Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (750)

Vierailija
621/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat osakkeen halvalla. Odotat, että sen arvo nousee. Myyt sen kalliilla. Tai ostat osakkeen kalliilla. Odotat ja sen arvo laskee. Myyt sen halvalla.

Miksi alle oman ostohinnan laskunut osake pitäisi myydä? Tappioiden realisoinnissa ei voita mitään.

Vierailija
622/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostat osakkeen halvalla. Odotat, että sen arvo nousee. Myyt sen kalliilla. Tai ostat osakkeen kalliilla. Odotat ja sen arvo laskee. Myyt sen halvalla.

Miksi alle oman ostohinnan laskunut osake pitäisi myydä? Tappioiden realisoinnissa ei voita mitään.

Mikäli on jotain tuottoja, niin niistä voi vähentää tappiot. Tappiolla sitten voi vähentää veroja. Ja osakkeet voi ostaa sitten myöhemmin taas takaisin salkkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sijoittajat ovat laiskoja. Eivät mene oikeisiin töihin vaan loisivat sijoitusrahoilla. Sijoittaminen pitää kieltää lailla.

Tässä on yksi syy miksi Suomi on persaukisten maa. Vasemmistolaisuus imetään jo äidinmaidossa.

Vierailija
624/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamista on monenlaista.

Yksinkertaisimmillaan (myös turvallisin tapa) se on kuukausisäästämistä pariin (matalakuluiseen) ETF-rahastoon. Tässä on myös se hyvä ettei tarvi tietää yhtään mitään, Nordnetista lukee tunnissa perusjutut ja thats it. Pankkien yms tarjoamat aktiivisesti hoidetut rahastot kannattaa kiertää kaukaa, korkeat käsittelykulut syö pahimmillaan kaiken tuoton, pääosin täyttä kusetusta.

Sitten on kaikki muut tavat. Yhteistä näille muille tavoille on että asioita pitää oikeasti tietää, periaatteessa joudut opiskelemaan ihan uuden ammatin. 

Voit toki ostaa mutulla jotain nokiaa, mutta sitä sanotaan lottoamiseksi.

Vierailija
625/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli on jotain tuottoja, niin niistä voi vähentää tappiot. Tappiolla sitten voi vähentää veroja. Ja osakkeet voi ostaa sitten myöhemmin taas takaisin salkkuun.

Tuottoja eli osinkoja ei kannata tehdä "verovapaiksi" myymällä tappiollisia osakkeita. Pörssinoteerattujen osakkeiden osinkoveroprosentti on pienempi kuin myyntivoittojen vero-%, joten tappiot kannattaa käyttää korkeintaan voittojen kotiuttamiseen. Osakkeiden ostaminen myöhemmin takaisin on perusteltua vain silloin, JOS osakkeet saa myöhemmin halvemmalla ja jos ko. osakkeen kurssi uudelleenoston jälkeen lähtee nousuun. Aika monta kertaa jos...

Vierailija
626/750 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita pääoma turvattuihin tuotteisiin.

Vierailija
627/750 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa että on vain yksi arvo-osuustili, onko esim. Osuuspankissa oleva arvo-osuustili ensin lopetettava vai onnistuuko siirto vaikka Nordnetiin?

Vierailija
628/750 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeinko täällä palstalla kysyt neuvoja, käänny mielummin sijoituspalveluja tarjoavien puoleen

Vierailija
629/750 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa että on vain yksi arvo-osuustili, onko esim. Osuuspankissa oleva arvo-osuustili ensin lopetettava vai onnistuuko siirto vaikka Nordnetiin?

OP:n hinnastosta: "Yksittäisten arvo-osuuksien siirrosta omalle tilille toiseen tilinhoitajaan veloitetaan arvopaperilajikohtaisesti 25,00 € sis. ALV"

Vierailija
630/750 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin, että pienillä summilla alkuun, niin homma tulee tutuksi. Alkuun kannattaa miettiä, luotatko enemmän korkojen kasvuun vai osakkeiden arvon nousuun? Osakkeet ovat halpoja tällä hetkellä, mutta ei mitään takeita lähtitulevaisuudesta: jos maailma kriisiytyy vielä lisää, niin aina on varaa mennä alaspäinkin ja tehdä tappiot. Toisaalta: rauha Israelissa/Ukrainassa ja hieman positiivsta virettä markkinoilta tarkoittaisi hyviä tuottoja niille, jotka ovat halvalla nyt ostaneet.

Vierailija
631/750 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottoja eli osinkoja ei kannata tehdä "verovapaiksi" myymällä tappiollisia osakkeita. Pörssinoteerattujen osakkeiden osinkoveroprosentti on pienempi kuin myyntivoittojen vero-%, joten tappiot kannattaa käyttää korkeintaan voittojen kotiuttamiseen. Osakkeiden ostaminen myöhemmin takaisin on perusteltua vain silloin, JOS osakkeet saa

Onko osinkoveroprosentilla todellakin merkitystä verrattuna myyntivoittojen veroprosenttiin?

Eikö vero lasketa niin että jos teet pörssiosakkeilla myyntitappiota 1000 € niin se vähennetään vaikka 2000€ osingoista pörssiosakkeista laskutoimituksella 2000€-1000€ vai miten tuo menee oikeasti ?

Vierailija
632/750 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 15 kpl osakkeita 500 eurolla, olen huojentunut.  Nordnetin sivut ovat selkeät.

Vierailija
633/750 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joskus lotonnut niin se on samanlaista.

Valitset vain yhtiön ja paljon olet valmis menettämään rahojasi. Joskus voittaa ja usein häviää.

Ei se sen kummoisempaa ole.

Vierailija
634/750 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-lue useampi sijoitusaiheinen kirja

-sijoittajaprofiilisi: otatko vähän-paljon riskiä, Sijoittamistasi ohjaavat arvot? Kuinka paljon aikaa/vaivaa olet valmis uhraamaan? Jne

-kuinka nopeasti rahat pitää voida tarpeen tullen  likvidoida? Ennen sijoittamista kannattaa perustaa puskurirahasto, ettei tiukan paikan tullen =rahapulassa tarvitse myydä sijoituksia tappiolla

-tavalliselle pulliaiselle sijoittaminen on yleensä pitkäjänteistä puuhaa, puhutaan kymmenistä vuosista. Jos haluat kikkailla ostoilla ja myynneillä, sinun pitää tietää, mitä teet. Harva pulliainen jaksaa perehtyä asiaan niin perinpohjaisesti että tämä strategia toimisi

-hajauta sijoitukset: sijoituslajeittain: korkosijoitukset, rahastot, mahd.osakkeet tai reaaliomaisuus jne. Hajauta sijoitukset maantiellisesti, toimialoittain jne ja hajauta sijoittaminen ajallisesti. Huomioi taloussuhdanne: mikä sijoituslaji on kannattavin? 

-osta kurssien ollessa alhaalla eli esim. nyt

-opettele korkoa korolle-ilmiö

-älä myy siksi, että sijoituksesi droppaa lyhytaikaisesti PAITSI jos on hyvät perusteet esim.venäjä-rahaston myynti ennen Ukrainan sotaa oli järkevää. Esim. tällä viikolla eräs rahastoistani on heilunut reippaasti, kävi jopa  -10%:ssa  ollen nyt plussalla. Eli heiluntaa tapahtuu lyhyellä aikavälillä eikä silloin kannata hermoilla ja myydä halvalla pois.

Vierailija
635/750 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin joskus kurssinkin tyyliin sijoittamisen alkeet. Se ei ollut ollenkaan riittävän for dummies, en ymmärtänyt sen jälkeen sijoittamisesta yhtään enempää kuin sitä ennenkään. Olisi pitänyt aloittaa ihan siitä, että mikä on osake. Mikä on rahasto. Olen ehkä jotenkin autisti kun mulle ei vieläkään ole oikein selvinnyt mitä ne on. Ennen digiaikaa oli helpompi hahmottaa kun osakkeet oli ilmeisesti ihan paperilappusia joita sitten saattoi olla vino pino. Ne oli ainakin jotakin konkreettista.

Sitten se sanasto. Merkintäoikeus. Mikä ihmeen merkintäoikeus? Mitä minä merkitsen? Mikä on osakeanti? Mistä sen tietää millä firmoilla on osakeanti? Mistä tietää onko joku firma listautunut pörssiin? Mikä on osakesäästötili? Mulla on Nordnetissä rahastoja ja paria osaketta, mutta tietääkseni mulla ei ole osakesäästötiliä. Tai ainakin mulle siellä tarjotaan vielä mahdollisuutta avata sellainen. Osakkeita kuitenkin olen voinut ostaa ilman sitä, joten mihin sellaista tarvitaan? Mihinkään näistä kysymyksistä ei siellä sijoittamisen alkeet kurssilla tullut vastausta.

Vierailija
636/750 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen pähkinänkuoressa: Otat riskin ja ostat rahoillasi osakkeita sellaiselta firmalta, jonka uskot tekevän jotain suurta ja kannattavaa tulevaisuudessa, jotta heidän osakkeensa arvo nousisi. Sen jälkeen rukoilet polvillasi, ettei ostamasi firma tee jotain helvetin typerää, kuten sekoita myrkkyä myymäänsä lemmikinruokaan, jotta ostamiesi osakkeiden arvo ei kohun takia romahtaisi.

Vierailija
637/750 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin 2024 kannattaisi sijoittaa? Sopivaa isompaa asuntoa ei tunnu löytyvän, ja siihen varattuja säästöjä voisi laittaa poikimaan, mutta MIHIN tässä epävarmassa maailmantilanteessa?

Vierailija
638/750 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Osta jotakin tunnettua rahastoa tunnetulta palvelun tarjoajalta summalla x kuussa ja odota vuosia, vuosikymmeniä että saat tuoton y sijoittamallesi summalle. Rahat ovat turvassa inflaatiolta ja niitä voi käyttää jos tarve tulee, pääomavero tosin syö jokaista nostoa.

Se millä pikavoitot tehdään on kovan rahan pörssiosakekauppa. Ei suositella amatööreille, koska pikavoitot käärivät käärii sun randomilla sinne työntämät rahat itselleen. Katso leffa Wall Street niin pääset kärryille. 

Vierailija
639/750 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan eipä tarvitse kaikkien mennä nurin yhtäaikaa.Jos olet sijoittanut sen 30000 vaikkapa kolmeen yhtiöön(10000/ yh) ja yksi kaatuu ja menetät siihen sijoittamasi rahat,niin kestää kyllä jonkin aikaa ennenkuin taas olet omillasi,puhumattakaan tuotosta.Sekin mahdollisuus kannattaa ottaa huomioon ja miettiä miten pää tai joku muu p kestää.

Vierailija
640/750 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen kannattaa aina tietyt reunaehdot huomioiden. Mutta ei tarvitse olla ammattilainen tai mitään pohjaa asiasta. Aina voi aloittaa ja opetella oman mielenkiinnon mukaan matka varrella.

Puolustusvälineteollisuus vetää nyt ja lähivuodet. Vakaata kasvua. Esim Saksasta Rheinmetall, Hensoldt, Safron, Ruotsista Saab, Norjasta Kongsberg Gruppen (omistaa Patriasta 49%) Jenkeistä Lockheed Martin, Northrop Grumman, Italiasta Leonardo S.p.a, jonka tytäryhtiö löytyy myös Jenkkipörssistä nimellä Leonardo DRS, Briteista BAE Systems. Näihin edellä mainittuihin pääset käsiksi esim. avaamalla ilmaisen sijoitussalkun https://www.nordnet.fi 

Kannattaa pitää myös Bitcoin ja muut nousevat virtuaalivaluutat kiikarissa ja mielellään jotain kannattaa haalia itselle.

Näihin pääset helpoiten ja turvallisesti käsiksi esim seuraavan linkin avustuksella,

https://vaurastu-kryptoilla.webnode.fi/crypto-vs-plutus/

Ko sivustolta löydät etukoodeja mm Crypto com:n, Curven ja Plutuksen visakortin hommaamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan