Paras halpa itsetehty ruoka
Eli kyllä, pitäisi kiristää vyötä. Kerro oma paras halpa ruokasi.
Kommentit (1019)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pastaruoat ovat suhteellisen edullisia ja lisukkeet ja mausteet niihin voi itse suunnitella.
(Tosin jos syö pastaa jatkuvasti, niin lihoo, koska sehän on vain vehnäjauhoa.)
No ei liho, jos ei syö yli kulutuksen. Voit syödä vaikka makaronia joka päivä, etkä silti liho, jos kulutus pysyy muuten aisoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö teillä joku bors- tai sosekeitto nälkää?
Ei, ihme kun näissä kyselyissä aina puolet suosittelee jotain nollaenergisiä juureksia ja vihanneksia.
Perunaa kannattaa lisätä aina sosekeittoihin, itse tykkään ja pitää nälkää. Laitan itse aina vähintään puolet kasviksista perunana. Paras mitä olen koskaan syönyt on peruna / purjokeitto ! Peruna/punajuuri myös herkkua.
Ja lisään vielä, että käyttäkää linssejä niissä sosekeitoissa, niin on vielä tuhdimpaa, korvaa proteiinit.
"Korvaa"? Siis linsseistähän juuri saa proteiinia, ei se niitä mitä korvaa!
Kumma juttu muuten tuo luulo, että sosekeitto ei voisi olla tuhtia. Sehän riippuu ihan siitä, mitä aineksia käyttää. Tarpeeksi rasvaa mukaan, niin kyllä on tukevaa.
Vierailija kirjoitti:
Paistetut muikut.
Muikut eivät ole mitään halpaa ruokaa tätä nykyä. Hyviä kyllä, sen myönnän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ihme kun näissä kyselyissä aina puolet suosittelee jotain nollaenergisiä juureksia ja vihanneksia.
Perunaa kannattaa lisätä aina sosekeittoihin, itse tykkään ja pitää nälkää. Laitan itse aina vähintään puolet kasviksista perunana. Paras mitä olen koskaan syönyt on peruna / purjokeitto ! Peruna/punajuuri myös herkkua.
Ja lisään vielä, että käyttäkää linssejä niissä sosekeitoissa, niin on vielä tuhdimpaa, korvaa proteiinit.
Entäs ne hajuhaitat?
Eikö muka muille tuu ilmavaivoja linsseissä, pavuista jne?
Mulle tulee ilmavaivoja kaikesta ruuasta, vatsani on usein ripulilla ja kaasua kertyy. Olen myös laktoosi-intoleranssi. Syön silti mm. hernekeittoa ja juureksia, koska pidän niiden mausta ja ne ovat terveellisiä. Sitten pieren 🤣 En ymmärrä tätä, että nykyihminen ei saisi piereskellä ollenkaan. Se on luonnollista, että kaasua muodostuu. Se on luonnotonta, että nykyihminen istuu kyhärässä 8 tuntia kiristävissä farkuissa ja pidättelee kaasujaan. Kiitos etäpäivien ja syömisen ajoittamisen saan nauttia sekä pavuista että pieremisestä.
Apua, mikä viesti. En ehkä kertoisi tätä ääneen.
Ja kyllä, vatsani + suolistoni on tutkittu. Se on vain sellainen kun se on. Parempi näin kuin ummetus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne hajuhaitat?
Ei tule, mutta mulla se ainakin on ihan tottumiskysymys. Jos niitä syö lähes päivittäin, niin ei aiheuta mitään ongelmia, mutta jos on ollut pidempi tauko, niin saattaa vähän töristä.
Keitot. Kala-, kana-, jauheliha-, kaali-, tomaatti-, sose-, kesäkeittoa teen miltei aina arkena.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä raa'assa perunassa oikein on, säteilyvaarako, kun pitää pullasudilla tai muovipussissa hytkytellen öljytä? Eipä ole tullut mieleenkään. Mausteen ja öljyt päälle ja sitten vaan kieritellään puhtain käsin. Täällä oppii helppojen asioiden vaikeuttamista usein.
Itse saan ihottumaa käsiini raa'an perunan käsittelystä. Toki kannellinen vuoka on järkevämpi valinta kuin pussi, mutta itse käytän molempia ja mausteiden tasainen levitys on helpointa pussissa (tai käännellen lusikalla tms vuoassa). Käytän nimittäin todella paljon mausteita ja teen isoja annoksia. Laitan kourallisia eri yrttejä ja useita tl mausteita. Oliiviöljyä loraus mukaan ja sitten sekoitellaan.
Lopettakaa jo liha-kasvisväittelyt. Molemmat ääripäät ovat niin syvällä poteroissaan, ettei sinne aurinko paista ja tulee d-vitamiinista pulaa.
Me sekasyöjät voimme jatkaa keskustelua :)
Minä ja mieheni syömme paljon kasviksia, ja joskus kalaa ja lihaa sekä luomumunia. Luomumunat ovat tuote, jossa en valitse halvinta. Kanan elämä on nimittäin niin kauheaa, että en halua tukea lisää tehotuotantoa saati syödä sellaista.
Syömme joskus myös soijaa. Mies syö siis lihaa, mutta myös soija kelpaa kun maustan ja valmistan sen hyvin. Jauhelihaan hän ei puolestaan koske, koska ajattelee siinä olevan kaikki teurasjätteet muussattuna (ihan sama mitä jauhelihaa se on, ei kelpaa). Hän on myös syönyt soijanakkeja, kun taas minä en ole vielä kohdannut soijanakkia tai -makkaraa, joka maistuisi hyvälle. Kerran löysin vegaani"juuston", joka oli taivaallista. Se oli tosin hyvin kallista ja sisällysluettelo oli täynnä mitä oudoimpia ainesosia joten en tiedä sen terveellisyydestäkään. Itse välttelen maitotuotteita ja voita, teen mieluimmin omaa "pähkinärasvamaitoa" laittamalla tehosekoittimeen pähkinöitä ja vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne hajuhaitat?
Ei tule, mutta mulla se ainakin on ihan tottumiskysymys. Jos niitä syö lähes päivittäin, niin ei aiheuta mitään ongelmia, mutta jos on ollut pidempi tauko, niin saattaa vähän töristä.
Joo, kyllä useimpien vatsa niihin tottuu. Ei tosin kannata heti laittaa koko viikon ruoaksi pelkkiä papuja ja linssejä! Pikku hiljaa lisäät niitä ruokavalioon.
(Mulla tulee nykyään pahempaa haisua silloin, kun syön lihaa.) Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne hajuhaitat?
Suolisto sopeutuu niihin.Viljan imeytymistä estäviä fytaatteja suolistobakteerit pystyvät hajottamaan totuttelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne hajuhaitat?
Mulle tulee ilmavaivoja kaikesta ruuasta, vatsani on usein ripulilla ja kaasua kertyy. Olen myös laktoosi-intoleranssi. Syön silti mm. hernekeittoa ja juureksia, koska pidän niiden mausta ja ne ovat terveellisiä. Sitten pieren 🤣 En ymmärrä tätä, että nykyihminen ei saisi piereskellä ollenkaan. Se on luonnollista, että kaasua muodostuu. Se on luonnotonta, että nykyihminen istuu kyhärässä 8 tuntia kiristävissä farkuissa ja pidättelee kaasujaan. Kiitos etäpäivien ja syömisen ajoittamisen saan nauttia sekä pavuista että pieremisestä.
Apua, mikä viesti. En ehkä kertoisi tätä ääneen.
Ja kyllä, vatsani + suolistoni on tutkittu. Se on vain sellainen kun se on. Parempi näin kuin ummetus.
Miksi haista kun ei ole pakko? Hajuttomuuteen pyrkiminen on myös muiden huomioon ottamista. En halua viettää aikaa pierun käryssä. En omissa, enkä muiden hajuissa.
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhemakaroonilaatikko
Ehdottomasti tämä ja hernekeitto. Kasviskeitot ovat myös hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkään seikka ei poista sitä, että soija ylipäätään, oli gmo tai ei, on todella haitallista terveydelle. Soijassa ei ole mitään ihmisen terveydelle sopivia ainesosia. Ihmisen elimistö ei kykene hyödyntämään sitä. Sitä vastoin soija tuhoaa ihmisen suoliston ja aiheuttaa muuta vahinkoa. Kannattaa perehtyä ravitsemukseen muistakin kuin sellaisista lähteistä, joiden takana on jokin vahva taloudellinen tai eettinen agenda. Soija on hirveän halpaa tavaraa ihmiselle syötettäväksi ja osittain siksi sitä ihmisille yritetään meille tuupata tänä päivänä.
Soijassa on paljon proteiinia ja sitä syödään lihan korvikkeena. Mutta otan tosissani tuon viestin, että se voi olla suolistolle paha, koska saan siitä usein kipeitä ilmavaivoja.
Täytyy etsiä joku muu proteiinin lähde, liha tekee raskaan olon ja se kertyy suoliston seinämiin. Yhden ihmisen suoliston seinämissä voi olla jopa 8 kg sinne jäänyttä ruokaa ja rasvaa, joka ei poistu sieltä.
Maito vasta huonoa onkin ihmisen elimistölle. Aiheuttaa lievää tulehdustilaa, ilmavaivoja vaikkei olisikaan laktoosiongelmaa ja limaisuutta hengitysteihin. Silti syön juustoa :D se nyt vaan on niin hyvää. Mutta muut tuotteet korvaan mm. kauratuotteilla, esim kaurakerma-ja maito.
Päiväkodeissa näkee lapsia jotka juovat laktoositonta maitoa, silti on jatkuva kestonuha ja löysä maha, väsymys ja posket punaset ja karheat. Vanhempien pitäisi tuossa tilanteessa aina kokeilla ensimmäisenä kokonaan se maito veke lapselta. Maitoallergia on suht yleistä, eikä laktoosittomuus siinä auta yhtään mitään.
Sori ihan off topic.
Jos haluan herkutella lihalla, niin foliossa tehty HK sininen on ihan paras. Mausteet oman maun mukaan esimerkiksi turun sinappia (vihreä).
Pasta ja sen kera voita tai oliiviöljyä. Vastajauhettua mustaa pippuria päälle. Lisäksi parmesaniraastetta tai muuta juustoa. Tietysti voi laittaa valkosipulia jos on.
Hirvikeitto ja itse tehdyt sämpylät puuron jämistä. Perhe söi tänään hyvällä ruokahalulla. Hirvenliha tosin saatu "ilmaiseksi" kun mies teki naapurille pienen palveluksen.
Kaaliruoat yleensäkin, mutta erityisesti kaalikääryleet ovat kyllä halpojen kotiruokien aatelia. Siihen perunamuusi ja puolukkasose kylkeen niin ai että!