Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (749)

Vierailija
401/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen on sitä, että kaadetaan omat rahat rikkaan pervon lompsaan ja sitten rukoillaan polvillaan, että "tule hyvä raha, älä tule paha raha" ja sitten koetaan onnistumisen iloa niistä muutamista kolikoista mitä rikkaan lompsan saumojen väleistä on sattunut maahan kierimään.

Ihme höpötystä. Ihan kuin suoraan -70 luvulta tuo kommentti.

Äitini on ollut eläkkeellä parikymmentä vuotta. Oli valtion virassa aikoinaan, joten ei tullut mitään miljoonatuloja. Hän on sijoittanut maltillisesti erilaisiin rahastoihin. Aiemmin sijoitti korkeakorkoisille tileille. Elää tällä hetkellä normaalia eläkeläisen elämää, ei mitään puutetta, mutta ei mitään luksustakaan. Nyt sijoituspotti on arvoltaan noin 120 tonnia. Tämä on tullut normaalilla järkevällä rahan käytöllä. Kyllä ihan tavallisella maalaisjärjellä voi varallisuuttaan kasvattaa. Pitää vain hieman nähdä vaivaa ja selvittää asioita. Suurin osa ihmisistä valittaa, kun ei ole rahaa. Mutta kun heiltä kysyy, mitä olet tehnyt asian korjaamiseksi, niin tulee hiljaisuus.

Samansuuntaisia havaintoja valittajista olen minäkin tehnyt. "Bensa on liian kallista", mutta kuitenkin sitä on varaa polttaa turhaan huviajeluun. "Vuokra vie kaikki rahat" mutta kuitenkaan ei voi muuttaa edullisempaan asuntoon. Kymppi sinne, satanen tuonne, "ei työläisellä ole mahdollisuutta sijoittaa". Niin, eipä kai, jos rahat pitää tuhlata ennen kuin niitä on ansaittukaan.

Vierailija
402/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordea vei perintöni. Pankin neuvoja varmisteli,että voimmeko menettää rahat. En ymmärtänyt että he todella aikoivat viedä ne. Pitkäaikainen vähäriskinen osake

säästö kesti 8vuotta. Sinä aikana

rahat hävisivät kuluihin ja huonoihin

sijoituksiin,jotka pankki oli valinnut. Tottakai pankki valitsee itselleen parhaimmat osakkeet ja asiakkaalle heikosti tuottavat. Suosittelen niille,jotka haluavat päästä eroon rahoistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas mitä seuraatte tällä hetkellä aktiivisesti? Koronan vuoksi olen seurannut Tokmannia ja Verkkokauppa.comia lähinnä mielenkiinnosta .0

Finnair ja yritykset, jotka ovat kärsineet koronasta pahoin, esim. Noho Partners.

Seuraan myös Fortumia, UPM:ää ja Outokumpua. Roviota myös ja muutamaa muuta. Qt:tä aion ostaa.

Jos luen lehdestä jotain kiinnostavaa, uusista investoinneista ym. alan seurata yritystä tarkemmin.

Aika pintapuoliseksi jää uutisten lukeminen. Niin moni asia vaikuttaa ja jos haluaisi perustaa sijoitukset tietoon, tietoa pitäisi olla paljon. Mututuntumalla menen aika pitkälti. Pörssilistassa suuri osa yrityksistä on sellaisia, joista en ole edes kuullut.

Talousuutisten seuraaminen on yleissivistystä.

Tykkään suorista osakesijoituksista. Koska nopeaa ja voittoja voi tulla hyvin, tietysti myös tappioita.

Mä olen nyt korona aikana kahminut finnairia niin paljon kuin rahkeet riittää. Uskon vakaasti että korona kyllä taltutetaan ja sen seurauksena finnair nousee jyrkästi ja korkealle. Niistä voitoista en halua jäädä paitsi! Valtio ei hevin päästä finnairia konkurssiin, vaikka korona ja siihen liittyvät matkustusrajoitukset vielä jatkuisi pidemmän aikaa.

Vierailija
404/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten että joku muu tekee työt ja sinä saat hedelmät.

Synnyn rikkana. Saat lapsilisätnja sen max 5000 vuodessa syntymästä asti tilillesi. Ehkä vielä ensiasunnon ennakkoperintönä.

Pääset sijoittamaan heti aikuistuttuasi. Pystyt ottamaan riskiäkin. Aktiivisella otteella olet miljonääri eläkkeelle jäädessäsi.

Jos taas saat pentuna 2 euroa viikkorahaa ja maksat aikuistuttuasi ensin opintovelkaa ja sittten asunttovelkaa, pystyt sijoittamaan 45-vuotiaana. Saat säästettyä kymppitonnin ja sen 7pinnaa päälle. Aikahorisontin toisessa päässä häämöttää pian eläke joten siirtelet ehkä 20 tonnia talletuksiin ja korkorahastoihin.

miksi velat pitäisi maksaa ENSIN. Pakottaako joku laki. Minä olen luullut että sijoittaa saa vaikka olisi opinto- tai asuntovelkaa. Ainakin minulla on satoja tuhansia asuntolainaa jäljellä, toisaalta on satoja tuhansia sijoituksissakin. Sijoitusten tuotot hoitaa lainojen kulut ja palkka jää omaan käyttöön.

Saa toki sijoittaa koska hyvänsä. Ikävä kyllä ellei Sinulla ole pääomaa ennedtään, voi käydä niin että koko palkka menee muuhun kuin sijoitustoimintaan. Velkoja ei myöskään odota, lainoilla on kuukausittqinen lyhennys tai annuiteetti.

Laskin itse, että jos tekee 371:n tapaan eli sijoittaa opiskeluaikana opintolainasta 400 eur / kk (9 kk vuodessa 4,5 vuoden ajan), neljänä kesänä kesätyöansioista 1500 euroa / kesä, ja diplomityötä tehdessä 800 eur / kk (kuuden kuukauden ajan) viiden prosentin tuotolla, ehtii kerätä viiden opiskeluvuoden aikana 30 000 euron pääoman, vaikka on lähtenyt opiskelemaan ilman alkupääomaa.

Toki opintolainahyvityksen jälkeen on opintolainaa jäljellä 20 000 euroa eli netto-omaisuus on siinä vaiheessa vain kymppitonnin. Tuota 30 000 on kuitenkin hyvä apu esim. oman asunnon ostoon.

Vierailija
405/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä eläkesäästäjä kirjoitti:

Nordea vei perintöni. Pankin neuvoja varmisteli,että voimmeko menettää rahat. En ymmärtänyt että he todella aikoivat viedä ne. Pitkäaikainen vähäriskinen osake

sijoituksiin,jotka pankki oli valinnut. Tottakai pankki valitsee itselleen parhaimmat osakkeet ja asiakkaalle heikosti tuottavat. Suosittelen niille,jotka haluavat päästä eroon rahoistaan.

Aika taitoa vaatii kyllä valita sijoituskohteet niin, että niiden arvo häviää täysin 8 vuodessa. Olisi kiinostavaa kuulla, mitkä olivat niitä sijoituskohteita. Vai kävikö niin, että sinä päätit myydä sijoitukset pois juuri silloin, kun niiden arvo oli alimmillaan?

Vierailija
406/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi pieni juttu, jossa itsekin välillä meinaan mennä sekaisin. Kun olet ostamassa osaketta ja haluat tehdä kaupat nopeasti etkä jäädä vartoilemaan, tarttuuko joku tarjoukseesi, niin sinun pitää katsoa niitä hintoja myyntilaidasta. Myyntilaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita myymään osakkeita, ja ostolaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita ostamaan. Kun itse olet ostamassa ja haluat nopeat kaupat, laita rajahinnaksi myyntilaidan alin tarjous. Ja kun olet myymässä, laita ostolaidan ylin tarjous.

No tästäkin tulee kauheat huudot ja sättimiset, kuinka tämä ei toimi ollenkaan jos isolla rahalla lähtee ostamaan vähävaihtoista osaketta. Juu ei toimi. Ja juu, joskus voi yrittää ostaa vähän halvemmalla ja tekee paremmat kaupat kuin se, joka ei malta odottaa. Voi sinne laittaa pilkin vetämään pidemmällä voimassaoloajalla, mutta minä olen hätäinen enkä jaksa vartoilla. Pointti lähinnä se, että ymmärtää mitä ne tarjoustasot tarkoittaa, että ostajan pitää tähytä myyntilaitaa ja kääntäen.

Jos on päättänyt ostaa niin juurikin noin. Sillä muutaman sentin hintaerolla per osake ei ole mitään merkitystä isoillakaan summilla. Tiedän tapauksia jotka ovat jääneen tarjoustensa kannalla rannalle ja sitten osake raketoinut... Siinä vasta ne senttien säästöt harmittaa kun saattaa kymppien tai jopa kolminumeroiset voitot saamatta...

Aika arpapeliä. Kannattaa katsoa osakekurssin käyrää ja sen jyrkkyyttä, kun lähtee tekemään oston tai myynnin. Siitä voi päätellä hiukan, mikä on osakkeen hinnan huippu tai pohja. Tämä on karvalakin keino arvioida osakkeen oikeaa myynti- ja ostohetkeä. Tietyt osakkeet käyttäytyvät tietyllä lailla, riippuu osakkeen vaihdannasta ja missä on kiinnostusta. Kannattaa myös katsoa, miten eri maiden ja maanosien pörssit ovat auki, ja seurailla niiden suhdanteita. Yleisesti tietysti uutisia, jotka liittyvät toimialaan.

Koitan myös arvioida, paljonko on ollut kurssin heilahtelut aikaisemmin. Jos -5 % tai + 5%, asetan osto- ja myyntiarvon heilahtelun sisään. Käyn keskipäivällä katsomassa, onko kauppa toteutunut. Jos ei ja haluan kuitenkin vaihtaa osaketta, hinta vaihtuu.

En uhraa sijoittamiselle kovin paljon aikaa ja energiaa. Herään yleensä kello viisi, juon kahvit ja luen talousuutiset, teen kaupan hinnanmäärittelyn ja tarjouksen ja menen takaisin nukkumaan. Herään kasilta ja lähden töihin.

Aloitin syksyllä, nyt olen 5 % voitolla (3 kk sykli). Tappiot voi vähentää verotuksesta, joten käytännössä en maksa veroja syyskauden voitoista.

Tavoitteena oli saada treidaamalla 20 % vuosituotto rahoille. Se on paljon enemmän, kuin mistään muusta sijoituksesta. Teen tätä rahan takia ja myös jännityksen takia. Töissä on puuduttavan tylsää, tämä pitää minut kiinni hetkessä.

Treidaamalla voit unohtaa 20% vuosituoton (toistuvasti). Siihen ei kukaan pysyt. Valtaosa treidaajista häviää rahaa, osa pääsee omilleen ja muutama pääsee kutakuinkin tasoihin buy and hold strategiaa noudattavien kanssa ja äärimmäisen pieni joukko pääsee hyviin tuloihin treidaamalla.

Sijoitan kerralla kunnon summan, yli 10000 € yhteen osakkeeseen. Jos uskon nousua tulevan. Joku pörssissä aina kuitenkin voittaa.

Miten tämä ei olisi kannattavaa? Itselläni on vain pitkäaikaisia sijoituksia, mutta niiden kehitystä seuraillessa on helppo huomata miten hinta vaihtelee päivänkin sisällä. Jos siis ostan isolla summalla halpaan hintaan, ja myyn vaikka saman päivän aikana kun hinta nousee, niin millä yhtälöllä en tekisi voittoa? Jo prosentinkin muutos on iso raha jos alkupanos on vaikka tuo esimerkin 10.000€. Ainakin mun osakkeissa monesti heitto voi olla paljon isompikin kuin 1% saman päivänkin aikana. Ja on kai sanomattakin selvää että jos juuri sinä päivänä osakkeen arvo ei nousisikaan, niin silloin en myy vaan odottelen kunnes se taas on selkeästi korkeampi kuin ostaessani.

Vierailija
407/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika taitoa vaatii kyllä valita sijoituskohteet niin, että niiden arvo häviää täysin 8 vuodessa. Olisi kiinostavaa kuulla, mitkä olivat niitä sijoituskohteita. Vai kävikö niin, että sinä päätit myydä sijoitukset pois juuri silloin, kun niiden arvo oli alimmillaan?

Tätä minäkin veikkaan. Se että salkun arvo olisi puhdas nolla, tarkoittaisi että kaikki yhtiöt joita omistaa olisivat tehneet konkurssin. Miksi kukaan myy tilanteessa jossa ei edes hyödy enää myymisestä? Miksi ei vaan pidä niitä osakkeita ja katso mitä vuosien kuluessa tapahtuu? Jos pelästyy arvonlaskua niin paljon että myy kaiken, luulisi että sen tekee jo paljon aikaisemmassa vaiheessa eikä sitten kun kaikki on jo mennyt! Silloinhan ainoa tie on ylöspäin!

Vierailija
408/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vääntäkääs rautalangasta vielä tämä: Miten ja milloin verot maksetaan? Ilmoitetaanko kerran vuodessa veroilmoituksessa vai miten?

Entä jos olen työttömänä? Miten paljon vaikuttaa työttömyystukeen, kun sinnekin pitää ilmoittaa voitot ja omistukset.

Verojen maksu selitettiin jo. Työmarkkinatukeen pääomatulot (joihin osakkeista saatavat myyntivoitot ja osingot kuuluvat) vaikuttavat. Ansiosidonnaiseen päivärahaan ja peruspäivärahaan ne eivät vaikuta.

Entä vaikuttaako miten opiskelijan saamiin tukiin? Opintotukeen tai opintolainaan? 

Pääomatulot vaikuttavat opintotukeen samalla tavoin kuin palkkatulot. Eli jos saat myyntivoittoja ja osinkoja tarpeeksi paljon, pienentää se opintotukea. Omistetut osakkeet tai muut sijoitukset eivät sinänsä vaikuta, mutta niistä saatu tuotto vaikuttaa. Tuloja laskettaessa pääomatuloista ei vähennetä samana vuonna tulleita tappioita toisin kuin verotuksessa.

Todennäköisesti osskesäästltilille tulleita tuottoja ei oteta huomioon niin kauan, kun rahoja ei nosta pois osakesäästötililtä. Tätä en ole kuitenkasn tarkastanut.

Eli jos tämä pitää paikkansa, niin opiskelijan kannattaa sijoittaa ennemmin osakesäätötilille tai rahastoon, jossa ei makseta tuottoja vuosittain?

Vierailija
409/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaja30vkokemuksella kirjoitti:

Jos haluat helpommin niin menet Seligson.fi sivulle, avaat tilin, valitset muutaman eri rahaston kuten Suomi ja Global Brands, ostat niitä aina kun on ylimääräistä rahaa ja katsot kuinka rahasi odotettavasti kasvaa.

Suomen halvimmat rahastot kuluiltaan, eli yhtiö ei syö tuottojasi.

Onko halvempi kuin Nordnetillä? Mitä nämä kulut käytännössä ovat?

Vierailija
410/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vääntäkääs rautalangasta vielä tämä: Miten ja milloin verot maksetaan? Ilmoitetaanko kerran vuodessa veroilmoituksessa vai miten?

Entä jos olen työttömänä? Miten paljon vaikuttaa työttömyystukeen, kun sinnekin pitää ilmoittaa voitot ja omistukset.

Verojen maksu selitettiin jo. Työmarkkinatukeen pääomatulot (joihin osakkeista saatavat myyntivoitot ja osingot kuuluvat) vaikuttavat. Ansiosidonnaiseen päivärahaan ja peruspäivärahaan ne eivät vaikuta.

Entä vaikuttaako miten opiskelijan saamiin tukiin? Opintotukeen tai opintolainaan? 

Pääomatulot vaikuttavat opintotukeen samalla tavoin kuin palkkatulot. Eli jos saat myyntivoittoja ja osinkoja tarpeeksi paljon, pienentää se opintotukea. Omistetut osakkeet tai muut sijoitukset eivät sinänsä vaikuta, mutta niistä saatu tuotto vaikuttaa. Tuloja laskettaessa pääomatuloista ei vähennetä samana vuonna tulleita tappioita toisin kuin verotuksessa.

Todennäköisesti osskesäästltilille tulleita tuottoja ei oteta huomioon niin kauan, kun rahoja ei nosta pois osakesäästötililtä. Tätä en ole kuitenkasn tarkastanut.

Eli jos tämä pitää paikkansa, niin opiskelijan kannattaa sijoittaa ennemmin osakesäätötilille tai rahastoon, jossa ei makseta tuottoja vuosittain?

Periaatteessa näin, mutta riippuu siitä, paljonko opiskelijalla on muita tuloja ja paljonko niitä sijoitustuloja vuodessa on. Jos kokonaistulot ovat vuoden aikana tarpeeksi pienet, ei asialla ole mitään käytännön merkitystä ainakaan opintotuen kannalta.

Vierailija
411/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä voi tutkia osinkoja jakavia yhtiöitä?

Osinkokalenteri, Taloussanomat.

Näet suoraan paljonko minäkin vuonna maksanut osinkoja mikäkin yhtiö. Mutta siis toki tarvitsee muutenkin tutkailla, mutta tuosta näet usemman vuoden osingot helposti.

Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei mennyt ole tae tulevasta. Hyväkin osingonmaksaja saattaa yhtäkkiä kuivahtaa, eikä minkäänlaista osinkoa tule enää vuosikausiin.

Itse keskityn enemmän sellaisiin osakkeisiin, joissa on nousupotentiaalia. Parin normaalipäivän nousu on monessa tapauksessa suurempi kuin vuoden osingot!

Pitkällä aikavälillä tarkastelleen ne yhtiöt jotka maksavat (nousevaa) osinkoa nostavat myös arvoaan. Ja arvonnousua ET saa kuin luopumalla osakkeesta. Osinko taas tulee "kaupan päälle". Lisäksi osingot verotetaan kevyemmin kuin myyntivoitot.

Vierailija
412/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten että joku muu tekee työt ja sinä saat hedelmät.

Synnyn rikkana. Saat lapsilisätnja sen max 5000 vuodessa syntymästä asti tilillesi. Ehkä vielä ensiasunnon ennakkoperintönä.

Pääset sijoittamaan heti aikuistuttuasi. Pystyt ottamaan riskiäkin. Aktiivisella otteella olet miljonääri eläkkeelle jäädessäsi.

Jos taas saat pentuna 2 euroa viikkorahaa ja maksat aikuistuttuasi ensin opintovelkaa ja sittten asunttovelkaa, pystyt sijoittamaan 45-vuotiaana. Saat säästettyä kymppitonnin ja sen 7pinnaa päälle. Aikahorisontin toisessa päässä häämöttää pian eläke joten siirtelet ehkä 20 tonnia talletuksiin ja korkorahastoihin.

miksi velat pitäisi maksaa ENSIN. Pakottaako joku laki. Minä olen luullut että sijoittaa saa vaikka olisi opinto- tai asuntovelkaa. Ainakin minulla on satoja tuhansia asuntolainaa jäljellä, toisaalta on satoja tuhansia sijoituksissakin. Sijoitusten tuotot hoitaa lainojen kulut ja palkka jää omaan käyttöön.

Saa toki sijoittaa koska hyvänsä. Ikävä kyllä ellei Sinulla ole pääomaa ennedtään, voi käydä niin että koko palkka menee muuhun kuin sijoitustoimintaan. Velkoja ei myöskään odota, lainoilla on kuukausittqinen lyhennys tai annuiteetti.

sijoittamisen aloittamiseen EI tarvitse mitään valtavia pääomia ihan kympit/sataset riittävät. Ja JOS koko palkka menee lainoihin ja elämiseen on selkeästi ottanut omalle lompakolle liian ison lainan tai liian tiukan maksuaikataulun (tai molemmat).  Minä maksan lainoja pois samalla summalla kuin sijoitan kuukausittain, ja näin muillakin pitäisi olla. Vähintään saman verran rahaa pitäisi riittää sijoittamiseen ja säästämiseen kuin käyttää lainojen hoitoon.

Vierailija
413/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. siis ostit YHDEN osakkeen?

ilmankos "säästöt" hävisi 8 vuodessa.

kun säilytys maksaa nordealla (on maksanut suunnilleen saman pitkän aikaa) 8 vuodessa noin 200 euroa.

No ei tuo kovin mellevä "perintö" ole kun 200 euroa syö sen kokonaan.

Tai sitten et todellakaan ymmärtänyt mitä olet tekemässä.

Ja OSAKKEISSA pankki ei saa yhtään mitään itselleen (muutakuin mahdolliset valuutanvaihtopalkkiot ja säilytyspalkkiot, säilytyspalkkio nordealla noin 2€/kk). Se osakkeen tuotto tulee kokonaan asiakkaalle.

Suomeksi puhut täyttä jaskaa, etkä edes TIEDÄ mihin olet sijoittanut.

Vierailija
414/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki on niitä harvoja tukia joissa tosiaan osakesäästötili toimii "oikein". muissa osakesäästötilille tulevat voitot otetaan tulona huomioon.

Vierailija
415/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Modetko näitä ketjuja nostaa vai ketkä? Viimeisin viesti on kirjoitettu 1,5 h sitten ja juuri äsken tämä ketju hyppäsi palstan etusivulle.

Vierailija
416/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä voi tutkia osinkoja jakavia yhtiöitä?

Osinkokalenteri, Taloussanomat.

Näet suoraan paljonko minäkin vuonna maksanut osinkoja mikäkin yhtiö. Mutta siis toki tarvitsee muutenkin tutkailla, mutta tuosta näet usemman vuoden osingot helposti.

Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei mennyt ole tae tulevasta. Hyväkin osingonmaksaja saattaa yhtäkkiä kuivahtaa, eikä minkäänlaista osinkoa tule enää vuosikausiin.

Itse keskityn enemmän sellaisiin osakkeisiin, joissa on nousupotentiaalia. Parin normaalipäivän nousu on monessa tapauksessa suurempi kuin vuoden osingot!

Pitkällä aikavälillä tarkastelleen ne yhtiöt jotka maksavat (nousevaa) osinkoa nostavat myös arvoaan. Ja arvonnousua ET saa kuin luopumalla osakkeesta. Osinko taas tulee "kaupan päälle". Lisäksi osingot verotetaan kevyemmin kuin myyntivoitot.

Aika monilla yhtiöillä näyttää olevan arvonnousussa välillä nopeita pyrähdyksiä, sitten taas suvantovaiheita ja jopa laskun kausia. Jos varallisuuttaan aikoo kasvattaa, ei ole järkevää jäädä jumittamaan hitaasti arvoaan kasvattaviin tai laskeviin osakkeisiin, vaan siirtää varat parempaa kasvua tarjoaviin yhtiöihin. Loppusyksystä myin erään 42 euroon jumittuneen yhtiön osakkeet pois ja ostin koko rahalla silloin 10,5€/kpl hinnassa ollutta osaketta. Se on nyt noussut 24%, mutta myymäni yhtiö ei ei lainkaan. Helppoa: Pitää vain osua oikeaan sykliin ostoissa ja myynneissä...

Vierailija
417/749 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäistä. Sijoittamisesta on tullut kaiken kansan huvia ja se merkitsee sitä, että vain äärimmäisen pieni osa sijoittajista kykenee NYKYÄÄN tekemään hyvää bisnestä.

Toisin oli 1990-luvun puolivälissä, kun olin itse teini ja valitsemassa opiskelualaa. Valitsin kaupallisen alan, jossa painotuksena tietotekniikka. Jengi naureskeli ja sanoi "Ei naiset pärjää miesten suosimalla alalla".

Nyt jengiä EI naurata, koska minä jäin eläkkeelle vuonna 2005 ja olen matkustellut ympäri maailmaa. 

Vierailija
418/749 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän ostaa osakkeita osakesäästötilillä olevilla varoilla ja aina tulee ilmoitus, että tili on väärä eli en siis pysty ostamaan osakkeita. Aot tilillä pystyn sijoittamaan kuitenkin rahastoon, en ole kokeillut sieltä vielä osakkeiden ostamista. En tiedä pitäisikö kaikki varat vaan siirtää ost:ltä aot:lle. Tilit on nordnetissa.

Haluisin myös sijoittaa (muuallekin kuin rahastoon) mutta ilmeisesti rahastosijoittaminen on ainut vaihtoehto...

Vierailija
419/749 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan teistä aloittanut säästämistä Nordean Nora- säästämisneuvojan suosituksen avulla? Mulla ois tarkoitus laittaa 100euroa kuussa säästöön, niin mietin, että olisiko tuo minulle helppo tapa aloittaa, kun olen Nordean asiakas muutenkin?

Vierailija
420/749 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo tapahtuu ihan konkreettisesti? Muutamalla klikkauksella? Onko se sellaista että jokainen tajuaa, miten kuuluu toimia?

Siis puhun nyt ihan käytännön tasosta, muut asiat saan kyllä selvitettyä. Konkretiaa ei selitetä missään.

ei ap

Minä aloitin näillä ohjeilla. Täällä neuvotaan kädestä pitäen miten avataan arvo-osuustili Nordnetiin ja tehdään kuukausisäästösopimus. Mulla menee nyt 100 e/kk jakautuneena kolmeen eri rahastoon.

https://www.mimmitsijoittaa.fi/blogi/aloita-sijoittaminen-alle-10-minuu…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi