Aikuinen poika otta eläkeläisäidiltä rahaa, jos tekee jotain duunia sen mökillä.
Aikuinen poika otta eläkeläisäidiltä rahaa, jos tekee jotain duunia sen mökillä. Onko teistä tällainen ihan normaalia?
Esimerkki, poika puhdistaa talon vesirännit ja veloittaa siitä vähävaraiselta äidiltään rahaa.
Rakentaa postilaatikkotelineen kaikille mökkinaapureille veloittaen 60 per mökkiasukas.Veloittaa MYÖS ÄIDILTÄÄN.
Eikö ole jotenkin moraalitonta, että poika veloittaa äidiltään.? Hän on n. 56 vuotias, töissäkäyvä mies. Vai olenko minä jotenkin niin vanhoihin varsiin tehty, että mielestäni pojan pitäisi tukea vähävaraista äitiään eikä kupata siltä rahaa.
Kommentit (89)
Jos äidin lapset alkavat olla kuusikymppisiä, niin äitikin on hyvän matkaa päälle 80-vuotias. Kun äiti on vähävarainen, niin miksi hän pitää niin isoa rahanreikää kuin kesämökki? Möisi pois, niin rahaa jäisi muuhunkin. Eihän hän siellä mökillään asu.
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Minun on kanssa pakko pyytää rahaa kun käyn mökillä tekemässä remonttia, en pysty muuten käymään siellä.
Viikonloppu mökillä maksaa bensoineen vähintään 80€.Missä se mökki oikein on, ulkosaaristossa? Vai onko sulla amerikanlaiva?
Miten sä oikein tuon summan saat kasaan?
Kuinka pitkän matkan sinun mielestä ajaa 40 eurolla? Ei tuon kirjoittaja asu samassa kunnassa missä vanhempiensa mökki sijaitsee.
Jos tuo pyyntö on ollut jatkuvaa ja vuosia, ymmärrän hyvin. Ei aikuista työssäkäyvää poikaa voi pitää ikuisesti ilmaistyöapuna. Se on hänen tapansa kertoa, että ostakaa apua muualta. Kyllä sen postilaatikkotelineen voi siskotkin rakentaa, se ei vaadi mitään ihmeellisiä kädentaitoja. Minäkin tumpelona naisena osaan sen verran sahata ja naulata. Siskot voisivat auttaa itse ihan hyvin, mikä estää? Ei rännien putsaukseenkaan ki kulia tarvita. Ei hän niitä sillä putsaa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä väärin minustakin, etenkin kun äiti vähävarainen. Kyllä lapsen pitää auttaa äitiään. Tuskinpa äitikään aikanaan laskutti kun hoiti ja kasvatti lapsen.
Ei yllätä että ahneet palstalaiset eri mieltä.
Äiti luultavasti tyrkyttää aina rahaa, että otanytotanyt, joten pitääkö pojan sanoa, että tunge ne rahat vaikka prseeseesi, älä aina jankuta?
jos on niin vähävarainen, ettei ruokaan riitä rahaa, ei tosiaan kannata pitää mökkiä
Kyllä minusta (ex-)lapsen pitäisi tehdä vanhemmilleen ilmaiseksi apuhommia. Siis sehän on ihan luonnollista! Jos minua kerran on lapsena hoidettu, niin totta kai teen palveluksia. Ilmaiseksi.
Käsittämättömän ahnetta, jos kehtaa pyytää eläkeläiseltä maksua. Ahneella on paskainen loppu, sanoo vanha kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä väärin minustakin, etenkin kun äiti vähävarainen. Kyllä lapsen pitää auttaa äitiään. Tuskinpa äitikään aikanaan laskutti kun hoiti ja kasvatti lapsen.
Ei yllätä että ahneet palstalaiset eri mieltä.Äiti luultavasti tyrkyttää aina rahaa, että otanytotanyt, joten pitääkö pojan sanoa, että tunge ne rahat vaikka prseeseesi, älä aina jankuta?
Mutta jollei se äiti anna rahaa niille muille lapsilleen, siskoille, kun nämä tekee palveluksia? Minusta tuollainen on epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Minun on kanssa pakko pyytää rahaa kun käyn mökillä tekemässä remonttia, en pysty muuten käymään siellä.
Viikonloppu mökillä maksaa bensoineen vähintään 80€.Missä se mökki oikein on, ulkosaaristossa? Vai onko sulla amerikanlaiva?
Kuule, kesämökit ovat yleensä maaseudulla ja vesistöjen rannoilla.
Parhaimmillaan ja tai huonoimmillaan niille on matkaa jopa 300 km ja enemmänkin.
Ei se ole mitään ilmaista kellekään se kesämökin pitäminen.
Ja jos se on omalla tontilla siitä menee vielä kiinteistövero. Lisäksi sähkömaksut, siirtomaksu ympäri vuoden ja muut kunnossapito kustannukset.
Ei aivan köyhillä ihmisillä mitään kesämökkejä ole järvien ja jokien rannoilla, eikä muuallakaan.
Ei ne pysty sen kuluja maksamaan, eikä siellä kulkemaan vkonloppuisin.
Kannattaisi ainakin käyttää
Kotitalousvähennystä verotuksessa?
Ehkä käyttävätkin?
Tarvikkeet maksaa myös. Ja bensakulut.
Olisiko eläkeläisellä hyödyllisempiä menoja ja rahat loppuu? Jos ei lopu kesken sukulaiselle maksamisen takia, niin hyvä, että paikat pidetään kunnossa ja kunnossa pidettävän arvokin ehkä nousee tai ei ainakaan laske niin paljon kuin ilman kunnossapitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Kuinka pitkän matkan sinun mielestä ajaa 40 eurolla? Ei tuon kirjoittaja asu samassa kunnassa missä vanhempiensa mökki sijaitsee.
Aika monta sataa kilsaa mä sillä ajan, ja yleensä mökit eivät ole kauheasti tuota kauempana. Enpä usko, että monikaan kehtaa veloittaa vanhemmiltaan käydessään mökillä, jonka kohta itse perii. Johan siitä täytyy käydä huolehtimassa muutenkin, ja yleensä sen vielä tekee mielellään. Mutta epäilemässä noissa suvuissa, joissa ollaan ahneita ja häiriintyneitä muutenkin, kaikki yhteistoiminta on niin epämiellyttävää, ettei siihen mielikseen osallistu.
Mutta normaalia sellainen ei ole. Kupparit olivat ennen maailmassa naisia, nyt siitä näkyy tulleen miesten ammatti. Ja tämän ammatin harjoittajia löytyy yllättäen vaikka miten fiksujen ihmisten pojista, jos ne mukavat kiltit vanhemmat eivät ole aikanaan saaneet opetettua poikaa pois lapsuuden itsekeskeisyydestä.
No minun äitini odotti saavanasa (ja sai) rahaa lapseni satunnaisesta hoidosta hänen olleessaan pieni. Äidillä oli huomattavasti paremmat tulot kuin minulla yh:na, mutta kyllä raha kelpasi. Joten mistä aloittaja tiedät, ettei heillä ole vastaava tilanne ja nyt poika ottaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä että ahneet palstalaiset eri mieltä.Äiti luultavasti tyrkyttää aina rahaa, että otanytotanyt, joten pitääkö pojan sanoa, että tunge ne rahat vaikka prseeseesi, älä aina jankuta?
Mutta jollei se äiti anna rahaa niille muille lapsilleen, siskoille, kun nämä tekee palveluksia? Minusta tuollainen on epäreilua.
Se on äidin oma valinta. Sille ei kukaan voi mitään, jos äiti suosii yhtä lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos äidin lapset alkavat olla kuusikymppisiä, niin äitikin on hyvän matkaa päälle 80-vuotias. Kun äiti on vähävarainen, niin miksi hän pitää niin isoa rahanreikää kuin kesämökki? Möisi pois, niin rahaa jäisi muuhunkin. Eihän hän siellä mökillään asu.
Aivan. Ja miten tuon mummeli sinne mökilleen pääsee.
Ja pystyy siellä yksin olemaan kesät, keväät ja syksyt.
Tietenkin hyväkuntoinen 80-vuotias ajaa vielä autoakin, jos on terve, mutta muuten saattaa olla fyysisest voimat jo vähenemään päin.
Kilttiähän tuo on, että poika tuollaisia hommia käy tekemässä, vaikka maksua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Aika monta sataa kilsaa mä sillä ajan, ja yleensä mökit eivät ole kauheasti tuota kauempana. Enpä usko, että monikaan kehtaa veloittaa vanhemmiltaan käydessään mökillä, jonka kohta itse perii. Johan siitä täytyy käydä huolehtimassa muutenkin, ja yleensä sen vielä tekee mielellään. Mutta epäilemässä noissa suvuissa, joissa ollaan ahneita ja häiriintyneitä muutenkin, kaikki yhteistoiminta on niin epämiellyttävää, ettei siihen mielikseen osallistu.
Mutta normaalia sellainen ei ole. Kupparit olivat ennen maailmassa naisia, nyt siitä näkyy tulleen miesten ammatti. Ja tämän ammatin harjoittajia löytyy yllättäen vaikka miten fiksujen ihmisten pojista, jos ne mukavat kiltit vanhemmat eivät ole aikanaan saaneet opetettua poikaa pois lapsuuden itsekeskeisyydestä.
Se mökki on luulavasti lähellä vanhempien asuinpaikkaa ja kaukana lasten nykyisestä asuinpaikasta. Jos mökki on Rovaniemen takana ja lapsi asuu Helsingissä, niin yhdensuuntaiseen matkaan ei 40 euroa riitä. Kummasti myös luulet, että jokainen on innostunut mökkeilystä.
Kyllä meidänkin äiti maksaa aina kaikesta.
Jos siitäkin tyrkyttää rahaa, kun vien hänelle itsetehtyjä leivonnaisia ja ruokaa.
Vanhemmat ihmiset ovat tottuneet maksamaan avusta, eivät he ole koskaan saaneet mistään mitään ilmaiseksi.
Ja kaikkiin hankintoihin on pitänyt tehdä mieletön määrä töitä ja säästää rahaa.
Kesämökitkin rakensivat itse ja ottivat lainaa siihen ja makselivat sen lainan sitten pois.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ainakin käyttää
Kotitalousvähennystä verotuksessa?Ehkä käyttävätkin?
Tarvikkeet maksaa myös. Ja bensakulut.
Olisiko eläkeläisellä hyödyllisempiä menoja ja rahat loppuu? Jos ei lopu kesken sukulaiselle maksamisen takia, niin hyvä, että paikat pidetään kunnossa ja kunnossa pidettävän arvokin ehkä nousee tai ei ainakaan laske niin paljon kuin ilman kunnossapitoa.
Ja jos on sen verran varaa, että raha ei lopu kesken, niin ehkä eläkeläinen äiti haluaa välttää liiallisen työtaakan pyytämistä lapseltaan. Ja haluaa kuitenkin, että tuttu ihminen, luotettava, oma lapsi tekee työt mitä tahtoo tehtävän.
Ehkä hän haluaa välttää sitä, että oma lapsi kyllästyisi jatkuviin työnteko-pyyntöihin.
Se voi olla ihan viisastakin.
Moni on kyllästynyt ja lopettanut avun annon, jos aikaa ei ole liikaa ja jos tuntuu, että ainavaan pyydetään lisää.
Ehkä heidän suhteensa on kahden aikuisen suhde ja taloudethalutaan pitää erillään eikä haluta jäädä velkaa rahallisesti sen enempää kuin tekojenkaan suhteen. Työ on työtä kuitenkin ja yhdessäolosta ei pyydetä eikä anneta maksua.
Voi olla ihan viisasta maksaa korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä että ahneet palstalaiset eri mieltä.
Pitää muistaa että se on vanhemman velvollisuus hoitaa ja kasvattaa jos kerta lapsen hankkii, lapsi ei siihen syntymiseen voi vaikuttaa. Ja mistä tiedät minkälainen äiti kyseessä? Mulla ainakin oli huonot välit äitiin kun alkoholi meni aina lasten edelle ja se kasvatus jäi tekemättä. Autan sitä kun apua tarvitsee vaikka ei välillä kiinnostaisikaan. Saan tietysti vähän korvausta kun sen autoa laitan mutta säästää siinäkin ettei korjaamolle tarvitse viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Kuule, kesämökit ovat yleensä maaseudulla ja vesistöjen rannoilla.
Parhaimmillaan ja tai huonoimmillaan niille on matkaa jopa 300 km ja enemmänkin.
Ei se ole mitään ilmaista kellekään se kesämökin pitäminen.
Ja jos se on omalla tontilla siitä menee vielä kiinteistövero. Lisäksi sähkömaksut, siirtomaksu ympäri vuoden ja muut kunnossapito kustannukset.
Ei aivan köyhillä ihmisillä mitään kesämökkejä ole järvien ja jokien rannoilla, eikä muuallakaan.
Ei ne pysty sen kuluja maksamaan, eikä siellä kulkemaan vkonloppuisin.
Niin, aika monessa suvussa on tilanne nyt tuo, että mökki on muuttunut rasitteeksi kun eläkkeestä on monta muutakin ottajaa. Joten sitä paremmalla syyllä, siihen ei tarvita ahnetta poikaa, joka ottaa enemmän kuin paikallinen mökkitalkkari kehtaisi. Se tytär epäilemättä pystyisi tekemään samat hommat raahaamatta veljeä kikulista paikalle tekemään osaansa, ja monessa suvussa se tytär laittelisi myös postilaatikkotelineen, ja edelleen, ilmaiseksi. Poikaa ei taitaisi näkyä muuten ollenkaan, ellei sitä maksa paikalle.
Mulle ei tarvitse luennoida mökkien ja niillä käymisen kustannuksista. Jotenkin olen kuitenkin itse onnistunut käyntini rahoittamaan, vaikka tulotasoni on satasia. Se menee viihdebudjetista. Nautin käydä mökillä. Tällainen keskustelu sen sijaan sattuu silmiin.
Missä se mökki oikein on, ulkosaaristossa? Vai onko sulla amerikanlaiva?