Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (750)

Vierailija
481/750 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Näin helppoa on alkaa sijoittaa vaikka heti”:

https://www.virvefredman.com/ostolakossa/kuinka-alkaa-sijoittamaan/

Hyvä summaus. Itsekin sijoitan Nordnetissa.

Vierailija
482/750 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Näin helppoa on alkaa sijoittaa vaikka heti”:

https://www.virvefredman.com/ostolakossa/kuinka-alkaa-sijoittamaan/

Hyvä summaus. Itsekin sijoitan Nordnetissa.

Helppo se on pilkata kosmetologeja ja vauvapalstan lukijoita. Luin juuri tuon blogi-kirjoituksen reilu vuosi sitten ja aloin sijoittamaan helmikuussa vähän ennen koronadippiä. Vuodessa on kivasti salkku kasvanut, ja silloinkin oli joka paikassa tätä ”kun taksikuskit alkavat antaa sijoitusvinkkejä kannattaa kaikki myydä pois” -juttua. Vielä ne kurssit tulevat alaskin, mutta kuinka kauan sitä kannattaa odottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/750 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, vaimo sijoitetaan keittiöön...

Vierailija
484/750 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän ostaa osakkeita osakesäästötilillä olevilla varoilla ja aina tulee ilmoitus, että tili on väärä eli en siis pysty ostamaan osakkeita. Aot tilillä pystyn sijoittamaan kuitenkin rahastoon, en ole kokeillut sieltä vielä osakkeiden ostamista. En tiedä pitäisikö kaikki varat vaan siirtää ost:ltä aot:lle. Tilit on nordnetissa.

Haluisin myös sijoittaa (muuallekin kuin rahastoon) mutta ilmeisesti rahastosijoittaminen on ainut vaihtoehto...

Arvo-osuustili on järkevämpi. Vatulan hallituksen ideoima osakesäästötili on samanlainen vedätys kuin taksiuudistus. Perskekon möhlinkejä

Sama mieltä OS- tilistä. Ei esim. saa tappiollisia myyntejä verotukseen. Tyhmänä menin ja kokeilin, en tykkää. Pitää myydä osakkeet ja sulkea kokonaan ja jatkaa pelkän AO-tilin kanssa säästämistä/sijoittamista.

Pankista tuputettiin OS-tiliä. En aio avata. Tappioita ei saa vähentää verotuksessa.

OS-tilillä ei voi myydessä käyttää hankintameno-olettamaa.

Vanha kunnon arvo-osuustili on parempi. Osingotkin saa tililleen joka vuosi.

Vierailija
485/750 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jare 66 kirjoitti:

Et tarvitse arvo-osuustiliä, jos et osta osakkeita. Rahastosijoitukset helppoja aloittelijalle ja tavallinen asiakkuus/tili riittävät. Eikä arvo-osuustilille mitään rahoja talleteta.

Mutta sille vastatilille kyllä talletetaan. Ja varmasti ymmärrät että sitä tarkoitetaan, joten älä saivartele.

Vastatiliko voi olla siis oma käyttötili?

Vierailija
486/750 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on arvo-osuustili samassa pankissa kuin on muutkin rahat. Kun kuolen, niin ne löytyy sieltä, kun en ole kenellekään kertonut, että mulla on osakkeita. Epäilen, että voisivat jäädä kateisiin, jos ne olisi jossain osakevälittäjällä erikseen. Voi olla vähän tyhmää ajatella näin, mutta kai omaisuutta voi jäädä piiloon? En halua eläessäni huudella onko mulla rahaa ja paljonko. Eletään kun eletään ja sitten joskus joku ehkä saa nää mun osakkeet. Tai sitten olen myynyt kaikki pois eikä kukaan tiedä sitäkään, eikä pety.

Vierailija
487/750 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin kertoa käypää korvausta vastaan 30 vuoden kokemuksella saatua hyvin analysoitua tietoa.

Vierailija
488/750 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen ja frakin kantaminen onnistuu vasta 3. sukupolvessa.

Muutamalla kymppitonnilla ei mukaan.

Vierailija
489/750 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemuksia Danske Bankin ETF-rahastoista? Miten ovat tuottaneet ja onko kohtuulliset kulut? Olen kiinnostunut myös muista Danske Bankin edullisista rahastoista. Danske sivuilta ei oikein löydy tietoa, joten olisi kiva kuulla kokemuksia ja suosituksia.

Vierailija
490/750 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jare 66 kirjoitti:

Et tarvitse arvo-osuustiliä, jos et osta osakkeita. Rahastosijoitukset helppoja aloittelijalle ja tavallinen asiakkuus/tili riittävät. Eikä arvo-osuustilille mitään rahoja talleteta.

Mutta sille vastatilille kyllä talletetaan. Ja varmasti ymmärrät että sitä tarkoitetaan, joten älä saivartele.

Vastatiliko voi olla siis oma käyttötili?

Kyllä.

Vierailija
491/750 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän ostaa osakkeita osakesäästötilillä olevilla varoilla ja aina tulee ilmoitus, että tili on väärä eli en siis pysty ostamaan osakkeita. Aot tilillä pystyn sijoittamaan kuitenkin rahastoon, en ole kokeillut sieltä vielä osakkeiden ostamista. En tiedä pitäisikö kaikki varat vaan siirtää ost:ltä aot:lle. Tilit on nordnetissa.

Haluisin myös sijoittaa (muuallekin kuin rahastoon) mutta ilmeisesti rahastosijoittaminen on ainut vaihtoehto...

Arvo-osuustili on järkevämpi. Vatulan hallituksen ideoima osakesäästötili on samanlainen vedätys kuin taksiuudistus. Perskekon möhlinkejä

Sama mieltä OS- tilistä. Ei esim. saa tappiollisia myyntejä verotukseen. Tyhmänä menin ja kokeilin, en tykkää. Pitää myydä osakkeet ja sulkea kokonaan ja jatkaa pelkän AO-tilin kanssa säästämistä/sijoittamista.

Pankista tuputettiin OS-tiliä. En aio avata. Tappioita ei saa vähentää verotuksessa.

Tappiot saa vähentää verotuksessa myös OS Tilin tapauksessa, mutta vasta kun OS tili lopetetaan. Se on selkeästi huono ominaisuus OS tilissä. OS tilissä on hyviä ja huonoja ominaisuuksia.  Osalla sijoittajista on sekä OST ( OsakeSäästöTili ) että AOT ( ArvoOsuusTili ). Niitä käytetään sitten tilanteeseen mm. sijoitus suunnitelmaan sopivalla tavalla.

Vierailija
492/750 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on arvo-osuustili samassa pankissa kuin on muutkin rahat. Kun kuolen, niin ne löytyy sieltä, kun en ole kenellekään kertonut, että mulla on osakkeita. Epäilen, että voisivat jäädä kateisiin, jos ne olisi jossain osakevälittäjällä erikseen. Voi olla vähän tyhmää ajatella näin, mutta kai omaisuutta voi jäädä piiloon? En halua eläessäni huudella onko mulla rahaa ja paljonko. Eletään kun eletään ja sitten joskus joku ehkä saa nää mun osakkeet. Tai sitten olen myynyt kaikki pois eikä kukaan tiedä sitäkään, eikä pety.

Arvo-osuustili minullakin on, ei kiinnostanut lähteä tuohon osakesäästötili-viritykseen, sillä mielestäni arvo-osuustilin ehdot ovat tavalliselle ihmiselle paremmat. Verotkin ovat pienemmät.

Vierailija
493/750 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi isot sijoitajat eivät osta vaikka koko rahalla Applen osakkeita (en sano että on mikään hyvä sijoitus, mutta firma tuskin ihan nopealla aikataululla kaatuu) - miksi iso raha etsii luotettavan valtion velkakirjoija huonolla korolla?

Applen kohdalla suurin riski ei ole firman kaatuminen, vaan se, että ostaa selkeästi ylihintaista osaketta. Hinnanlasku normaalimman tuoton tasolle on todennäköisin skenaario. 20-30% laskua tekisi aikamoisen loven eläkekassaan, jos kaikki olisi laitettu hypetettyihin osakkeisiin. Todennäköisyys hinnanlaskuun on merkittävästi suurempi kuin osakkeen markkina-arvon puolitoistakertaistuminen.

Vierailija
494/750 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteutuuko se "korkoa korkolle ilmiö", jos ostan jonkin yhtiön osaketta ja ne osakkeet jätetään sinne kasvamaan arvoa?

Vierailija
495/750 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ainakin osakesäästötilillä.

Vierailija kirjoitti:

Toteutuuko se "korkoa korkolle ilmiö", jos ostan jonkin yhtiön osaketta ja ne osakkeet jätetään sinne kasvamaan arvoa?

Vierailija
496/750 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos firma ei jaa osinkoa, niin vastaus on Ei. Korkoa korolle ilmiö toteutuu, kun sijoitat firman jakamat osingot edelleen ja saat sitten lisää osinkoja seuraavana vuonna, jne. eli pääomasi kasvaa. Toinen tapa on Osakesäästötilin mahdollistama "verovapaa myynti", eli kun myyt osakkeita voitolla, et siirrä rahaa pois OST:ltä, vaan sijoitat ne uusiin kohteisiin OST:n sisällä. Jatkat tätä vuodesta toiseen. Veron maksat vasta kun siirrät rahaa ulos osakesäästötililtä, eli fiksut tekee sen sitten eläkepäivillä. Siihen saakka olet voinut pitää myynneistä saadut voitot verovapaasti OST:n sisällä ja investoida ne sen sisällä.

Korkoa korolle ilmiö toteutuu myös jos ostat Rahastoa, joka sijoittaa saamansa osingot edelleen rahaston sisään, josta johtuen osuutesi arvo kasvaa osinkojen verran joka vuosi.

Vierailija
497/750 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on mietityttänyt yksi asia osakesäästötilissä. Olen googletellut, mutta vastausta ei löydy. Jos minulla olisi arvo-osuustili niin voisin ostaa sinne osakkeita ja mahdolliset osingot maksettaisiin tavalliselle pankkitilille.

Jos ostaisin osakkeita osakesäästötilille niin niiden mahdolliset osingot maksettaisiin sinne samalle osakesäästötilille, mutta en voisi koskaan siirtää niitä osakkeita sieltä pois? Jos omistaisin vaikka FirmaX:n osakkeita 100 kappaletta ja ne olisivat osakesäästötilillä niin en voisi siirtää niitä arvo-osuustilille vaan ne olisi pakko myydä ja sitten vasta nostaa rahat?

Vierailija
498/750 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on mietityttänyt yksi asia osakesäästötilissä. Olen googletellut, mutta vastausta ei löydy. Jos minulla olisi arvo-osuustili niin voisin ostaa sinne osakkeita ja mahdolliset osingot maksettaisiin tavalliselle pankkitilille.

Jos ostaisin osakkeita osakesäästötilille niin niiden mahdolliset osingot maksettaisiin sinne samalle osakesäästötilille, mutta en voisi koskaan siirtää niitä osakkeita sieltä pois? Jos omistaisin vaikka FirmaX:n osakkeita 100 kappaletta ja ne olisivat osakesäästötilillä niin en voisi siirtää niitä arvo-osuustilille vaan ne olisi pakko myydä ja sitten vasta nostaa rahat?

Olet ymmärtänyt kaiken oikein. OST:llä olevien osakkeiden osingot maksetaan OST:lle. OST:n sisään ja sieltä ulos voi siirtää vain rahaa. Ulos siirtämisen vaiheessa maksetaan (tai lasketaan) vero.

Vierailija
499/750 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eihän nuo ole toisiaan poissulkevia.

Minulla on 3 arvo-osuustiliä JA osakesäästötili.

Vierailija
500/750 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa revolutin oman pankkikortin ja maksaa kaikki ostokset sillä. Simply. Ei tarvii veroja maksaa ja laskutkin voi halutessa hoitaa revolutin tililtä. Tosin ne kannattaa sossuun viiä ja kelan rahoilla maksella mihinkä riittää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän