Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä
Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.
En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?
Kommentit (749)
Vierailija kirjoitti:
Paras sijoitus on oma työ. Lähipiirissä on pienyrittäjyyttä. Oman osaamisen, sijoituksen ja työpanoksen voi saada tuottamaan 50:sti. Mikään pörssisijoitus ei pysty tuohon.
Älä höpötä🙃
Joskus miettinyt että jos lopettas työnteon. Käyttäs sitten päivästä aikaa pari tuntia jotta kaikki uutiset lukee ja osakkeisiin perehtyy ja salkkua hoitaa. Saattas hyvinkin kannattavaa olla. Hyvinkin työpanoksen voi saada tuottamaan 100:sti. Mitä tuo lukema nyt sitten tarkoittaakaan😄
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0stat bitcoineja keväällä 2015 hintaan 200 € kpl ja myyt ne keväällä 2021 hintaan 25000-30000 € kpl.
Lotossa ja pyramidipelissä voittaa helposti, jos 6.1.2021 tiedoilla tiedoilla voi palata vuoteen 2015 ostamaan sbitcoineja tai täyttämään lottolappuihin oikeat rivit.
Kun kysytään yleisesti sijoittamisesta, niin siihen voi laittaa vaikka millaista ehdotusta. Itse ajattelin kyllä, että Ap kysyi ihan miten tuo itse ostaminen noin ihan käytännössä tapahtuu, koska siitä niin harvoin puhutaan.
Tämä kysymys on vastaava heille joille ei ole mitään kokemusta asiasta, kuin ihmisille, joilla ei ole pankkikorttia. Kuulevat puhutavan jostain kortista, mutta sitten se ihan käytännön tasolla oleva tieto, että pitää mennä pankkiin, sanoa tiskillä, että haluaa kortin ja joutuu ensin avaamaan sinne tilin ja tallentamaan rahaa ja sitten sitä käytetään kaupassa tai nostetaan automaatilta pinkoodin kanssa rahaa ym.
Eli minne mennä, mitä kysyä, paljonko maksaa, miten käytänössä osto tapahtuu, miten ne myydään pois, minne osingot saapuvat, milloin verot maksetaan jne.
Kuten aiemmin sanoin, kaikkeen voi sijoittaa. Ihan kaikkeen. Sen kannattaako se on eri asia ja milloin se kannattaa. Välillä kannattaa sijoittaa asuntoihin, välillä nouseviin markkinoihin, välillä kultaan ja hopeaan, välillä valuuttaan tai öljyyn, bondeihin,osakkeisiin, cryptoihin, rahastoihin. Voi jopa shortata. Joku ehkä hevosiin ja joku saatta onnistua jopa sijoittamalla autoihin. Kaikkeen sitä rahaa voi tosiaan sijoittaa.
Tässä ketjussa jumituttiin heti johonkin Nordnetin rahastoihin ja varmasti joku on tiennannutkin sillä.
Tilanne on, että Usata ja UK:tä odottaa kova romahdus aivan lähiaikoina. Eikä tarvitse olla mikään guru nähdäkseen sitä. Dollari tulee menettämään arvonsa, koska yhä useampi maa siirtyy pois dollarin käyttämisestä ja työttömyys aiheuttaa siellä, että moni menettää kotinsa ja sinne syntyy hyperinflaatio.
Mitä ikinä, niin dollariin ei ainakaan kannatta sijoittaa. Eikä missään nimessä pankkeihin. Eikä asunnotkaan vaikuta hyvältä sinoituskohteelta ellei siitä ole tulossa oma pitkäaikainen koti. Kulta säilyttää omaisuuden arvon, mutta en usko, että sillä rikastuu. Pörssit romahtavat maaliskuun lopussa tai huhtikuun alussa. Ehkä joku masennuslääkkeitä myyvä lääkeyhtiö voisi olla hyvä sijoitus?Taasko ne pörssit romahtavat maaliskuussa?
No, tullaan katsomaan huhtikuun alussa kumpi oli oikeassa. Sijoita sinä vaan vielä maaliskuussa reilusti, niin saadaan vähän jännitystäkin tähän hommaan ja konkretiaa siihen kumpi oikein meistä on oikeassa.
Yleensä suhtautuisin tulevaisuuden ennustajiin hölynpölynä, mutta tässä ollaan aika erikoisessa markkinatilanteessa ja isompi rommaus ei välttämättä ole kaukaa haettu. Kursseja on pumpattu ylöspäin painamalla rahaa valtavia määriä (20% US dollareista luotiin tyhjästä viime vuonna, miettikääpä sitä), mutta loppu kai tuollekin hommalle tulee jos ei haluta mega-inflaatiota.
Uutena sijoittajana ei silti kannata kuvitella voivansa ennustaa paremmin kuin kaikki muut, vaan paras keino on alkaa pikkuhiljaa sijoittamaan eikä laittaa kaikkea kerralla kiinni. Jos romahdus tulee, niin hyvä olla rahatukko valmiina ja pääsee ostamaan hyvään hintaan. Silloin tarvitaan rohkeutta painaa osta-nappia, vaikka aiemmat sijoitukset olisivat kuinka punaisella.
Jos haluat välttyä veroilta, avaa Revolut tili ja osta osakkeita sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Runsaan 20 vuoden piensijoittajakokemuksella voin todeta, että ei juuri kannata sijoittaa sijoitusneuvojien suosimaan rahastosijoittamiseen. Salkunhoitajajärjestelmä vie liian suuren osan mahdollisesta tuotosta. Nyt kannattaa perehtyä eri yhtiöihin ja tehdä suoria osakesijoituksia.Omista sijoitustuotoistani vuodelta 2020 voin kertoa, että rahastosijoitukset +-0 %, suorat osakesijoitukset n. +7 % ja korkorahastosijoitukset + 10%.
Muista, että sinähän se päätät ja kannat seuraukset.
Täytyy kyllä sanoo, että melko paska sijoittaja oot ollut. Mitä surkeita rahastoja on, jos ei saa +/-0% vuodelta 2020? Omissa rahastoissa vuosi 2020 oli 15-30% Esim. Handelsbanken kestävä energialla erittäin hyvä tuotto ja jos olisi vuoden alussa rahat sinne lyönyt, niin tuplausta olisi tullut. Myös tuo +7% suorissa osakkeissa on melkosen vähän, tosin tuo korkorahastot taas vaikuttaa huomattavasti normaalilta isommalta, joten epäilen suuresti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiselle laiskalle sijoittajalle s-pankin rahasto on tosi helppoa. Kk bonukset menee rahastoon automaattisesti. Joulukuun lopun korko oli 12.78%. Muutamassa kuukaudessa tilille oli tullut 670e.
Minkä suuruinen pohjakassa tuossa oli?
Elokuusta lähtien mennyt 35-50€ bonuksia/kk eli maksimissaan 250€ + 170€ mikä oli pohjalla. Eli 420>670€ 5 kuukaudessa. Ei huono.
Lähdetään alkeista!
Tartu sohvapöytään ja siirrä se eri paikkaan.
Nyt olet tehnyt ensimmäisen sijoituksesi!!
Onneksi olkoon!
Vierailija kirjoitti:
Siten että joku muu tekee työt ja sinä saat hedelmät.
Kuka tahansa voi sijoittaa. Itselläni on pienet tulot mutta olen sijoittanut jo kymmenen vuotta, ihan omaa palstatilaani hitaasti lisään.
AP:lle, vaikeinta sijoittamisessa on aloittaminen. Kannattaa ihan vaan aloittaa vaikkei olisi varma mitä tekee, kunhan ei ehkä vaan heti aloita isolla summalla. Ajallisella hajautuksella muutenkin kannattaa sijoittaa. Itselääni on arvo-osuustili Nordnetin kautta ja osakesäästötili Nordean kautta. Mene AP oman pankkisi sivuille ja etsi sieltä joku aloita sijoittaminen tai muu vastaava otsikko ja luo siellä tili. Sitten lisäät sinne rahaa ja alat katselemaan mihin sijoittaa raha. Käytännössä siis noin helpointa aloittaa. Pankkien sijoitusneuvonnat on vähän sellasia että koittavat kovasti myydä omia tuotteitaan samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa koko rahalla olutta.
Ne prosentit on nopeasti hävitty.
Mitä enemmän juo, sitä enemmän huolto jakaa kaljarahaa/viinarahaa.
Vierailija kirjoitti:
ja tietenkin kolmas ja tärkein, ÄLÄ sijoita velkarahalla.
Paitsi jos kyseessä on opintolaina. Pieni korko, jolloin sijoittamalla on suht helppo kattaa korkokulut, ja pitkä maksuaika. Toki ei voi alkaa p*rseilemään, mutta jos ajatteli sijoittaa ei ehkä kannata muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja tietenkin kolmas ja tärkein, ÄLÄ sijoita velkarahalla.
Paitsi jos kyseessä on opintolaina. Pieni korko, jolloin sijoittamalla on suht helppo kattaa korkokulut, ja pitkä maksuaika. Toki ei voi alkaa p*rseilemään, mutta jos ajatteli sijoittaa ei ehkä kannata muutenkaan.
Lisäksi iso osa asuntosijoittajista sijoittaa velkarahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein? Danskessa osakkeiden myynti/osto- kulut min. 8e? Aika hintavaa..?
Ja nordnetissä 9e?
SamaNordnetissä 5 euroa, jos on vähän isompi salkku.
Missä menee raja vähän isompaan salkkuun?
Vierailija kirjoitti:
Vittuuu että vihaan tätä maailmaa ihmisten vuoksi. Katsokaa nyt tätäkin keskustelua. Rahaa tekemättä mitään, muiden selkärangasta ja eritoten planeetan. Ja ylpeinä ollaan oikein vielä. Raha on huijaus josta pitäisi päästä eroon. Muuten päästään eroon koko lajistamme ja suuresta osasta muitakin lajeja.
Tekemättä mitään? Eiköhän se raha ole useimmiten tienattu ja jos sen sijoittaa toimivaan yhtiöön ja siten kasvattaa yhtiön varallisuutta mm. investointeihin niin siitä saa omistaja pienen, hyvin pienen, osuuden. Eli osingon. Siitä vielä maksaa veroa... joten ei kannata tuhlata energiaa vihaamiseen vaan yrittää ymmärtää mitä on liiketalous ja yritysmaailma.
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras sijoitus on oma työ. Lähipiirissä on pienyrittäjyyttä. Oman osaamisen, sijoituksen ja työpanoksen voi saada tuottamaan 50:sti. Mikään pörssisijoitus ei pysty tuohon.
Älä höpötä🙃
Joskus miettinyt että jos lopettas työnteon. Käyttäs sitten päivästä aikaa pari tuntia jotta kaikki uutiset lukee ja osakkeisiin perehtyy ja salkkua hoitaa. Saattas hyvinkin kannattavaa olla. Hyvinkin työpanoksen voi saada tuottamaan 100:sti. Mitä tuo lukema nyt sitten tarkoittaakaan😄
Tarkoitin x 50, viisikymmentäkertaisesti. Mikä salkku tai osake on pystynyt tuohon? Kyllä oma osaaminen on paras sijoitus. Köyhänä en alkaisi sijoittamaan mihinkään rahastoihin, vaan koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi pieni juttu, jossa itsekin välillä meinaan mennä sekaisin. Kun olet ostamassa osaketta ja haluat tehdä kaupat nopeasti etkä jäädä vartoilemaan, tarttuuko joku tarjoukseesi, niin sinun pitää katsoa niitä hintoja myyntilaidasta. Myyntilaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita myymään osakkeita, ja ostolaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita ostamaan. Kun itse olet ostamassa ja haluat nopeat kaupat, laita rajahinnaksi myyntilaidan alin tarjous. Ja kun olet myymässä, laita ostolaidan ylin tarjous.
No tästäkin tulee kauheat huudot ja sättimiset, kuinka tämä ei toimi ollenkaan jos isolla rahalla lähtee ostamaan vähävaihtoista osaketta. Juu ei toimi. Ja juu, joskus voi yrittää ostaa vähän halvemmalla ja tekee paremmat kaupat kuin se, joka ei malta odottaa. Voi sinne laittaa pilkin vetämään pidemmällä voimassaoloajalla, mutta minä olen hätäinen enkä jaksa vartoilla. Pointti lähinnä se, että ymmärtää mitä ne tarjoustasot tarkoittaa, että ostajan pitää tähytä myyntilaitaa ja kääntäen.
Laita vain korkeampi hinta kuin missä laidat ovat. Kaupat napsahtavat kiinni myyntilaidan hinnalla. Jos olet ostamassa pikkuyhtiön osaketta vähänkään enemmän niin sitten vähän eri juttu.
Joo, vaikka laitat korkean ostotarjouksen niin kauppa toteutuu aina parhaalla hinnalla mikä sillä hetkellä on saatavilla. Eli et voi tarjota "liikaa" vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo tapahtuu ihan konkreettisesti? Muutamalla klikkauksella? Onko se sellaista että jokainen tajuaa, miten kuuluu toimia?
Siis puhun nyt ihan käytännön tasosta, muut asiat saan kyllä selvitettyä. Konkretiaa ei selitetä missään.
ei ap
Hyvä kysymys. Minulla on ollut sama este aloittamiselle. Olen lukenut sijoittamisesta ja se ideana ja ”systeeminä” ei tunnu hankalalta.
Mutta aivoni menevät lukkoon jo kun mainitaan sana arvo-osuustili. Onko minulla sellainen, kun kerran minulla on vanhastaan pieni määrä Stockmannin osakkeita? Ja juu, nyt pointti ei ole Stockmann, eikä siitä tarvitse leukailla, ne osakkeet olivat kovimmillaankin vain parisataa €, ne tulivat jonkun kanta-asiakasohjelman kylkiäisinä.
Nordnetin appsin latasin, ja avasin tilin. Ei se ollut mikään klik-klik, postissa tuli 2-3 viikon kuluttua tunnukset. En ole vielä edennyt asiassa, tunnuskuori on avaamatta.
Olen ajatellut aloittaa etf-rahastoista. Mutta niiden nimien lyhenteet ovat täyttä salakieltä. Kun niitä ryhtyy aukomaan, kuluu taas monta tuntia eikä homma edisty.
Jne. Minäkin kaipaisin konkreettisia_ohjeita.
Kannattaa avata sen ETF-rahaston tiedot auki, sieltä tulee seloste että mikä rahaston sijoitusidea on ja listataan vielä rahastossa olevat yritykset ja niiden osuudet potissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avasin tilin Nordnetiin (tarvitaan pankkitunnukset). Siirsin sinne ruhtinaalliset 30 euroa. Etsin eettisesti mahdollisimman kestäviä hiilineutraaleja rahastoja (ei aseita, pokea, sotateolllisuutta jne, ne on helppo hakutoiminnalla karsia pois), joissa oli hyvä tuotto ja korkeintaan keskinkertainen riski. Sijoitin kahteen sellaiseen rahastoon à 15 e.
Nyt pystyn seuraamaan ja opettelemaan rahastosijoittamista ja sitten, kun on aikaa ja intoa perehtyä asiaan tarkemmin, voin miettiä todellista sijoittamista.
Liikuttava höpsö, sääliksi käy.
Tähän!
Menestyvällä sijoittajalla ei ole moraalia.
Ostan vaikka hermokaasutehdasta jos se näyttää tuottoisalta.
Pyh. Ei sitä tarvitse olla tyhmä vaikka omaisikin moraalin. En ehkä rikastu samaa tahtia kuin sinä, mutta en myöskään koe että tämä on mikään kilpailu. Kestävän kehityksen rahastot eivät ehkä juuri nyt ole vielä kovin tuottavia, mutta kuten voimme uutisista lukea, tuetaan näitä yritysmuotoja ympäri maailman aika paljon, joten tuototkin tulevat nousemaan.
Kyllä siis typeriäkin sijoituskohteita löytyy, jotka eivät ikinä tule mitään tuottamaan, mutta jos omaa vähääkään kritiikkiä niin osaa vähän valikoida fiksumpia kohteita.
Maailmaa voi parantaa näinkin samalla kun tekee tuottoa :-)
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä🙃
Varmaankin kannattavaa tehdä valistuneita sijoituksia ennemmin kuin summamutikassa, mutta osakkeissa yleensä joutuu odottelemaan pitkiä aikoja ennenkuin isompia tuottoja näkee. Lyhytaikainen treidaaminen taas on lähinnä nollasummapeliä (kulut vetävät miinuspuolelle), jossa suurin osa treidaajista häviää rahaa. Silti monet kuvittelevat voivansa rikastua treidaamalla, vaikkei helppoa rahaa ole missään jaossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällä palstalla on niin paljon Nordnetin kannattajia? Ihan kuin olisitte palkattuja mainostajia.
Miksi tarvitsette välikäden, jos ostatte osakkeita?
Nordnet varmaan tulee googlettamalla aika nopeasti esiin aloittelevalle sijoittajalle, se on ollut aika monen aloituspaikka siihen hommaan. Siellä on lisäksi ainakin aikoinaan olut ihan hyviä etuja verrattuna esim. pankkien palveluihin. Lisäksi siellä pääsee ulkomaisiin pörsseihin ja jenkkimarkkinoillahan ne voitot kääritään, euroopassa ei auta tuhnuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaako Nordnet suoraan verottajalle voitot ja tappiot? Tuleeko sieltä laskelma kotiin? Käytän op:ta ostoon ja olen ollut tyytyväinen siihen, että saan verotusta varten kuitin. Haluan, että verotuksen kanssa on selkeää ja on tositteet.
Nordnet ilmoittaa suoraan verottajalle. Laskelma ei muistaakseni tullut kotiin, mutta sen saa sieltä omilta sivuiltaan sähköisenä ja voi vaikka tulostaa.
Melkein kaikki Nordnet alkuiset rahastot on kuluttomia. Tosin itse en pidä niitä minään ongelmana muutenkaan.