Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (749)

Vierailija
201/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä ihan pihalla, jos kuvittelet yksin osakkeen nimellisarvolla olevan jotain yhteyttä yhtiön arvoon. Vasta osakkeiden lukumäärä ja osakkeen nimellisarvo yhdessä kertovat sen sen hetkisen pörssiarvon. 

Suosittelen kirjoittajaa googlaamaan "osake nimellisarvo". Osakkeen nimellisarvolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä on osakkeen hinta pörssissä tällä hetkellä.

Vierailija
202/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä ihan pihalla, jos kuvittelet yksin osakkeen nimellisarvolla olevan jotain yhteyttä yhtiön arvoon. Vasta osakkeiden lukumäärä ja osakkeen nimellisarvo yhdessä kertovat sen sen hetkisen pörssiarvon. 

Tämän kirjoittajalla ei ole selvästi hajuakaan siitä, mitä tarkoittaa osakkeen nimellisarvo.

Joo, kirjoittaa nimellisarvo, vaikka tarkoittaakin markkina-arvoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

199 olet ymmärtänyt hajautuksen idean vääriin. Sillä pyritään ensisijaisesti vähentämään riskiä, ei nostamaan tuottoa.

Vierailija
204/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi pieni juttu, jossa itsekin välillä meinaan mennä sekaisin. Kun olet ostamassa osaketta ja haluat tehdä kaupat nopeasti etkä jäädä vartoilemaan, tarttuuko joku tarjoukseesi, niin sinun pitää katsoa niitä hintoja myyntilaidasta. Myyntilaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita myymään osakkeita, ja ostolaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita ostamaan. Kun itse olet ostamassa ja haluat nopeat kaupat, laita rajahinnaksi myyntilaidan alin tarjous. Ja kun olet myymässä, laita ostolaidan ylin tarjous.

No tästäkin tulee kauheat huudot ja sättimiset, kuinka tämä ei toimi ollenkaan jos isolla rahalla lähtee ostamaan vähävaihtoista osaketta. Juu ei toimi. Ja juu, joskus voi yrittää ostaa vähän halvemmalla ja tekee paremmat kaupat kuin se, joka ei malta odottaa. Voi sinne laittaa pilkin vetämään pidemmällä voimassaoloajalla, mutta minä olen hätäinen enkä jaksa vartoilla. Pointti lähinnä se, että ymmärtää mitä ne tarjoustasot tarkoittaa, että ostajan pitää tähytä myyntilaitaa ja kääntäen.

Jos on päättänyt ostaa niin juurikin noin. Sillä muutaman sentin hintaerolla per osake ei ole mitään merkitystä isoillakaan summilla. Tiedän tapauksia jotka ovat jääneen tarjoustensa kannalla rannalle ja sitten osake raketoinut... Siinä vasta ne senttien säästöt harmittaa kun saattaa kymppien tai jopa kolminumeroiset voitot saamatta...

Aika arpapeliä. Kannattaa katsoa osakekurssin käyrää ja sen jyrkkyyttä, kun lähtee tekemään oston tai myynnin. Siitä voi päätellä hiukan, mikä on osakkeen hinnan huippu tai pohja. Tämä on karvalakin keino arvioida osakkeen oikeaa myynti- ja ostohetkeä. Tietyt osakkeet käyttäytyvät tietyllä lailla, riippuu osakkeen vaihdannasta ja missä on kiinnostusta. Kannattaa myös katsoa, miten eri maiden ja maanosien pörssit ovat auki, ja seurailla niiden suhdanteita. Yleisesti tietysti uutisia, jotka liittyvät toimialaan.

Koitan myös arvioida, paljonko on ollut kurssin heilahtelut aikaisemmin. Jos -5 % tai + 5%, asetan osto- ja myyntiarvon heilahtelun sisään. Käyn keskipäivällä katsomassa, onko kauppa toteutunut. Jos ei ja haluan kuitenkin vaihtaa osaketta, hinta vaihtuu.

En uhraa sijoittamiselle kovin paljon aikaa ja energiaa. Herään yleensä kello viisi, juon kahvit ja luen talousuutiset, teen kaupan hinnanmäärittelyn ja tarjouksen ja menen takaisin nukkumaan. Herään kasilta ja lähden töihin.

Aloitin syksyllä, nyt olen 5 % voitolla. Tappiot voi vähentää verotuksesta, joten käytännössä en maksa veroja syyskauden voitoista.

Osto- ja myyntikulut ovat syksyltä 450 €. En ole miettinyt halvempaa välittäjää. Välityspalkkion summa on mielestäni pieni, kun ajattelee kokonaiskuvaa.

Kuinka isoilla summilla pelaat, jos 450 € on niin pieni summa ettet edes harkitse halvempaa?

Vähän vaihtelee, tuhansia. Teen paljon kauppoja. Välityspalkkio on mielestäni pieni suhteessa voittoihin/ tappioihin. Syksyllä olen saanut voittoja päälle 8000 € ja tappioita noin 4000 €. Olen vasta aloittanut, niin keskityn olennaiseen: myymään ja ostamaan oikeaan aikaan. Ehkä jossain vaiheessa alan laskemaan kustannuksia. Tärkeintä olisi kuitenkin saada voittoja.

Kun aloitin, tein paniikkiratkaisuja, siitä tuli tappiota. Nyt osaan ottaa rennommin, vaikka kurssit menee alas. Minulla on kuitenkin voitoista tullutta puskurirahaa.

Vierailija
205/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

199 olet ymmärtänyt hajautuksen idean vääriin. Sillä pyritään ensisijaisesti vähentämään riskiä, ei nostamaan tuottoa.

Miten niin? Luehan viestini uudestaan. En väittänyt ajallista hajautusta turhaksi vaan totesin, että sen merkitystä liioitellaan. 

Olet itse ymmärtänyt sijoittamisen idean väärin, jos pidät ajallista hajautusta jotenkin välttämättömänä. Joillekin riskien hallinta on tärkeämpää kuin toisille. 

Osakkeisiin ei kannata sijoittaa lainkaan, jos riskien minimointi on tärkeää. 

Vierailija
206/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi pieni juttu, jossa itsekin välillä meinaan mennä sekaisin. Kun olet ostamassa osaketta ja haluat tehdä kaupat nopeasti etkä jäädä vartoilemaan, tarttuuko joku tarjoukseesi, niin sinun pitää katsoa niitä hintoja myyntilaidasta. Myyntilaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita myymään osakkeita, ja ostolaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita ostamaan. Kun itse olet ostamassa ja haluat nopeat kaupat, laita rajahinnaksi myyntilaidan alin tarjous. Ja kun olet myymässä, laita ostolaidan ylin tarjous.

No tästäkin tulee kauheat huudot ja sättimiset, kuinka tämä ei toimi ollenkaan jos isolla rahalla lähtee ostamaan vähävaihtoista osaketta. Juu ei toimi. Ja juu, joskus voi yrittää ostaa vähän halvemmalla ja tekee paremmat kaupat kuin se, joka ei malta odottaa. Voi sinne laittaa pilkin vetämään pidemmällä voimassaoloajalla, mutta minä olen hätäinen enkä jaksa vartoilla. Pointti lähinnä se, että ymmärtää mitä ne tarjoustasot tarkoittaa, että ostajan pitää tähytä myyntilaitaa ja kääntäen.

Jos on päättänyt ostaa niin juurikin noin. Sillä muutaman sentin hintaerolla per osake ei ole mitään merkitystä isoillakaan summilla. Tiedän tapauksia jotka ovat jääneen tarjoustensa kannalla rannalle ja sitten osake raketoinut... Siinä vasta ne senttien säästöt harmittaa kun saattaa kymppien tai jopa kolminumeroiset voitot saamatta...

Aika arpapeliä. Kannattaa katsoa osakekurssin käyrää ja sen jyrkkyyttä, kun lähtee tekemään oston tai myynnin. Siitä voi päätellä hiukan, mikä on osakkeen hinnan huippu tai pohja. Tämä on karvalakin keino arvioida osakkeen oikeaa myynti- ja ostohetkeä. Tietyt osakkeet käyttäytyvät tietyllä lailla, riippuu osakkeen vaihdannasta ja missä on kiinnostusta. Kannattaa myös katsoa, miten eri maiden ja maanosien pörssit ovat auki, ja seurailla niiden suhdanteita. Yleisesti tietysti uutisia, jotka liittyvät toimialaan.

Koitan myös arvioida, paljonko on ollut kurssin heilahtelut aikaisemmin. Jos -5 % tai + 5%, asetan osto- ja myyntiarvon heilahtelun sisään. Käyn keskipäivällä katsomassa, onko kauppa toteutunut. Jos ei ja haluan kuitenkin vaihtaa osaketta, hinta vaihtuu.

En uhraa sijoittamiselle kovin paljon aikaa ja energiaa. Herään yleensä kello viisi, juon kahvit ja luen talousuutiset, teen kaupan hinnanmäärittelyn ja tarjouksen ja menen takaisin nukkumaan. Herään kasilta ja lähden töihin.

Aloitin syksyllä, nyt olen 5 % voitolla. Tappiot voi vähentää verotuksesta, joten käytännössä en maksa veroja syyskauden voitoista.

Osto- ja myyntikulut ovat syksyltä 450 €. En ole miettinyt halvempaa välittäjää. Välityspalkkion summa on mielestäni pieni, kun ajattelee kokonaiskuvaa.

Kuinka isoilla summilla pelaat, jos 450 € on niin pieni summa ettet edes harkitse halvempaa?

Vähän vaihtelee, tuhansia. Teen paljon kauppoja. Välityspalkkio on mielestäni pieni suhteessa voittoihin/ tappioihin. Syksyllä olen saanut voittoja päälle 8000 € ja tappioita noin 4000 €. Olen vasta aloittanut, niin keskityn olennaiseen: myymään ja ostamaan oikeaan aikaan. Ehkä jossain vaiheessa alan laskemaan kustannuksia. Tärkeintä olisi kuitenkin saada voittoja.

Kun aloitin, tein paniikkiratkaisuja, siitä tuli tappiota. Nyt osaan ottaa rennommin, vaikka kurssit menee alas. Minulla on kuitenkin voitoista tullutta puskurirahaa.

Kulut menee myös vähennyksinä pääomatulon verotuksesta, joten käytännössä voitoista menee vähemmän veroja tai ei ollenkaan, kun kulut ja tappiot vähentää voitoista pois.

Vierailija
207/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsystemaattisin riskin poistaminen hajauttamisella on käytännössä ainoa ilmainen lounas psakemarkkinoilla? Eli otat vain riskiä millä on vastaavat tuotto-odotukset. Ihan perus juttu.

Vierailija
208/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaako Nordnet suoraan verottajalle voitot ja tappiot? Tuleeko sieltä laskelma kotiin? Käytän op:ta ostoon ja olen ollut tyytyväinen siihen, että saan verotusta varten kuitin. Haluan, että verotuksen kanssa on selkeää ja on tositteet.

Vierailija
209/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lukemaan jonkun rahoituksen perusteiden tai sijoittamisen perusteiden kirjan. Sinun tulisi ainakin ymmärtää mitä on systemaattinen ja epäsystemaattinen riski, hajautus, tuotto ja tuntea perus sijoitusintrumentit. Riskin ja tuotto-odotusten suhde myös tärkeä konsepti ymmärtää.

Jos sijoitat rahastoihin, ole tarkkana myös hallintokuluista. Hajautus erityisesti on tärkeää, ei siis kannata ostaa vain yhden yrityksen osakkeita tai vain yhtä rahastoa eikä kannata ostaa kaikkia samalaiaia sijoituksia samalla hetkellä. Eli hajautat eri varallisuus luokkiin sekä eri ajanhetkiin.

Ajallisen hajautuksen merkitystä liioitellaan. Markkinoiden ajoittaminen on vaikeaa, ja kurssien suunta on useammin ylös kuin alas. Siksi parhaat tuotot saa todennäköisimmin sillä tavalla, että laittaa rahat heti sisään. 

"Rahat heti sisään". Entäpä, jos heti ei ole käytettävissä tuhansia euroja? Meikäläisellä sijoituksiin menevät ne palkoista yli jäävät rahat, joita en tarvitse ruoka-, asumis- ym. kulujeni maksamiseen nyt.

Melkein joka kuukausi tulee ostettua jonkin firman osakkeita lisää, yhden ostoeräni suuruus on yleensä alle 1000 euroa. Välityspalkkio on 1%, maksimissaan 7€/kauppa. Varmaan jostain saisi kapat edullisemminkin; toisaalta arvo-osuustilistä en maksa senttiäkään rahaa.

Vierailija
210/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä tarkemmin, mutta ainakin osuuspankin nettipalvelussa on "Säästöt ja sijoitukset" välilehden alla "Kurssit ja markkinat" jossa voi suoriltaan kai ostaa monenlaisia osakkeita.

Joo, ja häviten kaiken pikkuhiljaa... Pysyn poissa niistä. Ihan sama kun menisi pelaamaan sokkarille hedelmäpeliä! Paria "salkkua" kokeilin muutaman vuoden ja vaikka miten olii hyvä lähtökohta, niin muutaman vuoden jälkeen oli pääomasta piikit tasoittuneet... Eli lopputulema: Pelaa hedelmäpeliä - häviät vähemmän! Näin kävi myös kaverille, joten en usko monenkaan voittavan noissa. Sisäpiiriläiset varmaanne voitot nettoaa. Tuskin muut.

Vierailija
211/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin syksyllä, nyt olen 5 % voitolla (3 kk sykli). Tappiot voi vähentää verotuksesta, joten käytännössä en maksa veroja syyskauden voitoista.

Tavoitteena oli saada treidaamalla 20 % vuosituotto rahoille. Se on paljon enemmän, kuin mistään muusta sijoituksesta. Teen tätä rahan takia ja myös jännityksen takia. Töissä on puuduttavan tylsää, tämä pitää minut kiinni hetkessä.

Treidaamalla voit unohtaa 20% vuosituoton (toistuvasti). Siihen ei kukaan pysyt. Valtaosa treidaajista häviää rahaa, osa pääsee omilleen ja muutama pääsee kutakuinkin tasoihin buy and hold strategiaa noudattavien kanssa ja äärimmäisen pieni joukko pääsee hyviin tuloihin treidaamalla.

Oikeasti? Olen miettinyt sitä, että tämä aika on kummallinen. Lopetan treidaamisen koronauhan jälkeen. Hankin pääomaa ja sijoitan johonkin muuhun.

Vierailija
212/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin syksyllä, nyt olen 5 % voitolla (3 kk sykli). Tappiot voi vähentää verotuksesta, joten käytännössä en maksa veroja syyskauden voitoista.

Tavoitteena oli saada treidaamalla 20 % vuosituotto rahoille. Se on paljon enemmän, kuin mistään muusta sijoituksesta. Teen tätä rahan takia ja myös jännityksen takia. Töissä on puuduttavan tylsää, tämä pitää minut kiinni hetkessä.

Treidaamalla voit unohtaa 20% vuosituoton (toistuvasti). Siihen ei kukaan pysyt. Valtaosa treidaajista häviää rahaa, osa pääsee omilleen ja muutama pääsee kutakuinkin tasoihin buy and hold strategiaa noudattavien kanssa ja äärimmäisen pieni joukko pääsee hyviin tuloihin treidaamalla.

Oikeasti? Olen miettinyt sitä, että tämä aika on kummallinen. Lopetan treidaamisen koronauhan jälkeen. Hankin pääomaa ja sijoitan johonkin muuhun.

Jatkan siihen asti, kun tulee voittoja ja ei ole liian stressaavaa.

Vierailija
213/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaako Nordnet suoraan verottajalle voitot ja tappiot? Tuleeko sieltä laskelma kotiin? Käytän op:ta ostoon ja olen ollut tyytyväinen siihen, että saan verotusta varten kuitin. Haluan, että verotuksen kanssa on selkeää ja on tositteet.

Tämä kiinnostaisi myös minua. Möin kaiken pois koronan alettua ja ostin myöhemmin takaisin. Voittoa tuli jonkin verran, mutta pitääkö se ilmoittaa itse vai meneekö tieto itsestään? En ole aiemmin myynyt mitään, kun tarkoitus oli pitää sijoitukset vielä vuosikymmeniä.

Vierailija
214/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoitan kerralla kunnon summan, yli 10000 € yhteen osakkeeseen. Jos uskon nousua tulevan. Joku pörssissä aina kuitenkin voittaa.

Vierailija
215/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kiinnostaisi myös minua. Möin kaiken pois koronan alettua ja ostin myöhemmin takaisin. Voittoa tuli jonkin verran, mutta pitääkö se ilmoittaa itse vai meneekö tieto itsestään? En ole aiemmin myynyt mitään, kun tarkoitus oli pitää sijoitukset vielä vuosikymmeniä.

Op:lta menee tieto suoraan verottajalle. Tämä in kätevää. Jos tekee kauppoja paljon, helposti on pulassa, jos ei huolehti kirjanpidosta.

Vierailija
216/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajallisen hajautuksen merkitystä liioitellaan. Markkinoiden ajoittaminen on vaikeaa, ja kurssien suunta on useammin ylös kuin alas. Siksi parhaat tuotot saa todennäköisimmin sillä tavalla, että laittaa rahat heti sisään. 

Vaikka todennäköisyydet puhuvat kertasijoituksen puolesta, minusta erityisesti aloittelijan kohdalla, jolle on kertynyt merkittävä määrä säästöjä, ajallinen hajautus on usein järkevää. Sijoittamiseen kuuluu vääjäämättä arvonvaihtelu eikä omaa henkisen tason riskinsietokykyä pysty tietämään ennen kuin on omaa rahaa liossa. Aika opettaa, että sieltä pohjaltakin noustaan ylös ja usein jopa melko vauhdikkaasti. Mutta aloittelijalle se voi silti olla liian kylmää kyytiä, jos sattuu menemään niin, että isket 30000€ kerralla kiinni ja parin kuukauden päästä salkun arvo on 15000€. 

On yleensä parempi laittaa niitä rahoja kiinni pikku hiljaa, että saa siedätyshoitoa siihen arvonvaihteluun. Joskus voi käydä myös niin, että joutuu toteamaan, että omat hermot ei vaan kestä - näitäkin ihmisiä on. Silloin pitää katsoa valitseeko jotain alhaisen betan osakkeita vai etsiikö jonkun toisen sijoitusmuodon, jossa arvonmuutokset eivät ole niin vauhdikkaita tai näkyviä - esim. asunnot tai metsä. 

Sellaiset, jotka ovat palkasta rakentaneet sen osakesalkkunsa, tottuvat matkan varrella niihin arvonmuutoksiin eikä heitä hetkauta, jos jonain päivänä salkun arvo nousee tai laskee tuhansilla euroilla. Vielä kun on päässyt kokemaan edes yhden kunnollisen romahduksen, niin sen jälkeen jotkut -20% tasokorjaukset ei tunnu edes missään, tai niitä ei edes huomaa. Ja romahduskin näyttäytyy enemmän ostomahdollisuutena kuin katastrofina. 

Vierailija
217/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 000 makaa tilillä enkä tiedä mihin laittaa? Pelottaa nuo sijotukset että mitä jos kaikki häviääkin?

EI niitä kannata mihinkään laittaa. Anna olla tililläsi vaan. Enemmän natkuttaa, kun häviät osan niistä tai pahimmillaan kaikki. Itse en ainakaan sellaista hyväksyisi. En ole ahne ja rahojen ei tartte kasvaakaan, jos ei ole ihan selvää kunnon korkoa, mitä ei valitettavasti enää ole. En hae rahoilleni mitään tuottoa. Teen rahani töissä ja se riittäköön. Eipä täss puutetta mistään ole. En ole entisiäkään saanut tuhlatuksi vielä ;-)

Vierailija
218/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sijoittaa yhteen tai enintään kahteen osakkeeseen. Muuten et saa käytännössä mitään tuottoja, kun indekseillä on tapana pysyä tietyssä tasossa vuosikymmenen tai vuosikymmeniä. Esimerkiksi Helsingin pörssin indeksi on heilunut 10000 pisteen alapuolella 2008 kriisistä lähtien eli viimeiseen 13 vuoteen et olisi tienannut mitään. Yksittäisellä oikein valitulla osakkeella olisit sen sijaan voinut tienata hyvin.

219/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Ap'ee päätyy perinteisiä pankkeja käyttämään niin kantsii sitten varoa pakkomyyntiä. Se pankin setä tai täti yrittää myydä/suostutella heidän omia rahastojaan ottamaan. Onhan niissä yleensä vakaata tuottoa minimaalisella riskillä mutta pankki vetää siivun välistä. Parempaan tulokseen pääsee kohtuu helpolla ihan itsekin, tai sitten ei :D

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
220/749 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusasioita:

- Pitkällä aikavälillä talous kasvaa. Sijoittaminen ei siis ole mitään pokeria, jossa jonkun voitot tulevat toisen menetyksistä.

- Indeksirahastoista tulee verrattain pieni tuotto, mutta siitä on hyvä aloittaa, kunnes tietoa ja osaamista on kertynyt enemmän. Silloin sinun ei tarvitse itse valita mihin yhtiöihin sijoitat.

- Suuriin ja kalliisiin yhtiöihin ei välttämättä kannata sijoittaa pieniä summia.

- Kasvuyritykset ovat hyviä kohteita pienille summille, mutta vaatii asiantuntemusta. Yritykset pitää arvioida. Siihen aloittelijalta menee useita tunteja per yritys. Jos englanti taipuu, niin googlaa "evaluate company investing" ja lue artikkeleita, katso youtube-videoita ja kerrytä osaamista. Jos käytät tämän opetteluun aikaa, voit oikeasti rikastua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän