Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras halpa itsetehty ruoka

Vierailija
02.01.2021 |

Eli kyllä, pitäisi kiristää vyötä. Kerro oma paras halpa ruokasi.

Kommentit (1019)

Vierailija
461/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punajuuripihvit. Keitä punajuuret kypsiksi. Kuori ja leikkaa n. 1,5 sentin siivuiksi. Leivitä ja paista pannulla. Tarjoa vaikka perunamuusin kanssa. Hyvää, terveellistä ja halpaa.

Vierailija
462/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä unohda ihan vain tuoretta itse tehtyä leipää. Sen kanssa mehukeittoa ja tai puuroa. Vaikka ei varsinainen pääruoka olekaan, hoitaa monena päivänä suuren osan päivän muusta ravinnontarpeesta ja voi vaikka syödä eilisiä tähteitä pienissä määrin. Leivälle itse tehtynä tulee hintaa tuskin 20 senttiä per leipä. Oheen käyvät monet täällä mainostetut kasviskeitot.

Leivän teko on helppoa kun siihen saa rutiinin. Voi käyttää myös vanhaa puuroa ja muita kasviksia leivän mukana. Porkkanaa, sipulia, perunaa. Itse käytän alustamisessa yksinkertaisesti kiinalaista syömäpuikkoa. Sillä saan vatkattua taikinan kokonaan ja se on superhelppo pestä, toisin kuin vispilä tai oma käsi.

Leivän kanssa puuroa. Mieluummin näen nälkää. Näkeehän sitä jo noin syömällä. Missä proteiini?

Katsopas joskus koko proteiinipitoisuus pakkauksen kyljestä! Tuoreessa leivässä melkein samat prosenttimäärät kuin lihassa. Näkkärissä luonnollisesti enemmänkin. Leipä ja yleensäkin viljat vaan ovat monin verroin terveellisempää syötävää kuin liha, sillä viljoista (ja muista kasvinosista) saa vitamiineja ja myös kuituja.

No ei todellakaan ole. Lihassa on kaikkia ihmisen tarvitsemia aminohappoja, viljoissa ei ole. Lihassa on myös vitamiineja ja hivenaineita. Viljoissakin on jotain, mutta viljojen sisältämät lektiinit haittaavat hurjasti niiden imeytymistä.

Voisitko muuten ystävällisesti linkata esim. finelistä jonkun näkkileivän tai tuoreen leivän, jossa on proteiinia lähellekään samaa määrää kuin lihassa? Minä en löytänyt. Vai myönnätkö suoraan, että valehtelit, kuten teillä kasvissyöjillä on aina tapana tehdä?

Viljoissa on kaikkia aminohappoja vaikka vähemmän kuin eläinkunnassa ja esim. täysjyväkaurassa 3-4-kertaiset hivenainemäärät lihaan verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä unohda ihan vain tuoretta itse tehtyä leipää. Sen kanssa mehukeittoa ja tai puuroa. Vaikka ei varsinainen pääruoka olekaan, hoitaa monena päivänä suuren osan päivän muusta ravinnontarpeesta ja voi vaikka syödä eilisiä tähteitä pienissä määrin. Leivälle itse tehtynä tulee hintaa tuskin 20 senttiä per leipä. Oheen käyvät monet täällä mainostetut kasviskeitot.

Leivän teko on helppoa kun siihen saa rutiinin. Voi käyttää myös vanhaa puuroa ja muita kasviksia leivän mukana. Porkkanaa, sipulia, perunaa. Itse käytän alustamisessa yksinkertaisesti kiinalaista syömäpuikkoa. Sillä saan vatkattua taikinan kokonaan ja se on superhelppo pestä, toisin kuin vispilä tai oma käsi.

Leivän kanssa puuroa. Mieluummin näen nälkää. Näkeehän sitä jo noin syömällä. Missä proteiini?

Katsopas joskus koko proteiinipitoisuus pakkauksen kyljestä! Tuoreessa leivässä melkein samat prosenttimäärät kuin lihassa. Näkkärissä luonnollisesti enemmänkin. Leipä ja yleensäkin viljat vaan ovat monin verroin terveellisempää syötävää kuin liha, sillä viljoista (ja muista kasvinosista) saa vitamiineja ja myös kuituja.

No ei todellakaan ole. Lihassa on kaikkia ihmisen tarvitsemia aminohappoja, viljoissa ei ole. Lihassa on myös vitamiineja ja hivenaineita. Viljoissakin on jotain, mutta viljojen sisältämät lektiinit haittaavat hurjasti niiden imeytymistä.

Voisitko muuten ystävällisesti linkata esim. finelistä jonkun näkkileivän tai tuoreen leivän, jossa on proteiinia lähellekään samaa määrää kuin lihassa? Minä en löytänyt. Vai myönnätkö suoraan, että valehtelit, kuten teillä kasvissyöjillä on aina tapana tehdä?

Viljan proteiinia on helppo täydentää esim. maitotuotteilla, lihaa ei tarvita mihinkään. Maksaa olisi hyvä välillä syödä ravinteiden takia.

Voisitko antaa laskelman kuinka korvaat halvemmalla esimerkiksi 100 gramman naudanliha-annoksesta saatavat ravinteet? Muista ottaa huomioon se, että lihasta todellakin saa kaikkia ihmisen tarvitsemia aminohappoja, erilaisia B-vitamiineja ja erityisen runsaasti mm. rautaa ja sinkkiä. Ja nämä kaikki biologisesti sekasyöjälle erittäin helposti sulavassa ja imeytyvässä muodossa.

Juusto täydentää viljan ja halvemmalla kuin liha. Kaikkia aminohappoja on muuten viljassakin, vain vähemmän. Ravintoaineita on kokojyväviljassa paljon enemmän kuin lihassa.

Et sinäkään osannut antaa mitään lihan korvaavaa laskelmaa, siksi päätit vain valehdella, kuten teillä kasvissyöjillä on aina tapana :)  Kokojyväviljassa on vähemmän mainittuja rautaa ja sinkkiä, sen lisäksi viljojen sisältämät lektiinit haittaavat niiden imeytymistä. Miksi teidän pitää aina valehdella asioista, jotka on ihan helppo tarkistaa? Miksi? 

Vegaaniliitto käskee muuten syömään viljan lisäksi palkokasveja, jotta ihminen saa kaikki välttämättömät aminohapot. Ehkä sinun pitäisi ilmoittaa vegaaniliitolle, että ne ovat ihan tyhmiä kun eivät tiedä, että viljoissa onkin kaikki. Tai sitten sinä vain valehtelet :)

MItä väliä jos kahta hivenainetta on viljassa vähemmän kun siinä on kokonaisuutena paljon parempi ravintoarvo kuin lihassa?

Ei ole parempi.

Fineli-tietokanta on jankkaajia varten. Kauran ravintosisältö kolminkertainen lihaan verrattuna.

Vierailija
464/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soijarouhemakaroonilaatikko

Soijarouheen voit korvata silputulla pahvilla. Sama maku halvemmalla.

Niin no, jos laitat jauhelihaa sellaisenaan etkä yhtään sitä mausta, niin ei sekään pahvia paremmalle maistu.

Maustamaton soijarouhe: 1/10

Maustamaton pahvi: 1/10

Maustamaton jauhenliha: 3/10

Maustettu soijarouhe: 2/10

Maustettu pahvi: 2/10

Maustettu jauhenliha: 10/10

I

Mitä on jauhenliha?

Vierailija
465/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viljan proteiinia on helppo täydentää esim. maitotuotteilla, lihaa ei tarvita mihinkään. Maksaa olisi hyvä välillä syödä ravinteiden takia.

Voisitko antaa laskelman kuinka korvaat halvemmalla esimerkiksi 100 gramman naudanliha-annoksesta saatavat ravinteet? Muista ottaa huomioon se, että lihasta todellakin saa kaikkia ihmisen tarvitsemia aminohappoja, erilaisia B-vitamiineja ja erityisen runsaasti mm. rautaa ja sinkkiä. Ja nämä kaikki biologisesti sekasyöjälle erittäin helposti sulavassa ja imeytyvässä muodossa.

Juusto täydentää viljan ja halvemmalla kuin liha. Kaikkia aminohappoja on muuten viljassakin, vain vähemmän. Ravintoaineita on kokojyväviljassa paljon enemmän kuin lihassa.

Et sinäkään osannut antaa mitään lihan korvaavaa laskelmaa, siksi päätit vain valehdella, kuten teillä kasvissyöjillä on aina tapana :)  Kokojyväviljassa on vähemmän mainittuja rautaa ja sinkkiä, sen lisäksi viljojen sisältämät lektiinit haittaavat niiden imeytymistä. Miksi teidän pitää aina valehdella asioista, jotka on ihan helppo tarkistaa? Miksi? 

Vegaaniliitto käskee muuten syömään viljan lisäksi palkokasveja, jotta ihminen saa kaikki välttämättömät aminohapot. Ehkä sinun pitäisi ilmoittaa vegaaniliitolle, että ne ovat ihan tyhmiä kun eivät tiedä, että viljoissa onkin kaikki. Tai sitten sinä vain valehtelet :)

MItä väliä jos kahta hivenainetta on viljassa vähemmän kun siinä on kokonaisuutena paljon parempi ravintoarvo kuin lihassa?

Ei ole parempi.

Siis se käsite "ravintoarvo" ei tarkoita pelkkää proteiinia.

Vierailija
466/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaviaari ja 🥂🍾

Vierailija
467/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole parempi.

Siis se käsite "ravintoarvo" ei tarkoita pelkkää proteiinia.

Onko joku sellaista edes väittänyt?

Vierailija
468/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisi, kanasuikaleet, ruokakerma. Mausteet oman maun mukaan.

Itse laitan kerman joukkoon hieman vehnäjauhoa. Antaa kastikkeelle sopivasti kiinteyttä, muuten tulee sellaista litkua. Muuten hyvä resepti ja pasta käy yhtä hyvin.

Vierailija
469/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-marketin halpis hernekeitto + Calvon chilitonnikalapurkki. 1-2 syö. Maku on taivaallinen. Ei ole ikävä kalliimpaa ruokaa näillä eväillä.

Vierailija
470/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö teillä joku bors- tai sosekeitto nälkää?

Ei, ihme kun näissä kyselyissä aina puolet suosittelee jotain nollaenergisiä juureksia ja vihanneksia.

Perunaa kannattaa lisätä aina sosekeittoihin, itse tykkään ja pitää nälkää. Laitan itse aina vähintään puolet kasviksista perunana. Paras mitä olen koskaan syönyt on peruna / purjokeitto ! Peruna/punajuuri myös herkkua.

Vierailija
471/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ihme kun näissä kyselyissä aina puolet suosittelee jotain nollaenergisiä juureksia ja vihanneksia.

Perunaa kannattaa lisätä aina sosekeittoihin, itse tykkään ja pitää nälkää. Laitan itse aina vähintään puolet kasviksista perunana. Paras mitä olen koskaan syönyt on peruna / purjokeitto ! Peruna/punajuuri myös herkkua.

Ja lisään vielä, että käyttäkää linssejä niissä sosekeitoissa, niin on vielä tuhdimpaa, korvaa proteiinit.

Vierailija
472/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään vielä, että käyttäkää linssejä niissä sosekeitoissa, niin on vielä tuhdimpaa, korvaa proteiinit.

Entäs ne hajuhaitat?

Vierailija
473/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon jengi oikeasti vetää soijarouhetta?

Vierailija
474/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa

Vierailija
475/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Puurot marjoilla, jos pitää urheilla ja tarvitsee proteiinia, raejuusto on hyvä lisäke

- nakki,- makkara- ja jauhelihakeitot kasviksilla, pakastekasvikset ovat edullisia, jos omasta takaa ei löydy

- munakas kasviksilla, tomaattia, kurkkua, pinaattia etc.

- kasvissosekeitot ja pinaattikeitot kananmunalla

- jauheliha ja makaronia, sekoitetaan basilika tomaattimurskaa, älyttömän hyvää ja edullista

- kanakeitto: perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, sipulia, kanaa suikaleina, koskenlaskijajuustoa, ja taas kerran älyttömän hyvää, kannattaa kokeilla, ohje netistä

Olen työssäkäyvä ja lounaan syön yleensä töissä ja päivällisen kotona, urheilen paljon ja haen ja etsin terveelliset vaihtoehdot. Syön näitä usein päivällisellä ja viikonloppuisin lounaalla.

Kanakeitosta saa itämaisemman, kun tuosta ohjeesta korvaa kukkakaalin paprikalla ja koskenlaskijan kookoskermalla, lisäksi mausteita oman maun mukaan. Ite lisään currya, paprikajauhetta, chiliä ja korianterijauhetta. Ja nämä mausteet kannattaa kuullottaa paistettujen kanojen kanssa (tai jos jaksaa erikseen kuullottaa niin jo ennen lientä ja muita aineksia) niin aromit tulee esille. Siis tämä ruoka on yksi lemppareistani, siihen ei vaan kyllästy. Toki mausteet tuossa maksavat jonkun verran, mutta kestävät moneen ruokaan. Ainiin valkosipuli unohtu maustelistalta, sitä ei tarvitse kuullottaa.

Vierailija
476/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili con carne.

500g Jauhelihaa

1 tlk valkoisia papuja tomaattikastikkeessa

1 tlk tomaattimurskaa

1 pss chili mausteseosta (maun mukaan)

Ruskista jauheliha, lisää maustepussi, pavut ja tomaattimurska. Kiehauta, anna hautua miedolla lämmöllä ja sekoittele välillä.

Lisukkeeksi oman maun mukaan esim riisiä tai makaronia. Mitä enemmän, sitä halvempi setistä tulee. Menee kyllä myös perunoiden kanssa.

Vierailija
477/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, jos laitat jauhelihaa sellaisenaan etkä yhtään sitä mausta, niin ei sekään pahvia paremmalle maistu.

Maustamaton soijarouhe: 1/10

Maustamaton pahvi: 1/10

Maustamaton jauhenliha: 3/10

Maustettu soijarouhe: 2/10

Maustettu pahvi: 2/10

Maustettu jauhenliha: 10/10

I

Mitä on jauhenliha?

Se on eläin nimeltä jauhe, ei nauta eikä sika vaan jauhe.

Vierailija
478/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon jengi oikeasti vetää soijarouhetta?

No en ainakaan, ikinä ole edes maistanut mitään soijavalmistetta...nehän on kaikki geenimuunneltuja.

Vierailija
479/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää hyvät ihmiset syökö soijaa. Kaikki Suomessa tarjolla oleva soija on geenimanipuloitua sotkua. Lisäksi soija on ylipäätään terveydelle haitallista. Se aiheuttaa mm. suolisto- ja kilpirauhasongelmia. Kyseenalaista ravintoa suoliston kannalta ovat myöskin herneet, pavut ja linssit. Kannattaa ravitsemuksessa miettiä vähän muutakin kuin edullisuutta ja eettisyyttä. Ravitsemus on kuitenkin terveytemme perusta ja suoliston hyvinvointi tai huonovointisuus luo pohjan myös psyykkiselle voinnillemme.

Vierailija
480/1019 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulimössö eli keitä makaroonit ja paista jauhelihat. Ei laatikkoruokaa vaan keitetyt makaroonit ja paistettu jauheliha lautaselle ja eikun syömään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä