Paras halpa itsetehty ruoka
Eli kyllä, pitäisi kiristää vyötä. Kerro oma paras halpa ruokasi.
Kommentit (1019)
Nokkoskeitto, tosin tähän pitää nokkoset kerätä jo kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhemakaroonilaatikko
Nimenä kuulostaa kauhealta, mutta tosiasiassa jos osaa maustaa kunnolla soijarouheen ja kypsentää sen kuullotetun sipulin, raastetun porkkanan ja tomaattimurskan kera, niin saa aivan ihanan makaronilaatikon. Liemi voi olla kanamunat ja kasvisliemi tai vaihtoehtoisesti kaurakermaa joko munien kera tai ilman. Halvaksi tulee ja veikkaan, että moni luulisi sitä jauhelihasta tehdyksi.
Perunaruoat ovat halpoja ja täyttäviä.
Teen perunoista usein jonkun laatikon. Viimeksi tein lohilaatikon tarjouslohesta. Joskus teen samantyyppisen tonnikalasta, linsseistä tai jauhelihasta.
Lohilaatikko: perunaviipaleita, lohipaloja, sipulia, mustapippuria, kalaliemikuutio, kuivattua tiiliä tai tuoretta tilliä, kuohukermaa.
Ainekset kerroksittain laatikkoon. Kerma johon on liuotettu kalaliemikuutio ja lisätty mustapippuria ja hieman vettä, kaadetaan vuokaan ja laatikko uuniin.
Kuohukermojakin on joskus ale-tarralla kaupassa. Päiväys saa kermassa mennä vähän yli, on silti ihan kunnossa. Joskus jopa viikonkin verran, kun kyseessä on kuohukerma. Sitä voi hyvin laimentaa hieman vedellä ruoanlaitossa.
Edellispäiväiset tupalämpimät keitetyt perunat voileivän päällä siivutettuna, ripaus suolaa päälle. Juomaksi käy mikä vain, kahvikin.
Lihaperunalaatikko possun kylkiviipaleista. Ensin possut tietenkin ruskistetaan pannulla, sitten vasta uuniin. Perunan lisäksi sipulia, mausteita ja jotain 10 % kermaa, tosin sellainen 3-5% käy myös.
Pihvi hirvenlihasta ja lohkoperunat oman maan perunoista. Molemmat "ilmaisia", sillä metsästys on harrastus eikä sen kuluja lasketa ruuan hintaan.
Kasvishernekeitto. Herneitä, vettä, raastettu porkkana, mausteliemi, muut mausteet. Eipä taida maksaa juuri mitään, on hyvää, näkkileivän kanssa ruukaan sitä nauttia ja sinappia kuuluu laittaa lautaselle.
Pinaattiletut. 2 pss pakastepinaattia ja normi lettutaikina. Paistamiseen voita.
Vierailija kirjoitti:
Pinaattiletut. 2 pss pakastepinaattia ja normi lettutaikina. Paistamiseen voita.
Tätä mä teen huomenna, yes :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö teillä joku bors- tai sosekeitto nälkää?
Kyllä. Mä olen tottunut syömään paljon keittoja koko lapsuuteni ja nuoruutenikin. Mummo jo opetti, että keiton kanssa syödään kunnon ruisleipää. Parissa ruisleipäviipaleessahan on jo puolet koko päivän proteiinitarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Lihaperunalaatikko possun kylkiviipaleista. Ensin possut tietenkin ruskistetaan pannulla, sitten vasta uuniin. Perunan lisäksi sipulia, mausteita ja jotain 10 % kermaa, tosin sellainen 3-5% käy myös.
Jos ei oikeaa kermaa ymmärrä käyttää, niin parempi ilman. Järjetöntä pilata hyvä ruoka noilla keinokermoilla.
Kaikki palkokasveista tehdyt ruuat. Itse pidän kikhernekastikkeesta intialaisittain maustettuna.
Lidlistä saa hernekeitto purkin 800g edullisesti. Siinä pekonia. Siihen voi lisätä vielä jotain jos haluaa . On hyvää kyllä 👍
Oma all time favorite on ehdottomasti lihamakaronilaatikko, tai laatikon sijasta "makaronimössö", joka valmistuu hieman laatikkoa nopeammin. Tämä on sellainen sapuska, johon en ole koskaan kyllästynyt!
Kanapasta, uunifeta.
Kanapasta: maustettua broilerin fileesuikaletta, 1 purkki ruokakermaa, tuorepastaa.
Uunifeta: foliota, johon koko hötäskä kääritään uunissa 200C 20min. Kirsikkatomaattia, paprika, kevätsipulia ja fetakuutio. Mausta öljyllä ja pippurilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö teillä joku bors- tai sosekeitto nälkää?
Kyllä. Mä olen tottunut syömään paljon keittoja koko lapsuuteni ja nuoruutenikin. Mummo jo opetti, että keiton kanssa syödään kunnon ruisleipää. Parissa ruisleipäviipaleessahan on jo puolet koko päivän proteiinitarpeesta.
Pari ruisleipäviipaletta painaa noin 50 grammaa. Sadassa grammassa ruisleipää on proteiinia 9,5 g. Eli noista kahdesta ruisleipäpalasta saat proteiinia noin 5 grammaa. Kasvissyöjän mielestä se on puolet päivän proteiinintarpeesta.
Kasvissyöjä ei ymmärrä, että ensinnäkään leivästä saatava proteiini ei sisällä kaikkia tarvittavia aminohappoja ja toiseksi 5 grammaa proteiinia on kymmenkiloisen ihmisen puolen päivän tarve. Joko kasvissyönti typeröittää ihmisen tai sitten ne typerykset siirtyvät kasvissyöjiksi.
Kannattaa syödä ennemmin vaikka 100g maustamatonta jogurttia kuin mutustaa muutamaa leipäpalaa. Saa saman verran proteiinia, mutta on terveellisempi vaihtoehto suolistolle! Sekaan vielä jotain pureskeltavaa, kuten pähkinöitä, niin pääsee jo pitkälle.
Sosekeitot kasviksista ja vihanneksista. Vaatii jonkin verran aikaa ja viitseliäisyyttä, mutta ainekset ovat lähes ilmaisia ja itse tekemällä saa juuri sellaista kuin haluaa ilman pelkoa lisäaineista. Lisää vain kerma ja mausteet oman maun mukaan!
Laitan 1-2 sipulia, pari porkkanaa ja pätkän kesäkurpitsaa, kasvisraastetta saa olla ihan reilu keko, kun sen heittää pannulle, koska hauduttaessa määrä vähän kutistuu. Mitä kauemmin pannulla antaa muhia kannen alla, sen parempaa tulee. Välillä kannattaa vähän sekoitella.