Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä
Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.
En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?
Kommentit (749)
Vierailija kirjoitti:
0stat bitcoineja keväällä 2015 hintaan 200 € kpl ja myyt ne keväällä 2021 hintaan 25000-30000 € kpl.
Joo, jälkiviisaushan se parasta on :) Itse miettinyt nyt Nordeaa, josko sitä rupeaisi ostamaan. Ihan vaan vakauttaakseni salkkua ja saattaahan se noustakin, vaikuttaa edulliselta nyt. Pääpaino salkussani on juuri siten miten täällä useampikin meinannut, korkea riski->korkea tuotto. Ei ehkä fiksua mutta ku on ahne :D
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Suomessa sijoittaminen ei kannata, yhtä hyvin voit antaa sen rahan köyhälle naapurillesi, siihen ei tule verottaja väliin ja jää jopa hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajallisen hajautuksen merkitystä liioitellaan. Markkinoiden ajoittaminen on vaikeaa, ja kurssien suunta on useammin ylös kuin alas. Siksi parhaat tuotot saa todennäköisimmin sillä tavalla, että laittaa rahat heti sisään.
Vaikka todennäköisyydet puhuvat kertasijoituksen puolesta, minusta erityisesti aloittelijan kohdalla, jolle on kertynyt merkittävä määrä säästöjä, ajallinen hajautus on usein järkevää. Sijoittamiseen kuuluu vääjäämättä arvonvaihtelu eikä omaa henkisen tason riskinsietokykyä pysty tietämään ennen kuin on omaa rahaa liossa. Aika opettaa, että sieltä pohjaltakin noustaan ylös ja usein jopa melko vauhdikkaasti. Mutta aloittelijalle se voi silti olla liian kylmää kyytiä, jos sattuu menemään niin, että isket 30000€ kerralla kiinni ja parin kuukauden päästä salkun arvo on 15000€.
On yleensä parempi laittaa niitä rahoja kiinni pikku hiljaa, että saa siedätyshoitoa siihen arvonvaihteluun. Joskus voi käydä myös niin, että joutuu toteamaan, että omat hermot ei vaan kestä - näitäkin ihmisiä on. Silloin pitää katsoa valitseeko jotain alhaisen betan osakkeita vai etsiikö jonkun toisen sijoitusmuodon, jossa arvonmuutokset eivät ole niin vauhdikkaita tai näkyviä - esim. asunnot tai metsä.
Sellaiset, jotka ovat palkasta rakentaneet sen osakesalkkunsa, tottuvat matkan varrella niihin arvonmuutoksiin eikä heitä hetkauta, jos jonain päivänä salkun arvo nousee tai laskee tuhansilla euroilla. Vielä kun on päässyt kokemaan edes yhden kunnollisen romahduksen, niin sen jälkeen jotkut -20% tasokorjaukset ei tunnu edes missään, tai niitä ei edes huomaa. Ja romahduskin näyttäytyy enemmän ostomahdollisuutena kuin katastrofina.
Ajallista hajautusta voi ajatella eräänlaisena vakuutuksena, josta joutuu luultavasti maksamaan. Sijoittamiseen liittyviä riskejä se ei kuitenkaan poista, eikä myöskään takaa hyviä yöunia. Mitä jos kurssit nousee hajautuksen aikana ja romahtaa heti sen jälkeisenä päivänä, kun on saanut viimeisenkin senttinsä sijoitettua? Silloin kyyti on paljon kylmempää kuin siinä tapauksessa, jos olisi laittanut kaikki rahat heti sisään.
Kurssit nousee hajautuksen aikana: Ensimmäisistä eristä "voittoa" tulee enemmän kuin viimeimmäksi hankituista.
Kurssi romahtaa heti viimeisintä ostosta seuraavana päivänä: Ensimmäisistä hankintaeristä ei tule "tappiota" lainkaan ja näin keskihinnalla laskien osake saattaa yhä olla plussalla.
Kurssi romahtaa viimeisimmän hankinnan jälkeen, oltuaan ensimmäisestä hankintaerästä lähtien alamäessä: "Tappiota" tulee selvästi vähemmän kuin kaikki kerralla sisään -menetelmällä olisi tullut.
"Voitto" ja "tappio" ovat tässä lainausmerkeissä siksi, että voitot ja tappiot realisoituvat vasta myyntivaiheessa. Tappiolliset osakkeet, joiden ei enää usko nousevan voitollisiksi kannattaa myydä vasta sitten pois, kun on jotain voitollista myytävää tiedossa. Tappiot ovat vähennyskelpoisia myyntivoitoista. Veroa maksetaan vain siltä osalta voittoa, mikä ylittää kulut ja tappiot.
Olet siinä oikeassa, että mahdollisia skenaarioita on monta. Mutta koska kurssit nousee useammin kuin laskee, ajallinen hajautus johtaa todennäköisesti huonompaan lopputulokseen kuin kaikkien rahojen sijoittaminen heti.
En lukenut koko ketjua. Kirjoista voisin suositella Myllyoja, Kullas: Rahan taju. He kirjoittavat naisille suunnattua helppotajuista sijoituskirjallisuutta. Tämä nimenomaan aloittelijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lukemaan jonkun rahoituksen perusteiden tai sijoittamisen perusteiden kirjan. Sinun tulisi ainakin ymmärtää mitä on systemaattinen ja epäsystemaattinen riski, hajautus, tuotto ja tuntea perus sijoitusintrumentit. Riskin ja tuotto-odotusten suhde myös tärkeä konsepti ymmärtää.
Jos sijoitat rahastoihin, ole tarkkana myös hallintokuluista. Hajautus erityisesti on tärkeää, ei siis kannata ostaa vain yhden yrityksen osakkeita tai vain yhtä rahastoa eikä kannata ostaa kaikkia samalaiaia sijoituksia samalla hetkellä. Eli hajautat eri varallisuus luokkiin sekä eri ajanhetkiin.
Ajallisen hajautuksen merkitystä liioitellaan. Markkinoiden ajoittaminen on vaikeaa, ja kurssien suunta on useammin ylös kuin alas. Siksi parhaat tuotot saa todennäköisimmin sillä tavalla, että laittaa rahat heti sisään.
"Rahat heti sisään". Entäpä, jos heti ei ole käytettävissä tuhansia euroja? Meikäläisellä sijoituksiin menevät ne palkoista yli jäävät rahat, joita en tarvitse ruoka-, asumis- ym. kulujeni maksamiseen nyt.
Melkein joka kuukausi tulee ostettua jonkin firman osakkeita lisää, yhden ostoeräni suuruus on yleensä alle 1000 euroa. Välityspalkkio on 1%, maksimissaan 7€/kauppa. Varmaan jostain saisi kapat edullisemminkin; toisaalta arvo-osuustilistä en maksa senttiäkään rahaa.
Niin, "rahat heti sisään". Etkö oikeasti ymmärrä mitä se tarkoittaa? Tämän päivän "heti" tarkoittaa joko tätä päivää tai huomista riippuen siitä, minkä maan pörssiin sijoittaa. Jos saat myöhemmin lisää rahaa käyttöösi, niiden sijoittaminen "heti" tarkoittaa tietysti "heti kun rahat on käytössäsi".
Ei ole mitään järkeä lyödä kerralla kaikkea saatavilla olevaa all in. Itse teen päiväkauppaa ja minulla on aina useita osto- ja myyntitapahtumia markkinalla nimenomaan ajallisen harhautuksen vuoksi. Marginaaleilla on eroa. Jos sinulla siis on vaikka laittaa kerralla 20 000€ johonkin osakkeeseen niin ei ikinä kerralla kaikkea, vaan osissa ja eri hintaan. Tämä koskee myös niitä jotka eivät tee päiväkauppaa, koska osakkeiden hinnat muuttuvat päivittäin ja isoilla summilla pienetkin marginaalit tekevät paljon.
Tämän vuoksi jokaisen sijoittamaan alkavan kannattaa lukea nämä asiat oikeista kirjoista tai asiantuntijoilta eikä kuunnella mitään naurettavia vauva-asiantuntijoita.
Olen itse pienipalkkainen ja aloitin sijoittamisen (itse)opiskelun ilman pankin avustusta muutamia vuosia sitten. Aikaa on kulunut opiskeluun paljon, mutta matka on ollut mielenkiintoinen ja olen huomannut, että tästähän on tullut ihan harrastus ja nyt on mukavaa sanoa ymmärtävänsä jo asioista jotain. Tämä on kyllä yksi parhaista päätöksistäni elämässä.
Lue seuraavat kirjat, jos olet ihan alottelija:
Julia Thuren: Kaikki rahasta
ja
Sijoittajaksi 7 päivässä
Tällaiselle laiskalle sijoittajalle s-pankin rahasto on tosi helppoa. Kk bonukset menee rahastoon automaattisesti. Joulukuun lopun korko oli 12.78%. Muutamassa kuukaudessa tilille oli tullut 670e.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sijoittaminen ei kannata, yhtä hyvin voit antaa sen rahan köyhälle naapurillesi, siihen ei tule verottaja väliin ja jää jopa hyvä mieli.
Joo meille jää hyvä mieli :) Anna vaan rahasi naapurille ja mitä enemmän sitä parempi koska tietyn euromäärän jälkeen niistä naapurisi joutuu maksamaan lahjaveron. Sehän koituu meidän kaikkien hyväksi. Osaltasi sinä sitten sen veron takia autat valtion pohjatonta kassaa ja voidaan niillä rahoilla vaikka kansanedustajille uudet torkkupeitot ostaa jotta heidän on mukavampi uinahtaa luottamustointansa harjoittaessaan :)
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sijoittaa yhteen tai enintään kahteen osakkeeseen. Muuten et saa käytännössä mitään tuottoja, kun indekseillä on tapana pysyä tietyssä tasossa vuosikymmenen tai vuosikymmeniä. Esimerkiksi Helsingin pörssin indeksi on heilunut 10000 pisteen alapuolella 2008 kriisistä lähtien eli viimeiseen 13 vuoteen et olisi tienannut mitään. Yksittäisellä oikein valitulla osakkeella olisit sen sijaan voinut tienata hyvin.
En kyllä lähtisi suosittelemaan että laittaa kaikki rahansa kiinni yhteen osakkeeseen. Tietenkin on mahdollisuus hyvään voittoon jos on laittanut kiinni ison summan rahaa, mutta mitäs jos onkin valinnut väärän osakkeen ja arvo romahtaa vuosiksi tai vuosikymmeniksi? Pahimmassa tapauksessa yritys tekee konkurssin. Se on sitten siinä. Jos on varaa hävitä isoja summia rahaa (kymppitonneja), niin mikäs siinä sitten. Harvalla kuitenkaan on varaa ottaa niin isoja riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan sun jaksamisesta ja tietotasosta. Mun mies, joka on matematiikan tohtori, luki jotain talouskirjoja, pari sijoitusopasta ja etsi tietoa netistä. Mä olen tavallinen pälli ja laitoin rahani Nordnetin kuluttomiin rahastoihin. Siellä on nyt noin 500 euroa pohjarahaa ja "kasvua" on yli sata euroa. Laitan sinne vain rahoja, jotka minulla on varaa menettää ja jotka olisin tuhlannut kuitenkin johonkin tyhmempään.
Jossain toisessa ketjussa joku suositteli kirjaa Sijoittajaksi 7 päivässä.
Juu, joku tuollainen helppotajuinen aloittelijan sijoitusopas olisi hyvä lukea. Itselläkin on juuri Nordnetilla muutama rahasto ja ovat tuottaneet suht lyhyessä ajassa melko hyvin. En siis ole mitään rahoja hävinnyt, vaikka koronan aikaan sellaistakin olen pelännyt. Aloittelijan kannattaa aloittaa rahastoista ja ensin harjoitella niiden kanssa sijoittamista ja ehkä sitten joskus myöhemmin kokeilla suoria osakkeitakin. Ja voihan sitä keskittyä pelkästään rahastoihinkin. Omasta mielestäni rahastoissa on pienempi riski kuin suorissa osakkeissa ja rahastoissa on valmiiksi jo sopiva ja kattava hajautuskin. Ja hajautushan on se tärkein asia sijoittamisessa. Mutta vielä tässä haluan korostaa, että en suosittele kyselemään neuvoa miltään pankin "sijoitusasiantuntijalta"; nehän ovat siellä vain myymässä omia (yleensä julmetun kalliita) tuotteitaan eli niillä siis vaan oma lehmä ojassa... Aikoinaan itse tein aloittelijana sen virheen, että varasin puhelinajan OP:n sijoitusneuvojalle, kun itsellä pääpankkina OP. Ja helppo varmaan arvata lopputulos, eli menin hölmönä sen sijoituseukon vipuun ja ostin sen suosituksesta 5000 eurolla OP:n vuokratuotto-rahastoa, joka ei ole tuottanut minulle YHTÄÄN MITÄÄN, pelkkää rahan menoa vaan. Onneksi kaikkiaan hävisin siinä vaan noin 400 euroa, kun päätin vuoden ihmettelyn jälkeen myydä rahaston, että pääsin siitä eroon. Luultavasti olisin hävinnyt vaan lisää, jos olisin pitänyt sen, mutta halusin siitä eroon muutenkin, kun muissa rahastoissa tuolla summalla saa tuottoa jo helposti. Tämä ko. sijoitusneuvoja vieläpä huijasi minua, että 5000 euroa on minimisumma ko. rahaston ostoon ja olihan se niin juuri sillä hetkellä, mutta seuraavassa kuussa se olikin muuttumassa niin, että minimisumma oli joku 15 euroa, mutta tämä huijari ei sitä tietenkään minulle kertonut, että sai nyhdettyä sen 5000. Jos eukko olisi tuon kertonut, niin ilman muuta olisin ostanut vasta sitten seuraavassa kuussa sitä rahastoa, mutta huomattavasti pienemmällä summalla. Jäi aika paha maku tuosta koko OP:ta kohtaan, enkä heidän ylihintaisia tuotteitaan ole ostanut, vaikka olen vielä toistaiseksi heillä "omistaja-asiakkaana". Aion kyllä vaihtaa pankkia jossain vaiheessa, muutenkin heillä rahastuksen maku joka ikisessä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vittuuu että vihaan tätä maailmaa ihmisten vuoksi. Katsokaa nyt tätäkin keskustelua. Rahaa tekemättä mitään, muiden selkärangasta ja eritoten planeetan. Ja ylpeinä ollaan oikein vielä. Raha on huijaus josta pitäisi päästä eroon. Muuten päästään eroon koko lajistamme ja suuresta osasta muitakin lajeja.
Määrittele tekemättä mitään.
Rahaa tehdään kulloisenkin vallisevan rahajärjestelmän mukaisesti. Rahaa myös kannattaa tehdä, jotta olisi mahdollisuus investoida (myös ympäristöystävällisiin ratkaisuihin.) Köyhä valtio ei satsaa ympäristöasioihin.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiselle laiskalle sijoittajalle s-pankin rahasto on tosi helppoa. Kk bonukset menee rahastoon automaattisesti. Joulukuun lopun korko oli 12.78%. Muutamassa kuukaudessa tilille oli tullut 670e.
Minkä suuruinen pohjakassa tuossa oli?
Kannattaa ostaa koko rahalla olutta.
Mikä noista pankeista on hinnaltaan edullisin, käsitin että palkkiot ovat eri suuruisia osake - rahasto ym kaupoissa.
Milloinkahan pankkitililtä alkaisi saamaan jotain korkoa, vai onko ne ajat menneet jo lopullisesti ohi?
Esim norwegian, joka keikkuu konkurssin partaalla, arvo laskenut 99%, sitä saa halvalla. Itse tein sillä 66% voittoa 2 kuukaudessa, eli pienen matkakassan. Toinen hyvä ostos on Finski, sitä ei päästetä konkkaan ja heinäkuussakin se pomppasi jo ylös, toki myös alas, mutta kyllä siitä voittoa tulee saamaan jos nyt ostaa ja seuraavan vuoden aikana myy. Näistä saa pelimerkkejä verottomasti sinne osakesäästötilille, ja voi laittaa sitten vaikka ne tuotot johonkin firmaan jonka ajattelee pitävän sen 20v ( CocaCola, hyvät osingot esim). Lopuilla taas katsoo jotain mistä saa nopsaa tuottoa ostolla ja myynnillä.
Aluksi etsi esine, joka ei ole liian suuri tai painava käsivoimin nostettavaksi. Älä myöskään valitse helposti rikkoutuvaa esinettä ensimmäiseksi sijoituskohteeksesi.
Esimerkki sopivasta esineestä: muovinen siideripullo
Esimerkki EI sopivasta esineestä: flyygeli
Ota esine käteesi, kykyjesi ja taitojesi sallimissa rajoissa peukaloasi hyödyntäen. Voit käyttää oikeaa tai vasenta kättäsi, myös molempien yläraajojen hyödyntäminen on sallittua.
Totea esineen olovan hallussasi eli kansankielellä hyppysissäsi.
Aseta esine mahdollisimman horisontaaliselle tasolle, irrota otteesi vasta kun olet varmistanut esineen pysyvän paikoillaan. Esineen muoto ja painopiste vaikuttaa oleellisesti sen ominaisuuteen pysyä paikoillaan, siksipä suosittelen esim. pyöreitä tai soikeita esineitä vain edistyneemmille sijoittajille. Kannattaa myös huomioida painopiste ja se miten päin mahdollisesti epäsymmetrisen esineen pinnalle asetat. Esim. siideripullo on viisainta laskea pinnalle pohjapuoli alaspäin.
Onnittele itseäsi onnistuneesta sijoittamisesta.
Viimeisetkin rahat alkavat olla näemmä markkinoilla. Aika poistua.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa koko rahalla olutta.
Ne prosentit on nopeasti hävitty.
Lotossa ja pyramidipelissä voittaa helposti, jos 6.1.2021 tiedoilla tiedoilla voi palata vuoteen 2015 ostamaan sbitcoineja tai täyttämään lottolappuihin oikeat rivit.