Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (750)

Vierailija
681/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon tietoa kerrotte tyhmälle. 

Vierailija
682/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat osakkeita valitsemaltasi yritykseltä. Painat perseesi penkkiin ja jäät odottelemaan josko joku duunari painaisi niin paljon duunia että saat osasi hiestä. No ei vaiskaan, sen duunarin tekemästä työpanoksesta sen raha sinne sinun kirstuusi kolahtaa jossain vaiheessa. Varmasti tämä on yksinkertaistettu mutta pääosin se menee näin. Mutta pääasia kapitalismissa on se ettet sinä tee mitään vaan annat rahasi tehdä "töitä". Mukavinta jos meistä kaikista tulisi pikku-kapitalisteja eikä kenenkään tarvitsisi enää tehdä mitään sen rahan eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se yleensä toimii: ostat välittäjän avulla osakkeita tai osakerahastoja, sitten katselet vierestä kun sijoitustesi arvo pikku hiljaa puolittuu, sillä olethan markkinoilla pitkäjänteisesti eikä lyhytaikaisten markkinaheilahtelujen takia kannata myydä. Uskottelet itsellesi, että et ole oikeasti tappiolla jollet myy, tai että osingothan ne ovat tärkeintä.

Vaikka et myisi omistuksiasi, pitkällä aikavälillä kaikki osakeyhtiöt menevät lopulta konkurssiin tms ja pankit tyypillisesti sulkevat sijoitusrahastojaan pitkän laskun jälkeen pohjilla juuri ennen uuden nousun alkua.

Vierailija
684/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluat riskitasoa nostaa ja monikymmenkertaistaa mahdolliset voitot (tai tappiot) ja niin voit myös sijoittaa cryptoihin.

Vierailija
685/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa niitä indeksirahastoja. Niitä hoitaa ammattilaiset ja et todennäköisesti häviä vaan rahaston arvo nousee pikku hiljaa. Itse tein silleen tyhmästi että ostin eri yhtiöiden osakkeita ja olen nyt tappiolla -10%. Ainut indeksirahasto jota ostin, on plussalla +11%. Pitäisi ammattilaisten antaa hoitaa eikä luulla että itse osaa.

Vierailija
686/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin moka on varata aika oman pankin pankkivrkailijalta. Nämä asiantuntijat pelaavta vain pankin ja omaan pussiin. Käsittääkseni näille pankkivirkailijoiile saatetaan jopa maksaa joku bonus, jos saavat asiakkaan sijoittamaan rahojaan pankin kalliisiin rahastoihin. Niitä Vi####kaan kiinnosta muu kuin omat bonukset.

...ja siis itsehän nuorena astuin tähän pankin ansaan. Olin niin otettu, kun ihan ilmaiseksi pankkivirkailija neuvoi minua reppaanaa, joka ei ymmärrä mitään sijoittamisesta.

Kului vuosia ja lopulta itse tajusin opiskella sijoittamista ja tajusin miten surkeita ja kalliita! rahastoja virkailija oli minulle suositellut, Ei siinä sitten. Lopulta myin kaikki rahastot pois ja siisrsin kaikki rahat Nordnettiin ja valitsin ITSE rahastoja, ETF:ä ja muutamia osakkieta. Nyt muutaman vuoden jälkeen sijoitussalkku on jo n.50% tuottanut.

Mutta siis sinun on tehtävä kaikki ITSE! Ikinä koskaan ei pidä laittaa rahojaan sellaiseen asiaan mitä ei itse ymmärrä tai kuunnella jonkun jakkupukuisen pankkivirkailijan ympräipyöreitä imeliä puheita.    

Vierailija
687/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei ole sijoittaminen pois toisilta, KYLLÄ ON!

Ensinnäkin osakeyhtiölain mukaan ainoa tavoite on voittojen maksimointi omistajille, ja se todellakin koituu muiden vahingoksi, koska jos vaadittuihin voittoihin ei muuten päästä, irtisanotaan työntekijöitä palkkakustannuksissa säästääkseen. Muutenkin tällaisilla moraalittomilla firmoilla on valtava vimma saada poljetuksi työntekijöiden palkat ja muut edut olemattomiin sijoittajien voittojen lisäämiseksi!!

Sitten vielä kehdataan julmistella että yritykset ei ole mitään hyväntekeväisyyslaitoksia, halveksitaan kommunismia, mutta sitten ei kuitenkaan ole mitään ongelmia vetää yritystukia yhteiskunnalta niin paljon kuin suinkin saadaan, vaikka sitten viekkaudella ja vääryydellä!

Vierailija
688/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästössä mihin? En ainakaan minä esim. sitten kun olen eläkkeellä tarvitse enään rahaa mihinkään ylimääräisiin asioihin.

Vierailija
689/750 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästössä mihin? En ainakaan minä esim. sitten kun olen eläkkeellä tarvitse enään rahaa mihinkään ylimääräisiin asioihin.

Sama mulla. Nyt kun lapset on  vielä nuoria  niin tulee lasten kanssa tehtyä asioita ja ostettua kaikkea kivaa mutta se aika kun tulee että heillä on omat perheet niin yhteinen aika varmasti vähenee eikä mua  yksin voisi vähempää kiinnostaa kotimaan matkailu,ylimääräiset hankinnat ym. 

Vierailija
690/750 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mukavinta jos meistä kaikista tulisi pikku-kapitalisteja eikä kenenkään tarvitsisi enää tehdä mitään sen rahan eteen."

Niinpä, mutta se ei tule koskaan tapahtumaan, kun osa uskoo tällaisiin satuihin:

"Vaikka et myisi omistuksiasi, pitkällä aikavälillä kaikki osakeyhtiöt menevät lopulta konkurssiin tms ja pankit tyypillisesti sulkevat sijoitusrahastojaan pitkän laskun jälkeen pohjilla juuri ennen uuden nousun alkua."

Vierailija
691/750 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vielä: 

"Vai ei ole sijoittaminen pois toisilta, KYLLÄ ON!

Ensinnäkin osakeyhtiölain mukaan ainoa tavoite on voittojen maksimointi omistajille, ja se todellakin koituu muiden vahingoksi, koska jos vaadittuihin voittoihin ei muuten päästä, irtisanotaan työntekijöitä palkkakustannuksissa säästääkseen. "

Osakeyhtiö voi olla myös maksamatta osinkoa, ja moni yritys tekeekin niin. Omistajat ei välttämättä saa osinkoa moniin vuosiin, jos on on huono kausi. Esim rakennusala tällä hetkellä. En oikein tiedä mitä tarkoitat "ainoana tavoitteena". Ei ole olemassa mitään "vaadittua" voittoa. Yhtiö voi myös päättää että osinkoja ei makseta. 

- osakkeenomistajana voit itse olla mukana päättämässä yhtiön asioista. Toki osakkeita täytyy olla sievoinen potti, ennenkuin äänimäärällä alkaa olla merkitystä. 

Se ei johdu sijoittamisesta, jos yritys joutuu sanomaan irti väkeä. Suhdanteen alamäessä voi joutua sanomaan irti osan, ettei koko firma kaadu velkoihin. Sehän on sama juttu ihan kaikissa yrityksissä, ei pelkästään oyj:ssä, jos menee huonosti ja täytyy löytää säästöjä. Jos töitä ei ole, ei voi pitää palkkalistoilla väkeä. 

Jos tuollainen eettinen ongelma sinua huolettaa, niin sijoita sellaisiin yrityksiin jotka ei ole suhdanneherkkiä, joissa kulurakenne on erilainen kuin tuotantolaitoksessa (esim metsä-, paperi- ja metallialat on suhdanneherkkiä). Sijoita vaikka vakuutusfirmaan, IT-alalle, pankkiin / pankkiiriliikkeeseen, lääkeyhtiöön. 

Vierailija
692/750 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskot siis saavasi riittävän eläkkeen? Riittävän ajoissa, silloin kun haluat eläkkeelle päästä? Pärjäät jos eläkeikä nousee 70 vuoteen, tai 75 vuoteen..? 

Vierailija
693/750 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa niitä indeksirahastoja. Niitä hoitaa ammattilaiset ja et todennäköisesti häviä vaan rahaston arvo nousee pikku hiljaa. Itse tein silleen tyhmästi että ostin eri yhtiöiden osakkeita ja olen nyt tappiolla -10%. Ainut indeksirahasto jota ostin, on plussalla +11%. Pitäisi ammattilaisten antaa hoitaa eikä luulla että itse osaa.

Paljonko on mennyt aikaa?

Vierailija
694/750 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt hyvin pienimuotoista sijoittamista ihan mielenkiinnosta. Ja perehtymättä. Tuotto on sivuseikka, mutta on kiinnostava nähdä, miten onnistuu sillä taktiikalla, että ihan intuitiolla ja omien mieltymysten varassa ostelee.

Ajattelin ostaa sellaisten firmojen osakkeita, jotka mua itseäni kiinnostaa tai joiden tuotteet tai palvelut on mun mielestä relevantteja. En siis ota huomioon mitään yleisiä käsityksiä ja hypeä, että vihreä teknologia tai tekoäly tai muu vastaava, jossa muka on tulevaisuus. Katselin jo noiden firmojen nimiä. Osalla se on aivan naurettava, en osta. Jos on kunnollinen nimi josta käy jotenkin ilmi mitä pulju tekee, niin herättää jo vähän luottamusta. Ja sitten katson firman sivut, mitä siellä kerrotaan yrityksen historiasta. Esim. Solteqin suomenkielisillä sivuilla oli pelkkää sekavaa tuubaa, mutta ei mitään tietoa yrityksen historiasta. No en muutenkaan sijoittaisi heihin joten sama se. Mutta noin periaatteena: Miksi kukaan sijoittaisi yritykseen, josta löytyy enemmän ja kiinnostavampaa tietoa Wikipediasta kuin heidän omilta sivuiltaan?

Vierailija
695/750 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sinä nyt kuvittelet. Oikeasti voit huomata sittenkin haluavasi vaikka pitää autoa. Sillä ajelet toiseen kaupunkiin lastesi ja lapsenlastesi luo, tai mökille. Sitten kotiisi pitää tehdä remontti ja se maksaa. Ja hupsis, auto onkin jo 12 vuotta vanha ja se pitää vaihtaa. Ja mökin katto pitää korjata. Haluaisit myös uuden polkupyörän, semmoisen sähköavusteisen. 

Eläkkeellä ollaan niin pitkä aika, että isoja rahareikiä tulee väistämättä eteen. Vaikka se oma eläke riittäisi tavalliseen arkeen, siitä ei enää säästetä tonneja tai kymppitonneja noihin isompiin menoihin, joita aina välillä osuu kohdalle. 

Vierailija
696/750 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt hyvin pienimuotoista sijoittamista ihan mielenkiinnosta. Ja perehtymättä. Tuotto on sivuseikka, mutta on kiinnostava nähdä, miten onnistuu sillä taktiikalla, että ihan intuitiolla ja omien mieltymysten varassa ostelee.

Ajattelin ostaa sellaisten firmojen osakkeita, jotka mua itseäni kiinnostaa tai joiden tuotteet tai palvelut on mun mielestä relevantteja. En siis ota huomioon mitään yleisiä käsityksiä ja hypeä, että vihreä teknologia tai tekoäly tai muu vastaava, jossa muka on tulevaisuus. Katselin jo noiden firmojen nimiä. Osalla se on aivan naurettava, en osta. Jos on kunnollinen nimi josta käy jotenkin ilmi mitä pulju tekee, niin herättää jo vähän luottamusta. Ja sitten katson firman sivut, mitä siellä kerrotaan yrityksen historiasta. Esim. Solteqin suomenkielisillä sivuilla oli pelkkää sekavaa tuubaa, mutta ei mitään tietoa yrityksen historiasta. No en muutenkaan sijoittaisi heihin joten sama se. Mutta noin periaa

Nimen perusteella? No onhan sekin kriteeri. Tule sitten kertomaan kuinka kävi. 

Aika vähiin kyllä jää vaihtoehdot, jos nimen pitää kertoa, mitä firma tekee. Sellaisia on aika vähän. Yksi tulee mieleen, Nightingale -nimestä jo vähän arvaa mihin ala liittyy. Tai Terveystalo.

Mutta sitten taas esim sellainen yritys kuin Metso. Nimen perusteella ei mitenkään arvaa sen toimialaa. 

Vierailija
697/750 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten että joku muu tekee työt ja sinä saat hedelmät.

Yleensä se tapahtuu niin, että tappiot realisoituu heti ja voitot vasta myöhemmin, jos realisoituu.

Varmin tapa päästä sijoituksissaan tappiolle on nimenomaan otta pankin sijoittajaan yhteys ja sijoittaa heidän toiveiden mukaan.

Vierailija
698/750 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Indeksirahastot seuraavat indeksiä. Niitä ei siis "hoideta", toisin kuin aktiivisia rahastoja.

Vierailija
699/750 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun aikana minunkin varallisuuteni on kasvanut yli 5700 eurolla ihan joka ikinen kuukausi. Taitaa noita vähän vituttaa jotka väittävät ettei normaalit ihmiset voi vaurastua sijoittamalla.

Minun rahastoni on kasvaneet ketjun alusta alkaen 17 - 74 %. Huonoin on ollut Pohjoismaa-rahasto ja paras Pohjois-Amerikan indeksirahasto. Lisäksi oli yksi Aasian rahasto, josta luovuin, kun se oli niin kehno. Rahastojen hankinta ja omistaminen ei vaadi suurta tietämystä pörssiasioista, mutta kasvattaa kuitenkin varallisuutta maltillisesti. Mukava lisä ja pahanpäivän vara keskituloiselle yh-äidille.

Vierailija
700/750 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin sairauden hoitoon tai lääkkeisiin? Katso millaisia ovat 70-80 vuotiaat. Harva eläkeläinen pärjää täysin ilman lääkäreitä, itse asiassa ei kukaan. Lääkärit, lääkkeet ja sairaalavuorokaudet maksaa. Silmälasit on kalliita, pitkäaikaiset krempat vain pahenee jne. Liikkumiseen tarvii apua, apu maksaa. 

Eläkeläisen arki maksaa itseasiassa enemmän kuin työssäkäyvän aikuisen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi