nordnetiä? Osakkeita voi ostaa ihan suoraan oman verkkopankin kautta? Mitä hyötyä tuosta välikädestä on?
Korjaus: Osakkeita voi ostaa ihan suoraan oman verkkopankin kautta. Kysymysmerkki ei kuulunut tuon lauseen loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kans ihmetellyt, eri alustoilla Nordnetiä aina suositellaan. Mulle osuuspankin palvelut on halvempia, kun olen omistaja-asiakas. Ei Nordnet varmastikaan huono ole, sillä on paljon käyttäjiä, ja niinpä sitä tosi moni suosittelee.
Osuuspankin palvelun kautta voi lukea Kauppalehden (valikoituja, yrityskohtaisia) uutisia jotka muuten on maksumuurin takana. Osuuspankin omien analyytikoiden arviot yrityksistä vaikuttaa olevan melkoisen hyvin kohdallaan, asiantuntevaa.
Nordnetilla taas on yhteistyö Inderesin kanssa, Inderesin kommentit ja analyysit on sinne linkitetty. Nordnetilla on myös keskustelupalsta ja salkkunsa saa näkyviin kaikille muillekin. - itse en ehkä halua salkkuni näkyvän kaikille :D sen verran aloittelija ja pienillä summilla, etten halua julkiseksi.
Plus sitten muita välittäjäpalveluita kuten etoro, mutta verotuksen kannalta oma pankki tai se Nordnet on paljon helpompi.
Nordetissa et maksa säilytyksestä.
https://vertailut.com/osakesaastotilit/
Takavuosina tuo kulu oli OP.ssa ja Nordeassa varsin korkea eikä minusta ole vieläkään mitään järkeä maksaa säilytyksestä kun ilmainen vaihtoehto on olemassa. Vertailussa nordnetille tulleet 5 tähteä ei varmaan huononna vaihtoehtoa muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Takavuosina tuo kulu oli OP.ssa ja Nordeassa varsin korkea eikä minusta ole vieläkään mitään järkeä maksaa säilytyksestä kun ilmainen vaihtoehto on olemassa. Vertailussa nordnetille tulleet 5 tähteä ei varmaan huononna vaihtoehtoa muutenkaan.
Nordeassa ei tarvitse maksaa säilytyksestä yhtään mitään, jos tekee vähintään yhden kaupan vuosineljänneksessä. Ja se vaadittu yksi kauppa voi olla esim. se, että ostaa yhden kahden euron arvoisen osakkeen, mistä kulut Nordeassa ovat huikeat 2 senttiä.
Suorissa osakeostoissa Nordean kulut ovat selvästi edullisemmat kuin Nordnetin, jos ostaa pienillä summilla kerrallaan. Rahastoissa Nordnetin kulut ovat Nordeaa pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile omassa pankissasi. Osta kotimaisten suuryhtiöiden osakkeita.
Jo innostut, avaa tili Nordnetissä ja ala sijoittaa.
Lisäisin vielä että unohda pankkien "neuvot" ja kaikki "rahastot".
Hieno kommentti. Suuri osa rahastoista tuottaa kuitenkin reipasta voittoa. Miksi niitä olisi jos ne ei olisi omistajilleen kannattavia?
Nordnet on hyvä paikka aloittaa, sieltä löytyy paljon oppaita. Jos haluaa vain nopeasti rahansa laittaa johonkin, niin varmin on USA:n S&P500 indeksiä seurailevat rahastot. Jenkkien talous on kuitenkin maailmantalouden veturi, jota muut taloudet seuraa. 500 tulee 500:sta suurinta pörssinoteerattua yhtiötä, jotka ovat vakiinnuttaneet paikkansa toimialallaan (ei konkurssiriskiä). Myös hajautus on automaattisesti hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihmetyttää myös itseä sillä ei ole kauaa aikaa kun tapetilla oli mm. wincapita.
Hmm, kummankohan kautta uskallan siirtää ja sijoittaa rahani OP vai joku nordnet.com vai peräti wincapita.com?
Hyvät ihmiset käyttäkää sitä järkeä joka teille on annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordnet ei peri säilytyspalkkioita. Ne osakkeet verkkopankkisi kautta on täsmälleen samanlainen välikäsi kuin Nordnet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordnet ei peri säilytyspalkkioita. Ne osakkeet verkkopankkisi kautta on täsmälleen samanlainen välikäsi kuin Nordnet.
Lisään myös edelliseen, että Nordnetillä on keskimäärin enemmän ja monipuolisempaa tarjontaa kuin pankillasi. Esimerkiksi Nordea ei listaa kaikkia jenkkilappuja ennen kuin niitä pyytää listattavaksi, mitä olen joutunut tekemään. Nordnetissä kaupankäynti on mahdollista siis useammassa pörssissä. Joillekin tämä on arvokasta, toisille ei niinkään väliä. Lisäksi Nordnetillä on tarjonnassa enemmän viputuotteita ja johdannaisia, mutta ottaen huomioon että keskustelun aihe on "miten tämä tehdään", en suosittele monimutkaisten viputuotteiden ostamista vaikka niitä sattuisikin omasta verkkopankistaan löytämään.
ETF-tarjonta taitaa olla Nordnetillä myöskin laajempaa.
Sen sijaan suorat osakeostot taitaa nykyään olla ainakin NYSE-lapuilla halvempaa omassa verkkopankissa kuin Nordnetillä n. 5000 euron kertaostoon asti. Muistelen tarkistaneeni noita välityspalkkioita jossakin vaiheessa. Taas kerran kuitenkin, noitakaan lappuja ei kannata hamstrata jos pitää kysyä miten ylipäätään osakkeita ostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se maksa osuuspankissakaan. Ainakaan näin omistaja-asiakkaana, muuten en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienillä summilla osakkeita ostettaessa Nordnetin perimä välityspalkkio voi olla yli kymmenkertainen Nordean palkkioon verrattuna. Nordeassa ei mene säilytyspalkkiota, jos tekee vähintään yhden oston tai myynnin vuosineljänneksessä.
Siten että menet paskaduuniin. Elät kun munkki ja säästät! Kannattaa osata alkeelliset taloustaidon. Turmion tielle joudut ja rikosten kohteeksi.
Joo voi tosiaan olla, että Nordnet on monipuolisempi - OP:n kautta voi ostaa 14 eri maan pörsseistä (Eurooppa, Usa ja Kanada) Ja Usan osakemarkkina tuolla tarkoittaa että tarjolla 500 suurinta yritystä, ja Nasdaq:n 100 suurinta. Eikä Saksan pörsseistäkään ole ilmeisesti läheskään kaikki - vain noin 190 yritystä yhteensä tarjolla.
Ehkä muita saa pyydettäessä.
Ja lisäks ETF - 883 kpl, Bull / Bear sert. - 188 kpl, Op:n omia rahastoja 58 kpl.
Tämän ei ole tarkoitus olla mainos eikä antimainos - itse keikun aina välillä Op:n ja Nordnetin välillä edelleen, niin vertailut on kiinnostavia.
Onko Nordnetillä kirjautuneille reaaliaikaiset kurssit näkymää? Sillä tuo joka kaikille näkyy, ei ainakaan ole...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Itse ostan verkkopankin kautta osakeet. Danskessa minimi 8€/kauppa. Yli kolmen tonnin kaupastakaan ei mene enempää kuin se 8€.
Nordeassa pienistä osakekaupoista (max.800€) välityspalkkio on 1% kauppahinnasta. Säilytysmaksua ei peritä, jos kerran kvartaalissa tekee kaupan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile omassa pankissasi. Osta kotimaisten suuryhtiöiden osakkeita.
Jo innostut, avaa tili Nordnetissä ja ala sijoittaa.
Lisäisin vielä että unohda pankkien "neuvot" ja kaikki "rahastot".
Hieno kommentti. Suuri osa rahastoista tuottaa kuitenkin reipasta voittoa. Miksi niitä olisi jos ne ei olisi omistajilleen kannattavia?
Nordnet on hyvä paikka aloittaa, sieltä löytyy paljon oppaita. Jos haluaa vain nopeasti rahansa laittaa johonkin, niin varmin on USA:n S&P500 indeksiä seurailevat rahastot. Jenkkien talous on kuitenkin maailmantalouden veturi, jota muut taloudet seuraa. 500 tulee 500:sta suurinta pörssinoteerattua yhtiötä, jotka ovat vakiinnuttaneet paikkansa toimialallaan (ei konkurssiriskiä). Myös hajautus on automaattisesti hyvä.
Pankkien rahastoista menee siivu siitä voitosta myös pankille. Sitä tuo kommentti tarkoitti, ja oli ihan paikallaan tuo varoitus. Siivu voi olla suhteellisen iso, jos on aktiivisesti hallinnoitu rahasto.
Kannattaa valita sellainen rahasto jossa mahdollisimman pienet kulut eli indeksirahasto, kuten sanoitkin.
Teoriassa voisi olla hyvä idea tehdä vain suoria osakesijoituksia. Ongelmaksi muodostuu hajautus joka on riskinhallinnan kannalta ensisijaisen tärkeää.
Hajauttamalla useaan sijoituskohteeseen riskitaso pienenee. Rahasto on jo sinällään hajauttava tuote, joten pienillä summilla rahastot auttavat hajauttamaan esimerkiksi useaan yhtiöön samassa markkina-alueessa tai jopa globaalisti.
Itsellä on suoria osakesijoituksia n. 20% salkusta ja 80% erilaisissa rahastoissa. Rahastoissa pyrin pienikuluisiin passiivi- tai indeksirahastoihin, mutta hyväksyn myös hyvin hoidetun aktiivisen rahaston sektorilta jossa on hyvä nousu menossa.
Suorat osakesijoitukset olen valikoinut sektoreille joiden uutisia seurailen ja joista ymmärrän edes perusasiat.
Pitää myös ymmärtää sijoitushorisontti. Koska tarvitset mahdollisesti näitä varoja? Eläkesijoitus 20v päähän? Jos sijoitushorisontti on 5v päässä, keskittyisin pieniriskisiin tuotteisiin (korkosijoituksia enemmän). 10+ vuoden päähän voi hieman riskiä sietääkin.
No ensiksi uhrataan pässi. Sitten katsotaan sisälmyksistä, missä on suurin voittopotentiaali. Kuun asentoa taivaalla ei pidä unohtaa! Ja jos satuit näkemään mustan kissan kulkevan tikkaiden alta, pitää ne sisälmykset lukea oikealta vasemmalle. Normaalistihan ne luetaan vasemmalta oikealle.
Äläkä missään nimessä unohda, että tämä kaikki pitää tehdä sellaisessa paikassa, että mahdollisimman moni tämän näkee. Eli ison kaupungin keskusta ruuhka-aikaan on paras. Sinun pitää myös olla täysin alasti...
Se tapahtuu siten että minä annan sinulle tilinumeroita jaSINÄ laitat siie tileille rahaa ja minä iloitan koska sitä on tullut tarpeeksi......................mutta muista et sijoittaminen on piiiitkän aja toimintaa joten älä hötkyile ensimmäisen 80-vuoden aikana.
T. Liikemies Onni Sarmaste
Osakkeenomistajat päättää että voittojen ja osinkojen on kasvettava 5% vuodessa ja jos siihen ei päästä muuten, irtisanotaan ja lomautetaan työntekijöitä, manipuloidaan palkkasummaa palkan tuotantopalkkio -komponentin avulla, jätetään vain palkkiot maksamatta ja niin voidaan tehdä koska tessit ja muut lait koskee vain sitä huonoa peruspalkkaa. Ette kai luullut että bonuksilla tai tuotantopalkkioilla on oikeasti mitään yhteyttä "ahkeruuteen", se on pelkkä palkan komponentti jolla työnantaja voi vesittää palkankorotukset ja säädellä tuloslaskelmassaan palkkasummia. Täysin moraalitonta ja epäeettistä toimintaa.