Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (750)

Vierailija
421/750 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä kaverien kanssa jokainen rahatukko ilmaan ylöspäin ja kerää takaisin mitkä tippuu omalle kohdalle. Siinä lyhyesti kuvattuna normi sijoittajan toiminta. Jos ei tiedä yritysten toiminnasta ja maailman trendeistä on homma aika lottoamista.

Isotkin sijoittajat on myöntäneet että on vaikea päästä yleisindeksiä parempiin tuloksiin kuin tuurilla, tai ennakkotiedoilla yrityksen liikkeistä.

Eli sijoita indekseihin.

Vierailija
422/750 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sijoittaa myös asuntoihin!

Saat mukavasti säännöllistä vuokra tuloa ja kun olet valinnut asuntojen sijainnin oikein myös asuntojen arvo nousee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/750 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo tapahtuu ihan konkreettisesti? Muutamalla klikkauksella? Onko se sellaista että jokainen tajuaa, miten kuuluu toimia?

Siis puhun nyt ihan käytännön tasosta, muut asiat saan kyllä selvitettyä. Konkretiaa ei selitetä missään.

ei ap

Minä aloitin näillä ohjeilla. Täällä neuvotaan kädestä pitäen miten avataan arvo-osuustili Nordnetiin ja tehdään kuukausisäästösopimus. Mulla menee nyt 100 e/kk jakautuneena kolmeen eri rahastoon.

https://www.mimmitsijoittaa.fi/blogi/aloita-sijoittaminen-alle-10-minuu…

Suosittelevatko he Nordnetin Smart-salkkuja?

Siihen voi sanoa, että hoh-hoijaa...

Vierailija
424/750 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän ostaa osakkeita osakesäästötilillä olevilla varoilla ja aina tulee ilmoitus, että tili on väärä eli en siis pysty ostamaan osakkeita. Aot tilillä pystyn sijoittamaan kuitenkin rahastoon, en ole kokeillut sieltä vielä osakkeiden ostamista. En tiedä pitäisikö kaikki varat vaan siirtää ost:ltä aot:lle. Tilit on nordnetissa.

Haluisin myös sijoittaa (muuallekin kuin rahastoon) mutta ilmeisesti rahastosijoittaminen on ainut vaihtoehto...

Arvo-osuustili on järkevämpi. Vatulan hallituksen ideoima osakesäästötili on samanlainen vedätys kuin taksiuudistus. Perskekon möhlinkejä

Vierailija
425/750 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordean max 1% välityskulut osakkeiden osto tai myynti tapahtumassa pitää paikkansa, mutta jos kotipankkisi ei ole nordea, sinun tarvitsee ottaa nordeasta verkkopankkitunnukset, pankkitili ja arvo-osuustili tai osakesäästötili jne, jotka ovat kaikki ainakin osittain kuukausi maksullisia palveluita. Se lisää tietysti kuluja. Kannattaa vertailla mikä ja missä on itselle kokonaisvaltaisesti sopivin paikka tehdä sijoitustoimintaa. Se voi olla yhdistelmä useammasta, kuten täällä on jo todettu.

Lisäksi on puhuttu Nordean ilmaisesta arvopapereiden säilytyksestä, kun teet edes yhden kaupan / neljännesvuosi tai 3kk. Pelkkä kaupan tekeminen ei välttämättä riitä, vaan ehto on että neljännesvuosittain maksat välityspalkkioita, esim arvopapereiden oston tai myynnin yhteydessä.

Tämä on huomioitava etenkin arvo-osuustilin tapauksessa, koska esimerkiksi rahasto kaupoissa ei välttämättä mene välityspalkkioita. Osakesäästötilillä voi tehdä kauppaa vain osakkeilla ja niissä menee käytännössä aina välityspalkkioita, eli siellä pätee tuo "ilmainen arvopapereiden säilytys, kun teet edes yhden kaupan / neljännesvuosi".

Vierailija
426/750 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordean Nora-rahastoja katsoin ja niiden tuotto on joku 5 % vuodessa...surkeaa. Mitä hyötyä tuollaisesta sijoittamisesta on?

Vierailija
427/750 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordean Nora-rahastoja katsoin ja niiden tuotto on joku 5 % vuodessa...surkeaa. Mitä hyötyä tuollaisesta sijoittamisesta on?

Onhan siitä hyötyä, nimittäin rahastohoitajalle ja pankille! Normaalin ihmisen on järkevämpää laittaa sijoituksiin liikenevät rahansa suoraan osakkeisiin. Kulut ovat pienemmät, mutta arvonnousut suuremmat. Ja osingot saa pitää ihan itse.

Vierailija
428/750 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordean max 1% välityskulut osakkeiden osto tai myynti tapahtumassa pitää paikkansa, mutta jos kotipankkisi ei ole nordea, sinun tarvitsee ottaa nordeasta verkkopankkitunnukset, pankkitili ja arvo-osuustili tai osakesäästötili jne, jotka ovat kaikki ainakin osittain kuukausi maksullisia palveluita. Se lisää tietysti kuluja. Kannattaa vertailla mikä ja missä on itselle kokonaisvaltaisesti sopivin paikka tehdä sijoitustoimintaa. Se voi olla yhdistelmä useammasta, kuten täällä on jo todettu.

Lisäksi on puhuttu Nordean ilmaisesta arvopapereiden säilytyksestä, kun teet edes yhden kaupan / neljännesvuosi tai 3kk. Pelkkä kaupan tekeminen ei välttämättä riitä, vaan ehto on että neljännesvuosittain maksat välityspalkkioita, esim arvopapereiden oston tai myynnin yhteydessä.

Tämä on huomioitava etenkin arvo-osuustilin tapauksessa, koska esimerkiksi rahasto kaupoissa ei välttämättä mene välityspalkkioita. Osakesäästötilillä voi tehdä kauppaa vain osakkeilla ja niissä menee käytännössä aina välityspalkkioita, eli siellä pätee tuo "ilmainen arvopapereiden säilytys, kun teet edes yhden kaupan / neljännesvuosi".

Toki kannattaa katsoa kokonaiskuluja, mutta esim. minulla Nordean palvelumaksut verkkopankkitunnuksista, kortista ja pankkitileistä ovat yhteensä 0 euroa kuukaudessa. Nordea ei ole välttämättä kallis. En ihan ymmärtänyt, miksi puhuit rahastoista arvo-osuustilin yhteydessä. Ei ainakaan Nordeassa rahasto-osuuksia varten tarvitse mitään arvo-osuustiliä, vaan sitä tarvitsee vain silloin, jos haluaa omistaa osakkeita. Arvo-osuustili tosiaan maksaa vajaat 2 euroa kuukaudessa, mutta sitä ei tarvitse maksaa, jos tekee vähintään yhden osakekaupan neljännesvuoden aikana.

Vierailija
429/750 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäisi että osakkeilla saisi helposti aika isot prosentit tuottoa (tai ainakin pysyy selvästi inflaation yläppuolelle), melkein mikä tahansa sijoittajien kehuma ja ykeisesti hyväksi myönnetty osake käy ja tuottoprosentteja voi katsella viime-vuosilta.

Varotuksesta en tiedä, oletan että valtio ottaa vain voitosta ostuutensa ja pääomavero ei rokota vuosittain automaattisesti sitä summaa mikä on kiinni osakkeissa.

Eniten ihmetyttää se etä uutisissa on jatkuvasti että isot kansainväliset sijoittajat etsivät nykyisessä tilanteessa koko ajan turvasatatamaa rahoilleen ja Suomen valtion 0 korkoiset (tai ainakin lähellä) velkakirjat ovat kysyttyjä.

Toisaalta palstoillla naureskellaan, jos jonkun rahat ovat pankissa nollakorolla, että pitäisi olla viisas ja ostaa osakkeita.

Miksi isot sijoitajat eivät osta vaikka koko rahalla Applen osakkeita (en sano että on mikään hyvä sijoitus, mutta firma tuskin ihan nopealla aikataululla kaatuu) - miksi iso raha etsii luotettavan valtion velkakirjoija huonolla korolla?

Vierailija
430/750 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

indeksit on tänään -0,7%, oliskohan nyt hyvä aika myydä kaikki :( 

Vierailija
431/750 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttäisi että osakkeilla saisi helposti aika isot prosentit tuottoa (tai ainakin pysyy selvästi inflaation yläppuolelle), melkein mikä tahansa sijoittajien kehuma ja ykeisesti hyväksi myönnetty osake käy ja tuottoprosentteja voi katsella viime-vuosilta.

Varotuksesta en tiedä, oletan että valtio ottaa vain voitosta ostuutensa ja pääomavero ei rokota vuosittain automaattisesti sitä summaa mikä on kiinni osakkeissa.

Eniten ihmetyttää se etä uutisissa on jatkuvasti että isot kansainväliset sijoittajat etsivät nykyisessä tilanteessa koko ajan turvasatatamaa rahoilleen ja Suomen valtion 0 korkoiset (tai ainakin lähellä) velkakirjat ovat kysyttyjä.

Toisaalta palstoillla naureskellaan, jos jonkun rahat ovat pankissa nollakorolla, että pitäisi olla viisas ja ostaa osakkeita.

Miksi isot sijoitajat eivät osta vaikka koko rahalla Applen osakkeita (en sano että on mikään hyvä sijoitus, mutta firma tuskin ihan nopealla aikataululla kaatuu) - miksi iso raha etsii luotettavan valtion velkakirjoija huonolla korolla?

Iso raha tarkoittaa juuri sitä, eli valtavia summia rahaa. Institutionaaliset sijoittajat pelaavat miljardien potilla, joten ei sitä voi kokonaan osakkeisiin dumpata. Lisäksi heillä on hajautusvaatimus.

Vierailija
432/750 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä. Asia on alkanut hahmottua ja olette antaneet hyviä kirja- ja podcast-vinkkejä, joihin aion tutustua. 

Toisaalta tässäkin keskustelussa on hyvin vastakkaisia mielipiteitä, joten ei ihme että sijoittaminen aiheuttaa epävarmuutta. 

Aloitin sijoittamisen noin 15 v sitten, saimme työnantajalta joululahjaksi rahasto-osuuden (oliko joku kehittyvät markkinat rahasto), olin silloin töissä sellaisessa työpaikassa, jossa oli eräs pankki kumppanina. Saimme 3 peräkkäisenä jouluna tällaisen rahasto-joululahjan, eli työnantaja aloitti minulle uuden rahastosijoituksen, ja laittoi sinne pienen summan valmiiksi. Sen jälkeen itse jatkoin siten, että laitoin kuukausittain noihin 3 rahastoon pienet summat. Nyt kun olen sitä tehnyt 15 v, niin kiva summa alkaa noissa olemaan ja suhdanteista huolimatta niiden kokonaissumma on aina plussalla ja johtuu ihan vain tuosta että ostan joka kuukausi noita rahasto-osuuksia sen hetken arvolla. Noista rahastoista 2 on osakerahastoja ja 1 korkorahasto. Välillä ovat olleet jopa 40 % plussalla, alhaisin arvo on ollut +8%. Tuon lisäksi innostuin sitten ostamaan osakkeita , parin eri yhtiöin yhteensä n. 20 000 euron arvosta on noita tällä hetkellä, tämänkin pikkuhiljaa tullut. Ostin esim. Nordeaa silloin kun se kävi alhaalla v. 2019 kesällä - no korona kyllä veti tänä vuonna osakkeen yhtä alas kuin tuolloin, mutta ei ole kuitenkaan miinuksella. Mutta kun en jaksa kovasti seurailla noita osakekursseja, niin nämä muutama osake riittää ja kaikki ovat koronavuoteen saakka maksaneet osinkoa suht hyvin. 

Pienistä puroista siis kannattaa aloittaa ja vuodet kuluu yllättävän nopeasti ja kummasti rahaa on kertynyt tuonne ihan kuin itsestään kun käytän pieniä summia kerrallaan.

Vierailija
433/750 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen on sitä, että kaadetaan omat rahat rikkaan pervon lompsaan ja sitten rukoillaan polvillaan, että "tule hyvä raha, älä tule paha raha" ja sitten koetaan onnistumisen iloa niistä muutamista kolikoista mitä rikkaan lompsan saumojen väleistä on sattunut maahan kierimään.

Ihme höpötystä. Ihan kuin suoraan -70 luvulta tuo kommentti.

Äitini on ollut eläkkeellä parikymmentä vuotta. Oli valtion virassa aikoinaan, joten ei tullut mitään miljoonatuloja. Hän on sijoittanut maltillisesti erilaisiin rahastoihin. Aiemmin sijoitti korkeakorkoisille tileille. Elää tällä hetkellä normaalia eläkeläisen elämää, ei mitään puutetta, mutta ei mitään luksustakaan. Nyt sijoituspotti on arvoltaan noin 120 tonnia. Tämä on tullut normaalilla järkevällä rahan käytöllä. Kyllä ihan tavallisella maalaisjärjellä voi varallisuuttaan kasvattaa. Pitää vain hieman nähdä vaivaa ja selvittää asioita. Suurin osa ihmisistä valittaa, kun ei ole rahaa. Mutta kun heiltä kysyy, mitä olet tehnyt asian korjaamiseksi, niin tulee hiljaisuus.

Samansuuntaisia havaintoja valittajista olen minäkin tehnyt. "Bensa on liian kallista", mutta kuitenkin sitä on varaa polttaa turhaan huviajeluun. "Vuokra vie kaikki rahat" mutta kuitenkaan ei voi muuttaa edullisempaan asuntoon. Kymppi sinne, satanen tuonne, "ei työläisellä ole mahdollisuutta sijoittaa". Niin, eipä kai, jos rahat pitää tuhlata ennen kuin niitä on ansaittukaan.

Tälläiselle valittamismentaliteetille on myös tyypillistä, että omista rahoista ei haluta ottaa itse vastuuta. Siksi pankin sijoitusrahastot ovat oikeastaan se ainoa väylä. Vaikka ne kuluistaan huolimatta olisivat parempi kuin pankkitili, homma menee siinä vaiheessa metsään, kun "ne olivatkin tappiolla, vaikka sanottiin, että riski on matala" Ja rahat siirretään takaisin sinne säästötilille...

Muistan joskus muinoin 15 vuotta sitten selittäneeni pikkusiskolle, että opintolainaa kannattaa ottaa, vaikkei sitä tarvitsisi, ihan lainavähennyksen vuoksi ja selitin, että maksetut korot voi kyllä saada kurottua sijoittamalla rahat, esim. valtionlainoihin. Kun lähdin selittämään pitkien korkojen mekaniikkaa, yhteys katkesi siinä vaiheessa, kun kävi ilmi, että velkakirjan arvo laskee korkotason noustessa. Ei auttanut selitys, että korkeampi korkotaso tyypillisesti nopeuttaa dipistä nousemista. Riski oli liian iso....

No, valmistuttuaan hän kuulemma sijoitti OP:n yhdistelmärahastoon, jossa kuitenkin n. puolet on "ihan hyvässä turvassa", juurikin niissä valtion lainoissa.... En jaksanut muistella vanhoja tuossa vaiheessa...

Vierailija
434/750 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

indeksit on tänään -0,7%, oliskohan nyt hyvä aika myydä kaikki :( 

Joo miinuksella kannattaa aina myydä. Myy minulle!

Vierailija
435/750 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten että joku muu tekee työt ja sinä saat hedelmät.

Synnyn rikkana. Saat lapsilisätnja sen max 5000 vuodessa syntymästä asti tilillesi. Ehkä vielä ensiasunnon ennakkoperintönä.

Pääset sijoittamaan heti aikuistuttuasi. Pystyt ottamaan riskiäkin. Aktiivisella otteella olet miljonääri eläkkeelle jäädessäsi.

Jos taas saat pentuna 2 euroa viikkorahaa ja maksat aikuistuttuasi ensin opintovelkaa ja sittten asunttovelkaa, pystyt sijoittamaan 45-vuotiaana. Saat säästettyä kymppitonnin ja sen 7pinnaa päälle. Aikahorisontin toisessa päässä häämöttää pian eläke joten siirtelet ehkä 20 tonnia talletuksiin ja korkorahastoihin.

Tämähän on karu totuus vaikka kultalusikat mielellään muuta esittää. Kistaton totuus on se, että jos varallisuuutta on paljon, niin suuri osa on perittyä. Tämä johtuu parista asiasta: jos olet syntymärikas niin 1) ajallinen hajautus on riittävä ja 2) sijoitus tuottaa korkoa korolle.

Keski-ikäisissä nollasta alkaneissa pelureissa on kyllä rikastuneita mutta erittäin vähän. Usein leijailevat yksittäisillä sijoituksilla, vaikka yksittäisen osakekurssien nousuilla, tappiot niiltä unohtuu ja se että loppupeleissä on tullut muutama tonni nettoa.

Vierailija
436/750 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on osakesäästötili? Mikä on arvo-osuustili? Voisiko joku vääntää rautalangasta?

a. Molemmat ovat nimensä mukaisesti tilejä. Rahan sijasta niillä säilytetään arvo-osuuksia, eli yhtiöiden osakkeita tai rahasto-osuuksia

b. Osakesäästötilillä olevilla arvo-osuuksilla voit käydä tilin sisällä kauppaa ilman verotusta. Eli voit myydä voitolla olevia osakkeita ja sijoittaa saamasi voitot johonkin toiseen yhtiöön etkä maksa myyntivoiton veroa. Vero lankeaa vasta kun siirrät rahaa ulos osakesäästötililtäsi. Samoin osingoista ei tarvitse maksaa pääomatuloveroa ennen kuin nostat ne pois tililtä. Et myöskään voi vähentää tappioita voitoista ennen tilin lopettamista. Osakesäästötilille voit siirtää max 50 tuhannen edestä arvo-osuuksia (tämä raja on todella alhainen)

c. Arvo-osuustilillä säilyttämiesi osakkeiden myyntivoitto verotetaan heti myydessäsi ne, ja osingoista maksetaan heti niitä saataessa pääomatulovero. Voit vähentää tappiot voitoista tai osinkotuotosta. Tämän takia usein joulun alla siivotaan tappiolla olevat osakkeet pois salkusta ja ostetaan seuraavana vuonna takaisin -- tämä edellyttää tietysti että on tuottoa jonka verotusta näin kevennetään

Vierailija
437/750 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten että joku muu tekee työt ja sinä saat hedelmät.

Synnyn rikkana. Saat lapsilisätnja sen max 5000 vuodessa syntymästä asti tilillesi. Ehkä vielä ensiasunnon ennakkoperintönä.

Pääset sijoittamaan heti aikuistuttuasi. Pystyt ottamaan riskiäkin. Aktiivisella otteella olet miljonääri eläkkeelle jäädessäsi.

Jos taas saat pentuna 2 euroa viikkorahaa ja maksat aikuistuttuasi ensin opintovelkaa ja sittten asunttovelkaa, pystyt sijoittamaan 45-vuotiaana. Saat säästettyä kymppitonnin ja sen 7pinnaa päälle. Aikahorisontin toisessa päässä häämöttää pian eläke joten siirtelet ehkä 20 tonnia talletuksiin ja korkorahastoihin.

Tämähän on karu totuus vaikka kultalusikat mielellään muuta esittää. Kistaton totuus on se, että jos varallisuuutta on paljon, niin suuri osa on perittyä. Tämä johtuu parista asiasta: jos olet syntymärikas niin 1) ajallinen hajautus on riittävä ja 2) sijoitus tuottaa korkoa korolle.

Keski-ikäisissä nollasta alkaneissa pelureissa on kyllä rikastuneita mutta erittäin vähän. Usein leijailevat yksittäisillä sijoituksilla, vaikka yksittäisen osakekurssien nousuilla, tappiot niiltä unohtuu ja se että loppupeleissä on tullut muutama tonni nettoa.

Minä aloitin aidosti tyhjästä. Sen verran vanhemmat auttoivat, että sain asua ja syödä ilmaiseksi lukioajan kotonani ja vanhemmat kustansivat lukiokirjan. Lähdin monen sadan kilometrin päähän TKK:lle opiskelemaan. Asuin koko opiskeluaikani solussa, 2,5 vuotta ensin kahden hengen huoneessa ja sen jälkeen yhden hengen huoneessa.

Kun valmistuin, minulla oli yli 60 000 markkaa opintolainaa, jonka korko nousi pian yli 10 prosenttiin.

Nyt omistan puolet velattomasta omakotitalosta hyvältä alueelta pääkaupunkiseudulta ja lisäksi minulla on sijoituksia yli 190 000 euron arvosta. Kaikki tämä ihan normaalista DI:n palkasta säästettyä ja sillä hankittujen sijoitusten tuottoja ilman mitään perintöjä tai ihmeellisiä onnenpotkuja. Selvästi enemmänkin minulla olisi, jos olisin tajunnut aloittaa osakesijoittamisen aikaisemmin kuin 10 vuotta sitten. Puhumattakaan siitä, paljonko minulla olisi, jos en olisi hankkinut/saanut kolmea lasta, mutta heistä en tietenkään luopuisi suurempien sijoitusten takia

Joo, en minä tietenkään rikas ole, mutta kuitenkin olen onnistunut keräämään mukavan potin ihan tyhjästä palkkatuloista sijoittamalla.

N55

Vierailija
438/750 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa,

osui tämä ketju silmään ja ensimmäinen/viimeinen (? :) ) kerta kun kirjoitan tälle maineikkaalle foorumille. Sijoittaminen on aina järkevää, mutta ei todellakaan edellytä mitään suurta mielenkiintoa itse aiheeseen. Melko pitkälti järkevin tapa  sijoittaa on säästää (pitkäjänteisesti) sen verran kuin kullekin on mahdollista kustannustehokkaisiin (pienet merkintä- jne kulut, pankin tarjoamat rahastot ei yleensä ole näitä) indeksi -tai ETF-rahastoihin, jotka hajauttavat rahat tehokkaasti mikä pienentää riskiä.

Osakemarkkinat ovat historiallisesti tuottaneet n7 % / vuosi viimeiset 200 vuotta, mutta tälle matkalle mahtuu nousuja ja laskuja. Kuukausisäästäjän ei tarvitse tällaista miettiä, koska laskusuhdanteessa sitten ostat halvemmalla jolloin ns. tuotto-odotus on parempi. Eli ihan aivotonta hommaa helpoimmillaan. Itsellä rahastoja Nordnetin ja seligsonin kautta, molemmissa mahdollista merkitä joku tietty summa aina esim. palkkapäivänä.

Ja tällä hetkellä tosiaan osakemarkkinat huitelee huipuissaan, ja todennäköisesti edessä on jossain vaiheessa korjausliike, jos sellainen tulee niin ei kannata hätääntyä vaan jatkaa pitkäjänteistä säästämistä.

Vierailija
439/750 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko Puttosen Twitteriä :-)

Vierailija
440/750 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta keskitetysti joko s-ketjusta tai k-ketjusta, niin saat enemmän tuottoa rahoillesi kuin osakesijoittamisella. Kaikenlisäksi saat vielä vastinetta rahoillesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme