Sivut

Kommentit (586)

Niin se menee

Maksat ylimääräistä eläkevakuutusta että saat paremman eläkkeen ja ostat kaksion mihin otat tyhmän vuokralaisen joka maksaa sen.

Vierailija

Sovit pankin geelitukan (sijoitusneuvoja) kanssa palaverin, hän esittelee pankkinsa rahastoja, joista valitset ja teet kuukausisäästösopimuksen. Voi olla että sijoitusrahastojen arvo kasvaa tai voi olla että laskee, mutta varmaa on että pankki ottaa omansa välistä ja vaurastuu sinun kustannuksellasi. Muita kysymyksiä?

• ylös 12
  • alas 4
Sisältö jatkuu mainoksen alla
mietippä ite

sannan mukaan kun sijoittaa 6 ja saa 2 takaisin se on voitto. samoin toimivat pankit sinun sijoituksesi on pian syöty lopussa joudut vielä maksamaan pankille hoito kuluja. kyllä loppuu sijoitus toiminta kun tyhmempikin kansan osa tajuu ettei olematonta omaisuutta voi loputtomiin voitolla myydä

Vierailija

Minulla myös osakkeet omassa pankissa (OP) ja rahastoja Nordnetissä. Pikku määrä rahastoja myös S-pankissa. Valitsen rahastoihin sellaisia joiden kulut pieniä - max 1 prosentti kuussa. EFT, indeksit jne. Osakkeita olen ostanut sellaisia firmoja mitä muutenkin käytän ja mitkä ymmärrän. Kotimaisista esim Kone, Kesko, Marimekko, Olvi, Wärtsilä, Fiskars jne. Ihan hyvin ovat tuottaneet, nyt salkku ollut 80% plussalla. Vähän tuskaa tuottaa kun nyt tuntuu niin kalliilta ostaa lisää. Minusta mielenkiintoinen harrastus ja osingonmaksuaikaan tuntuu kannattavalta. Ostan osakkeet sillä mielellä että ne myös pidän eli en yritä niillä enää myyntiä ellei tule persnettoa pitkä aika peräkkäin. Tavoitteena minulla salkku jossa 10-15 eri osaketta eri aloilta, minkä pitäisi turvata varoja johonkin asti. Jos liikaa saman alan osakkeita niin riskinä että notkahtaisi kerralla suhdannevaihteluissa. Säästän myös omaa puskuria jotta on sitten käteistä äkillisiin tarpeisiin mutta kovin montaa tonnia en viitsi tilillä makuuttaa - sen verran että kattaa kuukauden parin arkikulut ja ostaa uuden pesukoneen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Avaat vaikka tilin Nordnetiin. Onnistuu heti. Pistät sinne tilillesi rahaa. Ostat niillä rahoilla rahastoja tai osakkeita. Voit tehdä esim. automaattisesti toistuvan tilisiirron kerran kuussa johonkin rahastoon. Edullisimpia on pörssin kehitystä seurailevat indeksirahastot. Niissä ei tule suuria kuluja rahastonhoidosta.

Jos haluat ostaa osakkeita, voit avata Nordnetiin niille osakesäästötilin, joka on verotuskäytännöltään edullinen piensijoittajalle. Osakkeissa on erilaisia strategioita, toiset ostaa hyviä yrityksiä ja myy vasta kymmenien vuosien päästä, toiset metsästää nopeita arvonnousuja. Kannattaa lainata kirjastosta joku kirja missä vähän avataan näitä.

Tämä kaikki on sellaista, että sitä pitää vaan alkaa jostain päästä opettelemaan. Pikku hiljaa ymmärrys lisääntyy.

Osakesäästötili ei välttämättä ole verotuksellisesti edullinen. Jos nostat osingot sen kautta, niitä verotetaan ankarammim.

Vierailija

Käyt ostamassa kultaa, niitä saa 1g laatoista lähtien. Kullan arvo nousee suhteessa inflaatioon tasaiseen tahtiin ja vähintään pitää arvonsa. Euron arvoa syö inflaatio, eikä paperi raha ole käytännössä minkään arvoinen, sille on vain asetettu arvo. Vaikka valuutat romahtaisi kulta pitää arvonsa. Ja jos ostat alle 2000€ arvosta, ei edes verottajalle tarvi kertoa.

Itse ostanut kultaa jo 20v, arvoa ollut ostohetkellä n. 10 000€, mutta nyt saman kullan arvo on jo yli 50 000€. Jos ei ole markkina tajua eikö halua ottaa turjia riskejä, kulta on ehkä varmin sijoitus. Valtio ei myöskään ole verottanut kullan ostoa eikä myyntiä vuoden 2015 jälkeen lainkaan, mikä täytyy ottaa huomioon muissa arvo metalleissa joka on yleensä 17%.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jare 66 kirjoitti:
Et tarvitse arvo-osuustiliä, jos et osta osakkeita. Rahastosijoitukset helppoja aloittelijalle ja tavallinen asiakkuus/tili riittävät. Eikä arvo-osuustilille mitään rahoja talleteta.

Mutta sille vastatilille kyllä talletetaan. Ja varmasti ymmärrät että sitä tarkoitetaan, joten älä saivartele.

Vastatiliko voi olla siis oma käyttötili?

Vastatili on nimenomaan se käyttötili.
Siellä olevista rahoista merkitset osakkeet, sille tilille maksetaan osingot.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Saksa on Tulikiven suurin vientimaa ja Tulikivi on pystynyt kasvamaan viimeisen parin vuoden aikana Saksassa noin 20%/vuosi.

Saksassa joudutaan vaihtamaan 31.12.2024 mennessä 6-7 miljoonaa takkaa, eli tasaisella taulukolla noin 150 000 takkaa joka ikinen kuukausi vuoden 2024 loppuun saakka! Ymmärrätkö kuinka iso mahdollisuus tässä Tulikivelle on?

Vieläkö ne tekee hirveännäköisiä harmaita takanrumiluksia, joita kukaan täyspäinen ei omassa kämpässään katselisi?

Vierailija

Tulikivelle tulee jackpot Suomessa 1.1.2022 alkaen (EcoDesign-direktiivi) ja Saksassa (BimSchV, 2024 loppuun mennessä tulee vaihtaa 6-7 miljoonaa takkaa). Tulikivi hyötyy myös koronakotoilusta. Näyttää Tulikiven osake olevan lähdössä ylös. Huomenna on Tulikiven yhtiökokous ja ensi viikon perjantaina Q1/2021-osavuosikatsaus, joten suosittelen seuraamaan Tulikiven osakekurssia... Mitä luulette tapahtuvan, kun Tulikivellä alkaa analyytikkoseuranta tai tulee Tulikiveltä tulee posari?

Vierailija

Varmaan aika monimutkaista nykyään koska on valinnan varaa miljoonasta eri osakkeesta, rahastosta ja muista arvopapereista. 

Silloin kun olin nuori, n 40 vuotta sitten harrastin pienimuotoista sijoittamista. Helsingin pörsissä oli n 30 eri firman osakkeet listattuna. Suurin osa vakavaraisia iosja teollisuusyrityksiä, pankkeja ja vakuutusyhtiöitä. Oli yksi lysti mitä osakkeita osti koska niiden arvo nousu hitaasti mutta varmasti ja sai osinkoja. Osakekauppoja tehtiin pankkien notariaattiosastolla tiskin yli ja palvelu oli aina hyvää.

Nykyine sijoitusmaailma on täyttä hepreaa siihen verrattuna ja kaikelaiset helppoheikit yrittävät päästä rahoihisi kiinni. 

Vierailija

Itse olen joutunut asioimaan paljon pankeissa, eikä ole ollut ongelmia saada aikoja, eikä mennä suoraan paikanpäällekään. Ennen koronaa oli paljon vaikeampaa.

Mutta pankin virkailijan kanssa jutellessa on aina ongelmana, että he myyvät pankkinsa tuotteita tietenkin.

Onneksi netistä vaikka löytyy tarkat vertailut eri pankkien sijoitustuotteiden kannattavuudesta myös pidemmältä aikaväliltä. Tutustu ennen sinne menemistä siinä määrin kuin pystyt eri tuotteisiin, niiden hyviin ja huonoihin puoliin.  Älä mene välttämättä sinne omaan pankkiin, vaan käy siinä pankissa, minkä sijoitukset ovat pitkällä aikavälillä tuottaneet parhaiten. Muista kuitenkin, että se virkailija kenen kanssa juttelet, ei välttämättä ole itse mikään sijoitusnero.

Harkitse tarkkaan sijoitusmuotoa ja mieti, mikä on itsellesi paras tapa sijoittaa. Esim. välttämättä ei tarvitse sijoittaa osakkeisiin ollenkaan, voi myös toimia rahoittajana uusille yrityksille ja ostaa itseään niihin osakkaaksi. Tämä on erittäin riskialtista jne.

Googlaile. Netistä ja lehdistä löytyy hyvin tietoa. Itse olen kokenut käytännönasioissa hyväksi Veronmaksajien keskusliiton jäsenlehden, nimeltä Taloustaito, siinä on kansanomaisesti selitetty asioita. Siinä on tietoa just käytännönasioista, että mitä kannattaa tehdä ihan käytännössä ja mitä esim. veroseuraamuksia eri asioilla on, mikä on vähennyskelpoista jne. Myös näitä vertailuja.

Seuraa talousuutisia ja pörssiäkin jossain määrin. Seuraa ympäröivää maailmaa ja ajan henkeä ja vertaile entiseen.

Älä usko kaikkia neuvojia. Itse uskoin kivenkovaan käsitykseen, että ei pidä sijoittaa asioihin, mitä ei ymmärrä ja istuin vuosia ja mietin, että sijoitanko bitcoiniin. Tän "älä sijoita... ymmärrä"-ohjeen takia en sijoittanut. Kyllä ottaa päähän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut asioimaan paljon pankeissa, eikä ole ollut ongelmia saada aikoja, eikä mennä suoraan paikanpäällekään. Ennen koronaa oli paljon vaikeampaa.

Mutta pankin virkailijan kanssa jutellessa on aina ongelmana, että he myyvät pankkinsa tuotteita tietenkin.

Onneksi netistä vaikka löytyy tarkat vertailut eri pankkien sijoitustuotteiden kannattavuudesta myös pidemmältä aikaväliltä. Tutustu ennen sinne menemistä siinä määrin kuin pystyt eri tuotteisiin, niiden hyviin ja huonoihin puoliin.  Älä mene välttämättä sinne omaan pankkiin, vaan käy siinä pankissa, minkä sijoitukset ovat pitkällä aikavälillä tuottaneet parhaiten. Muista kuitenkin, että se virkailija kenen kanssa juttelet, ei välttämättä ole itse mikään sijoitusnero.

Harkitse tarkkaan sijoitusmuotoa ja mieti, mikä on itsellesi paras tapa sijoittaa. Esim. välttämättä ei tarvitse sijoittaa osakkeisiin ollenkaan, voi myös toimia rahoittajana uusille yrityksille ja ostaa itseään niihin osakkaaksi. Tämä on erittäin riskialtista jne.

Googlaile. Netistä ja lehdistä löytyy hyvin tietoa. Itse olen kokenut käytännönasioissa hyväksi Veronmaksajien keskusliiton jäsenlehden, nimeltä Taloustaito, siinä on kansanomaisesti selitetty asioita. Siinä on tietoa just käytännönasioista, että mitä kannattaa tehdä ihan käytännössä ja mitä esim. veroseuraamuksia eri asioilla on, mikä on vähennyskelpoista jne. Myös näitä vertailuja.

Seuraa talousuutisia ja pörssiäkin jossain määrin. Seuraa ympäröivää maailmaa ja ajan henkeä ja vertaile entiseen.

Älä usko kaikkia neuvojia. Itse uskoin kivenkovaan käsitykseen, että ei pidä sijoittaa asioihin, mitä ei ymmärrä ja istuin vuosia ja mietin, että sijoitanko bitcoiniin. Tän "älä sijoita... ymmärrä"-ohjeen takia en sijoittanut. Kyllä ottaa päähän.

Niin ja PS. Olen itse neuvonut läheistäni, että ei kannata sijoittaa pankin rahastoon ollenkaan. No, hän on tienannut sen jälkeen muutamassa vuodessa jonkun 15% päälle alkupääomansa, että huono neuvo, toi on todella hyvä tuotto. Sattui just se hyvä pankki rahastojen suhteen, eipä ollutkaan sama pankki kuin itselläni. Hän ensin sanoi, että joo, no höh, hän tarttui virkailijan ekaan ehdotukseen. Rahastosijoittaminen on hyvä idea, jos on stressiherkkä, eikä tahdo itse seurailla asioita ja myydä ja ostaa jne. Siinä muut hoitavat sen puolestasi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Saksa on Tulikiven suurin vientimaa ja Tulikivi on pystynyt kasvamaan viimeisen parin vuoden aikana Saksassa noin 20%/vuosi.

Saksassa joudutaan vaihtamaan 31.12.2024 mennessä 6-7 miljoonaa takkaa, eli tasaisella taulukolla noin 150 000 takkaa joka ikinen kuukausi vuoden 2024 loppuun saakka! Ymmärrätkö kuinka iso mahdollisuus tässä Tulikivelle on?

Ei kannata sijoittaa asuntoon tulikiven tehtaan naapusissa 500 rekan päivittäinen rekkaralli voi jossain kohtaa alkaa vituttamaan.

Vierailija

Ei mulla ainakaan mitään osakesäästötiliä ole, ostan säästötilin rahoilla suoraan nettipankin sijoitus-osiosta mitä haluan. Aikaansa seuraamalla osaa ihan hyvin ennustaa mikä tulevaisuudessa nousee pitkällä tähtäimellä, en luota pankkien omiin rahastoihin missä kaikki päätettäisiin puolestani. 

tyhmät ostaa

osoittaa että ala mäki on tulossa kun jo tälläkin palstalla sijoituksia kehutaan. nyt meille junteille joita luulevat tyhmiksi kaupustellaan jos mitäkin  arvotonta osaketta. 2v päästä katson mitä kannattaa ostaa

Vierailija

Tulikiven Q1/2021 tilauskanta kasvoi 18,2 % (4,4m€ -> 5,2 m€), mikä lupaa Tulikiven Q2/2021-liikevaihdoksi historiallinen tilauskannan kehitys ja vahva tilausvirran kehitys huomioiden 9,2 m€:n liikevaihtoa (liikevaihto kasvaisi Q2/2021 24,3%:a).
5.5.2021 posarissa luvattiin vuoden 2021 liikevaihdon kasvavan 29,2 m€ -> 31-33 m€, eli vain 6-13 %:a, joten seuraava posari tullee ennen juhannustansseja.

Tulikiven liikevaihto (v/v)
Q3/20 6,9 m€ (+5,3%)
Q4/20 9,1 m€ (+3,5%)
Q1/21 6,5 m€ (+12,7%)

Tulikiven tilauskanta (v/v)
Q3/20 4,0 m€ (+5,3%)
Q4/20 3,2 m€ (+10,3%)
Q1/21 5,2 m€ (+18,2%) !

Tulikiven tilausvirta (v/v)
Q3/20 7,9 m€ (+9,7%)
Q4/20 9,1 m€ (+5,8%)
Q1/21 8,8 m€ (+20,5%) !

Tulikiven käyttökate (rullaava 12 kk):
Q4/18 4,9 %
Q1/19 5,3 %
Q2/19 5,2 %
Q3/19 6,6 %
Q4/19 8,7 %
Q1/20 9,4 %
Q2/20 10,1 %
Q3/20 12,1 %
Q4/20 12,4 %
Q1/21 13,8 %

Vierailija

Pientalojen rakennusluvat (muutos verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen)
11/2020 +45%
12/2020 +16%
1/2021 +1%
2/2021 +18%
3/2021 +27%

"Omakotirakentamisen suosio räjähti. Pientaloteollisuus PTT ry:n johtaja Kimmo Rautiainen kertoo, että sen jäsenyritysten uusien talokauppojen määrä kasvoi viime vuoden neljännellä neljänneksellä huimat 59 prosenttia. Numerot vuoden 2019 loppuun verrattuna ovat niin kovat, ettei Rautiainen ole k o s k a a n a i e m m i n nähnyt vastaavaa hyppäystä."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/omakotirakentamisen-suosio-rajahti-t...

Suora lainaus Tulikiven tilinpäätöstiedotteesta 5.3.2021:
"Kotimaassa loppuvuonna vilkastunut talopakettien myynti lisää Tulikivi-tuotteiden toimituksia tyypillisesti noin puolen vuoden kuluttua talopaketin hankinnasta."
https://www.tulikivi.fi/tekstit/pr/doc/2020/Tulikivi_Tilinpaatostiedote_...

Tulikiven tehtailla pitää kiirettä. Tulikiveltä saatiin posarit 18.12.2020 ja 5.5.2021. Ei kahta ilman kolmatta, joten eiköhän tässä seuraava posari saada ennen juhannustansseja.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.