Sivut

Kommentit (586)

Vierailija

Moni miettii, löytyisikö pörssilistalta uutta Tecnotreen kaltaista "ten baggeriä", eli 10-kertaistujaa. Dovre on hienosti noussut, mutta on jo kallis. Alla pörssilistan markkina-arvolla mitattuna 16 pienintä firmaa reaaliaikaisilla osakekursseilla ja edellisen 12 kuukauden rullaavilla EV/EBITDA-luvuilla (yritysarvo/käyttäkate). Edullisimmat firmat 12kk rullaavalla käyttökatteella ovat Reka, Martela, Tulikivi ja Wulff, jotka tekevät 5-7-vuodessa markkina-arvonsa verran käyttökatetta. Tulikiven ja Wulffin käyttökate on ollut kasvussa viimeiset seitsemän kvartaalia, mutta Rekan ja Martelan käyttökate heittelehtii kvartaaleittain. Rekalla ja Martelalla on kroonisesti korkeat poistot ja arvonalentumiset, mikä on huono asia. Wulffilla ei ole ylisuuria poistoja ja arvonalentumisia ja Tulikivellä suuret poistot ja arvonalentumiset ovat vihdoin päättyneet.

Jotta Tulikiven ja Wulffin EV/EBITDA olisi sama kuin Dovrella, niiden osakekurssien täytyisi nousta 200 prosenttia. Siksi suosittelen mieluimmin Tulikiveä tai Wulffia kuin Dovrea.

Firma EV/EBITDA (yritysarvo/käyttäkate)
Reka 4,7
Martela 5,1
Tulikivi 6,4
Wulff 6,9
Innofactor 7,0
Trainers' House 7,1 Ei julkaissut Q1-lukuja
Honkarakenne 8,4 Ei julkaissut Q1-lukuja
Componenta 9,0
Kesla 14,0 Ei julkaissut Q1-lukuja
Uutechnic 19,8 Ei julkaissut Q1-lukuja
Dovre 20,1 Ei julkaissut Q1-lukuja
Aspocomp 23,1
Soprano 29,5 Ei julkaissut Q1-lukuja
QPR 60,2
Enedo -60,4 Ei julkaissut Q1-lukuja
Valoe -20,2

Vierailija

Kauppalehti tänään (14.6.2021 klo 09:30):
"Halveksittujen senttiosakkeiden tuotto yllättää – Listalta löytyy nyt yllättäviä nimiä, nämä yhtiöt ovat vähällä nousta senttisarjasta pois"

Jutussa mainittu Tulikivi, jonka osake maksaa nyt 0,348 €, joten 200 %:n tuotto Kauppalehdellä kiikarissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut asioimaan paljon pankeissa, eikä ole ollut ongelmia saada aikoja, eikä mennä suoraan paikanpäällekään. Ennen koronaa oli paljon vaikeampaa.

Mutta pankin virkailijan kanssa jutellessa on aina ongelmana, että he myyvät pankkinsa tuotteita tietenkin.

Onneksi netistä vaikka löytyy tarkat vertailut eri pankkien sijoitustuotteiden kannattavuudesta myös pidemmältä aikaväliltä. Tutustu ennen sinne menemistä siinä määrin kuin pystyt eri tuotteisiin, niiden hyviin ja huonoihin puoliin.  Älä mene välttämättä sinne omaan pankkiin, vaan käy siinä pankissa, minkä sijoitukset ovat pitkällä aikavälillä tuottaneet parhaiten. Muista kuitenkin, että se virkailija kenen kanssa juttelet, ei välttämättä ole itse mikään sijoitusnero.

Harkitse tarkkaan sijoitusmuotoa ja mieti, mikä on itsellesi paras tapa sijoittaa. Esim. välttämättä ei tarvitse sijoittaa osakkeisiin ollenkaan, voi myös toimia rahoittajana uusille yrityksille ja ostaa itseään niihin osakkaaksi. Tämä on erittäin riskialtista jne.

Googlaile. Netistä ja lehdistä löytyy hyvin tietoa. Itse olen kokenut käytännönasioissa hyväksi Veronmaksajien keskusliiton jäsenlehden, nimeltä Taloustaito, siinä on kansanomaisesti selitetty asioita. Siinä on tietoa just käytännönasioista, että mitä kannattaa tehdä ihan käytännössä ja mitä esim. veroseuraamuksia eri asioilla on, mikä on vähennyskelpoista jne. Myös näitä vertailuja.

Seuraa talousuutisia ja pörssiäkin jossain määrin. Seuraa ympäröivää maailmaa ja ajan henkeä ja vertaile entiseen.

Älä usko kaikkia neuvojia. Itse uskoin kivenkovaan käsitykseen, että ei pidä sijoittaa asioihin, mitä ei ymmärrä ja istuin vuosia ja mietin, että sijoitanko bitcoiniin. Tän "älä sijoita... ymmärrä"-ohjeen takia en sijoittanut. Kyllä ottaa päähän.

Niin ja PS. Olen itse neuvonut läheistäni, että ei kannata sijoittaa pankin rahastoon ollenkaan. No, hän on tienannut sen jälkeen muutamassa vuodessa jonkun 15% päälle alkupääomansa, että huono neuvo, toi on todella hyvä tuotto. Sattui just se hyvä pankki rahastojen suhteen, eipä ollutkaan sama pankki kuin itselläni. Hän ensin sanoi, että joo, no höh, hän tarttui virkailijan ekaan ehdotukseen. Rahastosijoittaminen on hyvä idea, jos on stressiherkkä, eikä tahdo itse seurailla asioita ja myydä ja ostaa jne. Siinä muut hoitavat sen puolestasi.

Jos pitää valita aktiivisesti hoidettujen rahastojen ja indeksirahastojen välillä, niin valinta on kyllä helppo. Aktiivisesta rahaston hoitamisesta ei kannata maksaa, lopulta jokainen rahastonhoitaja (tai viimeistään hänen seuraajansa) häviää indeksille.

Vierailija

Kannattaa hajauttaa erilaisiin indekseihin kuukausisäästämisellä, itse saanut tuolta kivasti nousua.

Vierailija

Suomussalmen talkkihanke ylihuomenna (22.6.2022) Suomussalmen kunnanhallituksessa:
http://suomussalmi.oncloudos.com/kokous/20211775.PDF

Tässä Pöyryn (Afry) lähes 100 sivuinen "Suomussalmen talkkivarantojen hyödyntäminen" -YVA-ohjelma:
http://suomussalmi.oncloudos.com/kokous/20211775-8-2.PDF

Kun talkin tuotanto Suomussalmella aloitetaan, Tulikivi siirtää verhouskivituotannon Suomussalmelta Juukaan ja Juuan tehtaan käyttöaste saadaan täyteen kukoistukseen.

Vierailija

Nyt se alkaa. Tiedotetta ei ole vielä Suomussalmeen liittyen tullut, mutta tuoreet avoimet työpaikat Juuassa kertovat, että vihdoinkin kamiinanverhouskivien tuotanto siirtyy Suomussalmelta Juukaan ja Juuan tehtaan käyttöaste saadaan täyteen kukoistukseen:
* Kunnossapidon työnjohtaja, Tulikivi Oyj, Juuka, Juuka
* Kunnossapidon työntekijä, Tulikivi Oyj, Juuka, Juuka
* Kivityömies, 2 paikkaa, Tulikivi Oyj, Juuan tehdas, Juuka
* Sähkö- ja automaatioasentaja, Tulikivi Oyj, Juuka, Juuka
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/?searchPhrase=tulikivi&announced=0&lea...

Suosittelen seuraamaan Tulikiven osakekurssin liikkeitä lähipäivinä pois senttikerhosta.

Vierailija

Minä si´jloitan vain vuokraamalla itse ostamiani asuntoja. Sinä onhyvät tulot   joka kuukausi ja voi sillä ostaa taas lisää asuntoja. Jos ostaa asunnon 130 000 e, ja siinä on 300 e yhtiövastike kuukaudessa, Kun sitten  vuokraa sen ulos  vaikka 900  e jollekin avoparille,  saa siitä  900-300  =  600 e  tuloa sinulla  joka kuukausi. SE on vuodessa 7200 e ja se on esim.  kolmessa vuodessa   21600 e. Jos on viel päälle  palkkatuloja saa kohta  jo toisen sijoitus-  asunnon.    Asunnon pitää olla lähellä    ruokakauppaa ja bussia, metroa. Et tarvise pankin neuvoja, paitsi joshaluat lisää lainarahaa.Fb . ssä meillä  on oma palsta,  jossa voit  kysä kaikea kokenmmilta.  Kun pankkihuomaa rahas kasvavan  ,kyllä ne itse ottaa sinuun yhteyttä. Et sinä nyt ole kiinnostava jos ei  ole  todella suuria  talletuksia. Meilä nyt jo lapsetkin  ostavat siloitusasuntoja. Myös kesäasuntoja on kertynyt.

Vierailija

Ne minun sijoitusaunnot ovat  kaikki  Helsingissä ,  sillä niitä myymällä  saa  voittoa kun  asuntojen hinta  koko  ajan vain nousee. Pitää  myös  tykätä kaikenlaisista ihmisistä ja olla valmis auttamaan ongelmissa., Kaikki  vuokralaiset ovat olleet  kivoja.  Saan myös pankista koska vaan  lainaa,kun on jo  suuret  omaisuudet. Se antaa turvaa.Naiset     tienaavat    näin   paremmin  kun he ovat  kärsivällisiä.

Vierailija

Muistutan, että Mondo Mineralsin kahdesta talkkikaivoksesta (Sotkamossa ja Outokummussa) maksettiin yhteensä 553 m$ (486 miljoonaa euroa), vaikka ne eivät ole edes yhdessä yhtä suuria kuin Tulikiven Suomussalmen Euroopan suurin ja kompaktein talkkiesiintymä. Koko Tulikiven markkina-arvo on tänään vain 21,7 m€:a, joten elämme mielenkiintoisia aikoja.

Kainuun Sanomat 23.6.2021:
"Suomussalmen Saarikylän talkkia louhittaisiin poraus-räjäytysmenetelmällä – yva-ohjelmasta voi lausua huomiseen torstaihin 24.6.2021 saakka."
https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/saarikylan-talkkia-louhittaisiin...

https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Asiointi_luvat_ja_ymparistovaikutusten_ar...

Vierailija

Jos on isot tulot ja pienet menot, niin eikö se varallisuus kartu ihan itsestään??? Mulla taitaa olla jotain puoli miljoonaa eri tileillä, mutta ei ole koskaan innostanut lähteä niitä sijoittelemaan, no joskus vähän metsää ostanut. Jollakin 10000-30000 taita rikastua vain välittäjät.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä si´jloitan vain vuokraamalla itse ostamiani asuntoja. Sinä onhyvät tulot   joka kuukausi ja voi sillä ostaa taas lisää asuntoja. Jos ostaa asunnon 130 000 e, ja siinä on 300 e yhtiövastike kuukaudessa, Kun sitten  vuokraa sen ulos  vaikka 900  e jollekin avoparille,  saa siitä  900-300  =  600 e  tuloa sinulla  joka kuukausi. SE on vuodessa 7200 e ja se on esim.  kolmessa vuodessa   21600 e. Jos on viel päälle  palkkatuloja saa kohta  jo toisen sijoitus-  asunnon.    Asunnon pitää olla lähellä    ruokakauppaa ja bussia, metroa. Et tarvise pankin neuvoja, paitsi joshaluat lisää lainarahaa.Fb . ssä meillä  on oma palsta,  jossa voit  kysä kaikea kokenmmilta.  Kun pankkihuomaa rahas kasvavan  ,kyllä ne itse ottaa sinuun yhteyttä. Et sinä nyt ole kiinnostava jos ei  ole  todella suuria  talletuksia. Meilä nyt jo lapsetkin  ostavat siloitusasuntoja. Myös kesäasuntoja on kertynyt.

Te ette ilmeisesti harrasta verojen maksua :D  sillä ohin noin helppoa se tulo ei ole jos laillisesti toimii? Lisäksi haluaisin tietää missä asunto hinnaltaan 130 000 menee vuokralle 900 eurolla, ei ainakaan pk-seudulla, vähän epäilen että muuallakaan. 

Vierailija

Sijoitusmielessä kirjoitti:
Onko kännyköiden aika nyt ohi?

Kyllä se taitaa olla kun Nokiakin meni taannoin konkurssiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tyhmän ei kannata sijoittaa.
Eri mieltä.  Mitä viisautta siinä tarvitaan kun aloitat säännölliset toimeksiannot?  Kommentteja kannattaa laukoa vain rohkaisumielessä.

Jollain tasolla juuri tyhmällä kannattaa olla sijoitus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan sun jaksamisesta ja tietotasosta. Mun mies, joka on matematiikan tohtori, luki jotain talouskirjoja, pari sijoitusopasta ja etsi tietoa netistä. Mä olen tavallinen pälli ja laitoin rahani Nordnetin kuluttomiin rahastoihin. Siellä on nyt noin 500 euroa pohjarahaa ja "kasvua" on yli sata euroa. Laitan sinne vain rahoja, jotka minulla on varaa menettää ja jotka olisin tuhlannut kuitenkin johonkin tyhmempään.

Jossain toisessa ketjussa joku suositteli kirjaa Sijoittajaksi 7 päivässä.

milloin päässäsi on liikkunut jotain viisasta, ehkä silloin kun tohtori imetti sinua.

Vierailija

Pallo pilkulle, suora vauhti ja sisäsyrjällä sijoitat toiseen nurkkaan mihin maalivahti aavistaa. Helppoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
30 000 makaa tilillä enkä tiedä mihin laittaa? Pelottaa nuo sijotukset että mitä jos kaikki häviääkin?

Sijoita ajallisesti hajauttaen, esim 800e/kk. Ajallisessa hajauttamisessa on matemaattinen hyöty jota moni ei tiedä. Esim: jos kurssi sahaa jatkuvasti 10-20 euron välillä ja ostat ajallisesti hajauttaen kyseistä osaketta, niin luulisi että keskihinnaksi tulee 15e? Väärin! Keskihinnaksi tulee jotain 13e, syy on se että kun ostat halvalla, esim 10e:lla, niin sillä 800 eurolla saa lukumääräisesti enemmän osakkeita kuin jos ostat 20 euron osakkeita samalla rahasummalla. Salkussasi on silloin enemmän halpoja osakkeita kuin kalliita, joten keskihinnaksi ei tule 15e.

Lasketaan tämä vielä auki, ostetaan 800 eurolla 10e hintaista osaketta, saadaan 800/10 = 80kpl. 20e osakkeita ostettaessa saadaan osakkeita 40kpl. Keskihinnaksi tulee (800+800) / (80+40) = 1600/120 = 13.3e.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.