Paras halpa itsetehty ruoka
Kommentit (1019)
Sydämellinen kiitos kaikille kommentoijille. Tässä on jo niin monta halpaa, hyvää ja täyttävää ruokaa, että saan pariksi kuukaudeksi budjettiin sopivan hyvän ruokalistan. Toivottavasti lista palvelee myös joitain muita vyön kiristäjiä :)
Yritämme säästää, meillä on putkiremppa taloyhtiössä tehty 4 v sitten, ja siitä on velkaa 32000. Eli 16000/nenu. Tavoite on maksaa se pois 2022 syksyllä..tietää tiukkaa talouskuria. Niinpä sitten pihistellään...
Makkarakastike ja perunat
Kaalilaatikko
Soija-kasvispata(soija pitää maustaa reippaasti)
Porkkanaletut raejuuston kanssa
Uunipuurot
Hernekeitto
Ym.
Aina ostan tarjouksesta tai punalaputettuja.
Eniten tykätään broilerinkoivista riisi-maissipedillä.
Vierailija kirjoitti:
Yritämme säästää, meillä on putkiremppa taloyhtiössä tehty 4 v sitten, ja siitä on velkaa 32000. Eli 16000/nenu. Tavoite on maksaa se pois 2022 syksyllä..tietää tiukkaa talouskuria. Niinpä sitten pihistellään...
Makkarakastike ja perunat
Kaalilaatikko
Soija-kasvispata(soija pitää maustaa reippaasti)
Porkkanaletut raejuuston kanssa
Uunipuurot
Hernekeitto
Ym.
Aina ostan tarjouksesta tai punalaputettuja.Eniten tykätään broilerinkoivista riisi-maissipedillä.
Menee ohi aiheen, mutta järkyn kallis putkiremontti. Olette sitkeitä sissejä.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö teillä joku bors- tai sosekeitto nälkää?
Kyllä mun sosekeitot pitää nälkää hyvin, niissä on usein runsaasti linssejä, joskus kikherneitä myös, on kaaleja, juureksia, sipuleita, on hieman jotain hyvää öljyä ja usein nokare sulatejuustoa. Ei tarvitse kuin yksi lautasellinen syödä ruokaisaa sosekeittoa niin pärjää kyllä lounaan jälkeen hyvin pitkälle iltapäivään. Oikeastaan ainoa vika mitä näistä voi yrittämälläkään keksiä on se että värisävyt on joskus jotenkin jänniä, vihreät linssit yhdistettynä erinäisiin muihin kasviksiin tuottavat joskus jänniä harmaankukertavia värisävyjä. Mutta kun itse tekee ja tietää tarkkaan mitä on käyttänyt ruokaan niin ei se minua häiritse, tosiaan herkullisuus ja nälkääpitävyys ovat näiden keittojen pääasiat :)
Olen ollut kahtena eri ratsatusleirin keittäjänä ja laspet tykkäsi kun paistoin jauhalihaa runsaasti, heitin sekaan sipulia hakattuna, paistoin lisää, keitin makaroonia ja laitoin jauhelihaan maustetta, grillausmaustetta ja suolaa sekoitin ja annoin vain hetken olla ja lisäsin kermaa, maistoin ja tarjolle. Lisänä tomaattiia ja kurkkua. Ei maksa paljon ja masut tulee täyteen. Pöytääm ketsuppi ja maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Juuressoseet ja ja juureskeitot halvinta. Sopii painon pudotukseenkin. Ei kun vain ostamaan juures pusseja eri laatuja.
Tämäkö on mielestäsi parasta?
S kaupassa myydään xtran basilika pastakastiketta 690g (1,50e)
Siihen kun ostaa vielä yhden kerman (0.60e) ja 370g tomaattimurskan (perus tai yrttinen) (0.80e) niin tulee ihan älyttömän hyvä pastakastike.
Yleensä en säilykkeistä tykkää mutta tota kaveri teki joskus ja rakastuttiin. Tummamakaroni täyttää paremmin ja omasta mielestä sopii ton kastikkeen kanssa.
Syö parikin päivää (1 aikuinen ja 2 alle 4v).
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kahtena eri ratsatusleirin keittäjänä ja laspet tykkäsi kun paistoin jauhalihaa runsaasti, heitin sekaan sipulia hakattuna, paistoin lisää, keitin makaroonia ja laitoin jauhelihaan maustetta, grillausmaustetta ja suolaa sekoitin ja annoin vain hetken olla ja lisäsin kermaa, maistoin ja tarjolle. Lisänä tomaattiia ja kurkkua. Ei maksa paljon ja masut tulee täyteen. Pöytääm ketsuppi ja maitoa.
Liha on kallista, satunnainen maksa on perusteltu ravintotekijöiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuressoseet ja ja juureskeitot halvinta. Sopii painon pudotukseenkin. Ei kun vain ostamaan juures pusseja eri laatuja.
Tämäkö on mielestäsi parasta?
Energiasisältö nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut, kaupassa pahvipakkauksessa, niin kaataa suolaveden pois ja voi laittaa keittoihin, kastikkeeseen, salaattiin.
Kuivat pavut tulevat halvimmaksi kun niitä liottaa yön yli ja keittää painekattilassa. Sitten pakastaa käyttöannoksen kokoisiin pakasterasioissa.
Painekattilassa!? Semmoinen tietysti löytyy joka keittiöstä.
Nämä ohjeet.
Pyttipannu on ihan lemppari lohturuoka. Valmistetaan mistä tahansa lihasta ja edellispäivän keitetyistä perunoista. Paistetaan pannulla voissa rapeaksi. Nam!! Lapsuuden lemppari
Vierailija kirjoitti:
Bolognesekastike ja spagetti. Neljän sadan gramman jauhelihapaketista saa neljä annosta.
Annosmäärän saa tuplattua tai triplattua lisäämällä jauhelihakastikkeeseen porkkanaa ja kesäkurpitsaa raastettuna, sipulia ja tomaattimurskaa.
Vierailija kirjoitti:
Borssista tykkään itse, mutta punajuurta inhoavia on tietysti monia.
Borss keitto on niin hyvää. Jos haluaa siitä täyttävämpää niin kevyesti ruskistaa nakinpalat siihen keittoon ja tietty smetanaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Itsetehdyt ruoat. Esim. laatikkoruoat joihin voi laittaa miltei mitä vain. Voitelee uunivuoan, perunasiivuja, porkkanaa, mitä juureksia haluaa, kinkkua( itse laitan vaikka kinkkuleikkeleestä siivuja), makkaraa, kalaa, mausteita vähän, päälle ruokakermaa johon sekoitettu vähän vehnäjauhoja. Juustoraastetta pintaan. 200 ast 50-60 min.
Aika ällöä, kun on kinkkua, makkaraa ja kalaa samassa ruoassa 😝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bolognesekastike ja spagetti. Neljän sadan gramman jauhelihapaketista saa neljä annosta.
Annosmäärän saa tuplattua tai triplattua lisäämällä jauhelihakastikkeeseen porkkanaa ja kesäkurpitsaa raastettuna, sipulia ja tomaattimurskaa.
No juu, porkkanaa, sipulia ja murskaa siihen laitankin. Ne ovat halvimmat vaihtoehdot ja aitoon versioon tulee sitten muutakin, mutta tulee kyllä noillakin riittävän hyvää kaztiketta saa.
Vierailija kirjoitti:
Sipulia, valkosipulia (paprikaa) suikaleiksi, paistaa pannulla ja tomaattimurskaa päälle. Hauduta ja syö makaronin, spagetin, perunan, riisin tai nuudelin kanssa. Olen myös syönyt leivän päällä. Purkki murskaa, yksi iso sipuli, valkosipuli ja paprika maksaa yht euron. Tekee tuplana niin riittää moneksi päiväksi.
Ja jos rahaa on sen verran enemmän niin tähän kastikkeeseen sopii tonnikala todella hyvin!
chili, valkosipuli ja inkivääri (näitä saa santaMarian tuubeista tuotepuristeina) pannulle öljyn kanssa, siihen suikaleina paprikaa, kaalia, porkkanaa, sipulia, tomaattia (tai mitä nyt löytyykään), paistetaan pehmeähköksi, sitten pannulla vettä ja kasvisliemi+riisit, loppuvaiheessa lisätään tonnikala tai seiti. Tästä tulee yleensä n 4-5 annosta, eli viikon lounaat. Paranee jääkaapissa ja on hyvää useamman päivän. Annoshinta lienee n. euron. Olen kuullut että tästä vielä halvempi versio on että kala korvataan pavuilla.
Mun mielestä hyvä ruoka ei ole kallista, vaatii vaan hyvän maustamisen :)
Itsetehnyt sämpylät. Pannari makea ja suolainen.
Pannukakku ja letut, halpaa ja hyvää perusaineista.